Leilighetssalg - etterdønninger

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Isbilen »

I 2010 kjøpte vi en falleferdig leilighet. Vi rev alt, til bare betongen sto igjen, bortsett fra badet, og bygget opp igjen. Lettvegger, parkett, dører++, og - elektrisitet. Jeg demonterte alt el-utstyret, kastet de gamle røykbrune stikkene uten jord, og trakk nye kabler (inkl jord) gjennom hele leiligheten. Nye stikk fra Elko ble montert. Alt av meg. Ingen ekstraordinære endringer i dimensjoneringene, stikkene havnet stort sett på samme sted som før, og kun et par steder ble det lagt opp et ekstra stikk. Økte kabeldim til 2,5 for å kunne bytte ut gamle 10A sikringer til 16A. Jeg føler meg trygg på at jobben jeg gjorde var god, ettersom jeg har hatt god opplæring, og det ikke er rocket-science å trekke 2,5 kvadrat kabler i rør for deretter å koble opp stikk-kontakter, bare sørge for at det er tight.

Så måtte selvfølgelig sikringsskapet tas, og det gjør jeg ikke selv. Jeg ba en i slekta om hjelp, en som er utdannet elektriker (fagmann), som byttet til automatsikringer med jordfeilbryter, og sammen trakk vi jord fra skapet til første punkt etter skap, på alle kursene, slik at jorden jeg hadde trukket ellers i leiligheten, faktisk hadde en misjon. Han la i samme vending varmekabler på kjøkkenet, og koblet på utstyret. En annen kompis som er flislegger la avretting og fliser oppå kablene.

Så kom badet. Det satte jeg helt bort til firma, som tok alt fra snekring til rør og elektrisitet ++. Dyr jobb, men bra bad.

I 2013 skal vi selge. Ettersom jeg vet at jeg ikke har papirer på elektrisiteten innendørs ringer jeg et elektrikerfirma og ber dem om en kontroll av anlegget (heter det internkontroll?). Han kommer og bruker megge++, skrur av alt utstyret, konkluderer med at dette er et meget bra gjort anlegg og skriver en pen attest. Attesten blir lagt som vedlegg til salgsoppgaven, sammen med alt annet jeg har av papirer på badet.

Kjøper er av en litt kranglete type, men det er ikke så viktig på dette tidspunktet. Han forventer litt ekstraservice rundt avlevering av leiligheten, noe som gjør meg litt sur, men ok. Handelen avsluttes og vi snakkes ikke igjen.

For to dager siden fikk jeg imidlertid en mail fra ham. Hafslund har vært på kontroll, og funnet at to stikk på utsiden av leiligheten er ujordet, og det må han utbedre. Så han lurer rett og slett på om jeg vil at de skal hente inn elektriker og sende meg fakturaen, eller om jeg ville sende en mann. Det er selvfølgelig uaktuelt, så jeg peker på eierskifteforsikringen, og refererer til megler som kan svare på eventuelle spørsmål. Dagen etter får jeg en ny mail om at det kan han selvfølgelig gjøre, men jobben ville sikkert komme på mindre enn egenandelen, så den regningen ville de uansett sende til meg. Jeg mener fremdeles at det er tull, men for å være helt sikker ringer jeg jurist hos forsikringsselskapet som bekrefter antagelsene mine, før jeg svarer ham. Jeg avviser økonomisk ansvar for de utbedringene han nevner og ber om at han skal forholde seg til forsikringsselskapet fremover, og sender dem også en kopi av mailutvekslingen (de ba om det).

I dag ringer han, og jeg merket det ikke før det var for sent, at det var han. Han "hadde bare et spørsmål som han ikke kunne spørre forsikringsselskapet". I hovedsak fisket han etter mulighet for reklamasjon på disse punktene som manglet jord. Utsiden av leiligheten ble rehabilitert mens vi bodde der - kunne de ha ansvar? Eller - hvem var det som satte opp punktene (de var der før vi flyttet inn - og ble ikke rørt da vi pusset opp, var på utsiden) - kunne reklamasjon brukes? Var egentlig lampa på utsiden av leiligheten hans ansvar, eller sameiet? blablabla.... Han fikk litt halvirriterte svar som avfeide all reklamasjon. Så begynte han å drille litt på flisene på kjøkkenet.... var det membran (ingen anelse fordi jeg ikke gjorde jobben selv, men trengs det på et kjøkken?? Husker han smurte noe under kablene men jeg tror det var primer for avretting?)? Var det papirer?

Innlegget mitt dreier seg om følgende: I egenerklæring ved salg står det noe om man "kjenner til at ufaglærte har gjort arbeid på elektrisk anlegg" eller noe lignende, ordlyden har blitt litt endret over de siste ti årene. Før tror jeg det sto noe i retning av at autoriserte bedrifter måtte ha vært brukt. Jeg har krysset av nei - fordi jeg har brukt fagfolk til skap, varmekabler samt etterprøving av det lille jeg selv har gjort. Ble vel også kommentert at jeg selv hadde byttet stikk-kontakter til moderne stikk-kontakter i erklæringsskjemaet. Men, det er ikke papirer på det.

Jeg føler han driver og graver etter noe som skal få ham av kroken for de tusenlappene det koster å bytte stikk-kontaktene ute. Og jeg kjenner jeg har litt nerver ifm dette med manglende papirer på jobb. Han er som nevnt en kranglete type, og jeg venter bare på neste utspill som kan være litt vanskeligere å svare på. Har litt angst.

Er det noen kjenner at de er ekspert på emnet som gidder å roe meg litt ned?
Sist redigert av Isbilen den 11 feb 2016, 18:42, redigert 1 gang totalt.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av poulet_cavalier »

Slike filleting har ingenting å gjøre i en reklamasjonssak - tipper ham må opp i en 15% av kjøpesummen før man kan snakke reklamasjon på eiendom. Be han slutte å ringe og ta kontakt med en advokat om han vil forfølge saken.

Den største bekymringen er om skattemyndighetene skulle finne på å lese dette og vet hvem du er. Da er det glattcelle og dødsstraff for slike vennetjenester.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Isbilen »

poulet_cavalier skrev:Den største bekymringen er om skattemyndighetene skulle finne på å lese dette og vet hvem du er. Da er det glattcelle og dødsstraff for slike vennetjenester.
:lol

Vennetjenester er fremdeles lov, tror jeg. ;)
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av kuleberg »

Nyttig lesning for di som er rett for å hjelpe en venn

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/ ... traffbart/

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Isbilen »

Krav oppfylt! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Tommas »

Tror jeg ville unngått all dialog med han, bedt han sende alt skriftlig via forsikringsselskapet (som du har gjort). Han er jo på ren fisketur, og da synes jeg det er helt greit jo mindre du sier. For meg virker det som du har alt på det tørre.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Isbilen »

Takk, Tommas.

Brukte den fine "Blokker" funksjonen på iPhone på nr hans i kveld så han ringer neppe igjen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av PoseFant »

Det er ikke noe problem. Siden huset er bygget etter 2003 er det jording i utstikkene, han mannen som har kjøpt det må se bedre etter.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Leilighetssalg - etterdønninger

Legg inn av Hjallis »

Sliter litt om det blir no feil du har vel bare fått trikkern til å godkjenne annlegget eller har du en samsvars erklæring på jobben du har gjort på det elektriske .

Svar