Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av AJ »

Hva med en slik tråd hvor spørsmål om føreropplæring på MC kan tas opp?
Det samme med gode råd, erfaringer man gjerne deler med andre og ikke minst nyheter.
Det hender det kommer nye krav og rutiner, som det er verd å få med seg.

Begynner likesågodt med denne fra NMCU:

http://nmcu.org/statens-vegvesen-innf-r ... pr-ve-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Emsal
Innlegg: 17
Registrert: 06 sep 2014, 22:59
Motorsykkelen din: SV 650 S 2006

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Emsal »

Anbefaler alle å se
[video]https://www.youtube.com/watch?v=DWgb0MtgNlo[/video]
veldig informativ video, som varer i en time.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av LordShaft »

Denne burde vært pensum for alle :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Jompa »

Jaha.
Hva lærer man egentlig av filmen ?
Alle som har et minimum av balanse i kroppen kan gjøre alt som vises i filmen uten trening.
Enda en gråhåret amerikansk "ekspert" som strør rundt seg med selvfølgeligheter.
Som vi sier på Nordnorsk: Pissprat.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Kawagutten »

Her en bra en,kommer opp som pdf fil. http://nmcu.org/full-kontroll" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av LordShaft »

@jompa
For nye førere er dette en ålreit film i forhold til hva de lærer i begynnelsen, og kanskje skaper større forståelse for en del av tingene de nettopp lærer i kjøregården eller på landevei. tror jeg riktignok

Note4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Jompa »

Jo, du har nok rett i det.
Blir bare irritert over den amerikanske måten med hundre gjentakelser og masse prat.
Blir litt vel mye "Discovery" over det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av gorbys »

Den er vel mynta på amerikanerne og der er ikke kjøreopplæring så omfattende som her, så selv om dette er selvfølgeligheter for oss så er det nok ikkje det for alle over dammen....

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Cutless »

Det jeg likte spesielt godt med Twist var forklaringene. Feks hvorfor man skal starte å gi gass så tidlig som mulig i sving, og fortsette å gi mer gass gjennom svingen.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Flanker »

+1

Ja, det er litt "overamerikansk" og harry... Men Twist of the Wrist II er en knallgod film. Jeg ser den sånn ca. en gang i året, gjerne før sesongen starter, som en liten refresher for egen del :thumleft

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Fjeldern »

Personlig er kanskje det jeg har slitt mest med på oppkjøringer nervøsitet. Og det har jeg ingen kur for, selv om jeg skulle ha ønsket det. Og ettersom man har kjøring i kjøregården først, så blir det jo der man er mest nervøs. Når man er ferdig der, så har man "myknet" opp litt, og vet at man ihvertfall har bestått den delen.

Ellers har jeg jo totalt hatt 3 oppkjøringer på motorsykkel. 2 på lettsykkel(første var stryk) og en på mellomtung.

Første oppkjøring på lettsykkel, fikk jeg stryk grunnet for dårlig kjøring i kjøregård. Jeg hadde da, visst nok, kjørt sakte kjøringen for fort, men da uten å være nede med benene en eneste gang, eller velte ei kjegle. Og så var bremsestrekningen min for lang, selv om jeg stoppet en god del før det kjørelæreren mente var innenfor.
Skulle egentlig ha klaget på han sensoren, eller at han ihvertfall burde ha spesifisert, og latt meg ta sakte kjøringen en gang til. Hjalp heller ikke at han hadde forsovet seg den morgenen, og at vi startet litt over en time for sent. Men men, sånn kan det gå.

Oppkjøring nummer to på lettsykkel gikk da bedre, selv om jeg var mer nervøs enn første gangen, og i tillegg kjørte dårligere.. Der velta jeg ei kjegle på begge saktekjøringene, og jeg hadde lengre bremsestrekning, men sensoren synes det var mer enn bra nok. Kjøring i by og landevei ellers har jeg generelt ikke hatt noe problem med. På lettsykkel var det mye med å vite trafikkregler, og bakkestart med en kar på 100 kg bakpå, var heller ikke så veldig lett.

A2 var en enklere sak. Litt tyngre sykkel å håndtere, og det var ei stønn sida jeg sist hadde kjørt noen sykkel, men det kom seg etter jeg hadde vært på banekjøringa, og fått kjørt sykkelen litt uten at jeg hadde en stor vekt bakpå. By og landeveikjøring var ikke akkurat noe problem når man har kjørt over 100 000km siden man først fikk billappen. Gikk vel mest i å glemme uvaner, og huske på å skru av blinklyset.

Jeg kan ihvertfall føye til det, til alle som akkurat har begynt med motorsykkellappen, og føler at du ikke får helt til å mestre sykkelen: Du lærer mye på banekjøringen. Du får testet sykkelen litt ordentlig, noe man ikke får muligheten til på en liten kjøregård, eller når man daffer rundt med en bakpå. Det er først da man virkelig får lært sykkelen å kjenne!

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av adivass »

Skal til å begynne med opplæring for klasse A, fra før har jeg kjørt mye moped og bil (jobber som sjåfør vedsiden av studier).
Kjøpte ATL sin teoribok for motorsykkel. Jeg vet ikke hva andre sin erfaring med denne er, men ønsker gjerne innspill. (Advarsel! Rotete "stream of consciousness" følger)

For min del så synes jeg boka lærer bort svært lite med sine rundt 250 sider. De kjøretekniske tipsene som presenteres er det få av, og jeg synes de er mangelfullt presentert. Unntaket her er kontrastyring, som blir grundig presentert med en forklaring på fysikken som spiller inn. Dette er absolutt interessant lesestoff, og ikke minst nyttig for nybegynnere så vel som gamle travere. Likevel reagerer jeg eksempelvis på at det blir understreket at det er veldig viktig å hver gang aktivt tenke på at man skal bruke kontrastyring, istede for å bare gjøre det til en vane. Dette fører selvsagt til at man allokerer fokus på noe man strengt talt bør gjøre "instiktivt" (nå vet jeg at instinkter fremstilles som en motorsyklists verste mareritt i boken, men det er da et fint ord).

Til tider synes jeg at boken rett og slett tar feil, noe flere av mine eldre kolleger som er erfarne motorsyklister sa seg enige i etter jeg presenterte sitater. Kanskje spesielt fikk vi oss en liten latter når forbikjøringer ble nevnt. Jeg synes nok at dette er et veldig viktig tema da man gjør seg ekstra sårbar under en forbikjøring, og derfor synes jeg det er viktig at man tar dette på alvor i litteraturen. Når det skrives at man for all del ikke må finne på å gire under en forbikjøring, for da mister man motorkraften og det ene med det andre, da er det noe som er galt. For det første så har ikke vedkommende som skrev dette hørt om clutchless shift eller quickshift (som jeg mener var nevnt tidligere i boken, mulig dette med forbikjøring kommer fra "FULL KONTROLL" delen fra NMCU, husker ikke helt), og for det andre så er jo strengt talt tiden man er av gassen når man clutcher for å gire under akselerasjon gjerne i underkant av et sekund, noe som på ingen måte er lenge nok til at vindmotstand og rullemotstand klarer å gjøre så forferdelig mye med bevegelsesenergien til sykkelen.

Jeg forventer ikke å bli tidenes motorsyklist og kunne alt etter å ha lest boken, men jeg forventet å sitte igjen med noe, noe jeg ikke føler jeg gjør. Som tidligere mopedfører fikk jeg mangelfull opplæring og kjøretillatelse til å utfolde meg i trafikken innenfor en grense på 45 km/t. Dette ble ved et uhell glemt i 2 år :-k og jeg ble da etterhvert stødig på hvordan man kunne presse den treige farkosten til det ytterste til enhver tid, deriblant kjøreteknikker som jeg ikke visste hadde egne navn. Man kan fort da tenke at boken nødvendigvis ikke er ment for meg som har noen år på veiene både på 2 og 4 hjul fra før, men de som er helt ferske. Dette er jeg ikke enig i. Som tidligere nevnt så er det kjøretekniske ikke veldig grundig forklart, og jeg ser for meg at det kan skape forvirring for de helt ferskeste, der jeg som har en liten idé om hva dette innebærer kan tenke meg frem til hva som menes i boken.
Kanskje er det jeg som er for krevende og ikke skjønner at boken bare er et middel for å bestå teorien, og at teorikurset og opplæringen ellers er det som skal stå for læringen?

Sånn ellers så synes jeg boken er skrevet med dårlig "lexical density". Det er mye jatting. Boken kunne og med fordel være en del kortere. Det at "FULL KONTROLL" er i boken som et vedlegg virker også repetativt. Det står ikke spesielt mye der som ikke står ellers i boken. Her burde det istedet samarbeides for å skrive selve boken på best mulig måte, så man slipper å lese to versjoner og meninger.

Dette ble mye rot, men er det noen som enten deler mine tanker, eller mener jeg tar helt feil? Ønsker gjerne å høre fra andre som har lest boken, gjerne også erfarne motorsyklister som har lest den.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Fjeldern »

adivass skrev:Skal til å begynne med opplæring for klasse A, fra før har jeg kjørt mye moped og bil (jobber som sjåfør vedsiden av studier).
Kjøpte ATL sin teoribok for motorsykkel. Jeg vet ikke hva andre sin erfaring med denne er, men ønsker gjerne innspill. (Advarsel! Rotete "stream of consciousness" følger)

For min del så synes jeg boka lærer bort svært lite med sine rundt 250 sider. De kjøretekniske tipsene som presenteres er det få av, og jeg synes de er mangelfullt presentert. Unntaket her er kontrastyring, som blir grundig presentert med en forklaring på fysikken som spiller inn. Dette er absolutt interessant lesestoff, og ikke minst nyttig for nybegynnere så vel som gamle travere. Likevel reagerer jeg eksempelvis på at det blir understreket at det er veldig viktig å hver gang aktivt tenke på at man skal bruke kontrastyring, istede for å bare gjøre det til en vane. Dette fører selvsagt til at man allokerer fokus på noe man strengt talt bør gjøre "instiktivt" (nå vet jeg at instinkter fremstilles som en motorsyklists verste mareritt i boken, men det er da et fint ord).

Til tider synes jeg at boken rett og slett tar feil, noe flere av mine eldre kolleger som er erfarne motorsyklister sa seg enige i etter jeg presenterte sitater. Kanskje spesielt fikk vi oss en liten latter når forbikjøringer ble nevnt. Jeg synes nok at dette er et veldig viktig tema da man gjør seg ekstra sårbar under en forbikjøring, og derfor synes jeg det er viktig at man tar dette på alvor i litteraturen. Når det skrives at man for all del ikke må finne på å gire under en forbikjøring, for da mister man motorkraften og det ene med det andre, da er det noe som er galt. For det første så har ikke vedkommende som skrev dette hørt om clutchless shift eller quickshift (som jeg mener var nevnt tidligere i boken, mulig dette med forbikjøring kommer fra "FULL KONTROLL" delen fra NMCU, husker ikke helt), og for det andre så er jo strengt talt tiden man er av gassen når man clutcher for å gire under akselerasjon gjerne i underkant av et sekund, noe som på ingen måte er lenge nok til at vindmotstand og rullemotstand klarer å gjøre så forferdelig mye med bevegelsesenergien til sykkelen.

Jeg forventer ikke å bli tidenes motorsyklist og kunne alt etter å ha lest boken, men jeg forventet å sitte igjen med noe, noe jeg ikke føler jeg gjør. Som tidligere mopedfører fikk jeg mangelfull opplæring og kjøretillatelse til å utfolde meg i trafikken innenfor en grense på 45 km/t. Dette ble ved et uhell glemt i 2 år :-k og jeg ble da etterhvert stødig på hvordan man kunne presse den treige farkosten til det ytterste til enhver tid, deriblant kjøreteknikker som jeg ikke visste hadde egne navn. Man kan fort da tenke at boken nødvendigvis ikke er ment for meg som har noen år på veiene både på 2 og 4 hjul fra før, men de som er helt ferske. Dette er jeg ikke enig i. Som tidligere nevnt så er det kjøretekniske ikke veldig grundig forklart, og jeg ser for meg at det kan skape forvirring for de helt ferskeste, der jeg som har en liten idé om hva dette innebærer kan tenke meg frem til hva som menes i boken.
Kanskje er det jeg som er for krevende og ikke skjønner at boken bare er et middel for å bestå teorien, og at teorikurset og opplæringen ellers er det som skal stå for læringen?

Sånn ellers så synes jeg boken er skrevet med dårlig "lexical density". Det er mye jatting. Boken kunne og med fordel være en del kortere. Det at "FULL KONTROLL" er i boken som et vedlegg virker også repetativt. Det står ikke spesielt mye der som ikke står ellers i boken. Her burde det istedet samarbeides for å skrive selve boken på best mulig måte, så man slipper å lese to versjoner og meninger.

Dette ble mye rot, men er det noen som enten deler mine tanker, eller mener jeg tar helt feil? Ønsker gjerne å høre fra andre som har lest boken, gjerne også erfarne motorsyklister som har lest den.
Leste ikke alt som sto i MC opplæringsboka dem solgte på kjøreskolen, og jeg har ikke lest i den siden jeg var 16, så er da 6 år siden. Men man skal IKKE gjøre kontrastyring på impuls? Hvorfor skal man tenke over noe man gjør hver gang man svinger? Tenker man bestemt på at man drar rattet til venstre eller høyre i en bil? Er vel ingen som tenker "nå må jeg huske på å vri på rattet, for at bilen skal bevege seg dit jeg vil".
Påstå at det ikke skal bare komme naturlig, må da være et ekstremt dårlig tips.

Nå er det vel sjeldent man med en tungsykkel, eller mellomtung, trenger å gire under en forbikjøring. Og enig i at hvis man skal gjøre det, så er det ikke mye man mister i såfall. Da er det forsåvidt verre å gire i en sving, da det å miste hastighet er det samme som å bremse, som gjøra t man må legge seg lengre ned.
Uansett, så bruker man vel under et halvt sekund på å gire. Man skal jo være klar med venstre beinet, og dytte opp, før man nesten tenker på å røre clutchen. (Føler ikke jeg sparer veldig mye på en clutch fri giring, ihvertfall ikke på den sykkelen jeg har nå)

Men, som du sier, så lærer man mest av å faktisk kjøre. Men virker som det var en rotete bok det du beskriver, noe som gjør ting vanskeligere enn nødvendig. Tror man bare burde ta til deg basisen av alt dem sier i boka, og ikke ta alt i den alt for nøye. Tips og triks lærer man ofte av andre sjåfører og kjørelæreren.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av DrGreve »

Hvis jeg girer midt i en forbikjøring så er det helst nedgiring på grunn av at sikkerhets/siktstrekningen reduseres av møtende trafikk. Jeg har som leveregel at har du kommet opp på siden av den du kjører forbi, så fortsetter jeg forbikjøringen selv om det dukker opp møtende trafikk. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at du har en akseptabel siktstrekning før du starter forbikjøringen.
Av og til kan det være nødvendig å kakke ned til et lavere gir og øke akslerasjonen på grunn av omstendigheter som jeg nevnte over.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg kjører forbi på tørr asfalt så bruker jeg stort sett det giret som gir meg best aks slik at jeg kommer fortest mulig forbi. Dette gjelder dog ikke på veier som er VELDIG oversiktlige. Ikke fordi det alltid er nødvendig, men fordi det faktisk er litt morsomt også :thumleft

Svar