Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Audi Mannen »

Ser ikke akkurat ut som et nybygg heller, så da kan man jo se tilbake i historien når huset ble bygget og regelverket den gang hvorfor det ble slik og hvilke biler som var siste skrik. Bytte bil til en Opel kadett ( https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161306452 ), eller en Fiat 500 ( https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124576593 ) kanskje så blir det vel plass nok. :prf
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt...

Er det ikke plassering av hjulene på bilen som blir lagt til grunn når man gir parkeringsbøter? Altså hvis julene er innenfor hvitstripen så er det ok?

I så tillfelle kan man i teorien få bot når man åpner bildørene...

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 19 des 2019, 08:27
cannon skrev: 19 des 2019, 08:17 Helt absurd hva noen går til pressen med. Enten har man biloppstilling på egen eiendom, eller så benyttes gateparkering.
Hvis hun ikke vil bo der så er det "mårna Nan".
Jeg forstår at hun reagerer, men egentlig er jeg enig med deg. Hun står jo åpenbart på gangveien. Hvorfor HUN skulle få tillatelse til det når ingen andre får det er bare merkelig. Man kan jo ikke bare parkere på en gangsti fordi det ikke var plass til bil nummer to på gårdsplassen. Trenger dem større plass til bilparkering får dem finne løsninger for det slik alle andre må gjøre.
Jeg har overhodet ingen sympati med beboeren i denne saken. At hun tror det er greit å parkere på fortauet, enten det er foran hennes garasje eller ikke, får stå for hennes regning. At det har blitt godkjent av kommunen men kanskje ikke skulle vært det blir egentlig en litt annen problemstilling.

Du står ikke på fortauet. Punktum. Der skal folk gå og trille barnevogner, rullestoler osv. At fortauet er i dårlig forfatning er også en svak unnskyldning.

Her har vedkommende ikke skjønt hva hun har kjøpt, en garasje som du ikke lovlig kan parkere foran, og er irritert over det. Det kan jeg forsåvidt forstå men det har lite med parkeringsvakten å gjøre. Boten er korrekt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 19 des 2019, 10:48
Bjerknez skrev: 19 des 2019, 08:27
cannon skrev: 19 des 2019, 08:17 Helt absurd hva noen går til pressen med. Enten har man biloppstilling på egen eiendom, eller så benyttes gateparkering.
Hvis hun ikke vil bo der så er det "mårna Nan".
Jeg forstår at hun reagerer, men egentlig er jeg enig med deg. Hun står jo åpenbart på gangveien. Hvorfor HUN skulle få tillatelse til det når ingen andre får det er bare merkelig. Man kan jo ikke bare parkere på en gangsti fordi det ikke var plass til bil nummer to på gårdsplassen. Trenger dem større plass til bilparkering får dem finne løsninger for det slik alle andre må gjøre.
Jeg har overhodet ingen sympati med beboeren i denne saken. At hun tror det er greit å parkere på fortauet, enten det er foran hennes garasje eller ikke, får stå for hennes regning. At det har blitt godkjent av kommunen men kanskje ikke skulle vært det blir egentlig en litt annen problemstilling.

Du står ikke på fortauet. Punktum. Der skal folk gå og trille barnevogner, rullestoler osv. At fortauet er i dårlig forfatning er også en svak unnskyldning.

Her har vedkommende ikke skjønt hva hun har kjøpt, en garasje som du ikke lovlig kan parkere foran, og er irritert over det. Det kan jeg forsåvidt forstå men det har lite med parkeringsvakten å gjøre. Boten er korrekt.
Helt enig med deg. Det jeg mente var at jeg forstår at det kan virke overraskende og få bot mens man står på "egen" eiendom. Selv om hun rent juridisk ikke gjorde det.

Blokkerer man halve fortauet så synes jeg en bot er velfortjent. Så får dette heller bli en sak mellom ho og kommunen når dte kommer til tomtegrenser etc.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Et ikke ubetydelig inntektstap for Scandic, dette.

Hva vet vi om hva inntekten av disse inngangspengene har gått til? Vedlikehold av platået? Eller helt andre ting...?
Selve platået er definert som utmark. Hvem er eier av dette utmarksområdet?

Mange spørsmål. Men la meg straks understreke at jeg synes det er strålende at denne urimelig høye inngangsavgiften nå faller bort.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av pekle »

En del har selvsagt gått til drift, vedlikehold og oppgradering, men det er vel liten tvil om at det har vært relativt hyggelig forretning å ha monopol på platået: https://www.aftenposten.no/norge/i/8wKj ... applataaet

Fint at folk tjener penger på det de driver med, men det er svakt gangsyn i kommunen når de sitter igjen med 68.000kr i leieinntekt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 21 des 2019, 15:59
Et ikke ubetydelig inntektstap for Scandic, dette.

Hva vet vi om hva inntekten av disse inngangspengene har gått til? Vedlikehold av platået? Eller helt andre ting...?
Selve platået er definert som utmark. Hvem er eier av dette utmarksområdet?

Mange spørsmål. Men la meg straks understreke at jeg synes det er strålende at denne urimelig høye inngangsavgiften nå faller bort.
Det er Finnmarkseiendommen som eier Norkapplatået, Scandic forrpakter området.
Jeg regner med at Scandic ikke kommer til å gi seg uten kamp. Det blir nok helt sikkert noen runder i retten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Noe å tenke på for de som vil avvikle olje og gassindustri, gruvedrift og tungindustri fortest mulig.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50 ... tent=row-7
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 24 des 2019, 11:36 Noe å tenke på for de som vil avvikle olje og gassindustri, gruvedrift og tungindustri fortest mulig.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50 ... tent=row-7
Meget god artikkel som setter fingeren på utfordringen i distriktspolitikken!
Velferdsstaten Norge har de siste tiårene bygget sin økonomi på petroleumsindustrien. Denne industrien danner nå grunnmuren i hele Norge, og som ringvirkninger bidrar den til livsgrunnlag i alle deler av landet. Også i næringer som ikke er direkte knyttet til petoleumsindustrien.
Samtidig har vi stadig flere politikere som helt uten praktisk arbeidserfaring og i noen tilfeller livserfaring utenfor sin egen lille boble havner i posisjoner i regjering og storting. Der de får anledning til å kjempe sin egen kamp om maktposisjoner, uten den ringeste anelse om hvordan helheten i landet fungerer. Det foregår ingen produksjon på Karl Johansgate utover store mengder kaffelatte.. Produksjonen og verdiskapningen skjer i distriktene i hele landet, forvaltningen skjer i store bysentra.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dansekris »

kjellv skrev: 24 des 2019, 12:35
Jompa skrev: 24 des 2019, 11:36 Noe å tenke på for de som vil avvikle olje og gassindustri, gruvedrift og tungindustri fortest mulig.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50 ... tent=row-7
Meget god artikkel som setter fingeren på utfordringen i distriktspolitikken!
Velferdsstaten Norge har de siste tiårene bygget sin økonomi på petroleumsindustrien. Denne industrien danner nå grunnmuren i hele Norge, og som ringvirkninger bidrar den til livsgrunnlag i alle deler av landet. Også i næringer som ikke er direkte knyttet til petoleumsindustrien.
Samtidig har vi stadig flere politikere som helt uten praktisk arbeidserfaring og i noen tilfeller livserfaring utenfor sin egen lille boble havner i posisjoner i regjering og storting. Der de får anledning til å kjempe sin egen kamp om maktposisjoner, uten den ringeste anelse om hvordan helheten i landet fungerer. Det foregår ingen produksjon på Karl Johansgate utover store mengder kaffelatte.. Produksjonen og verdiskapningen skjer i distriktene i hele landet, forvaltningen skjer i store bysentra.
Samtidig sitter det voksne menn rundt om i distriktene som må ty til kaffelatte-argumentet nok en gang, uten noen form for vilje til å forstå eller innsikt i hva slags klimautfordringer vi står overfor, og hvilke forpliktelser Norge har til å feie for egen dør når det kommer til klima og utslipp.

