Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

Det er ingen nye tanker jeg kommer med her. De har dukket opp rett som det er de siste par årene.
Grunnen er åpenbar, nemlig det faktum at Facebook og blogger-fenomenet kom for fullt og gjorde det lettvint å starte alternativer.
Ikke fullgode alternativer, slik jeg ser det, men gode nok til at flere og flere hiver seg på trenden.
Ingenting galt i dette selvfølgelig. Lav terskel og det jeg drister meg til å kalle høy avhengighetsgrad når man først har tråkket over, gjør at andre veletablerte forum blir den tapende parten om den store gruppen brukere av sosiale medier. Dette gjelder naturligvis også MC-folk.
Bare se på suksessen Motorsyklistenes Facebookside. Jeg er selv ikke medlem der, men mener å ha registrert at siden nå har godt og vel 16000 medlemmer, med de utfordringer dette innebærer.
MCsiden.no blir liten i forhold med drøye 3400 medlemmer. Likevel har aktiviteten vært jevn og god og holdt seg på et godt nivå lenger enn andre lignende og tilsvarende forum her i landet.
Men vil det vare? Og hvor lenge?

Det er det ikke så godt å si noe sikkert om. Jeg tror, dessverre, at den beste tiden for slike forum ligger bak oss.
Om det stormer litt på slike forum så tror jeg ikke det er med på å framskynde utviklingen hvor jeg altså tror at slike forum trekker til seg færre og færre aktive brukere.
Folk flest foretrekker Facebook. Et faktum det bare er å innse. På godt og vondt, vil jeg si.

Hva angår MCsiden så kommer dette forumet mest sannsynlig til å bli avviklet på noe sikt. Hvilken tidshorisont det er snakk om vet jeg ikke enda. Men mye skjer fort og endringene kan komme fortere enn man aner uten at det skjer over natten.
Det vil bli gitt beskjed i rimelig god tid før svært sannsynlige endringer skjer.

Om MCsiden forumet forsvinner en gang i framtiden, behøver ikke bety at MCsiden.no blir borte.
Det geniale, om man kan tillate seg å si det, er at det heter nettopp det – MCsiden.no. Navnet er altså ikke bundet opp mot ordet forum. Betyr kanskje ikke så mye, vil mange kanskje mene.
Men jeg tror det. Med et slikt navn kan det åpne seg mange muligheter uten at man først behøver å gjøre navneendringer (uten at jeg vet noenting om hva som kreves i så måte når det gjelder domenenavn).

Her ruger jeg på noen idéer og vil, om tiden strekker til, gjøre noen sonderinger
Det er også snakk om økonomi oppe i det hele.
Det koster å drifte MCsiden.no som et forum uten inntektskilde som reklame (for å slippe å plage brukerne med denslags...) eller andre finansieringsløsninger.
Ja, bortsett fra en uskyldig doneringsknapp til en Paypal konto som avstedkom en ganske så surrealistisk og nesten utmattende diskusjon i lang tid på forumet...

For at MCsiden.no skal fortsette over tid som et forum slik det er i dag, trengs det sårt til en fornyelse av forumprogramvaren. Det har vi ikke kapasitet til med det moderatorteamet vi har i dag. Dessuten handler det igjen om økonomi. Ting koster og arbeidstid er også penger.

Jeg understreker at jeg ikke skriver ikke dette for å be om penger fra brukerne. Gjør dette veldig klart slik at jeg i hvert fall slipper den diskusjonen enda en gang på forumet.
En annen ting som er veldig klart er at jeg kommer ikke til å bruke penger av egen inntekt og formue på å utvikle MCsiden.no videre som et forum uten inntjeningsevne.
Dette betyr altså at MCsiden.no som forum lever på tilmålt tid. Men igjen, tidshorisonten er det pr. i dag ikke gitt å ha noen endelig og klar formening om.

Til slutt vil jeg nevne at det har kostet mye å drifte MCsiden.no forumet. Mest i tid, men det har også hatt sin utgiftsside og innhogg i privatøkonomien.
Har jeg så fått mye tilbake? Joda, det må jeg si jeg har. Mye erfaring på godt og vondt. Men også møtt mange utrolig trivelige folk.

Men det skal også nevnes at jeg aldri har fått mer drittslenging i noen sammenheng noen gang enn etter at jeg engasjerte meg i MCsiden.no.

Helt til slutt en kommentar til de av brukerne som mener at jeg som eier og administrator av et forum til gratis avbenyttelse for alle som ønsker det, må tåle mer (dritt?) enn den vanlige brukeren.
Jeg lurer virkelig på hva som rører seg i hodet på folk som mener det!?
Å komme til dekket bord for deretter å gi verten inn når det manes til å følge vertens regler, vanlig folkeskikk rundt bordet og i hvert litt respekt for de som har stelt i stand?
Ja, sånne folk har jeg med all respekt svært lite til overs for og ingen behov for å ha noen form for kontakt med.
Noen verre enn andre. Hva jeg mener om de på IkkeBike som har kommet med svært nedsettende karakteristikker om MCsidens ledelse og medlemmer på forumet, skal jeg avholde meg fra å si noe om.
Å synke ned på samme lave nivå som enkelte av disse vil gjøre at jeg må gjøre noen verdiplattformjusteringer som er helt utenkelige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Sprint »

Utakk er verdens lønn AJ.Har vært på dette forumet en stund og hatt mye glede av andre sine bilder og reiseskildringer.
Når et emne begynner å gli ut,merket dette emne som lest og går videre :mk Må kunne forvente at man har folkeskikk og kan oppføre seg noenlunde på nettet.Dersom ikke do it like a man,face to face. :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:Det er ingen nye tanker jeg kommer med her. De har dukket opp rett som det er de siste par årene.
Grunnen er åpenbar, nemlig det faktum at Facebook og blogger-fenomenet kom for fullt og gjorde det lettvint å starte alternativer.
Ikke fullgode alternativer, slik jeg ser det, men gode nok til at flere og flere hiver seg på trenden.
Ingenting galt i dette selvfølgelig. Lav terskel og det jeg drister meg til å kalle høy avhengighetsgrad når man først har tråkket over, gjør at andre veletablerte forum blir den tapende parten om den store gruppen brukere av sosiale medier. Dette gjelder naturligvis også MC-folk.
Bare se på suksessen Motorsyklistenes Facebookside. Jeg er selv ikke medlem der, men mener å ha registrert at siden nå har godt og vel 16000 medlemmer, med de utfordringer dette innebærer.
MCsiden.no blir liten i forhold med drøye 3400 medlemmer. Likevel har aktiviteten vært jevn og god og holdt seg på et godt nivå lenger enn andre lignende og tilsvarende forum her i landet.
Men vil det vare? Og hvor lenge?

Det er det ikke så godt å si noe sikkert om. Jeg tror, dessverre, at den beste tiden for slike forum ligger bak oss.
Om det stormer litt på slike forum så tror jeg ikke det er med på å framskynde utviklingen hvor jeg altså tror at slike forum trekker til seg færre og færre aktive brukere.
Folk flest foretrekker Facebook. Et faktum det bare er å innse. På godt og vondt, vil jeg si.

Hva angår MCsiden så kommer dette forumet mest sannsynlig til å bli avviklet på noe sikt. Hvilken tidshorisont det er snakk om vet jeg ikke enda. Men mye skjer fort og endringene kan komme fortere enn man aner uten at det skjer over natten.
Det vil bli gitt beskjed i rimelig god tid før svært sannsynlige endringer skjer.

Om MCsiden forumet forsvinner en gang i framtiden, behøver ikke bety at MCsiden.no blir borte.
Det geniale, om man kan tillate seg å si det, er at det heter nettopp det – MCsiden.no. Navnet er altså ikke bundet opp mot ordet forum. Betyr kanskje ikke så mye, vil mange kanskje mene.
Men jeg tror det. Med et slikt navn kan det åpne seg mange muligheter uten at man først behøver å gjøre navneendringer (uten at jeg vet noenting om hva som kreves i så måte når det gjelder domenenavn).

Her ruger jeg på noen idéer og vil, om tiden strekker til, gjøre noen sonderinger
Det er også snakk om økonomi oppe i det hele.
Det koster å drifte MCsiden.no som et forum uten inntektskilde som reklame (for å slippe å plage brukerne med denslags...) eller andre finansieringsløsninger.
Ja, bortsett fra en uskyldig doneringsknapp til en Paypal konto som avstedkom en ganske så surrealistisk og nesten utmattende diskusjon i lang tid på forumet...

For at MCsiden.no skal fortsette over tid som et forum slik det er i dag, trengs det sårt til en fornyelse av forumprogramvaren. Det har vi ikke kapasitet til med det moderatorteamet vi har i dag. Dessuten handler det igjen om økonomi. Ting koster og arbeidstid er også penger.

Jeg understreker at jeg ikke skriver ikke dette for å be om penger fra brukerne. Gjør dette veldig klart slik at jeg i hvert fall slipper den diskusjonen enda en gang på forumet.
En annen ting som er veldig klart er at jeg kommer ikke til å bruke penger av egen inntekt og formue på å utvikle MCsiden.no videre som et forum uten inntjeningsevne.
Dette betyr altså at MCsiden.no som forum lever på tilmålt tid. Men igjen, tidshorisonten er det pr. i dag ikke gitt å ha noen endelig og klar formening om.

Til slutt vil jeg nevne at det har kostet mye å drifte MCsiden.no forumet. Mest i tid, men det har også hatt sin utgiftsside og innhogg i privatøkonomien.
Har jeg så fått mye tilbake? Joda, det må jeg si jeg har. Mye erfaring på godt og vondt. Men også møtt mange utrolig trivelige folk.

Men det skal også nevnes at jeg aldri har fått mer drittslenging i noen sammenheng noen gang enn etter at jeg engasjerte meg i MCsiden.no.

Helt til slutt en kommentar til de av brukerne som mener at jeg som eier og administrator av et forum til gratis avbenyttelse for alle som ønsker det, må tåle mer (dritt?) enn den vanlige brukeren.
Jeg lurer virkelig på hva som rører seg i hodet på folk som mener det!?
Å komme til dekket bord for deretter å gi verten inn når det manes til å følge vertens regler, vanlig folkeskikk rundt bordet og i hvert litt respekt for de som har stelt i stand?
Ja, sånne folk har jeg med all respekt svært lite til overs for og ingen behov for å ha noen form for kontakt med.
Noen verre enn andre. Hva jeg mener om de på IkkeBike som har kommet med svært nedsettende karakteristikker om MCsidens ledelse og medlemmer på forumet, skal jeg avholde meg fra å si noe om.
Å synke ned på samme lave nivå som enkelte av disse vil gjøre at jeg må gjøre noen verdiplattformjusteringer som er helt utenkelige.
I det store og hele synes jeg saklighetsnivået og kvaliteten på mcsiden.no er meget høy. Det er mye morsomt, interessant
og lærerikt her inne.
Derfor håper jeg forumet fortsetter, men har forståelse for at kostnadene for de som driver det kan bli for store, økonomisk
og tidsmessig. Dessuten er det sikkert litt slitsomt å skulle forsvare ulike avgjørelser.
For egen del er heller ikke facebook noe alternativ (been there, done that, og har avviklet fb konto for snart to år siden).
Takk for muligheten for å delta på dette forumet så langt, og lykke til videre, uavhengig av tidshorisont.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av RuneMC »

Jeg håper det fortsatt blir denne typen forum på nett.
Det er passe faglig, passe interessant og har mange gode innlegg og turreferater.
Bygger generelt opp om god MC-entusiasme, tips til mekking og ellers erfaringsdeling fra "oldtimers" til ferske førere.
På mange måter er det mer interessant å sjekke dagens mcsiden.no enn VG noen ganger :D :thumleft

Samtidig forstår jeg slitasjen ved kritikk som går på person - ikke noe hyggelig, når man samtidig investerer tid og penger i forumet.

Kritikk mot moderatorer på denne typen forum vil det nok alltid være (bare å ta en kikk på diskusjon.no også... underforumet Oppslagstavlen er forøvrig midt i blinken om man vil lufte en eller annen frustrasjon). Greit når man har det som betalt jobb, men ikke når det er privat.

Så ihvertfall takk så langt AJ for at du har holdt styr på "barnehagen" (innerst inne er jo mange her noen små unger med store leketøy :lol ( I beste mening folkens! )

Ad FB, skeptisk, av mange forskjellige årsaker. Trives med dette formatet.

Advrider har jeg postet noe på, men det blir så stort igjen at det kun er de med helt eksepsjonelle turer osv som får noen oppmerksomhet og diskusjoner forsvinner fort i mengden (og vi skriver jo for å få oppmerksomhet/tilbakemeldinger/diskusjon)
Div små fellesturer som medlemmer her tar initiativ til er også ganske unikt.

Ellers ad MC-Forumet: det var helt fint det, men så ble det offline et halvt års tid (ca?) uten beskjed og da skiftet jeg over hit.
Mulig jeg husker feil, men noe materiale fra en periode forsvant også ? Det kom seg uansett aldri etter den medlemsflukten. (Oppetid/forutsigbarhet er viktig). Ellers ikke noe vondt å si om det forumet heller.

Håper det finnes en god og langsiktig løsning for mcsiden.no ! - krysser fingrene for det.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Tommas »

Creds for de som orker å bruke fritiden (og litt av lommepengene også!!) her, for at vi skal kunne kose oss på norges beste mc forum.

Facebook suger hesterompe for alt annet enn å poste et par kjappe bilder, eller samle opp 50 vidt forskjellige råd på spørsmål. Tror forum med god aktivitet (og kvalitet) har kommet for å bli.
Hadde ikke brydd meg stort om det var litt reklame, eller et underforum dedikert til sponsorer, i bytte mot å fortsatt kunne nyte mcsiden gratis.

Vi er jo alle mennesker, så det blir både begått feil og enkelte folk passer rett og slett ikke samme på nett. På tross av det er det vrient å finne et forum hvor snittet er så bra, kvaliteten er så solid og underholdningsverdien er så høy.

Kan alltid diskutere om brukere eller administrasjon er viktigst, men det er vel rimelig åpenbart at begge trengs i rikt monn for å drive et godt forum.

Håper forumet holder seg oppe i mange år til, og oppfordrer både AJ og andre til å brainstorme litt om hvordan man kan få et bedre forum, mindre utlegg from AJ og enda bedre kvalitet.

Da sikkert i en egen tråd ;-)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av freddy123 »

håper da absolutt ikke forumet blir lagt ned, men skjønner hva du mener også det er nok ikke så gøy å drifte når alt man får tilbake av brukerne er drittslenging osv.

jeg har ikke helt forstått problematikken jeg da med de brukerne som plutselig ikke gadd å være medlemmer her lenger etter så mange år og jeg mener nå at disse også er med på ødelegge forumet for et forum er avhengi av brukerne og når man mister flere av de aktive som er flinke og poste om turer og referater så blird et også mindre interessant og gå inn og sjekke mcsiden.no

jeg har nå ihvertfall trivdes her og har møtt mange herfra på turer og lest interessante blogger og dette er plassen jeg får delt min interesse med likesinnede, på facebook blir det hele rotete syntes jeg, det kan funke til fellesturer da, men ikke som et slikt forum som det her med reisesklidringer osv, det er umulig å få til på face....

nei jeg håper virkelig at det ikke er slutten for forumet isåfall blir jeg nok og begynne å lese mere på adv-rider og som rune nevner det er et så stort forum og vanskelig og få med seg alt der borte, her inne er alt litt annerledes når man itilleg har møtt en del av de som sitter bak nickene her inne, men jeg har ikke møtt en eneste av de som valgte å kaste inn håndkle og si takk for seg så mulig de er like sære på ekte som de gir utrykk for hmmmm.....(ironi) :knegg

jeg håper fortsatt at forumet holder noen år til :[-o<

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av LordShaft »

Her må jeg faktisk bare nødt å ta bladet fra munnen litt.

Jeg ble medlem av Mc-Forumet i 2006. Det gikk ikke alt for lange tiden før jeg ble ønsket inn i rekkene som Moderator. Å veien til Admin gikk videre derfra. Å jeg har aldri vært utsatt for drittslenging. Jeg har aldri motatt trusler, jeg har aldri blitt "hatet" så mye som jeg har sett du har opplevd AJ.

Så da kan en kikke litt på sin egen hånd når en peker. Minst 3 fingre peker tilbake på deg selv. Er det ikke en mulighet for at folk reagerer som de gjør? Er du så blottet for selvinnsikt? kan være noe med måten du behandler medlemmene dine på som gjør at folk blir forbannet? :-k

Vi som har vært her en stund har sett store utskiftninger i moderator teamet. Vi har sett folk som har jobbet tett opp mot deg nesten bli helt vekke fra forumet? Som har lagt ingen uttalige timer i dugnad her inne på lik linje med deg.
Også "ansetter" du moderatorer som passer deg, ikke tar høyde for hvem medlemmene mener er egnet som moderator :-k

Jeg er kanskje yngre enn deg, jeg er kanskje ikke like vis, skarp med pennen eller andre ting. Men jeg er faen ikke blind. Jeg ser og legger merke til de fleste detaljer. Å jeg lytter, selv om jeg er flink å tyte.

Den behandlingen du har fått fra medlemmene fra ikkebike mener jeg er helt hårreisende. Å grenser til god gammeldags juling. Der har du min fulle støtte. Men du har ikke min støtte når det kommer til måten du styrer på. Jeg har, og håper jeg ikke har noe usnakket med noen av dere her inne. Fra topp til bunn! Men jeg klarer ikke å sitte på siden å holde kjæft når folk blir behandlet urettferdig.
Det gjelder alle veier :vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

Kunne også vært interessant å vite hva du som admin. på et av de forumene som hadde størst aktivitet for noen år siden, mener om utviklingen videre.
Tror du tradisjonelle forum som MC-forumet og MCsiden.no har noen framtid i konkurransen med andre sosiale medier?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Fidel »

Dette er i grunnen en ganske interessant problemstilling. Nesten litt sånn som da internett faktisk var kommet for å bli og papiravisene begynte sin vandring mot en sakte død, bare at nå er det sosiale medier 1.0 mot 2.0, på et vis.

Hvis jeg vurderer ut fra min egen nettbruk, er det ingen tvil om at jeg bruker facebook en del. Mest fordi jeg "treffer" kjente der. Det er ikke så mange grupper type "motorsyklistenes facebookside" osv jeg deltar i. Det blir for bredt og for lite interessant. Men jeg deltar f.eks. på Offroad Touring Club sine sider, Guzziklubbens og - selvsagt - NMCUs sider, fordi der finner jeg stoffet jeg er mest interessert i: grusbus, guzzier og mc-politikk.

For min del ender det hele med fokus: De fleste mc-fora har for bredt nedslagsfelt til at det blir interessant for sånne som meg (herunder advrider, som for meg mest av alt synes å være befolket av skrivebordsmotorsyklister. horizonsunlimited.com, derimot, er spesialisert på RTW og straks mer interessant). Jeg blir spesielt uinteressert når jeg på MC-fora ser tråder som handler om alt annet enn MC (det kan jeg finne andre steder). Krangler om moderering med påfølgende dramatiske utmeldelser er bare heeelt fjernt og uviktig for meg, men sikkert viktig for andre. Oljetråder, derimot, digger jeg :)

De fora jeg følger både innenfor og utenfor facebook er som regel ganske spissede innenfor mine mc-interesser. Det blir litt som å lese kulturavisa Morgenbladet fremfor breddeavisa VG, om dere skjønner.

Vi ser for øvrig den samme trenden innenfor avis-verdenen: De tradisjonelt store avisene som skulle ha "noe for alle" taper terreng, mens spesialiserte aviser (herunder de fleste små lokalaviser) holder stand, i alle fall til en viss grad.

Jeg har ingen råd å gi ifht mcsidens være eller ikke-være. Til det er jeg en for sporadisk poster (er ganske hyppig innom, da). Men jeg tror et sylskarpt fokus på MC og MC-liv tross alt er det viktigste, dersom man har tenkt å være et forum. Om det er på facebook eller frittstående spiller ingen rolle, ref advrider, horizonsunlimited osv: Det er innholdet - og brukerne - som teller.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av kjellv »

For meg er alt som har med facebook å gjøre noe jeg kjenner gir meg febertokter...
Bare tanken på denne unge jyplingen som på få år har tjent seg søkkrik på at hvermansen er blitt avhengig av å til alle døgnets tider må oppdatere sin perfekte fasade... Jeg blir kvalm! Men jyplingen har gjort alt riktig han. Framfødd har han blitt!
Ja jeg bruker facebook jeg også. Jeg vedlikeholder også jobbens facebookside. Men jeg kommer ikke til å ta i bruk en facebookgruppe som erstatning for mcsiden! Kommer ikke på tale en gang.

Jeg føler meg godt hjemme her, trives, og har fått mange gode venner gjennom MCsiden. For meg vil den etterlate seg et savn om den legges ned, men jeg tror ikke jeg kommer til å søke i andre forum som erstatning heller.
Litt for mange solide medlemmer takket av denne gangen til at jeg synes det er veldig greit. Jeg har planer om både Vestlandstur og Nordnorgetur til neste år. Jeg har mye tur til gode etter denne elendige sommeren for min del. Håper jeg uansett får gleden av å møte både Lordshaft og Dr.Greve til sommeren. Dere vil i hvert fall savnes av meg her inne! Jeg respekterer deres avgjørelser, men synes det er trist om dere blir borte herfra for godt. Forumet blir dessverre mindre interessant uten deres solide bidrag.

Jeg tror det er behov for MCsiden i noenlunde den plattform vi har også framover. Medlemsmassen og aktiviteten tilsier det. Det hadde ikke vært så mange aktive og så stor aktivitet uten at forumet dekket et behov. Behovet vil fortsette. Vi har alle behov for å diskutere ting vi lurer på, fiske litt i andres erfaringer, dele våre egne, legge ut bilder og turreferat. Ikke minst ser vi mange nye i startgropa med å realisere MCdrømmen som søker svar på alt de lurer på. Jeg håper i det minste for deres del at forumet finnes og at de raskt kan finne fellesskapet her inne. Det gjorde i hvert fall jeg.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Hansien »

AJ skrev:Hva angår MCsiden så kommer dette forumet mest sannsynlig til å bli avviklet på noe sikt. Hvilken tidshorisont det er snakk om vet jeg ikke enda. Men mye skjer fort og endringene kan komme fortere enn man aner uten at det skjer over natten.
Det vil bli gitt beskjed i rimelig god tid før svært sannsynlige endringer skjer.
Bare for å kaste en ball i luften her for å se på alternativer til å avvikle forumet.

Jeg har for tiden et Verv hos et av Norges største diskusjonsforum og her har vi en liten kategori for MC. Aktiviteten er dessverre fraværende og primært bestående av folk som trenger hjelp til mopeder samt et og annet innslag fra Bjerknez som forsøker å engasjere oss med mer enn 125 mellom beina til å delta litt mer aktiv i den seksjonen uten hell.
Fremfor å se et forum som dette svinne hen kunne det vært mer aktuelt for deg, og ikke minst brukerne her inne, å heller gå over til et annet forum? Selv om man fort kan miste et par kategorier og at dette forumet også tar for seg alt mellom himmel og jord?

Som allerede sagt, er bare en ball jeg kaster i luften her nå. Skulle interessen falle i god smak hos både deg og store deler av brukerne kan jeg alltids legge inn forslag internt og eventuelt sette deg i kontakt med en av forumets administratorer.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av JRO »

LordShaft skrev:Her må jeg faktisk bare nødt å ta bladet fra munnen litt.

Jeg ble medlem av Mc-Forumet i 2006. Det gikk ikke alt for lange tiden før jeg ble ønsket inn i rekkene som Moderator. Å veien til Admin gikk videre derfra. Å jeg har aldri vært utsatt for drittslenging. Jeg har aldri motatt trusler, jeg har aldri blitt "hatet" så mye som jeg har sett du har opplevd AJ.

Så da kan en kikke litt på sin egen hånd når en peker. Minst 3 fingre peker tilbake på deg selv. Er det ikke en mulighet for at folk reagerer som de gjør? Er du så blottet for selvinnsikt? kan være noe med måten du behandler medlemmene dine på som gjør at folk blir forbannet? :-k

Vi som har vært her en stund har sett store utskiftninger i moderator teamet. Vi har sett folk som har jobbet tett opp mot deg nesten bli helt vekke fra forumet? Som har lagt ingen uttalige timer i dugnad her inne på lik linje med deg.
Også "ansetter" du moderatorer som passer deg, ikke tar høyde for hvem medlemmene mener er egnet som moderator :-k

Jeg er kanskje yngre enn deg, jeg er kanskje ikke like vis, skarp med pennen eller andre ting. Men jeg er faen ikke blind. Jeg ser og legger merke til de fleste detaljer. Å jeg lytter, selv om jeg er flink å tyte.

Den behandlingen du har fått fra medlemmene fra ikkebike mener jeg er helt hårreisende. Å grenser til god gammeldags juling. Der har du min fulle støtte. Men du har ikke min støtte når det kommer til måten du styrer på. Jeg har, og håper jeg ikke har noe usnakket med noen av dere her inne. Fra topp til bunn! Men jeg klarer ikke å sitte på siden å holde kjæft når folk blir behandlet urettferdig.
Det gjelder alle veier :vs
Jeg har som deg Lordshaft vært her noen år, kanskje ikke vært den mest aktive bidragsyteren men liker medlemmene og det som postes her inne svært godt. Tror min MC kjøring hadde vært veldig solo om ikke jeg hadde vært del av dette forumet. Og håper at forumet vil leve i mange år til.

Men så var det forumledelsen og dens håndtering av medlemmene. Jeg har lært meg noen viktige ting etter å ha skrevet litt tidligere om hva jeg mente om driften av forumet. Det virker på meg at AJ har noen trigger ord som gjør at rullgardina går ned, "utestengte medlemmer", "sletting av tråder", "stenging av tråder". Hvis dette kommer fram i poster som kan virke helt uskyldige så kommer PM'er rimelig fort. Jeg har undres mange ganger hvorfor disse ordene trigger AJ så inn i hampen. Jeg har sjøl kommet i skade for å skrive dette, og opplevde en eskalering av beskyldninger, tolkninger og tillagte meninger som jeg ikke trodde var mulig. Og det er vel her jeg sliter med å forstå forumledelsen, tråder som ikke er sjikanerende på noen vis slik som jhn's svar til toven eskaleres opp til et slik nivå at han blir utestengt. Jeg har skrevet det før og gjentar det igjen, jeg begriper ikke at forumledelsen og moderatorene skal eskalere konflikter istedenfor å justere og modere slik at trådene er innenfor forumreglene.

Jeg har som deg Lordshaft vanskelig for å skjønne at det forekommer så mye trusler mot forumledelsen, hvis forumledelsen ikke er med på å eskalere konflikter. Ser dette skrives av forumeledelsen men vi som brukere har ingen hverken rett eller mulighet til å vite hva dette er.

Jeg har også tatt innover meg Poulet_Cavalier's synspunkter på at forumledelsen er enerådende og liker du det ikke så finn deg et annet sted å være. Dette har gjort at jeg den siste tiden har skrevet svært lite på forumet, og som ojda drevet selvsensur. Men jeg innrømmer at jeg er her nesten daglig, liker å lese turrapporter og synspunkter fra oppegående MC kjørere. Jeg har lært mye og fått fornuftige svar på det jeg har lurt på.

Tilslutt vil jeg si at jeg har en jobb hvor jeg i mange sammenhenger megler i konflikter, jeg er som en moderator og jeg ville vært ute av jobben min raskt hvis det var jeg som eskalerte konfliktene.

Jeg tror at forum har livets rett også framover, jeg tror at FB, Twitter og andre mikroblogger hvor det skrives noen få setninger og en håper på at noen trykker "likes" også vil forsette. Men mange liker å bruke noen flere setninger for å få fram budskapet sitt og ikke minst bruker masse tid på bilder og turrapporter og at dette blir verdsatt av leserne.

Innrømmer også at jeg har en profil på BAN forumet og har vel i de mest hektiske diskusjonene med forumledelsen her på MCsiden kommet med karakteristikker av forumledelsen som jeg ikke er stolt av.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hmmm... :-k

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av JK95 »

Har trivdes meget godt her inne og kommer nok til å gjøre det i lang tid fremover :prf Forhåpentligvis får også loggen min seg et løft når jeg får begynt å kjøre igjen :[-o<

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av hakhap »

Noen korte synspunkter (er en man av "få" ord :) )

Jeg er rimelig sikker på at ett forum som dette har sin plass som mange sier, da dette er "litet" nok till att det blir litt som en familie men stort nok til at innholda mange forskjellige personer og personligheter (der i ligger noe av problemet og uten at jeg skal utdype det)

Hvis forumledelsen (AJ) ikke ser for seg å drifte dette forum på sikt kan det vare anledning å selge/gi/leie etc det til noen som ønsker å ta opp driften?
Ellers tror jeg at noen, ikke meg, kommer å ta opp driften av ett forum på lik linje med dette hvis dette går i graven og da flytter merparten av brukerne dit. Om nye finner veien og får tiden utvise.


en siste ting.
Jeg hadde definitivt kjørt alena(som invadrere uten noen mc venner fra førr) og ikke funnet så mange goe veier og rent av kanskje ikke byttet til en Tuono hvis det ikke var for turerne med folk, alle de hyggelige folkene, her fra, men dette er egentligen en parantese i det hele.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Låst