Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dansekris »

Jompa skrev: 15 aug 2018, 21:30 Det nytter ikke å bruke sånne lettvinte hersketeknikker mot meg.
Men du er ikke fremmend for å benytte deg av de selv, ser jeg!

Jeg kommer ikke til å inngå i en diskusjon om klimaendringene er menneskeskapte eller ei, av den enkle grunn at jeg verken har dyp innsikt i temaet eller har en faglig bakgrunn som gjør meg i stand til bedømme kildemateriellet.

Men, når et mer eller mindre samlet verdensomspennende forskermiljø slår fast at det finnes empiriske bevis for at klimaendringene er menneskeskap ser jeg ingen grunn til å betvile det. Du hiver rundt deg med en hel rekke påstander du ikke har belegg for. Du forenkler og svartmaler. Det er vel ingen, såvidt meg bekjent, som hevder at variasjoner (innenfor det man anser som normalt) i været skyldes menneskeskapte klimaendringer slik du påstår i ditt første innlegg.

Samtidig hevder du at klimaforskere (de du er uenig med) er politisk styrt slik at forskningen må avskrives.

Er det en ting konspiratorikere har til felles, så er det å gå til angrep på "eliten" og deres ordbruk. Begrepet ekkokammer er en ganske nøyaktig beskrivelse av en mekanisme som oppstår når mange meningsfeller får holde på sammen uten innslag av kritiske røster og motargumenter. Samtidig tillegger man meningsmotstandere motiver det ofte ikke finnes belegg for. Hva slags grunnlag har du for å hevde at forskningen til CICERO Senter for klimaforskning er politisk styrt svada?

"Eliten" er ikke en homogen masse. Om det skulle finnes en elite i denne sammenhengen må det være forskere med doktorgrader som publiserer forskningsrapporter i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter. De kan nok ettergå dine påstander med "politisk styrt svada", mens jeg bare legger ut om hvor utrolig snålt jeg syns det er å gå så til de grader motstrøms i et felt med så bred faglig konsensus.

Hva er det dere "klimarealister" har forstått som åpenbart majoriteten av den vestelige verdens styresmakter ikke har?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Var det det beste du kunne komme opp med, GSX 80 ?

Hele greia starter med folk som sitter i juleselskap :lol
Altså folk som tror på en menneskeskapt gud og hans guddommelige sønn, resten av artikkelen handler om diskusjonsteknikk.
Ok, kan vel innrømme at jeg kanskje trenger en leksjon i akkurat det, men resten av teksten er gjentakelse av vedtatte sannheter.

Og til flertallet av klimaforskere som alle, eller nesten alle henviser til.
For etpar generasjoner siden "visste" alle raseforskere, eller genetikkforskere som de kalles i dag, at den hvite rasen var overlegen.
Hadde de rett for at de var i flertall, eller var det kanskje politisk korrekt i den tida ? Hadde de rett ?

Les hva Klimarealistene og andre klimaskeptikere skriver, så kanskje du også stiller spørsmål om ikke klimaet påvirker oss mennesker mer enn vi påvirker klimaet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Dansekris skrev: 15 aug 2018, 22:18
Jompa skrev: 15 aug 2018, 21:30 Det nytter ikke å bruke sånne lettvinte hersketeknikker mot meg.
Men du er ikke fremmend for å benytte deg av de selv, ser jeg!

Jeg kommer ikke til å inngå i en diskusjon om klimaendringene er menneskeskapte eller ei, av den enkle grunn at jeg verken har dyp innsikt i temaet eller har en faglig bakgrunn som gjør meg i stand til bedømme kildemateriellet.

publiserer forskningsrapporter i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter. De kan nok ettergå dine påstander med "politisk styrt svada", mens jeg bare legger ut om hvor utrolig snålt jeg syns det er å gå så til de grader motstrøms i et felt med så bred faglig konsensus.

Hva er det dere "klimarealister" har forstått som åpenbart majoriteten av den vestelige verdens styresmakter ikke har?

Jeg kortet ned innlegget ditt med vilje, ikke for å ta bort noe, men for å ikke lage lange sider med sitater.
Selvfølgelig er det bred faglig konsensus om klimaendringene når bare de som kommer frem til de "riktige" resultatene for mulighet til å publisere sine resultater. Alle forskere som ikke følger den politisk vedtatte strømmen, blir bevisst holdt borte fra debatten.
Som om ikke det er nok, innrømmer klimaforskerne også at beregningsmodellene de bruker er usikre, og når f eks den globale temperaturøkninga tok en "pause" justerte de beregningsmodellene sånn at de fremdeles kunne bevise at de har rett.

Det er gjort laboratorieforsøk med Co2, både med naturlig mengde i lufta og med økende innhold av co2 i luft, riktignok småskalaforsøk.
Forsøkene viser at Co2 ikke blir varmere enn ren luft ved påvirkning av sollys.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 15 aug 2018, 22:21 Var det det beste du kunne komme opp med, GSX 80 ?

