Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av FredrikE24 »

Husker jeg ganske spontant fikk lov til å prøvekjøre Volvo S90 da den var speller ny.
Jeg reagerte på at Volvo, som en bilprodusent som kun selger på sikkerhet(den senere tid er varemerket ansett som premium, merkelig nok..) at betjening av setevarme, klimaanlegg og radio måtte betjenes via et håpløst skjermsystem. Jeg husker at jeg reagerte på hvordan jeg måtte ha synet helt borte fra veien for hver minste ting.
Tesla er muligens den beste på dette området, alt du ønsker «ruller» man opp på dashbordet med rattkontrollen og man får enkel kontroll samtidig som øynene er på veien. Nå er det mye software-folk hos Tesla, og en helt ny bilprodusent. De har litt annet fokus enn mange andre, mer tradisjonelle produsenter.
Nå synes jeg ikke bilen imponerte meg på noen områder. Synes det er veldig synd at det å kjøre, ikke er i fullt fokus lenger. Biler som gir kjøreglede, og som liker å kjøres aktivt finnes nærmest ikke lenger. Bilene blir tyngre og tyngre, større og større. Styrefølelsen er lite tilstedeværende.. Godt det å kjøre motorsykkel fremdeles gir deg følelsen av det mekaniske. At jeg kjenner alle sykkelens bevegelser på kroppen. Savner dette i moderne biler.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Snekker.edvin »

Grendel skrev: 17 mar 2019, 19:10
Snekker.edvin skrev: 17 mar 2019, 19:01 Jeg også enig at den drit Facebook og Snapchat titting MÅ STOPPES!
Men tenker også om feilmelding. To ukers siden jeg ble stoppa av politi og jeg var sikkert på grun av farten ( 60 Ok , jeg hadde 65) . Nei , han mente at jeg fikla på telefon. Dette jeg har ikke gjørt. Jeg har byttet låt på bilstereo. Eneste som redet meg er det at telefonen var i holderen som er over dashbord midt på front rute.

Stereo'en er bare en ting å fikle med på moderne biler. Nå kommer også alle andre fine systemer å leke med. GPS, AC, kontrollere for ditt og datt.

De gamle knappene var enklere å orientere seg på uten å se. Nå kommer det heller store (rimelige) trykkfølsomme skjermer. Disse blir ikke så enkle å operere uten å flytte blikket.

Tro hva som vil bli forbudt i fremtiden.

8-)
Min er nok gamle. Peugeot 307 stv fra 2007

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Snekker.edvin »

Amerikansk friheten :prf
CD76625C-2C82-4F65-9947-F246157B8009.png
https://www.motor.no/artikler/bilist-fr ... il-politi/

Kanskje hun viste kun denne :thumleft fingeren
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Dere som har kjøpt elbil, er de vanskelig å kjøre ?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ndre-biler

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Heia Yy! iflg. denne saken i DN...
kommentarartikkel i DN skrev:Det er der tillit, lojalitet og faste langvarige kundeforhold skapes, og som til slutt gjør navnet og logoen til en sterk merkevare. Det er det som avgjør om Vy lykkes. 280 millioner kroner for en slik investering kan vise seg å være billig.
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941

Ok... :confused
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 19 mar 2019, 20:05 Dere som har kjøpt elbil, er de vanskelig å kjøre ?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ndre-biler
Altså jeg har vel bare prøvd min egen, men nei er svaret mitt.

De ER jo ganske sprettne i forhold til majoriteten av normale bensin- og dieselbiler. Stort dreiemoment og rask akselerasjon. At det skal føre til noe særlig mere ulykker forstår jeg ikke helt, men. Jeg har mer tro på det andre de nevner, at de kjøres mye i urbane strøk. Der er tross alt lettere å bulke i Oslo sentrum en på Finnmarksvidda.

Men dette blir som statistikk ellers (vi har vel diskutert dette før her på forumet). Tallene i seg selv, uten en tilhørende analyse gir deg ikke stort. Annet en noen klikk på en nyhetsartikkel, da...

EDIT:
DN sin variant av den samme saken nevner også dette:
– Et annet mulig poeng er at fordi elbiler jo har tilgang til kollektivfelt, så innebærer det flere filskifter, som medfører en risiko, sier Rysstad.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 19 mar 2019, 20:05 Dere som har kjøpt elbil, er de vanskelig å kjøre ?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ndre-biler
Absolutt en interessant artikkel, dette!
Jeg testkjører biler og MC'er for avisen jeg jobber for og har flere ganger nevnt i sakene jeg skriver at nye biler har for mye utstyr som står i fare for å lede førerens oppmerksomhet vekk fra selve kjøringen.
Mange av førerassistentsystemene er heller ikke til å stole 100 % på med den følge, tror jeg, at mange førere blir overrasket og havner i en situasjon hvor uhell skjer.
Når det gjelder elbiler spesielt har jeg, nær sagt selvfølgelig, merket meg at disse bilene har mye umiddelbar krefter, som antakelig mange ikke helt greier å tøyle godt nok...
I tillegg har mange av disse bilene ikke kjøreegenskaper til å takle "bånn pinne" kjøring. Ikke godt nok dimensjonert understell, underdimensjonerte demperkomponenter i forhold til vekt pga. batteriet, som gjør at bilen blir uforutsigbar i mange situasjoner med uventede under- og overstyringstendenser.

