Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Olav K »

Det ser ikke ut til at kamelmenyen til Jompa falt helt i smak.... hovedgjestene har iallefall ikke kommet til bords. :-k
Men det kan ha sine naturlige årsaker... jeg såg en episode av TVserien "Pinlige sykdommer" på TV3 her forleden. Der var det mye pinligheter, men det er ikke alle plager som trenger å være av seksuell eller kjønnslig art for å bli tabubelagt.
For det viser seg at kamel-intoleranse er en ganske utbredt lidelse... den er litt mer utbredt enn den mer alvorlige kamel-allergien.
Symptomer på begge disse lidelsene er mangfoldige, men aggresjon, syrlighet, nedlatende holdninger til medmennesker, samt kontrollbehov er blant de vanligste.
Når "pasienten" blir tvunget for nær en kamel vil man også observere svette håndflater, taushet og en høy grad av generelt ubehag.
I denne årstiden, og fram mot jul skal man også være litt forsiktig, da julemarsipankamelene kan være kommet i butikken, disse kan, i tillegg til de overnevnte plager også forårsake varierende grad av kvalme.

Så du ser Jompa, kameler er dessverre ganske hard kost for noen av oss.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av gsx750_80 »

Olav K skrev:Det ser ikke ut til at kamelmenyen til Jompa falt helt i smak.... hovedgjestene har iallefall ikke kommet til bords. :-k
Men det kan ha sine naturlige årsaker... jeg såg en episode av TVserien "Pinlige sykdommer" på TV3 her forleden. Der var det mye pinligheter, men det er ikke alle plager som trenger å være av seksuell eller kjønnslig art for å bli tabubelagt.
For det viser seg at kamel-intoleranse er en ganske utbredt lidelse... den er litt mer utbredt enn den mer alvorlige kamel-allergien.
Symptomer på begge disse lidelsene er mangfoldige, men aggresjon, syrlighet, nedlatende holdninger til medmennesker, samt kontrollbehov er blant de vanligste.
Når "pasienten" blir tvunget for nær en kamel vil man også observere svette håndflater, taushet og en høy grad av generelt ubehag.
I denne årstiden, og fram mot jul skal man også være litt forsiktig, da julemarsipankamelene kan være kommet i butikken, disse kan, i tillegg til de overnevnte plager også forårsake varierende grad av kvalme.

Så du ser Jompa, kameler er dessverre ganske hard kost for noen av oss.
1. november sa du:

"Jeg har selv nylig opplevd at noen av mine innlegg i den siste tiden har blitt tolket på verste måte, selv om min intensjon kun var av oppklarende interesse."

Kun "oppklarende interesse"? Den tror jeg du må lengre ut på landet med..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av RuneMC »

gsx750_80 skrev:
RuneMC skrev:At noen går inn for å slette alle sine innlegg er et separat problem og mer komplekst.
Låsing av innlegg vil isolert sett "beskytte" mot dette, men reiser en rekke andre dilemma.
De fleste saker har vel flere sider, men jeg er likevel skeptisk til at det skal la seg gjøre å endre egne innlegg særlig mange timer etter at de er skrevet. En diskusjon feks, ville kunne manipuleres på uhederlig vis, dersom folk kunne gå inn og endre (/"tilpasse") enkelte argumenter på et senere tidspunkt. (Skulle det være helt spesielle årsaker til å fjerne innlegg bør det likevel kunne gjøres, feks ved direkte sjikane eller ærekrenkelser, evt at avsender
var åpenbart psykisk syk i gjerningsøyeblikket.)
En tidsluke på noen timer synes jeg kan være ok, slik at man rekker rette opp i enkelte irriterende skrivefeil feks.
@gsx750_80: Tok et søk på ditt og mitt brukernavn og fant 1 stk (ETT) innlegg der du har sitert meg (utenom det over) - fra 10 sep 2012 (dvs ca 27300 timer siden)
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t= ... 43#p131343" onclick="window.open(this.href);return false;

Der var det faktisk et bilde jeg hadde lenket fra en ekstern kilde, som ikke lenger fungerte, så da fant jeg et annet passende bilde og la til tekst som forteller at bildet viser eksempel på drev med "haitenner".
Hadde jeg måttet kontakte forum admin for å låse opp innlegget pga en eller annen tidsgrense, hadde jeg ikke giddet.

Skjønner heller ikke hva slags uhederlig manipulasjon du ser for deg. Her er jo kun lett forum-lesestoff som man hverken gjør finansielle investeringer eller annet på bakgrunn av... :scratch Om en og annen er av typen som ikke synes et ord er et ord, så får det heller være - da blir heller ikke den personen tatt særlig seriøst i neste diskusjon.

Den største "editeringen" som vil gjøre mange av innleggene mine lite verdt blir forøvrig den varslede fjerningen av galleriet. Da forsvinner de fleste av bildene mine i postene fra 2009-2011 (og et mindre antall fra 2011-2014). Det virket som en god idé en gang i tiden fordi man måtte logge seg inn for å se bildene og da tenkte jeg det kunne skaffe flere forummedlemmer...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev: Den største "editeringen" som vil gjøre mange av innleggene mine lite verdt blir forøvrig den varslede fjerningen av galleriet. Da forsvinner de fleste av bildene mine i postene fra 2009-2011 (og et mindre antall fra 2011-2014). Det virket som en god idé en gang i tiden fordi man måtte logge seg inn for å se bildene og da tenkte jeg det kunne skaffe flere forummedlemmer...
Dette var nytt for meg :-k Kan dette gjelde for flere?
Slik jeg har forstått det (jeg er ikke noen dataekspert) vil galleriet forsvinne fordi det ikke er praktisk mulig å flytte det over i den nye plattformen. At dette ikke blir noe stort problem fordi dette galleriet blir lite brukt...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev: Den største "editeringen" som vil gjøre mange av innleggene mine lite verdt blir forøvrig den varslede fjerningen av galleriet. Da forsvinner de fleste av bildene mine i postene fra 2009-2011 (og et mindre antall fra 2011-2014). Det virket som en god idé en gang i tiden fordi man måtte logge seg inn for å se bildene og da tenkte jeg det kunne skaffe flere forummedlemmer...
Dette med "Galleret" er det dessverre lite jeg får gjort med annet enn å beklage at utviklingen faktisk har løpt fra denne funksjonen.
Vi som bestemte oss for å legge til denne funksjonen i forumet i sin tid syntes også dette var en god idé.
Dessverre viser det seg at utviklingen av "Galleri"-tillegget ikke har hatt samme utvikling som eksterne bildebanker/"skyer" og add-ons til forum som gjør at at bildene vises best mulig (f.ekjs. re-size tillegg) i bl.a. phbBB baserte forum MCsiden.
Dette kunne vi ikke uten videre se i krystallkula i 2009 - 20011, mens vi ante utviklingstendensene i 2013-14 og begynte da å anbefale brukerne å bruke eksterne bildedatabaser med linker til forumet i stedet.
Slik er nå datautviklingen og lite vi kan gjøre med det annet enn igjen å beklage at vi trodde "Galleri" hadde en framtid med utviklingspotensial. Noe det altså har vist seg å ikke ha...

Når alt dette er nevnt så skal det også nevnes at et forum som MCsiden.no er et forum på godt og vondt i den forstand at mange eldre tråder med bilder blir lest stadig sjeldnere etter hver som årene går.
Ikke fordi postene eller trådene er uinteressante, men det er et faktum at tråder fra noen år tilbake hadde størst aktualitet på den den tiden de ble postet og at de oppsøkes og leses stadig mindre etter hvert som årene går og nye poster og tråder med nye bilder (lagret på eksterne bildedatabaser... ;-) ) dukker opp.
Jeg skal ikke redusere verdien av "Galleri"-bildene eller minimalisere problemene med at bildene etterhvert forsvinner fra postene som har linker til "Galleri"-bilder. Likevel tror jeg ikke dette blir et spesifikt MCsiden.no problem, som veldig mange blir berørt av. Er selv innom flere utenlandske forum med tråder og poster hvor mange bilder ikke lenger finnes. Kun en firkant med kort info om at bildet enten er fjernet eller utilgjengelig av andre årsaker.
Ergerlig, selvfølgelig, men ikke noe jeg blir spesielt indignert over utover enn akkurat irritasjonen der og da.
Det hender også jeg kommer over linker som ikke lenger funker. Blir akkurat det samme der.
Ergerlig det også, så klart, men det hjelper lite å irritere seg over at dette forekommer. Eller skylde på noen, for den saks skyld... Om man skulle kjenne behov for det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av RuneMC »

AJ skrev:Når alt dette er nevnt så skal det også nevnes at et forum som MCsiden.no er et forum på godt og vondt i den forstand at mange eldre tråder med bilder blir lest stadig sjeldnere etter hver som årene går.
Ikke fordi postene eller trådene er uinteressante, men det er et faktum at tråder fra noen år tilbake hadde størst aktualitet på den den tiden de ble postet og at de oppsøkes og leses stadig mindre etter hvert som årene går og nye poster og tråder med nye bilder (lagret på eksterne bildedatabaser... ;-) ) dukker opp.
Der har du et poeng :thumleft

