Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 06 des 2021, 14:01 Vel, fint med vannvarme til kontinentet, spedd på med enorme vindmølleparker. Men prisen er høy, både for folk som ikke har allverdens råd og på toppen bor i uisolerte gamle hus, og videre for bla.a. norsk aluminiumsindustri som har som sitt store konkurransefortrinn rimelig og rein energitilgang. Noen fakta stpår fast:
ACER bestemmer strømprisene, ikke Norge.
Et europeisk åpent strømmarked betyr at prisene blir like høye i Norge som på kontinentet.
De nye overføringskablene sikrer at vi kan eksportere omtrent all den strøm som i dag og i framtiden produseres i Norge.
Energipakke 4 sikrer at ingen land kan beholde mer enn maksimalt 32% av egenprodusert strøm. Resten er vi forpliktet til å eksportere.
Så lenge vi har EØS-avtalen kan vi ikke endre på disse forholdene. Den mydigheten har vi overgitt til EU.

Når det gjelder "å stå bakerst i køen" er det sånn at dersom vi leverer produkter som andre land ikke kan levere, eller til høyere priser, får vi solgt det. Har vi ikke det, får vi ikke solgt uansett om vi står forrest i køen. Norge eksporterer tre produkter som vi er svært konkurransedyktige på; bortsett fra olje og gass: fisk, trematerialer og aluminium, i tillegg til en rekke andre som hver for seg ikke slår like mye ut på handelsbalansen.
Fortsetter vi med EØS, mister vi aluminium og annen energikrevende industri.
Denne diskusjonen minner til forveksling om den vi hadde for noen år tilbake, da eksporten til Storbritannia var en av hovedgrunnene til at vi ikke måtte si opp EØS-avtalen. Det er mye feilinformasjon rundt disse sakene, der er jeg enig. Men historisk er det EU-tilhengerne som har feilinformert. Det som er sikkert, er at særlig høyere strømpriser enn det vi har i dag, blir katastrofalt for Norge.
Det ser jo ut som det er fullt mulig å tilby både befolkning og industri strømpriser som ikke dikteres av ACER eller andre internasjonale organer? Eller vil "Nei Til EU" nå argumentere med at dette forslaget faller på stengrunn fordi vi ikke kan tilby slike avtaler i Norge?

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-nytt-st ... 1.15759885

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Nei Cannon, det er ikke mulig å tilby verken husholdninger eller bedrifter strømpriser som ikke dikteres fra Brüssel. Det er det som er innholdet i den Energipakke 3 som Stortinget har vedtatt: At energiprisene i Europa "harmoniseres" dvs er mest mulig like i Europa, og at markedet skal avgjøre prisene for hele området. Verken Stortinget eller norsk Høyesterett har lenger mulighet til å overprøve dette.
Når Energipakke 4 blir vedtatt, kan vi heller ikke beholde mer enn en en tredjedel av den strømmen vi produserer i Norge, om EU krever det. Hvilket de i dagens situasjon gjør.
Unntaket foreløpig der EUs nordligste energiregion, dvs Norge fra Trøndelag og nordover. Det er ene og alene fordi det nasjonale overføringsnettet ikke har kapasitet til å bidra i en grad som er interessant for Europa, heller ikek kablene til Sverige. Men kravet om å bygge ut også det nettet vil komme på samme måten som kravet om de sør-norske overføringskablene til kontinentet ble pressa gjennom. (Kablene til Storbritannia også, men de ble iverksatt på et tidspunkt da EU regnet en Brexit som helt usannsynlig.)
Og jeg representerer ikke Nei til EU.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av kgjersda »

På tide med vindmølle i hagen, solcelle på taket og et lite thoriumkraftverk i kjelleren
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

Denne kommentarartikkelen tror jeg gir uttrykk for det mange tenker og reflekterer en del over nå om dagen...:



(Klikk på sitatet for å lese hele kommentaren)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av mekkern »

jeg kopierte siste setning....

Vi skaper uansett ikke et samfunn der ingen dør, men risikerer å skape et samfunn der ingen har noen glede av å leve.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 07 des 2021, 15:14 jeg kopierte siste setning....

Vi skaper uansett ikke et samfunn der ingen dør, men risikerer å skape et samfunn der ingen har noen glede av å leve.
Ja, det er noe med det som uttrykkes her, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.
Har noen greid å finne ut om noen tjener på det?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Må eventuelt være for å "skremme" folk til å ta vaksinen kanskje? Å de som lager vaksine gjør det vel kanskje bra om dagen? Selv om dette slett ikke er dobbeltsjekket noe som helst sted. Jeg bare slenger ut noe som dukker opp i hjernebarken :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 07 des 2021, 16:11
Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.
Har noen greid å finne ut om noen tjener på det?
Dagligvare, sportsbutikker m.fl. har tjent på det. Også mange nettbutikker i ulike bransjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

I det hele tatt nettbutikkene gjør det vel bra i denne tiden? Kanskje mindre trafikk, færre ulykker og dermed også kanskje en miljøgevinst? Eller kanskje ikke? Bare brainstormer litt...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 07 des 2021, 13:02 Nei Cannon, det er ikke mulig å tilby verken husholdninger eller bedrifter strømpriser som ikke dikteres fra Brüssel. Det er det som er innholdet i den Energipakke 3 som Stortinget har vedtatt: At energiprisene i Europa "harmoniseres" dvs er mest mulig like i Europa, og at markedet skal avgjøre prisene for hele området. Verken Stortinget eller norsk Høyesterett har lenger mulighet til å overprøve dette.
Når Energipakke 4 blir vedtatt, kan vi heller ikke beholde mer enn en en tredjedel av den strømmen vi produserer i Norge, om EU krever det. Hvilket de i dagens situasjon gjør.
Unntaket foreløpig der EUs nordligste energiregion, dvs Norge fra Trøndelag og nordover. Det er ene og alene fordi det nasjonale overføringsnettet ikke har kapasitet til å bidra i en grad som er interessant for Europa, heller ikek kablene til Sverige. Men kravet om å bygge ut også det nettet vil komme på samme måten som kravet om de sør-norske overføringskablene til kontinentet ble pressa gjennom. (Kablene til Storbritannia også, men de ble iverksatt på et tidspunkt da EU regnet en Brexit som helt usannsynlig.)
Og jeg representerer ikke Nei til EU.
Du kan kanskje dele en link til de reglene du refererer til? Jeg finner ingenting som ligner, og politikere og energibransjen diskuterer nå løsninger som i følge deg, ikke er tillatt. Det fremstår som litt rart, ikke sant?

Jeg er ikke særlig opptatt av hva/hvem du representerer, men jeg er svært opptatt av åpenhet og tydelighet i slike diskusjoner.

Energi Norge er uenige i virkemidlet som SV foreslår. De mener at staten skal kompensere oss forbrukere, uten at staten blir en formidabel forhandler mot energibransjen.
Hvorfor vil de ikke møte staten i prisforhandlinger, hvis slik prisregulering likevel ikke er tillatt?
Og hvorfor tar ingen til motmæle mot SV hvis de kan gjøre det med en gjeldende avtale i ryggen? Og, hvordan kan det ha seg at den kraftkrevende industrien allerede har slike prisavtaler, hvis dette ikke er tillatt?

Det er mildest talt pussig om opposisjonen, regjeringen og energibransjen har en politisk diskusjon gående, uten at noen av partene tar hensyn til de absolutte begrensningene som du formidler.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 07 des 2021, 16:11
Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.
Har noen greid å finne ut om noen tjener på det?
En britisk dokumentar på nrk2 i kveld tror jeg vil belyse dette temaet ganske bra.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av niko »

cannon skrev: 07 des 2021, 19:59
erik m skrev: 07 des 2021, 16:11
Bjerknez skrev: 07 des 2021, 15:20 Ut fra hva jeg leser så er det nok en del ugler i mosen rundt om... Spørsmålet er vel HVORFOR det er det... Da tenker jeg litt sånn... "Follow the money". Hvem tjener mest på at det blir satt inn restriksjoner?
Ja, Follow the money er alltid en veldig god regel. Jeg har forsøkt den på dette , men har ikke greid å finne noen som faktisk tjener på restriksjonene. Bare omtrent alle i samfunnet som taper på det. Bortsett fra, naturligvis at mange av oss har spart en god del på utepils, restaurantbesøk, kino, teater osv. Men så har jo restaurantene, kinoene, teatrene osv tapt tilsvarende da, eller egentlig mer. For ikke å snakke om alle som permitteres eller rett og slett mister jobbene.
Har noen greid å finne ut om noen tjener på det?
En britisk dokumentar på nrk2 i kveld tror jeg vil belyse dette temaet ganske bra.
Glimrende dokumentar. Takk for tipset. Skummelt bra.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Auda. På grunn av min bursdagsfeiring fikk jeg ikke sett den. Kan noen oppsummere kort hvem som tjener på nedstenging? Gjaldt dokumentaren bare Storbritannia, eller var det også aktuelt for Norge, med konkrete personer eller bedrifter?

Svar