Du kan jo spørre her inne om noen i nærheten av deg kan øvelseskjøre med deg. Det har vært gjort før, og folk har jo fått "napp". Eller kanskje det er en klubb i nærheten som du kan kontakte?Yamazero skrev:PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Klasse A
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Klasse A
Dette er faktisk et veldig godt forslag Det avhenger litt hvor du bor hvor stor sjansen er for å få napp, men det er et godt sted å begynne. Altså opplyse oss noenlunde hvor i verden du bor.E-strom skrev:Du kan jo spørre her inne om noen i nærheten av deg kan øvelseskjøre med deg. Det har vært gjort før, og folk har jo fått "napp". Eller kanskje det er en klubb i nærheten som du kan kontakte?Yamazero skrev:PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
- Bjerknez
- Innlegg: 22900
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Jeg ja E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han borBjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Klasse A
HeiYamazero skrev:Hei folkens!
Jeg startet mc lappen (A) i fjor sommer (jeg hadde 8 timer), og har tenkt å fortsette igjen fra mai. Jeg syntes det var ikke så enkelt i fjor, men jeg lurer på hvor mange timer bruker man i gjennomsnittet på å ta lappen? Og hvor mye betaler man for den?
Klarer jeg å bli ferdig med alt innen slutten av juli?
PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Takk;)
Som flere har nevnt så er det veldig individuelt hvor mange timer man trenger før oppmelding til førerprøven. Selv hadde jeg mye erfaring med moped og trialkjøring fra barne og ungdomsårene. I tillegg har jeg kjørt bil i nesten 20 år, og lånt litt MC fra flere familiemedlemmer nå og da. Jeg trengte derfor ingen kjøretimer på å lære "hvordan kjøre mc". Etter noen runder på parkeringsplassen og litt start/stopp i bakken utenfor kjøreskolen dro vi rett ut i trafikken allerede 1 kjøretimen. Jeg kunne jo håndtere en mc. Trafikkreglene var jeg sikker på etter å ha vært bilist i nesten 20 år. Utenom de obligatoriske tingene hadde jeg vel 3 kjøretimer+1 oppvarmingstime før oppkjøring tror jeg. Kostnadsmessig havnet jeg vel på rett i underkant av 20 000.-
Om du begynner med kjøretimer så fort kjøreskolen din begynner med MC for sesongen så burde du ha gooode muligheter alt innen slutten av JUNI
Når jeg tok lappen begynte kjøreskolen med MC-timer før påsken det året. hadde vel min første kjøretime i Mars måned.
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Dette er et godt tips til mange. Selv kjøpte jeg en eldre, billig sykkel som førstesykkel (har den fortsatt). Jeg trodde jeg visste hva som var min drømmesykkel i alle år, men når jeg først begynte å kjøre mc og har testet ulike sykler, så skal jeg love deg at det forandret segBjerknez skrev:Yamazero skrev:Alternativet er at du kjøper deg en brukt sykkel selv som det ikke er så farlig med til formålet. Da kan dere jo kjøre til krampa tar dereBjerknez skrev:
Formålet med min første sykkel var egentlig å ha en sykkel umiddelbart som sikret at jeg fikk så mye kjøreerfaring som mulig med en gang jeg hadde lappen i hånda, samtidig som det gjorde meg mer i stand til å vurdere hva som vil være "riktig" sykkel for meg.
Nå vet jeg mer hva jeg faktisk vil ha, og kan da legge pengene mine i den sykkelen, i stedenfor å blåse av masse penger på en førstesykkel bare for å selge den igjen med tap etter 1 sesong.
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Kirkeneskjellv skrev:Jeg ja E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han borBjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Oi... Dit vart det litt for langt for meg jaYamazero skrev:Kirkeneskjellv skrev:Jeg ja E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han borBjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
I tought so haha
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Ser ikke bort i fra at det blir tur til Nord Norge til sommeren, men da blir det nok ikke lenger enn til Lofoten, evt. Tromsø. Men da er jeg jo bare halvveis til KirkenesYamazero skrev:I tought so haha
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Legger inn et tips i denne tråden om at det for 2016 er endringer i den fryktede krypkjøringsøvelsen som en skal ha i kjøregården på oppkjøringen.
Tidligere var det slik at en skulle snu i krypfart etter å ha kjørt igjennom kjeglene, og så kjøre gjennom kjeglene tilbake.
Nå skal en stoppe "inne i boksen" etter kjeglene, starte igjen, og ha en 180 grader sving i krypfart, og så snegle seg tilbake i gangfart, utenfor kjeglene.
I følge min kjørelærer er dette noe enklere enn tidligere.
Hos Vegvesenet ser det ut til at det fremdeles er den gamle øvelsen som ligger ute: http://www.vegvesen.no/en/Driving+licen ... nd-balance
Tidligere var det slik at en skulle snu i krypfart etter å ha kjørt igjennom kjeglene, og så kjøre gjennom kjeglene tilbake.
Nå skal en stoppe "inne i boksen" etter kjeglene, starte igjen, og ha en 180 grader sving i krypfart, og så snegle seg tilbake i gangfart, utenfor kjeglene.
I følge min kjørelærer er dette noe enklere enn tidligere.
Hos Vegvesenet ser det ut til at det fremdeles er den gamle øvelsen som ligger ute: http://www.vegvesen.no/en/Driving+licen ... nd-balance
Sist redigert av Longines den 19 apr 2016, 21:16, redigert 1 gang totalt.
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
dem finner jammen på mye dustegreier de folka der. stoppe og starte etter kjeglene. lurer på hvem geni som fant på det ..
skal du ta lappen, styr unna svein svendsen.
skal du ta lappen, styr unna svein svendsen.
- Canutus
- Innlegg: 468
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Kom over ett dokument om nye forskrifter i føreropplæring gjeldende fra jan.-17. Tenkte kansje noen her kunne ha interresse av det.
Har bare sett litt fort igjennom, men først litt generelt, også spesifikt om A1, A2, og A fra side 42 i PDF'en.
http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-for ... plaeringen
Har bare sett litt fort igjennom, men først litt generelt, også spesifikt om A1, A2, og A fra side 42 i PDF'en.
http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-for ... plaeringen
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Dette er gode nyheter :)
"Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A1 til A2 kan
velge mellom to alternative løsninger:
A. Gjennomføre obligatoriske kurs for slik utvidelse og
opparbeide to års førerrett i klasse A1. Dette gir førerrett
klasse A2 uten å avlegge førerprøve, jf. § 9-21 tredje ledd.
B. Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i
trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve, jf. § 9-18.
Det er da ikke krav om to års førerrett i klasse A1."
"Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A1 til A2 kan
velge mellom to alternative løsninger:
A. Gjennomføre obligatoriske kurs for slik utvidelse og
opparbeide to års førerrett i klasse A1. Dette gir førerrett
klasse A2 uten å avlegge førerprøve, jf. § 9-21 tredje ledd.
B. Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i
trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve, jf. § 9-18.
Det er da ikke krav om to års førerrett i klasse A1."
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Jeg starta med kjøretimer og fikk gjort alt av det obligatoriske ifjor, men besto ikke oppkjøring pga manglende erfaring på vått føre(sklei ut i en rundkjøring ) Hvor lang tid kan jeg vente med og ta oppkjøring på nytt? Har mest sannsynlig ikke råd i år og til neste år kan jeg ta tung istedetfor mellom tung. Og blir opplæringa jeg har gjort tatt over til tung eller må jeg isåfall ta alt på nytt?