Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 01 aug 2018, 13:28 Det fine været kan vel også legges til grunn med tanke på at det sikkert har vert flere motorsyklister på veien i år...?
Ikke sant. Ville vært interessant å få tak i data over hvor mange km som ble kjørt med MC i år i forhold til i fjor, slik at man får ulykke/km.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

overlay skrev: 01 aug 2018, 13:53
Bjerknez skrev: 01 aug 2018, 13:28 Det fine været kan vel også legges til grunn med tanke på at det sikkert har vert flere motorsyklister på veien i år...?
Ikke sant. Ville vært interessant å få tak i data over hvor mange km som ble kjørt med MC i år i forhold til i fjor, slik at man får ulykke/km.
De nyeste tallene jeg har klart å oppdrive er fra 2008. Jeg kan ikke se at SSB fører statistikk over dette for MC i det hele tatt, kun antall ulykker. Dette gir etter min mening et dårlig bilde av tingenes faktiske tilstand.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Hr er tall fra Statens vegvesen. Med et ganske konstant tall for mc og moped, ognedgangfor de fleste andre må andelen mc_førere somblir skadd og drept øke

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/far
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 01 aug 2018, 15:49 Hr er tall fra Statens vegvesen. Med et ganske konstant tall for mc og moped, ognedgangfor de fleste andre må andelen mc_førere somblir skadd og drept øke

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/far
Den lenka funker ikke for meg...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 01 aug 2018, 13:28 Det fine været kan vel også legges til grunn med tanke på at det sikkert har vert flere motorsyklister på veien i år...?
Helt klart... Ettersom MC-salget har gått opp, så er det flere MC'er.

NMCU kommenterte også i en artikkel at det var stor skaderisiko for førere uten førerkort (for MC) og for MC-førere som ikke hadde kjørt MC på mange år. Når nå salget av MC har tatt seg opp i de dimensjoner det snakkes om, så ville jeg sett på dette som et meget interessant moment.

Hvor mange av disse drepte hadde for eksempel deltatt på de ulike "oppfriskningskurs"? Og da etter flere års "MC-fravær"?

Skremmende farvede synspunkter som trer frem i reportasjen. NMCU er langt mer objektiv.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Man må også legge til grunn det faktum at det ER mer krevende og kjøre MC enn bil, uavhengig av opplæring. Man kommer nok uskadet unna i de fleste vanlige bilulykker i form av personskader og da blir det vel ikke rapportert som noen ulykke?

Så er det vel heller ikke å slenge under en stol at vi MC folk "lever" litt mer farlig. Vi søker på en måte litt mer spenning i trafikken enn den gjengse bilisten og uten noe karosseri som beskytter oss så blir man ganske natulig rammet på en annen måte.

En annen årsak til de påstotte økte mc ulykkene kan jo være økt biltrafikk også.

Men uansett åssen man vrir og vrenger på det så koker det hele ned til en ting. For høy fart i forhold til erfaring og kunnskap.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Sakkle skrev: 02 aug 2018, 09:42
Jompa skrev: 01 aug 2018, 15:49 Hr er tall fra Statens vegvesen. Med et ganske konstant tall for mc og moped, ognedgangfor de fleste andre må andelen mc_førere somblir skadd og drept øke

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/far
Den lenka funker ikke for meg...
Nei, det ser ut til at jeg har vært og tukla borti adressen da jeg kopierte den. Skal prøve på nytt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 02 aug 2018, 12:16 Her er statistikken fra ssb.https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
I følge statistikken der så er det faktisk farligere å gå enn å kjøre motorsykkel :lol :twothumbs:

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 12:55
Jompa skrev: 02 aug 2018, 12:16 Her er statistikken fra ssb.https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
I følge statistikken der så er det faktisk farligere å gå enn å kjøre motorsykkel :lol :twothumbs:
Haha...

Her var vi inne på dette med missbruk av statistikk igjen da... :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Slik statistikk er jo nesten mer gøy enn det er brukenes. Spesielt siden det er så utrolig mange faktorer som spiller inn.

Slik jeg forstår det, så er det kontrastene når det gjelder fart samt beskyttelse som er mest avgjørende på hvor mange skadde det er. Uansett så blir dette mest morsom lesning. Skal man ha den virkelige årsaken så må man inn i hodet på folk. Lykke til med den jobben...

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av hakhap »

Det er definitiv farligere å være ved vann da det er langt flere som druknet enn som døde på mc så langt i år.....



misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 13:07 Slik statistikk er jo nesten mer gøy enn det er brukenes. Spesielt siden det er så utrolig mange faktorer som spiller inn.

Slik jeg forstår det, så er det kontrastene når det gjelder fart samt beskyttelse som er mest avgjørende på hvor mange skadde det er. Uansett så blir dette mest morsom lesning. Skal man ha den virkelige årsaken så må man inn i hodet på folk. Lykke til med den jobben...
Enig, statistikk over skadde og drepte er alltid morsom lesning. Fatter ikke at du i det hele tatt kan skrive noe sånt.
Om statistikken er brukbar til noe eller ikke, får dere som " ser bakom tallene" ta stilling til.
Statistikken viser i alle fall harde fakta, antall drepte og skadde sammenlignet med tidligere år.
Det "morsomme" her er at tallene går nedover.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 02 aug 2018, 15:11
Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 13:07 Slik statistikk er jo nesten mer gøy enn det er brukenes. Spesielt siden det er så utrolig mange faktorer som spiller inn.

Slik jeg forstår det, så er det kontrastene når det gjelder fart samt beskyttelse som er mest avgjørende på hvor mange skadde det er. Uansett så blir dette mest morsom lesning. Skal man ha den virkelige årsaken så må man inn i hodet på folk. Lykke til med den jobben...
Enig, statistikk over skadde og drepte er alltid morsom lesning. Fatter ikke at du i det hele tatt kan skrive noe sånt.
Om statistikken er brukbar til noe eller ikke, får dere som " ser bakom tallene" ta stilling til.
Statistikken viser i alle fall harde fakta, antall drepte og skadde sammenlignet med tidligere år.
Det "morsomme" her er at tallene går nedover.
Jeg er ganske sikker på at du skjønte hva jeg mente Jompa. Jeg spretter ikke popcorn posen og tar meg en pils mens jeg morer meg over drepte motorsyklister i trafikken. Det jeg mente var at det er mer underholdende enn det er forklarende. Altså statistikk generelt sett.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Grendel »

Tall og statistikk pakkes alltid inn i mediets agenda.
Som @hakhap skriver om drukning, så er det interessant å se hvilke tiltak som kommer som følge av dette. Kanskje det settes begrensninger på tilgangene på badestrender og maksimaldybde mann får lov til å bade på? Krav om svømmekort?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar