Observasjoner fra trafikken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

F...n hva går det av bilistene?
Må nesten ventilere litt.
Enten så kjører de som om de er født med sirup under beina, stopper opp for alle sideveiene som egentlig har vikeplikt for forkjørsveien vi er på, eller så snakker de i telefon eller... eller så gir de kronisk ikke tegn... eller...

Alt over er forsåvidt ganske vanlig, men idag var det i tillegg følgende sekvens ved Holmen: https://goo.gl/maps/Dlyhb" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg legger meg i venstre felt da jeg skal utkjøringen rett fram. En liten blå bil som har ligget og kjørt litt rykk&napp foran meg bortover Billingstadsletta blinker til høyre og legger seg i høyre. Ah, endelig kvitt ham tenker jeg. Idet vi entrer rundkjøringen kommer en BMW i god fart fra høyre innkjøring, og plutselig har visst fyren i den blå bilen ikke bare ombestemt seg, men legger seg over i mitt felt _uten å blinke_ (blir muligens skremt av BMW'n ?). Jeg tuter og bråbremser og han bråbremser heldigvis også, så jeg raskt kan slippe opp og kjøre ut. Makan ](*,)
Skal sies at det var nyasfaltert og ikke markert opp pilene igjen, men når sjåføren blinker til høyre og plasserer seg til høyre, så blir situasjonen ganske uventet.

Neste er lyskrysset i Heggedal (tok opp til Heggedal fra Vollen). Han først i lyskrysset snakker i mobilen og skal til venstre - sirup...
Så er det klar bane opp bakken før det er en beige Skoda Octavia stasjonsvogn som kjører 30 og ujevnt så gir den et lite bært. Enten må det være en "L" som manglet eller så var det en ruset sjåfør, for makan til kenguru giring (greit nok) og vingling over midtstripa (farlig, jeg bærter mer enn en gang pga det...) har jeg sjelden sett. Den svinger av her: https://goo.gl/maps/rorZF" onclick="window.open(this.href);return false;

Så er det ned Grodalen og T-krysset ved Røykenveien og mer vanlige greier som at den lille svarte bilen foran ikke blinker. Gir et lite bært for det. Den kjører også ganske ujevnt og litt over hvitstripa (som tross alt er bedre enn midtstripa) osv...

Nok en dag med MC-pendling er over. Ikke rart det blir ulykker med slikt overskudd av lav-kompetente sjåfører sier jeg bare. Hold tommelen klar over horn-knappen er mitt råd :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Desmo »

Hadde et "nesten-tilbud" på BMW på Reinsvoll i sted. Måtte oppgradere fra bremseberedskap til full brems da fjolset kjørte ut i veien foran meg. Selvsagt hadde han vikeplikt. Men jeg hadde en uggen følelse rett før det skjedde så jeg ble ikke så veldig overrasket. Det ble en finger i været som takk for den eminente kjøringa. Og, nei det var ikke tommelen.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av ATWindsor »

Problemet er at folk ikke forstår at en bil er farlig for omgivelsene, og at man må fokusere på det man driver med når man kjører.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Blir så inderlig forbannet over folk som ikke bare snakker i mobilen, men også bestemmer seg for at det er lurt å skrive sms på motorveien i 100 km/t. burde vært sykt mye høyere bøtesatser for det.

Og helt enig med Elolz, det er uoppmerksomhet som er den aller største faren i trafikken....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av AJ »

jhn skrev: Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
Et svar er i hvert fall åpenbart; tyskerne er langt flere enn oss...

Forskjellen i trafikkdød prosentandelen pr. 100.000,- er for øvrig ikke stor, noe som framkommer her:

http://www.worldlifeexpectancy.com/caus ... y-country/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dog hende forskjellene har økt de siste årene.
Det har jeg ikke søkt nærmere etter for å finne ut.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Tar selvfølgelig hensyn til folketallet, trodde det var selvsagt når man snakker om statistikk.
Dødsfall pr mill. innbyggere i 2012.
Nr 1 Malta 26
Nr 2 Storbritannia 28
Nr 3 Norge 29
Nr ? Tyskland 44

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Statistikk redder ikke liv
Veien er viktigere enn målet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Ser mye rart på min ferd på jobb, 11 mil om dagen t/r, så kan bare oppfordre til å LESE trafikken godt...!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Rottenikken skrev:Statistikk redder ikke liv
Nei, men det er vel ingenting som kan beskrive hvilke forhold som tar liv så godt som statistikk. Derav kan tiltak settes inn for så og redde liv, ergo er statistikk livreddende. Volvo f.eks som er verdensledende på bilsikrings-tiltak setter alle sine tiltak inn mot å begrense skadeomfang i ulykker. Hva er forskningen deres tuftet på? Ulykkes-statistikk.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

DIN adferd i trafikken er som sagt å LESE trafikken. Det redder liv!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Rottenikken skrev:DIN adferd i trafikken er som sagt å LESE trafikken. Det redder liv!
Det er jeg fullstendig klar over, men det endrer ikke det faktum at statikk er viktig for de som bygger og tilrettelegger for trafikkavvikling. At du kan å lese trafikken redder kanskje ditt liv, men for at antallet skadde og drept i trafikken skal reduseres så må det mere til, og da er få verktøy bedre enn statiskk for å forstå.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Rottenikken skrev:Statistikk redder ikke liv
Nei det gjør jo ikke det ... tenkte bare at hvis man skal henvise til andre lands lavere dødstall, er det greit at det man påstår faktisk stemmer. Er du ikke enig?

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Hehe luringen....kjør pent uansett!
Veien er viktigere enn målet.

Svar