Derfor synes jeg også noe av debatten blir en avsporing i forhold til dette med låsing av innlegg. Helt unødvendig - for om noen skulle få det for seg å editere et gammelt innlegg og skrive en historie fra Donald Duck istedenfor et seriøst innlegg så blir det neppe noengang lest av noen heller :lol

Samtidig er det jo klart at det er en slags (forum)historie som går tapt... men igjen kanskje ikke interessant for andre enn historikere... blir litt som forrige ukes aviser...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Snikkeren »

Synes det er på sin plass å løfte opp denne tråden igjen. Nå har jo Bjerknez fått lov til å linke til innlegg i sin egen blogg, uten at noen har reagert på det, mens jeg fikk passet mitt påskrevet med advarsel om at alle fremtidige linker ville bli slettet. Se her:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=288332#p288332

Er det da riktig at Bjerknez skal få lov til å gjøre akkurat det jeg ikke fikk lov til? Er det trynefaktor ute og går? Og hva hadde jeg i så fall gjort for å fortjene den behandlingen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Bjerknez »

Ahh.... Get over it.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av kjellv »

Snikkeren skrev:Synes det er på sin plass å løfte opp denne tråden igjen. Nå har jo Bjerknez fått lov til å linke til innlegg i sin egen blogg, uten at noen har reagert på det, mens jeg fikk passet mitt påskrevet med advarsel om at alle fremtidige linker ville bli slettet. Se her:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=288332#p288332

Er det da riktig at Bjerknez skal få lov til å gjøre akkurat det jeg ikke fikk lov til? Er det trynefaktor ute og går? Og hva hadde jeg i så fall gjort for å fortjene den behandlingen?
Det er én stor forskjell! Alle dine siste innlegg handlet kun om det samme, promotering av din egen side. Intet annet, kun dette. Du fikk en mild påminnelse om om forumreglene, ingen advarsel. Som tidligere moderator vet du at advarsler er loggført, men ingen advarsler er registrert på deg.
Er det ikke snart på tide å la dette ligge nå?

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Snikkeren »

Det stemmer ikke kjellv. Jeg postet også i andre tråder på forumet, noe du kan se hvis du går inn og ser på brukerens innlegg. Men jeg postet ikke vilt overalt med lange innlegg på hele forumet. Det har jeg aldri gjort, og gjør det heller ikke no inne på MC-forumet. Nei, jeg ser ikke forskjellen. Dette bunner ned i trynefaktor spør du meg. Dere synes det er greit at Bjerknez linker til innlegg på egen blogg, men ikke meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av kjellv »

Snikkeren skrev:Det stemmer ikke kjellv. Jeg postet også i andre tråder på forumet, noe du kan se hvis du går inn og ser på brukerens innlegg. Men jeg postet ikke vilt overalt med lange innlegg på hele forumet. Det har jeg aldri gjort, og gjør det heller ikke no inne på MC-forumet. Nei, jeg ser ikke forskjellen. Dette bunner ned i trynefaktor spør du meg. Dere synes det er greit at Bjerknez linker til innlegg på egen blogg, men ikke meg.
Noen tåler å bli minnet om forumreglene, andre tåler det ikke.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Bjerknez »

Linken i innlegget mitt er fjernet av egen fri vilje. Ble usikker selv om dette var lov eller ikke. Var bare klipp og lim og da fulgte linken med. Men den er nå uansett fjernet så da burde jo alt være greit.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Snikkeren »

Det er ikke det at du har linket til bloggen din som irriterer meg Bjerknez, men at det blir forskjellsbehandlet på denne måten. Og du har jo flere andre innlegg med link til bloggen din fremdeles. Du har ikke fått beskjed om at linker vil bli fjernet, og de ser ikke ut til å bry seg om det. Men at jeg linket til siden min var visst å trakke over streken....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Bjerknez »

Snikkeren skrev:Det er ikke det at du har linket til bloggen din som irriterer meg Bjerknez, men at det blir forskjellsbehandlet på denne måten. Og du har jo flere andre innlegg med link til bloggen din fremdeles. Du har ikke fått beskjed om at linker vil bli fjernet, og de ser ikke ut til å bry seg om det. Men at jeg linket til siden min var visst å trakke over streken....
Faktum er at jeg nok helt har glemt dette da vi snakker klipp og lim og da følger linken med. Jeg kan gjerne fjerne linkene til bloggen min, uten at noen forteller meg dette og det kommer jeg også til å gjøre. Selv uten å lage noen big deal ut av dette.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av kjellv »

Hva vet du om hvilke beskjeder andre medlemmer har fått? Alle kjenner til din versjon av det som hente i høst da du byttet forum, men det er fordi du fritt har fått fortelle om det. Så langt uimotsagt fra moderatorer og administrasjon.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Låst