Jeg opplever langt større trygghet i min 13 år gamle Alfa Romeo enn f.eks. en Hyundai Kona med mer motorkraft når det gjelder kjøreegenskaper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av overlay »

Rune75 skrev: 19 mar 2019, 20:05 Dere som har kjøpt elbil, er de vanskelig å kjøre ?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ndre-biler
Absolutt ikke, noe av det enkleste jeg har kjørt. Tror det koker ned til at de blir mest brukt i bykjerner, derav mye bulking prosentmessig.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av haakeik »

Sakkle skrev: 15 jan 2019, 17:19
haakeik skrev: 15 jan 2019, 11:25
AJ skrev: 14 jan 2019, 21:21
Jompa skrev: 14 jan 2019, 20:58 Hva mener folket om "veiprising" med pålagt innstallert GPS ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/vaer- ... 79787.html
Tenkte "skeptisk" :sk? allerede før jeg klikka på linken og leste.
Fortsatt skeptisk... og veldig betenkt.
Tenker sånne duppeditter som dette blir superpopulære:
https://www.gearbest.com/gps-navigation ... id=1433363
Til info er strafferammen for kjøpt/besittelse/bruk av gps/gsm-jammere bot eller fengsel i inntil 6-mnd.(link)

Ville styrt unna.

I tillegg er det å bruke slikt utstyr ekstremt egoistisk. Du jammer jo ut alle andre som befinner seg i nærheten også...
De er visst kraftigere enn jeg trodde. Den dagen det blir GPS basert veiprising, tror jeg flygere rundt omkring kommer til å få store problemer. Jeg tipper mange vil kjøpe slike, de er jo kjempebillige. Men det roer seg kanskje ned etter at noen er blitt tatt og fått kjempebøter.
https://www.aftenposten.no/norge/i/a25b ... dig-oftere

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 17 mar 2019, 19:46 dette ser man hver dag-de følger ikke trafikken men tlf..... men jeg lurer litt på "bevisbyrden" hvis en ikke har sendt mld eller foretatt samtale....en kan jo ikke bare "påstå" at "man hadde rettet blikket ned" og så bli bøtelagt ut i fra dette..så jeg ser helt klart at han ene i den omtalte saken nektet å godta boten.NOE rettsikkerhet bør vi jo ha..Dette må backes opp med video-for INGEN er ufeilbarlig-ikke i kikkert heller...
Rent konkret handler dette litt om bevisbildet i den enkelte saken. Svært sjeldent sitter man bare med politimannens ord mot siktede/tiltalte, men for å ta det først, så handler det i så fall om troverdigheten ved den enkeltes forklaring, som sammenhengen, og forklaringen holdt opp mot andre fakta.

Som regel vil politiet kunne (i mer alvorlige saker enn rene foreleggssaker, f.eks. ved alvorlige ulykker) hente inn trafikkdata for den konkrete enheten, da kan man f.eks. se om telefonen har vært i bruk. Politiet vil også kunne ta beslag i enheten for å sikre bevis, f.eks. sendte tekstmeldinger osv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

haakeik skrev: 26 mar 2019, 09:59
Sakkle skrev: 15 jan 2019, 17:19
haakeik skrev: 15 jan 2019, 11:25
AJ skrev: 14 jan 2019, 21:21
Jompa skrev: 14 jan 2019, 20:58 Hva mener folket om "veiprising" med pålagt innstallert GPS ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/vaer- ... 79787.html
Tenkte "skeptisk" :sk? allerede før jeg klikka på linken og leste.
Fortsatt skeptisk... og veldig betenkt.
Tenker sånne duppeditter som dette blir superpopulære:
https://www.gearbest.com/gps-navigation ... id=1433363
Til info er strafferammen for kjøpt/besittelse/bruk av gps/gsm-jammere bot eller fengsel i inntil 6-mnd.(link)

Ville styrt unna.

I tillegg er det å bruke slikt utstyr ekstremt egoistisk. Du jammer jo ut alle andre som befinner seg i nærheten også...
De er visst kraftigere enn jeg trodde. Den dagen det blir GPS basert veiprising, tror jeg flygere rundt omkring kommer til å få store problemer. Jeg tipper mange vil kjøpe slike, de er jo kjempebillige. Men det roer seg kanskje ned etter at noen er blitt tatt og fått kjempebøter.
https://www.aftenposten.no/norge/i/a25b ... dig-oftere
Det der er ganske alvorlig, ikke vanskelig å se for seg at dette har potensiale for fatale konsekvenser hvis f.eks. luftambulanse/politi/ambulanse/brannvesen mister GPS signaler. Alt for at noen mennesker skal spare noen kroner.