Majoriteten av landets politikere i de toneangivende partiene er godt utdannede og kommer fra alle landets hjørner, på begge sider. I motsetning til mange voksne menn i distriktene som lever i sin egen boble, der hensynet til seg og sitt nærmiljø er den aller viktigste driveren for meninger og politikk. Ofte uten livserfaring utenfor sin lille boble.

Jeg har nok mer tro på en god kombinasjon, slik som det faktisk er i dag.

Har ingen problemer med å forstå de som motsetter seg en nettrapping av petroleumsindustrien. Men det vi driver med i Nordsjøen kommer med en pris. Det prisen må andre enn oss betale i første rekke. Når 98% av verdens klimaforskere er enige om at klimaendringene er menneskeskapte er det på mange måter like uansvarlig å insistere på å kjøre på for fulle mugger som det er å argumentere for at Norge skal forplikte seg til å redusere sitt klimaavtrykk betraktelig.

Jeg syns uansett det blir for enkelt å hevde at de som sitter og styrer skuta er noen uvitende byfolk som ikke har peiling på noe som helst annet enn maktkamp og kaffelatte, for så enkelt er det nemlig ikke.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Dansekris skrev: 25 des 2019, 00:57
kjellv skrev: 24 des 2019, 12:35
Jompa skrev: 24 des 2019, 11:36 Noe å tenke på for de som vil avvikle olje og gassindustri, gruvedrift og tungindustri fortest mulig.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50 ... tent=row-7
Meget god artikkel som setter fingeren på utfordringen i distriktspolitikken!
Velferdsstaten Norge har de siste tiårene bygget sin økonomi på petroleumsindustrien. Denne industrien danner nå grunnmuren i hele Norge, og som ringvirkninger bidrar den til livsgrunnlag i alle deler av landet. Også i næringer som ikke er direkte knyttet til petoleumsindustrien.
Samtidig har vi stadig flere politikere som helt uten praktisk arbeidserfaring og i noen tilfeller livserfaring utenfor sin egen lille boble havner i posisjoner i regjering og storting. Der de får anledning til å kjempe sin egen kamp om maktposisjoner, uten den ringeste anelse om hvordan helheten i landet fungerer. Det foregår ingen produksjon på Karl Johansgate utover store mengder kaffelatte.. Produksjonen og verdiskapningen skjer i distriktene i hele landet, forvaltningen skjer i store bysentra.
Samtidig sitter det voksne menn rundt om i distriktene som må ty til kaffelatte-argumentet nok en gang, uten noen form for vilje til å forstå eller innsikt i hva slags klimautfordringer vi står overfor, og hvilke forpliktelser Norge har til å feie for egen dør når det kommer til klima og utslipp.

Majoriteten av landets politikere i de toneangivende partiene er godt utdannede og kommer fra alle landets hjørner, på begge sider. I motsetning til mange voksne menn i distriktene som lever i sin egen boble, der hensynet til seg og sitt nærmiljø er den aller viktigste driveren for meninger og politikk. Ofte uten livserfaring utenfor sin lille boble.

Jeg har nok mer tro på en god kombinasjon, slik som det faktisk er i dag.

Har ingen problemer med å forstå de som motsetter seg en nettrapping av petroleumsindustrien. Men det vi driver med i Nordsjøen kommer med en pris. Det prisen må andre enn oss betale i første rekke. Når 98% av verdens klimaforskere er enige om at klimaendringene er menneskeskapte er det på mange måter like uansvarlig å insistere på å kjøre på for fulle mugger som det er å argumentere for at Norge skal forplikte seg til å redusere sitt klimaavtrykk betraktelig.

Jeg syns uansett det blir for enkelt å hevde at de som sitter og styrer skuta er noen uvitende byfolk som ikke har peiling på noe som helst annet enn maktkamp og kaffelatte, for så enkelt er det nemlig ikke.
Nå har jeg slett ikke tenkt å starte opp en forumkrangel som forstyrrer julefreden. Men jeg er nødt til å motsi deg på det siste avsnittet ditt. Det er slett ikke det jeg sier heller, og jeg tror helt sikkert ikke det er så enkelt. Tror du det så må du heller lese en gang til det jeg skrev.
Når jeg henviser til politikere som bruker det meste av sin tid til maktkamp og posisjoner, kan vi blant annet se på hva som har skjedd i toppen av AP de siste årene. De får ikke lenger fram sin egen politikk, hverdagen går med til indre maktkamp og stridigheter. Støre har fått tilnavnet "tåkefyrsten", nettopp fordi han som partileder ikke tørr si sin mening. Når han gjør det en sjelden gang, blir det opprør i en eller annen gruppering i sentralstyret. Det samme ser vi i regjeringspartiene. Erna sliter veldig med å være en samlende leder, og resultatet er stadige utskiftinger i ministerpostene. Granavollerklæringen ligger i bunn for regjeringssamarbeidet, men enkeltpolitikere i regjeringspartiene gjør stadige overtramp i konflikt med denne.

Klimadebatten nevnte ikke jeg med et eneste ord, jeg sier heller ikke at de som styrer skuta er uvitende byfolk!
Klimapolitikken er slik den (ikke) fungerer i dag fullstendig på bærtur. Vi løser ikke den globale oppvarmingen ved å elektrifisere bilparken, overlate den Norske vannkraftproduksjonen til ACER og la EU få fri tilgang til utbygging av vindmøller på alle fjell og holmer i hele landet (med unntak av Holmenkollåsen selvfølgelig, der kan det jo ikke være vindmøllepark), der alt overskudd havner på Caymannøyene. Vi løser den heller ikke ved å stanse petroleumsproduksjonen her i landet, og overlate energiproduksjon til Kinesisk kullkraft. Vi løser den i alle fall ikke med å gå over til vegansk kosthold.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

Verdiskapingen er faktisk størst i Oslo og ikke i distriktene som veldig mange feilaktig ser ut til å tro https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire ... 79513.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 25 des 2019, 14:10 Verdiskapingen er faktisk størst i Oslo og ikke i distriktene som veldig mange feilaktig ser ut til å tro https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire ... 79513.html
Dette handler mest om hvordan man bruker tallmaterialet.
Hvor produserer Oslo alt dette? Jo, på kontorer og store finansinstitusjoner, importører og hovedkontorer i større kjeder. Mange av disse har en mengde fabrikker og utsalg over hele landet, der forvaltningen og overskuddet blir synlig i Oslo.

Hva hadde Oslo vært uten ressursene fra hele landet?
Hvor produseres elektrisk kraft?
Hvor produseres oljen?
Hvor produseres jordbruksprodukter og mat?
Hvor fanges fisken til foredling og eksport, hvor foredles den?
Hvor finnes lakseoppdrettsnæringen?
Hvor finnes de store metallsmelteverkene?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 25 des 2019, 14:40
Rune75 skrev: 25 des 2019, 14:10 Verdiskapingen er faktisk størst i Oslo og ikke i distriktene som veldig mange feilaktig ser ut til å tro https://www.nettavisen.no/na24/kun-fire ... 79513.html
Dette handler mest om hvordan man bruker tallmaterialet.
Hvor produserer Oslo alt dette? Jo, på kontorer og store finansinstitusjoner, importører og hovedkontorer i større kjeder. Mange av disse har en mengde fabrikker og utsalg over hele landet, der forvaltningen og overskuddet blir synlig i Oslo.
?

Hmmm. Les hele artikkelen.

Svar