450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av gsx750_80 »

450 000 NOK for å ødelegge et par fotobokser:
http://www.innherred.no/nyheter/2016/05 ... 736998.ece

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av AJ »

Kan ikke la være, men må bare si at det er mye annet jeg heller bruker 450.000,- kr. på enn å (ha gleden av... :scratch ) skyte i filler et par fotobokser...


:-)å

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av rogkas »

Høres ut som en passende straff.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av The Cowboy »

rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks..

Det er så alt for mange (de fleste i grunn) som mer eller mindre står på bremsene når de ser slike bokser..

Man kan ligge i greit driv i 80 sone, tar igjen en idiot som allerede ligger i 70-75, så kommer boksen og vips, er man cm fra baken på bilen som da ble redd for å bli tatt, og bremset ned til 50..

Dette har skjedd meg så mange ganger att jeg ikke kan telle lenger.. Både på mc og spesielt i lastebilen..

Nei, slike bokser burde blitt fjernet fra landets overflate.. 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av Tobben84 »

The Cowboy skrev:
rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks..

Det er så alt for mange (de fleste i grunn) som mer eller mindre står på bremsene når de ser slike bokser..

Man kan ligge i greit driv i 80 sone, tar igjen en idiot som allerede ligger i 70-75, så kommer boksen og vips, er man cm fra baken på bilen som da ble redd for å bli tatt, og bremset ned til 50..

Dette har skjedd meg så mange ganger att jeg ikke kan telle lenger.. Både på mc og spesielt i lastebilen..

Nei, slike bokser burde blitt fjernet fra landets overflate.. 450 000 er langt for mye i bøter for slikt, men de skulle vel lage ett eksempel ut av de..
Enig i ditt første poeng, mange får panikk av boksene, men hvis du havner cm fra baken til forankjørende kjøretøy så mange ganger at du ikke kan telle lengre så anbefaler jeg å holde en bedre avstand til forankjørende. Hva gjør du hvis elgen hopper ut foran forankjørende, og de får en enda bråere stans? Nå sier jeg ikke at du generelt holder for dårlig avstand til forankjørende, men det er kanskje noe av det ekleste jeg opplever på mc og i bil med barn, å da spesielt tunge kjøretøyer, og DET har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke kan telle lengre......

Forøvrig så er det jo lett å unngå 450000,- i bøter, jeg har unngått det lenge.....

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av The Cowboy »

Tobben84 skrev:Enig i ditt første poeng, mange får panikk av boksene, men hvis du havner cm fra baken til forankjørende kjøretøy så mange ganger at du ikke kan telle lengre så anbefaler jeg å holde en bedre avstand til forankjørende. Hva gjør du hvis elgen hopper ut foran forankjørende, og de får en enda bråere stans? Nå sier jeg ikke at du generelt holder for dårlig avstand til forankjørende, men det er kanskje noe av det ekleste jeg opplever på mc og i bil med barn, å da spesielt tunge kjøretøyer, og DET har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke kan telle lengre......

Forøvrig så er det jo lett å unngå 450000,- i bøter, jeg har unngått det lenge.....
Var no litt overdrevet for dramatikken sin del, regnet med folket tok den :sk?
Men når jeg holder fartsgrensen på 80, og tar igjen en som kjører i 70, så vil jeg jo nødvendig komme tett oppå denne fra tid til annen.. (man håper jo alltids att noe popper hos den foran, og hen gir gass!).. Men jeg ligger aldri for nærme for lenge.. Kun opp for å presse litt i ett sekund eller to, for å hinte om at farten er for lav, slipp meg forbi eller gi gass, før jeg legger meg på trygg avstand igjen..

Når det kommer en fotoboks, så bråbremser jo denne personen foran, og jeg havner langt nærmere..
Du nevner en elg, jeg kan love deg, folk stopper fortere for en fotoboks enn en elg.. Dette har man opplevd på egen hånd.
Og jeg kan si, at når det kommer til elg, har jeg på de siste 2 ukene hatt 3 tilfeller med elg rundt en sving..
Full lastet vogntog/semi, klarte å stoppe for disse uten å treffe noen, eller ødelegge lasten..

10 år bak lastebilrattet har gitt meg litt reflekser ;) hehe..

Nå skal ikke jeg dra dette over til en lastebil vs personbiler tråd, men som både lastebilsjåfør og mc fører, så er mitt standpunkt at fotobokser, er en satans greie som burde hvert fjernet.. Helt frem til den dagen det norske folk (eller ola idiot som jeg kaller majoriteten) har skjønt at fotobokser ikke tar bildet av deg om du ligger i 85 på nåla i en 80 sone.. At gjennomsnits bokser alltid tar bilde av deg, men om du holder mellom 80 og 90 i strekket den måler på (i en 80 sone selvsagt) blir man ikke tatt der heller..

Og aller sist, fotoboksen kommer ikke ned og tar deg personlig.. Man skulle tro enkelte trodde det var boksen selv som kom hjem til deg på natten og skule ta deg!!

Man trenger ikke bråbremse ned fra under 80 til stillestående, bare for at det kommer en fotoboks!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av JohnnyTh »

Største problemet mitt i forhold til fotobokser er nok at jeg av og til (ganske ofte) kan bli usikker på hva fartsgrensen er på stedet og dermed bremser ned til sikker hastighet.
Fartsgrensene bytter jo i hutt og pine i dette landet.

Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av The Cowboy »

JohnnyTh skrev:Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Alt for mange som gjør det ja, og det er sykt irriterende.. Vi har noe som heter kjøretid.. Og skal gjerne være fremme til et sted til en viss tid..
Og det med å bremse ned til 40-30 rett før en bakke, om ikke lastebilen gir F og kjører i deg, skal du være glad om du ikke ser denne personen igjen.. (nei, mener ikke deg bokstaveli Johnny, men "deg" som i ett generelt begrep)

Slike hendelser som du her skisser frem, kan være roten til voldelige handlinger og meget sinte sjåfører..

Bare husk, det er ikke kun personbiler som kan ha kamera i ruta, mange lastebiler har det og.. Ringer en av oss onkel, og har bevisene i tillegg, så er det du som ryker på en smell.. ;) (har ringt selv flere ganger, og fått stoppet flere biler.. Vel å merke uten kamera bevis!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

ZZR-Erling

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja...æ har ikke tenkt å betale andres hærverk..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av JohnnyTh »

The Cowboy skrev:
JohnnyTh skrev:Når en lastebil kommer opp bak og presser så er det bare en ting å gjøre. Det er å føle seg truet og slakke av på farten. Hvis noen ser ut til å ville kjøre forbi så er man jo pliktig til å slippe de forbi:) Veldig virkningsfult hvis de presser i bunnen av en lang bakke. Pleier å ta lang tid før man ser dem igjen hvis man slakker av til 30-40 km/t.
Alt for mange som gjør det ja, og det er sykt irriterende.. Vi har noe som heter kjøretid.. Og skal gjerne være fremme til et sted til en viss tid..
Og det med å bremse ned til 40-30 rett før en bakke, om ikke lastebilen gir F og kjører i deg, skal du være glad om du ikke ser denne personen igjen.. (nei, mener ikke deg bokstaveli Johnny, men "deg" som i ett generelt begrep)

Slike hendelser som du her skisser frem, kan være roten til voldelige handlinger og meget sinte sjåfører..

Bare husk, det er ikke kun personbiler som kan ha kamera i ruta, mange lastebiler har det og.. Ringer en av oss onkel, og har bevisene i tillegg, så er det du som ryker på en smell.. ;) (har ringt selv flere ganger, og fått stoppet flere biler.. Vel å merke uten kamera bevis!)
Lurer på hvilken smel man skal gå på for å ha kjørt for sakte. Bør ikke være vanskelig å finne på noe. "Lastebilen kjørte så nærme at jeg ble redd og sakket av for å slippe ham forbi." Jeg skal like å se den som tar ut tiltale mot det argumentet :) Lastebil førere bør også lære seg å oppføre seg i trafikken. Jeg har og ringt onkel og fått stoppet lastebiler for farlig kjøring et par tre ganger. Det er så utrolig mye idiotkjøring med lastebil at man kan bli helt dårlig.
Hvis bare lastebiler kan lære seg å holde avstand så blir det skjeldent noe problem. Men som du sier så har de frister og kjøretid å overholde, er vel derfor de ligger å presser i 60 og 70 soner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av rogkas »

The Cowboy skrev:
rogkas skrev:Høres ut som en passende straff.
Faktisk meget uenig med deg.. Men så er jeg av den oppfatningen at fotobokser er satans verk..
Ikke for jobben de gjør, den er bra nok.. Men for hvordan den jevne nordman reagerer når hen ser en slik boks...
Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.

For meg handler egentlig ikke denne saken om fotobokser i det hele tatt. Den handler om to lavpanna idioter som bevisst, og med fullt overlegg, drar hjem for å hente en hagle og begå hærverk på annen manns eiendom. Jeg er så lei av folk som handler på den måten, og har vært oppgitt over at myndighetene ikke har tatt skikkelig tak i denne type oppførsel. Nå ser det kanskje ut til at det endelig gjøres noe og at de typene som skyter i filler ting (eller med andre metoder) de hater også må betale for det + en passende straff i tillegg. Det er på tide.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av Geiroe »

Det hadde vel fått samme effekten hvis de hadde teipet over linsa, og veldig mye billigere.
Angående nedbremsing før fotobokser så er den jevne bilist tydeligvis så redd for å bli fotografert, selv om de får opplyst riktig fartsgrense at de ligger gjerne 10 under.(eks. ring 3 i Oslo)
Det burde vært påbudt å opplyse om riktig hastighet i rimelig avstand til boksen, slik at det ikke oppstår så mye usikkerhet. Er selv mange ganger usikker på om det er 60-70 eller 80 akkurat der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av The Cowboy »

JohnnyTh skrev:Lurer på hvilken smel man skal gå på for å ha kjørt for sakte. Bør ikke være vanskelig å finne på noe. "Lastebilen kjørte så nærme at jeg ble redd og sakket av for å slippe ham forbi." Jeg skal like å se den som tar ut tiltale mot det argumentet :) Lastebil førere bør også lære seg å oppføre seg i trafikken. Jeg har og ringt onkel og fått stoppet lastebiler for farlig kjøring et par tre ganger. Det er så utrolig mye idiotkjøring med lastebil at man kan bli helt dårlig.
Hvis bare lastebiler kan lære seg å holde avstand så blir det skjeldent noe problem. Men som du sier så har de frister og kjøretid å overholde, er vel derfor de ligger å presser i 60 og 70 soner.
Denne saken gjelder forøvrig bil vs syklister, men poenget er det samme! -> http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 02094.html

Og om jeg har ett kamera i vinduet, du trør bremsene inn så hardt att du nødstopper, og dette uten grunn, så er det du som får følgene om jeg kjører på deg.. Det tar meg litt lengre tid å stoppe med 50 tonn, derfor holder jeg min avstand (selv om du og en til her tydelig ikke klarer å lese dette)..
Og ja, jeg forsvarer ikke idioter i lastebiler heller. Mye dumt der og! Men husk på en ting, en lastebil har helt andre forutsetninger enn en personbil.. Slipp oss heller forbi enn å brems oss ned!

Hadde en lastebil hvert like smidig som en motorsykkel, ville man ikke hatt noe problem..

PS: Jeg presser aldri i 60 soner.. Jeg kan presse litt i 70 om vedkommende foran ligger alt for sakte.. Alt for sakte er 45-55 km/h..

Jeg fikk tilogmed en klage med fotobeviser på meg, for å ha kjørt forbi en annen lastebil i 60 sone..
Det de som lå bak og tok bilde ikke visste, og som bildet ikke viste, var att lastebilen jeg kjørte forbi, sakket ned, blinket til høyre FOR Å SLIPPE MEG FORBI!
Men beste av alt var forklaringen til disse folkene..

"han lå helt opp i baken på lastebilen, gasset og bremset hele tiden.. Presset skikkelig på! Etter han kjørte forbi, så vi han aldri mer igjen, og vi fulgte fartsgrensen!"

1: Jeg har retarder, når jeg slipper gassen, går bremselysene automatisk på! Jeg gasset og bremset ikke! Jeg holdt jevn fart bak lastebilen!
2: Jeg lå ikke opp i baken på bilen, hadde god avstand.. Tok litt igjen opp bakken, da han var tung og jeg var lett.. Men alltid på forsvarlig avstand (de hadde jo ikke noen bilder av dette.. Snodig!)
3: De kjørte ikke forbi lastebilen, lastebilen var type utenlandsk og tung, han holdt IKKE fartsgrensen opp bakken.. Så der løyg de rett ut.. Kun for å prøve å snakke drit om meg.. En lastebilsjåfør som gjorde all rett og helt lovlig, som de ikke kjente eller visste hvem var!

Men igjen, dette er ikke en lastebiltråd.. Følte bare for å dele med deg, slik at du ser hva dritt jeg har med å gjøre fra personbiler som ikke vet hva de gjør på veien..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av The Cowboy »

rogkas skrev:Jeg er nok av en oppfatning om at fotobokser har fungert meget bra for å redusere antall ulykker. De finnes jo over stort sett hele den vestlige verden, så noe godt gjør de nok. At en og annen som deg irriterer seg over de og må bremse litt ekstra fordi du kanskje ligger for tett inntil de foran deg, vel, det tror jeg du må legge på deg selv.
Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike..
Jeg er nesten sikker på at slike bokser har skapt like mange ulykker som de har hindret, pga kenguru kjøring fra enkelte som er livredde blitsen på denne boksen..

Selv om de ikke en gang var i nærmiljøet av å bli tatt bildet av, sett utfra farten de holdt..

Og som nevnt i innlegget over, JEG HOLDER ALLTID AVSTAND!
vær vennlig, lær å les.. :sk?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: 450 000 NOK for å skyte i stykker et par fotobokser

Legg inn av rogkas »

The Cowboy skrev: Som sagt, jeg var ikke mot jobben de gjorde, men hvordan den jevne idiot her i landet reagerer når de ser slike...
Det er ikke så mange som reagerer slik du beskriver. Noen er det nok, men de er det nok noen av over hele verden, ikke bare her i landet.

De idiotene denne tråden handler om er de som henter en hagle og skyter de i filler. Det er idioter som fortjener å få den konsekvensen artikkelen som tråden beskriver.

Svar