Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

Kan skrive under på det ZZR-erling skriver her med tanke på vondt i ryggen. Jeg fikk vondt i ryggen når jeg kjørte cruiseren på lengre turer uten ryggstøtte. Så selv jeg med mine 100ish kilo sitter bedre på sykkelen jeg har i dag. Men vi er forskjellige.

Hva med noe midt i mellom med tanke på sittestilling? Jeg vil tro at en adventure sykkel ville passet deg/dere utmerket. Med det så mener jeg sykler som Triumph Tiger 800, Yamaha Tracer etc. Du sitter forholdsvis høyt og har bedre oversikt, dem er langt mer svingvillige enn en cruiser og det er fint plass til to på dem. :thumleft

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av kuleberg »

Jeg kjøpte i vår en Suzuki c800, altså en suzuki volusia, etter mange timer med lesing på nett. Det jeg fant ut var at dragstar 650 og shadow 750 er motormessig i minste laget for 2 personer. Kawa vn800 er en god sykkel, men plassmessig er nok dragststar 1100 og volusia di som man sitter minst knødd på.

Når det gjelder pris, så kan jeg jo si det at jeg betalte langt mindre enn det tilsvarende sykler ligger ute for. Jeg kontaktet en del selgere før jeg fant sykkelen jeg ville ha, og du skal ikke se bort ifra at du får en sel av di som ligger ute for 60.000 inn under budsjettet ditt.
lykke til :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er for lite kommer jo litt ann på behovet. Ut fra hva TS skrev i første post, så vil jeg tro en 600cc er mer enn nok. Hovedformålet er å kommer mer eller mindre uanstrengt opp i 90km/t med to på og det vil jeg vel tro man gjør med en 600cc?

Så klart går ting kjappere og mindre anstrengt med større maskineri, men det var ikke det jeg fikk intrykk av var viktig.

Her har du en Yamaha XVS 650 som kun har gått 12.000km. til 49.000,-
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Zadnez »

under 800 ccm vil nok føles veldig treigt med to såpass røsslige personer oppå. jeg ville absolutt gått for 1200 pluss... en ting er å komme opp i 90, men du vil vel ikke bruke hele dagen på det?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av RuneMC »

For Drag Star vil jeg også tro at 650'n blir i minste laget med passasjer etc, men kommer an på hvor lange turer selvfølgelig.
1100'n er ikke noe fartsmonster den heller, men ekstra krefter vil merkes som ekstra krefter=komfort og når du kjører langs motorveien i 90 (mindre masete turtall og mindre giring)

Gammel Autofil test av 650'n (funker ikke i Chrome, du må bruke Internet Explorer)
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/12440/

Richard Hammond test
[video]https://www.youtube.com/watch?v=MgamCSy-zQ0[/video]

MC Avisa test: http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 9fe69eebec
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av kuleberg »

Det er en ting å komme opp i det. Men om man kjører med en del kilo passasjer så er det greit å ha en størrelse på motor som gjør at man ikke er usikker ved en forbikjøring, igangkjøring på trafikert vei osv

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av gorbys »

Dragstar 650 blir smått med to stykk på....
Mitt valg; Suzuki intruder, m800 eller c800.
Den er lettkjørt, veldig artig på svingete veier siden denne kan legges ned mye mer enn andre i sin klasse(m800, c800 har vel fotbrett?), oppned gaffel bidrar også til sportslige kjøreegenskaper. Den har kardang og elektronisk innsprøytning, går like bra/dårlig med eller uten passasjerer. ;-)
Ser bra ut og da ;-)
Bilde
Mangen av de som selges selges med sidevesker og sissybar, dette fungerer bra og dama var nøgd. Eneste minus er originale salen, den er bås. Byttes ut med mustang sal for ypperlig komfort.
Bilde

Solgte min siden kroppen min ikkje liker rett opp og ned stilling over lengre tid. Fikk vondt i skuldre og rygg.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Tommas »

Støtter de som vil litt opp i kubikk. Heller for mye enn for lite...

Behagelig å ha litt kraftressurser tilgjengelig selv med to stykker og litt bagasje.
Blir ofte litt hyggeligere lyd også ;-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Jompa »

Hva skal du bruke sykkelen til ?
Om det er cruising i byen og posering utenfor gatekjøkkenet skal du ta den du syns er stiligst.
Hvis du skal kjøre litt lengre turer med passasjer må du prioritere ett skikkelig sete, særlig passasjersetet.
Så stort og bredt baksete som mulig, gjerne med ryggstøtte for passasjeren.
Ingenting er verre enn å ha med seg ei sur kjerring på tur.

Gå for en skikkelig stor motor, du får uansett ikke for mye krefter.
Skal ikke komme med noen anbefaling av merke, selv om jeg selvsagt har mine preferanser,
men skygg unna Yamaha Dragstar, elendige kjøreegenskaper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av ZZR-Erling »

Vinner dere i Lotto, er denne fin :)

http://www.triumphmotorcycles.se/motorc ... ii-touring" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:Vinner dere i Lotto, er denne fin :)

http://www.triumphmotorcycles.se/motorc ... ii-touring" onclick="window.open(this.href);return false;
Dæven! :-)å

2.2 liter 3-sylindret med 106HK'er og og over 200(!!) NM.
Den hadde jeg jaggu meg kjøpt som nummer to sykkel hvis jeg hadde driti penger :thumleft

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av detvarvondtdet »

Prøv å få tak i en strøken midnight special. Fet sykkel om du finner en i bra stand.


http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... pecial.htm

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Jompa »

Han er ute etter en cruiser, ikke et cruicemissil :mk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Rex Rudi »

ZZR-Erling skrev:Jeg vil råde deg og passasjeren til å prøve litt skikkelig før handel. Jeg er ikke den rette til å spørre om de ulike cruiserne, men jeg vet at noen får jævli ondt i ryggen av de,og de passer mye bedre på R eller S/T. Det kan bli mye trykk i ryggen og mye slit i armene av å eksponere kroppen såpass for vinden, og samtidig sitte oppreist. Et kåpeglass vil nok redusere trykket, men siden det står sålangt frem, også lett gi mye turbulens. Som sagt, prøv en 20-30 milstur før handel. Lykke til!
Jeg må nok det. Egentlig, så vil jeg ha en sykkel jeg liker, men samtidig er kapabel til å klare en tur for to. Er tross alt jeg som skal kjøre og kose meg. Har erfart at jeg absolutt ikke trives på racing type sykkel f.eks bandit-type, da jeg får vondt i skuldre av "puppydog-stillingen".
Bjerknez skrev:Kan skrive under på det ZZR-erling skriver her med tanke på vondt i ryggen. Jeg fikk vondt i ryggen når jeg kjørte cruiseren på lengre turer uten ryggstøtte. Så selv jeg med mine 100ish kilo sitter bedre på sykkelen jeg har i dag. Men vi er forskjellige.
Hva med noe midt i mellom med tanke på sittestilling? Jeg vil tro at en adventure sykkel ville passet deg/dere utmerket. Med det så mener jeg sykler som Triumph Tiger 800, Yamaha Tracer etc. Du sitter forholdsvis høyt og har bedre oversikt, dem er langt mer svingvillige enn en cruiser og det er fint plass til to på dem. :thumleft
Noe annet enn cruiser, er utelukket. Liker ikke utseende på noen andre.
Jeg skal nyte synet av min første sykkel, å få en "look at me" følelse av å cruise rundt.
kuleberg skrev:Jeg kjøpte i vår en Suzuki c800, altså en suzuki volusia, etter mange timer med lesing på nett. Det jeg fant ut var at dragstar 650 og shadow 750 er motormessig i minste laget for 2 personer. Kawa vn800 er en god sykkel, men plassmessig er nok dragststar 1100 og volusia di som man sitter minst knødd på.
Når det gjelder pris, så kan jeg jo si det at jeg betalte langt mindre enn det tilsvarende sykler ligger ute for. Jeg kontaktet en del selgere før jeg fant sykkelen jeg ville ha, og du skal ikke se bort ifra at du får en sel av di som ligger ute for 60.000 inn under budsjettet ditt.
lykke til :)
Pen sykkel, indeed. Fant ut? Leste, eller prøvekjørte du?
Kanskje det. Jeg har ikke så mye erfaring med motor og slikt, og har heller ikke med meg en kyndig person til å sjekke sykkelen for div mangler og tilstandsrapporter. For å prute, så bør jeg vel ha litt kunnskap om hva og hvilken ting jeg kan ha som argumentasjon for avslag i pris, kanskje?
Man kan vel får en sånn rapport via verksted? Er dette noe jeg bør kreve, og selvsagt betale for om jeg kjøper sykkel?
Zadnez skrev:under 800 ccm vil nok føles veldig treigt med to såpass røsslige personer oppå. jeg ville absolutt gått for 1200 pluss... en ting er å komme opp i 90, men du vil vel ikke bruke hele dagen på det?
1200? Som første sykkel? Blir ikke det litt vel stor?
Jompa skrev:Hva skal du bruke sykkelen til ?
Om det er cruising i byen og posering utenfor gatekjøkkenet skal du ta den du syns er stiligst.
Hvis du skal kjøre litt lengre turer med passasjer må du prioritere ett skikkelig sete, særlig passasjersetet.
Så stort og bredt baksete som mulig, gjerne med ryggstøtte for passasjeren.
Ingenting er verre enn å ha med seg ei sur kjerring på tur.
Gå for en skikkelig stor motor, du får uansett ikke for mye krefter.
Skal ikke komme med noen anbefaling av merke, selv om jeg selvsagt har mine preferanser,
men skygg unna Yamaha Dragstar, elendige kjøreegenskaper.
Blir nok en del bykjøring, samt noen timers cruising. Men skal jo ikke på veldig lange turer med det første (type, 5-6timer non stop).
Elendige kjøreegenskapen, hvordan da?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer

Legg inn av Bjerknez »

5-6 timer "Non stop" høres ut som en ganske umulig plan, og flaskehalsen her er bensintanken. Å sitte i 5-6 timer på en sykkel uten stopp er veldig lenge og noe de færreste av oss har gjort tror jeg. Mener du 5-6 timers turer totalt pr. dag inkludert stopp så er det noe annet :thumleft

Svar