Observasjoner fra trafikken...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

@jhn - nei, poenget mitt var å illustrere at statistikk kan tolkes på veldig mange måter. Den fulle sannheten finner man ikke før man ser på hver enkelt sak.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:@jhn - nei, poenget mitt var å illustrere at statistikk kan tolkes på veldig mange måter. Den fulle sannheten finner man ikke før man ser på hver enkelt sak.

en kan lese i prinsipp hva en ønsker ut fra statistikk, og de fleste av oss erfar nok mye mer norsk trafikk en trafikk i andre land i løpet av ett år, men en må ha noe å jevnføre med så da blir det statistikk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:@jhn - nei, poenget mitt var å illustrere at statistikk kan tolkes på veldig mange måter. Den fulle sannheten finner man ikke før man ser på hver enkelt sak.
Ja, det sies så ... men jeg mener man kan velge å kun forholde seg til det statistikken faktisk sier noe om.
Her sier den at det er kun Malta og GB som har færre omkomne pr ant innbyggere.
Så sier en annen statistikk at vi også kjører mest av alle europeere.
Jeg ser ikke noen spesielle tolkninger av disse to opplysningene som skulle forandre rekkefølgen på de to listene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

Vel tallene sier ingenting om hvor mange utenlandske sjåfører som inngår i statistikken direkte (drepte) eller indirekte (forårsaket dødsfall).

http://www.gp.se/motor/1.2657466-norska ... a-bilister => 1/3 av fartsovertredelser er svensker => hvis vi tar tesen om at fart er hovedårsak til drepte => er det virkelig en klar sammenheng?

Isåfall er det slik at norske bilister er enda bedre enn tallene indikerer?

Kan en slik andel utenlandske bilister påvirke statistikken negativt så er det ganske sannsynlig at den påvirker statistikken i Tyskland også - som vel må være et av de største gjennomfartslandene i EU (!)

Men, eksakt hva som ligger bak tallene er det ikke mulig å si. (Er det varierende kjøreopplæring, er det veistandard, er det fart?) Dermed kan vi heller ikke konkludere bastant med at farten er det viktigste ift ulykker. Jeg har kjørt i Sverige og Danmark og føler at veiene der er tryggere, at fartsgrensene (med høyere fart) er mer logiske. Trafikken flyter bedre. Jeg synes vedlikeholdet i nabolandene er bedre og kjøper som sagt ikke argumentet at det er så mye dyrere/vanskeligere i Norge - det synes mer å skorte på gjennomføringsevne og evne til nasjonal planlegging.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Vel tallene sier ingenting om hvor mange utenlandske sjåfører som inngår i statistikken direkte (drepte) eller indirekte (forårsaket dødsfall)..
Nei, de gjør ikke det. Det er vel ikke stor grunn til å tro at ikke utvekslingen er rettferdig?
Til ting tyder på det motsatte, eller vi har noen tall, er det vel mest ryddig å overse sånne ting?
RuneMC skrev: http://www.gp.se/motor/1.2657466-norska ... a-bilister => 1/3 av fartsovertredelser er svensker => hvis vi tar tesen om at fart er hovedårsak til drepte => er det virkelig en klar sammenheng?.

Isåfall er det slik at norske bilister er enda bedre enn tallene indikerer?.
Vet ikke hvordan det påvirker statistikken, men vi er jo et lite land med forholdsvis mange svensker ... så kaanskje de påvirker negativt. Eller kanskje det utlignes av nordmenn som er i Sverige og råkjører? Hvem vet?
Derfor mener jeg det er greit å kun forholde seg til det statistikken sier noe om.
Det var i alle fall mitt utgangspunkt i min første kommentar i tråden.
RuneMC skrev: Kan en slik andel utenlandske bilister påvirke statistikken negativt så er det ganske sannsynlig at den påvirker statistikken i Tyskland også - som vel må være et av de største gjennomfartslandene i EU (!)

Men, eksakt hva som ligger bak tallene er det ikke mulig å si. (Er det varierende kjøreopplæring, er det veistandard, er det fart?) Dermed kan vi heller ikke konkludere bastant med at farten er det viktigste ift ulykker. Jeg har kjørt i Sverige og Danmark og føler at veiene der er tryggere, at fartsgrensene (med høyere fart) er mer logiske. Trafikken flyter bedre. Jeg synes vedlikeholdet i nabolandene er bedre og kjøper som sagt ikke argumentet at det er så mye dyrere/vanskeligere i Norge - det synes mer å skorte på gjennomføringsevne og evne til nasjonal planlegging.
Ja, det er logisk med høyere fartsgrenser på bedre veier ... og motsatt? Har vi logiske fartsgrenser?
Men det er vel ingen tvil om at det er både vanskeligere og dyrere og lage veier i ulendt terreng enn på flatmark. Om det er god unnskyldning i dag er en annen sak

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av TBI81 »

1000 poeng til samsung. Håper flere følger deres eksempel der :thumleft

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av spidair »

Anser alle i trafikken som både fulle og steindumme jeg... og det har lønt seg til nå.. Jeg antar aldri at de i bil skjønner hva jeg vil eller hvor jeg skal eller hva slags rettigheter jeg har selv om jeg forsøker å kjøre så tydelig som mulig....

Og folk er sløve i trafikken, ingen tvil om det... Fartsgrensene her i landet er mange steder slik at folk går inn i en slags autopilot transe etter kort tid der de tenker på helt andre ting enn det de faktisk driver med... Eller de rett og slett finner frem hoved geskjeften til folk nå om dagen, mobilen... Har kjørt bak mange jeg der jeg har dratt kjensel på fargene til FB på skjermen...

Så har du syklistene... Hva pokker er det de tenker på når de ligger to eller flere i bredden, vingelene ute i veien? Og ikke minst, hva pokker er det bilistene tenker på som kjører forbi dem i svinger og over bakke topper? Holdt på å møte en sånn senest i går, på vei fra Vestfossen til Eidsfoss nedover eikeren og det var KUN det faktumet at jeg tenkte på nettopp dette og allerede lå godt til høyre i veibanen min over bakketoppen som reddet meg fra en god gammeldags front kollisjon med en Opel Astra som kom susende godt over fartsgrensen over bakketoppen på min side av veien for å unngå syklistene som lå to og to i hans egen veibane... Var nummeret før jeg viste ham fingeren før jeg kom på bedre tanker begynte å leke med tanken på å snu og banke opp disse jævla syklistene som tydeligvis kun sykler flere i bredden bare for å irritere og lage livsfarlige situasjoner for alle andre... Hadde de vært færre av dem så var jeg forbanna nok til å gjøre nettopp det... De gir seg ikke før det blir forbudt å sykle i veien tenker jeg... Og hvorfor veivesenet har hengt opp plakater med beskjed om å dele veien med en avbildet syklist på skjønner jeg ikke, da jeg har til gode å se dem sykle i en rekke langs veien så langt, så det bildet burde vært avbildet med to syklister eller flere ved siden av hverandre... Kanskje også med en undertekst som ba folk om å IKKE etterkomme ønsket til disse soleklare selvmords kandidatene... Må jo være en grunn til at de hele tiden skal vingle midt i veien i to eller flere rekker tenker jeg....









Biler flest mangler blinklys olje, omtrent ingen gidder å gi et hint om hvor de skal og det må man bare tilpasse seg etter og la være den forbi kjøringen etc ved avkjøringer... Men du verden hvor mange MC'ister som ikke har fyllt blinklys olje før de setter seg på doningen også... og som selv sitter og irriterer seg over at andre ikke har fyllt blinklys olje"!!! Blir litt hyklerisk det vel...?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Dagens observasjon ... jeg ble liggende bak to sykler tidligere i dag, den ene med passasjer.
I 25-30 km/t i ca 2-3 km. Passasjeren satt og fomlet med et kamera ... såpass mye at det var en god del vingling. Det gjorde føreren av den andre sykkelen også. Men endelig stoppet de ... i bredde med hverandre, den ene to meter bak den andre. De stoppet i innkjøringen til ambulansefolkets tilholdsted.
Vi var en god del som ble stående bak disse + ambulansen som gjerne ville ut. Det så ikke ut til å være noen utrykning, men likevel ....
Etterhvert så det ut til å gå opp for de folka at de hindret alle andre, og satte seg forsiktig i bevegelse.
De vinglet avgårde, litt saktere enn forrige etappe ... 200 meter, så var det ny stopp og ny photoshoot.
Dette er noe jeg ser stadig oftere ... og jeg går bare og venter på første offer.
Det var tyskere ... på hver sin flunkende nye GS, og med press i gore-texen.
Husker ikke hvem, men det var noen her inne som skrøt av tyskernes eminente trafikk-kultur ... drit & dra sier nå jeg.

Tyskerne er de mest bortskjemte, overlegne, arrogante og uhøflige reisende ... uavhengig av transportmiddel, bobil, mc eller cruisebåt, samme fan. De oppfører seg som forvirrede sauer både på landeveien og i bybildet.

Toven

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Toven »

Elsker håndkle-tyskere på solsenga :mk :P :p

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

@jhn - lov å bruke hornet da... det hadde jeg gjort etter ca 3 sek...

Ellers husker jeg i begynnelsen av min sjåfør-karriere (med bil) at det å kjøre forbi D-registrerte Mercer var noe jeg bannet over - de øket nemlig farten når jeg kjørte forbi. Det var såpass konsekvent at jeg måtte ta det med i beregningen etterhvert...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:@jhn - lov å bruke hornet da... det hadde jeg gjort etter ca 3 sek...

Ellers husker jeg i begynnelsen av min sjåfør-karriere (med bil) at det å kjøre forbi D-registrerte Mercer var noe jeg bannet over - de øket nemlig farten når jeg kjørte forbi. Det var såpass konsekvent at jeg måtte ta det med i beregningen etterhvert...
Å gå ut av bilen å stange de, mener du? Tanken streifet meg, men jeg nøyde meg med å fløyte litt ... uten at det hjalp så veldig mye :sk?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

@jhn - Ah, såpass...

Det var fløyte jeg mente - men ikke sånn vennskapelig, forsiktig - men hvis de ignorerte det totalt, så har jeg ikke vært borti det... :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Husker ikke hvem, men det var noen her inne som skrøt av tyskernes eminente trafikk-kultur ... drit & dra sier nå jeg.

Tyskerne er de mest bortskjemte, overlegne, arrogante og uhøflige reisende ... uavhengig av transportmiddel, bobil, mc eller cruisebåt, samme fan. De oppfører seg som forvirrede sauer både på landeveien og i bybildet.
Dette er mye samme erfaringen jeg har selv. På høyde med Italienere. Det KRYR av de på sunnmøre. Å når du skal kjøre plasser som geiranger, trollstigen osv så renner du borti store mengder av de i sesongen :redface

Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:

Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte :redface
Fortell, fortell :D
Håper du :punch , for det hadde jeg gjort.

Svar