Hele greia starter med folk som sitter i juleselskap :lol
Altså folk som tror på en menneskeskapt gud og hans guddommelige sønn, resten av artikkelen handler om diskusjonsteknikk.
Ok, kan vel innrømme at jeg kanskje trenger en leksjon i akkurat det, men resten av teksten er gjentakelse av vedtatte sannheter.

Og til flertallet av klimaforskere som alle, eller nesten alle henviser til.
For etpar generasjoner siden "visste" alle raseforskere, eller genetikkforskere som de kalles i dag, at den hvite rasen var overlegen.
Hadde de rett for at de var i flertall, eller var det kanskje politisk korrekt i den tida ? Hadde de rett ?

Les hva Klimarealistene og andre klimaskeptikere skriver, så kanskje du også stiller spørsmål om ikke klimaet påvirker oss mennesker mer enn vi påvirker klimaet.
Om det var det beste jeg kunne ha kommet opp med, vet jeg ikke. Det betviler jeg egentlig. Det gikk uhyre raskt. Ett eneste søk på nettet, og der var artikkelen, som hadde mange gode poenger. For de som gidder lese den.
Når det er sagt så ser jeg ikke den store hensikten i å argumentere med deg. Du har bestemt deg, og er neppe særlig åpen for andres argumenter. Gjelder forsåvidt meg og, siden jeg har annet å bedrive tiden med.

Jeg velger å tro på den massive majoriteten av forskere som mener menneskeskapte klimaendringer er reelle OG svært uheldige.

At du og noen få andre mener noe annet lever jeg fint med.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Skogstrollet »

Hvis den store majoriteten av forskere tar feil (hvilket jeg absolutt ikke tror), hva er skaden med å ta klimaendringer på alvor uansett?

Vi reduserer eller i beste fall slutter helt med fossile brensler, med renere luft som resultat - spesielt i store byer der luftforurensning faktisk dreper.
Vi slutter i beste fall helt å ta opp olje, med resultat at vi slipper oljesøl - som ødelegger mye for natur og dyrelivet der det skjer, men også kan ha negativ innvirkning på fiskenæring (områder der det ikke vil være mulig å fiske på frem til oljen er borte) og turisme (ødelagte badestrender for eksempel).

Jeg ser mye utvikling og nye muligheter innen energi, matproduksjon og andre industrier som resultat av at man må stramme inn og redusere utslippene.

Så hva har vi å miste?

Det er kun vår egen fremtid som står på spill. Ja, vi vil dra med oss mange arter i fallet, men jorda vår vil overleve uten oss. (Ble visst litt domedagsprofet over meg der... :sorry)


Så føler jeg at jeg må nevne litt om den vitenskapelige prosessen... Det er nemlig ikke slik at forskere finner frem en idé de liker, og så prøver de å bevise den. Nei, de lager seg en hypotese, for å så finne flest mulige måter å stikke hull på den. Hvis de klarer det, holder ikke hypotesen vann og de må justere den basert på resultatene. Så tar de den nye hypotesen, utsetter den for en rekke nye 'stikk' for å se hvis den holder - og slik fortsetter de frem til at hypotesen er tett nok. Da har du en vitenskaplig teori, som best mulig beskriver virkeligheten.

Det er slik vi har kommet frem til evolusjonsteorien, relativitetsteorien og faktisk da også til at menneskelig aktivitet faktisk akselererer oppvarminga av kloden vår. Usikkerheten som råder er om hvor mye - men også de mest optimistiske tallene er rett så dårlig nytt for oss.

Men, i lys av hvordan vitenskapen virker, så vil alle studier som er seriøst og nøyaktig utførte vurderes. Det er ikke resultatet i seg som hindrer en forskningsrapport fra å vinne frem, men feil/mangler i metodikk, spørsmål kring hvordan resultatet ble produsert og eventuelle uegentligheter eller konklusjoner som ikke støttes av dataen.


Puh... Ikke en diskusjon jeg egentlig tenkt å gi meg inn i, men jeg er en sterk tilhenger til den vitenskapelige metoden - og selv om jeg er klar over at forskere er mennesker de og, med feil og mangler som resultat, er det den beste måten vi har å lære kjenne verden vår på.
Vi har tross alt kommet et godt stykke lenger nå enn på tiden til de gamle raseforskerne!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

I beste fall. Tja, erstatte fossilt brennsel med biobrensel som slipper ut like mye karbon til atmosfæren.
For atmosfæren betyr det lite om CO2 kommer fra det ene eller det andre brenselet.
Det hugges og brennes ufattelige mengder skog for å dyrke oljepalmer, raps og andre vekster som gir bio-olje.
Tusenvis av mennesker tvangsflyttes, dyrs leveområder ødelegges og landbruksjord som ble brukt til matproduksjon ødellegges også.
Den eneste fordelen med det er at sultende mennesker har annet å tenke på enn å kjøpe bil.

Samtidig som Norges regjering forbyr bruk av fyringsolje har de i mange år satset på mer turisme. Ett cruiseskip slipper ut like mye co2 og annen forurensing som 7000 biler.
Palmeolje er fjernet fra sjokolade, i stedet for brenner vi den opp som drivstoff.

Jeg er så visst ikke tilhenger av forurensing, men klimabløffen irriterer meg (litt).
Skulle skrevet mye mer, men da kommer jeg for sent på jobb.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dansekris »

Kom tilfeldig over denne videoen i feeden min ved frokostbordet i dag.

https://www.facebook.com/KareWillochFan ... 2kl-W0Hrgo

Jeg setter hvert fall strek her.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Det koker ned til at det er kun snakk om penger.
Det det å skyve "motoriserte individer" foran og kreve dem for bompenger og andre negative restriksjoner så skaper det penger i kassen. Hadde målet vært at folk skulle gått over til kollektivtransport så hadde mann bygget ut kollektivtransporttilbudet. Ulempen er bare at det koster mye penger (å bygge ut kollektivtransporttilbudet). Det er mange mennesker som skal (ønsker) å komme på jobb hver morgen, og de må følge en riktig schedule mellom hjem, barnehave og arbeidsplass, og en retur. Dette blir dyrt.... Dersom man setter opp bommer og slenger på det populistiske prefiks "Miljø" så svelges alt.

Nå begynner "Miljø-prefikset" å bli litt for loslitt og negativt ladet. Det er bare å slenge ut "jammen vil du ikke ha et godt miljø..."-kommentaren og så stopper du enhver form for argumentasjon som ikke er politisk korrekt.

Dette dreier seg om inntekter og penger. Ikke miljø.
Gjennom jordens levetid har det til tider vært mer CO2 i atmosfæren enn det er nå. Temperaturen har også vært høyere. Norske bilparken er så godt vedlikeholdt at den, til tross for en snittalder som er et U-land verdig, ikke forurenser mye. Båtene er mer forurensende enn bilparken.

Så jeg fortsetter å kjøre både bil og mc med glede!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Skogstrollet »

Det er faktisk en forskjell på å ta opp og tilføre CO2 fra fossile kilder, som vært ute av bilde i miljoner med år, og de å bruke kilder som allerede er i omløp. Dessverre har vi tilført altfor mye fra fossile kilder, så de å bytte til f.eks. palmeolje vil ha en marginal effekt. Jeg er ikke en tilhenger av å bruke bio-olje, selv om det er et bedre alternativ enn å bruke fossile brensler. (Og vi skal ikke gå inn på hvor mye jeg hater palmeolje-produksjon...)
Jeg tenker mer på eldrivne fordon, effektivisering av energiforbrukning og 'rene' fornybare kilder som sol- og vindkraft. Kjernekraften er også et alternativ, da vi kommet langt lengre med å bygge små, effektive kjernekraftverk som lager langt mindre avfall og som er betydelig sikkrere en den gamle generasjonens kraftverk.

Cruiseskipene er et kapittel for seg, og ikke noe jeg forsvarer - de må tilpasse seg de og.

Hvis vi tilpasser matproduksjonen har vi faktisk mulighet å øke produksjonen av korn og planter vi kan spise i stedet for å bruke massevis med landbruksareal til produksjon av mat til dyrene vi spiser. Og det er ikke et krav at alle blir veganer/vegetarianer for at det skal fungere, man trenger bare å kutte litt ekstra i mengden kjøtt man spiser - ikke slutte helt. (Med de sagt er jeg veldig nyskjerrig på kjøttet de tar frem i laboratorie - tenk en svær saftig burger eller nydelig steik, uten at noe dyr ha måtte sette livet til!)

Jeg sier ikke at alle tiltakene som er gjort hittils er riktige, eller at jeg er enig i de - det er fortsatt penger som styrer mye, og da skjer det fort at mennesker, natur og dyreliv må betale. Dette i seg er et helt annet problem egentlig, og eksisterer mange andre steder enn i klimapolitikken - selv om det ikke akkurat gjør det enklere å forbedre ting.

Folk som nekter å ta inn over seg menneskeskapte klimaendringer irriterer meg ikke bare litt. Den dere parkeringsboten jeg fikk ved jobben tidligere i uken er en bitteliten dråpe i havet ved sammenligning...
Det stemmer at både CO2 og temperatur har vært både høyere og lavere enn hva de er i dag, det største problemet va har nå er hastigheten til oppvarminga. Det går rett og slett altfor fort.

Det er mulig jeg er litt av en idealist noen ganger, selv om jeg prøver å ha begge beina godt plantet i virkeligheten. Jeg klarer bare ikke å se vinningen av en så svær "klimabløff" :scratch


Dansekris skrev: 16 aug 2018, 08:39 Kom tilfeldig over denne videoen i feeden min ved frokostbordet i dag.

https://www.facebook.com/KareWillochFan ... 2kl-W0Hrgo

Jeg setter hvert fall strek her.
Godt oppsummert i den videoen der, ja!



Med allt det jeg nå sagt, så skjønner jeg at denne diskusjonen vil gå i rundgang. Jeg burde vite bedre enn å hugge, men noen ganger klarer jeg bare ikke å holde kjeft. Skal uansett prøve å la dette ligge fra nå av, det blir fort dårlig stemning og det er ikke noe jeg ønsker på et i øvrig hyggelig sted som dette :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Audi Mannen »

KawaKjetil skrev: 14 aug 2018, 20:11 Trist sak https://www.nrk.no/urix/lokale-myndighe ... 1.14165565
Passerte denne broen 5 ganger mellom 4.juli og 25.juli... er mange slike broer på motorveien mot Genova fra sørvest.
Samme her, vi kjørte denne strekningen flere ganger i sommer til og fra Genova. Det som er værst er at jeg sa til fruen at jeg ikke stoler på alle de betong støpte veiene som de har på alle berg og knauser i Italia.... vært mye rart der opp gjennom årene med dårlig arbeid og vedlikehold. "det var det du sa når vi kjørte der " sa hun før jeg fikk igjen ytterdøra etter jeg kom hjem fra jobb.

Er bare trist at det er pokker ta meg ikke mye bedre her hjemme på vei fronten mange plasser skal man tro det som kom i media for noen måneder siden. Vi har selv hatt gutter på jobb for veivesenet for å utføre vedlikehold på bruer... og noe av det er i dårlig forfatning. Tror det er bra vi ikke vet alt rund oss folkens.
Ducati Multistrada V4S - 2021

KawaKjetil

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av KawaKjetil »

Audi Mannen skrev: 16 aug 2018, 14:34
KawaKjetil skrev: 14 aug 2018, 20:11 Trist sak https://www.nrk.no/urix/lokale-myndighe ... 1.14165565
Passerte denne broen 5 ganger mellom 4.juli og 25.juli... er mange slike broer på motorveien mot Genova fra sørvest.
Samme her, vi kjørte denne strekningen flere ganger i sommer til og fra Genova. Det som er værst er at jeg sa til fruen at jeg ikke stoler på alle de betong støpte veiene som de har på alle berg og knauser i Italia.... vært mye rart der opp gjennom årene med dårlig arbeid og vedlikehold. "det var det du sa når vi kjørte der " sa hun før jeg fikk igjen ytterdøra etter jeg kom hjem fra jobb.

Er bare trist at det er pokker ta meg ikke mye bedre her hjemme på vei fronten mange plasser skal man tro det som kom i media for noen måneder siden. Vi har selv hatt gutter på jobb for veivesenet for å utføre vedlikehold på bruer... og noe av det er i dårlig forfatning. Tror det er bra vi ikke vet alt rund oss folkens.
Kjørte fra sørvest opp mot Genova første gang for 30 år siden og var da litt fascinert av de høye broene. Men siden den gang har jeg ikke likt de særlig. Spesielt etter å ha sett broene fra siden, tynne pipestilker som bærer de. Ulykken her får nok følger for flere broer, og personlig vil jeg styre klar disse i fremtiden. Det tar ikke lange tiden å kjøre omvei.

Synd at veivedlikehold skal være utsatt for sparekniv. Det blir tross alt betalt av skattebetalere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

"Man så for seg hele søppelberg av oppbrukte og defekte batterier til disse bilene."

Sitatet er tatt fra artikkelen AJ refererer til.
Myten om at el-bilbatterier ikke er resirkulerbare har eksistert siden den første el-bilen ble solgt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:"Man så for seg hele søppelberg av oppbrukte og defekte batterier til disse bilene."

Sitatet er tatt fra artikkelen AJ refererer til.
Myten om at el-bilbatterier ikke er resirkulerbare har eksistert siden den første el-bilen ble solgt.
Måten Tesla resirkulerer gamle biler på er å sende dem i bane i verdensrommet.. Det er miljøtiltak det Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 30 aug 2018, 23:26 Absolutt interessant, vil jeg si:

https://www.side3.no/motor/675000-km-me ... ri-6675850
Det er helt klart positivt. Noe annet som derimot er mer problematisk er hurtigladingen. Det er mye energi som forsvinner ut i «ingenting» der. Skulle gjerne sett mer forskning på akkurat dette, samt reduskjonstiden pp strømmen i batteriet (hvor fort tappes batteriet utenfor bruk)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar