Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Relax skrev:Irist med den slags dramatikk, men jeg forstod det gikk bra med dyrene..
Skal ha gått bra med dyrebesetningen, selv om en blogger mener noen måtte avlives...
Men disse bloggerne er ofte litt vel overivrige, en smule dramadronninger og ikke helt etterrettelig, for å si det slik... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Clockwork »

Dette er vel ikke _dagens nyheter_.
Vet ikke helt hvor jeg skal putte denne, men putte den skal jeg i hvert fall uansett.
Det er godt å se at det finnes steder for gamle arrete skranglebasser også:
http://www.norvetmc.no/index.php/video

[video]https://vimeo.com/49712357[/video]
Sist redigert av AJ den 04 feb 2017, 19:31, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Legger likesågodt inn videoen direkte i innlegget... ;-)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Russland er fine om dagen. Nå får vi visst ikke kjøpe mer en 2 brokkoli PR person :D

http://www.aftenposten.no/verden/Russla ... xtor=RSS-3

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Ikke bare jeg som irriterer meg over uoppdragne unger, eller skitunger som vi gjerne sier i nord......

Her er ett sitat fra avisinnlegget:


Så forskrudd kan man altså bli. Det er de som vil sitte og snakke og drikke kaffe i noenlunde normale omgivelser som skal holde seg hjemme, ikke de ettergivende foreldrene og trollungene deres.


Og her er hele innlegget, les gjerne kommentarene under også, selv om de er noe unyanserte :twisted

https://www.ifinnmark.no/debatt/barn/fo ... -81-433107
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Egenrlig er det vel bare fotobokser og tullete bilførere som fenger i denne tråden.....?
Prøver igjen, med rovdyrdebatt denne gangen.
Dette er vel en av de mest ekstreme uttalelsene i debatten, og det fra en stortingsrepresentamt.

https://www.ifinnmark.no/alta/finnmark/ ... -81-435376
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av SverreOlsen »

Jompa skrev:Egenrlig er det vel bare fotobokser og tullete bilførere som fenger i denne tråden.....?
Prøver igjen, med rovdyrdebatt denne gangen.
Dette er vel en av de mest ekstreme uttalelsene i debatten, og det fra en stortingsrepresentamt.

https://www.ifinnmark.no/alta/finnmark/ ... -81-435376
Att vi ikke trenger rovdyr, den var drøy, men att vi kan holde bestaanden nede som vi har gjort i "alle" år, det synes eg er bra, det er nokk tap for bøndene om en ikke skal gjøre det større, vi hadde problem med ørn og hauk som både tok frittgående høner og ender, løste dette med garn over inngjeringene, går det ikke ann med bedre, eventuelt større inngjæringer for å holde ulven unna sauene, eventuelt jerven unna reinen, reindrift har eg ikke pippling på og kansje beiter dem fritt?
Hva er dine meninger om dette d jompa? :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Ulv har vi sett ute på jordet foran huset vårt nå i vinter. Da den ble vár på oss hoppet den omtrent en meter i været og fór til skogs :O !
Det samme med rådyr i flott firsprang.
Reven rasker også over jordet fra tid til annen.
Nede i veien her lusket en jerv eller kanskje det var en grevling :scratch bak meg mens jeg var ute og ruslet en tur.
Og haren hopper også nede i skråningen nedenfor huset.

Tidligere beitet mjølkekyr utafor husveggene her, men det begynner å bli noen år siden...
Nå er det bare sauegjeting forbi huset vår når de skal til og fra beitet et stykke nedenfor oss.

Rikt dyreliv kan man si...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Relax »

Jompa skrev:Egenrlig er det vel bare fotobokser og tullete bilførere som fenger i denne tråden.....?
Prøver igjen, med rovdyrdebatt denne gangen.
Dette er vel en av de mest ekstreme uttalelsene i debatten, og det fra en stortingsrepresentamt.

https://www.ifinnmark.no/alta/finnmark/ ... -81-435376
Hørte akkurat intervju med henne på radioen...
Hun pyntet kanskje litt på det og understreket at det å skyte alle rovdyr var hennes personlige mening, og ikke det hun står for politisk.. Så får vi bare prøve å skjønne når det er politikeren som snakker og når det er henne privat...