Så la meg være helt tydelig, hvis du kjøper sånne jammere for å spare noen kroner er du et rasshøl

(ikke myntet på deg Haakeik)

Håper konsekvensene blir høye bøter og tap av førerrett.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 mar 2019, 20:05 Heia Yy! iflg. denne saken i DN...
kommentarartikkel i DN skrev:Det er der tillit, lojalitet og faste langvarige kundeforhold skapes, og som til slutt gjør navnet og logoen til en sterk merkevare. Det er det som avgjør om Vy lykkes. 280 millioner kroner for en slik investering kan vise seg å være billig.
https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941

Ok... :confused
Helt enig med det som står i artikkelen.

Dette er storm i vannglass. Vi mennesker er vanedyr og tviholder på det vi er vant til. Personlig synes også jeg at dette var et modig trekk og et friskt støt fra NSB. I motsetning til de aller fleste kommentarfelt ryttere som blåser av seg de tåpeligste kommentarer.

Jeg kan være enig i at det fra et økonomisk ståsted kanskje ikke var den beste prioriteringen med tanke på utfodringene man står ovenfor, men selve navnevalget synes jeg er helt innafor....faktisk.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Stian87 »

Driter i navnet for å være ærlig. Selv om jeg nok mener de burde valgt et navn som beskrev dem bedre, BfT (Buss for Tog)f.eks.

Det som provoserer meg er at jeg tar Norges nest verste toglinje daglig (L22), tilbudet og punktligheten har aldri vært dårligere for passasjerene på denne linjen. I det landskapet bestemmer de seg for å bruke 280 mill på navnebytte. Det føles som å bli pisset på som kunde. Det viser at Vy eller NSB driter i kundene sine, det viser deres totalt fantasiløse og nedsnødde måte å tenke på. Der man tror at en rebranding vil øke verdien på merkevarer i stedet for å ta tak i problemene ved det produktet man selger som er dritt.

For min del er jeg glad hele dritten legges ut for salg. Makan til inntørka dritt skal du lete lenge etter. Det er noe alvorlig feil med den inngrodde statsbanen, mafiaaktige arbeidstakerorganisasjonen, lønnsnivået til ansatte opp mot leveransene til kunden.

MAKAN
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 26 mar 2019, 14:01 Driter i navnet for å være ærlig. Selv om jeg nok mener de burde valgt et navn som beskrev dem bedre, BfT (Buss for Tog)f.eks.

Det som provoserer meg er at jeg tar Norges nest verste toglinje daglig (L22), tilbudet og punktligheten har aldri vært dårligere for passasjerene på denne linjen. I det landskapet bestemmer de seg for å bruke 280 mill på navnebytte. Det føles som å bli pisset på som kunde. Det viser at Vy eller NSB driter i kundene sine, det viser deres totalt fantasiløse og nedsnødde måte å tenke på. Der man tror at en rebranding vil øke verdien på merkevarer i stedet for å ta tak i problemene ved det produktet man selger som er dritt.

For min del er jeg glad hele dritten legges ut for salg. Makan til inntørka dritt skal du lete lenge etter. Det er noe alvorlig feil med den inngrodde statsbanen, mafiaaktige arbeidstakerorganisasjonen, lønnsnivået til ansatte opp mot leveransene til kunden.

MAKAN
Jeg er delvis enig med deg med tanke på pengebruken og tidspunktet for dette. Det skal sies at jeg ikke er en storbruker av de norske statsbaner. Men de gangene jeg har tatt tog har det funket bra.

Man må derimot også huske på at man må se summen av navnebytte opp mot omsetning. For deg og meg er dette selvsagt svimlende mye penger. Men for NSB/Vy er det ikke rare greine i den store sammenhengen.

For min del er det uansett ett fett hvem som eier og eller styrer skuta. Når jeg tar bussen på jobb, så driter jeg i hvem som eier bussene, bare bussene går.

Fei ltidspunkt...tja... trolig. Men samtidig viser dem at dem vil fornye seg vedrørende dette navnebytte. Man føler liksom det skjer noe. Så får tiden vise om det blir noen endringer ;)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

overlay skrev: 19 mar 2019, 20:30
Rune75 skrev: 19 mar 2019, 20:05 Dere som har kjøpt elbil, er de vanskelig å kjøre ?https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ndre-biler
Absolutt ikke, noe av det enkleste jeg har kjørt. Tror det koker ned til at de blir mest brukt i bykjerner, derav mye bulking prosentmessig.
Det med hvor bilene ble/blir brukt var tatt med i beregningen, så det er nok ikke forklaringen.

Svar