Det er blitt litt med "in" og lovlig nå å si ting rett ut nå..om det er rasisme, diskriminering eller annet ekstremt eller "ekstremt" .. :sk?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

SverreOlsen skrev:
Jompa skrev:Egenrlig er det vel bare fotobokser og tullete bilførere som fenger i denne tråden.....?
Prøver igjen, med rovdyrdebatt denne gangen.
Dette er vel en av de mest ekstreme uttalelsene i debatten, og det fra en stortingsrepresentamt.

https://www.ifinnmark.no/alta/finnmark/ ... -81-435376
Att vi ikke trenger rovdyr, den var drøy, men att vi kan holde bestaanden nede som vi har gjort i "alle" år, det synes eg er bra, det er nokk tap for bøndene om en ikke skal gjøre det større, vi hadde problem med ørn og hauk som både tok frittgående høner og ender, løste dette med garn over inngjeringene, går det ikke ann med bedre, eventuelt større inngjæringer for å holde ulven unna sauene, eventuelt jerven unna reinen, reindrift har eg ikke pippling på og kansje beiter dem fritt?
Hva er dine meninger om dette d jompa? :crazy:
Selv om profilbildet kan gi intrykk av det, er jeg langt fra noen ekspert på reindrift.Reinen beiter i prinsippet fritt, med begrensninger på områder som landbruksjord, tettbebyggelse, vernet skog og i forhold til andre reinbeitedistrikter.
Det siste betyr at flokkene må styres så de ikke blandes med andre flokker.
Jerven er vel det rovdyret som tar mest rein, det betales ut betydelige summer i erstatning for rovdyrtap hvert år.
Hvor mye jerv det egentlig finnes er det vel ingen som vet helt sikkert, men det er svært sjelden at det blir søkt om fellingstillatelse pga jerv som tar rein. Regner med at reingjeterne har en ubyråkratisk måte å løse dette på.

Selv om jeg jobbet vel 20 år i landbruket mener jeg at det må være plass til rovdyr i Norge.
Størrelsen på bestanden må kunne bestemmes mer lokalt enn i dag.
Dette er vel som å banne i kirka, men kanskje en begrensing av elgjakta kunne ført til at rovdyr tok færre husdyr ?

Når det gjelder hva politikere kan si offentlig har jeg kun en mening, en politiker HAR IKKE noe med å gå ut med sine private synspunkter offentlig. Mange av dem har da liten nok troverdighet allerede, om de ikke i tillegg skal tale med to tunger ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

En ting er at politikerne presiserer at det er sin egen mening og ikke nødvendigvis partiets. Men hva er egentlig forskjellen på å mene noe politisk og privat?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Clockwork »

Helt uten å mene noe til eller fra ( rovdyrdebatten er betente greier ), så legger jeg denne her :
http://forskning.no/biologi-rovdyr-okol ... ra-i-norge

...og lister meg stille ut døra.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Hei, ikke list deg ut igjennonm døra.
Dette er ganske interresant.


Ser at artikkelen er fra 2004, men det meste av den er nok relevant fremdeles.
Forfatteren bruker ord som "skjønnsmessig " vurdering, erfaringsmessig vurdering er vel et riktigere uttrykk for hvordan rovviltskader erstattes.
Når det gjelder sau, er det alltid tap av dyr på beite av andre årsaker enn rovdyr.
En veldig stor del av sauene beiter på øyer og andre plasser hvor det omtrent ikke finnes rovdyr.
Og tapstallene der er ganske jevne fra år til år.
En sau som blir liggende på rygg imellom to tuer eller steiner, er så godt som død for at den ikke kommer seg på beina igjen.
Det skjer med ett visst antall sauer hvert eneste år.
SNO rykker, som det stod i artikkelen, svært skjelden ut for å dokumentere rovdyrskade.
Det gjør allikevel ikke at erstatningene som betales ut, betales ut på fwil grunnlag som forfatteren langt på vei sier.

1,5 % høres ikke mye ut, men for de som har tjue, tredve, førti, uansett % tap svir det utvilsomt.
Spesieltt når de i tillegg blir beskyldt for å drive med dyremishandling når de lar dyrene beite der de vet det finnes rovdyr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kvase »

Denne kan vis mange lese og ha litt rullende rundt i hodet det er en del som burde det
overskrifte
Når ble det akseptert å sparke nedover
?

http://www.vg.no/nyheter/meninger/nav/n ... /23923667/
av denne karen
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar