Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Klasse A

Legg inn av E-strom »

Yamazero skrev:PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Du kan jo spørre her inne om noen i nærheten av deg kan øvelseskjøre med deg. Det har vært gjort før, og folk har jo fått "napp". Eller kanskje det er en klubb i nærheten som du kan kontakte? :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klasse A

Legg inn av kjellv »

E-strom skrev:
Yamazero skrev:PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Du kan jo spørre her inne om noen i nærheten av deg kan øvelseskjøre med deg. Det har vært gjort før, og folk har jo fått "napp". Eller kanskje det er en klubb i nærheten som du kan kontakte? :-k
Dette er faktisk et veldig godt forslag :thumleft Det avhenger litt hvor du bor hvor stor sjansen er for å få napp, men det er et godt sted å begynne. Altså opplyse oss noenlunde hvor i verden du bor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå :knegg
Jeg ja :thumleft E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han bor :-k

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Klasse A

Legg inn av detvarvondtdet »

Yamazero skrev:Hei folkens!

Jeg startet mc lappen (A) i fjor sommer (jeg hadde 8 timer), og har tenkt å fortsette igjen fra mai. Jeg syntes det var ikke så enkelt i fjor, men jeg lurer på hvor mange timer bruker man i gjennomsnittet på å ta lappen? Og hvor mye betaler man for den?

Klarer jeg å bli ferdig med alt innen slutten av juli?

PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.

Takk;)
Hei

Som flere har nevnt så er det veldig individuelt hvor mange timer man trenger før oppmelding til førerprøven. Selv hadde jeg mye erfaring med moped og trialkjøring fra barne og ungdomsårene. I tillegg har jeg kjørt bil i nesten 20 år, og lånt litt MC fra flere familiemedlemmer nå og da. Jeg trengte derfor ingen kjøretimer på å lære "hvordan kjøre mc". Etter noen runder på parkeringsplassen og litt start/stopp i bakken utenfor kjøreskolen dro vi rett ut i trafikken allerede 1 kjøretimen. Jeg kunne jo håndtere en mc. Trafikkreglene var jeg sikker på etter å ha vært bilist i nesten 20 år. Utenom de obligatoriske tingene hadde jeg vel 3 kjøretimer+1 oppvarmingstime før oppkjøring tror jeg. Kostnadsmessig havnet jeg vel på rett i underkant av 20 000.-

Om du begynner med kjøretimer så fort kjøreskolen din begynner med MC for sesongen så burde du ha gooode muligheter alt innen slutten av JUNI :thumleft
Når jeg tok lappen begynte kjøreskolen med MC-timer før påsken det året. hadde vel min første kjøretime i Mars måned.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev:
Yamazero skrev:
Bjerknez skrev:
Alternativet er at du kjøper deg en brukt sykkel selv som det ikke er så farlig med til formålet. Da kan dere jo kjøre til krampa tar dere :thumleft
Dette er et godt tips til mange. Selv kjøpte jeg en eldre, billig sykkel som førstesykkel (har den fortsatt). Jeg trodde jeg visste hva som var min drømmesykkel i alle år, men når jeg først begynte å kjøre mc og har testet ulike sykler, så skal jeg love deg at det forandret seg :knegg
Formålet med min første sykkel var egentlig å ha en sykkel umiddelbart som sikret at jeg fikk så mye kjøreerfaring som mulig med en gang jeg hadde lappen i hånda, samtidig som det gjorde meg mer i stand til å vurdere hva som vil være "riktig" sykkel for meg.
Nå vet jeg mer hva jeg faktisk vil ha, og kan da legge pengene mine i den sykkelen, i stedenfor å blåse av masse penger på en førstesykkel bare for å selge den igjen med tap etter 1 sesong.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå :knegg
Jeg ja :thumleft E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han bor :-k
Kirkenes :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Yamazero skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:kjellv er nok såpass kjøresugen nå at jeg tror han lett tar en Trondheimstur for å bistå :knegg
Jeg ja :thumleft E-strom og jeg kommer nok til å treffes, vi har nesten spikret avtale om det. Men Yamazero vet vi foreløpig ikke hvor han bor :-k
Kirkenes :twothumbs:
Oi... Dit vart det litt for langt for meg ja :-k

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Yamazero »

I tought so ;) haha

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kjellv »

Yamazero skrev:I tought so ;) haha
Ser ikke bort i fra at det blir tur til Nord Norge til sommeren, men da blir det nok ikke lenger enn til Lofoten, evt. Tromsø. Men da er jeg jo bare halvveis til Kirkenes :scratch

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Longines »

Legger inn et tips i denne tråden om at det for 2016 er endringer i den fryktede krypkjøringsøvelsen som en skal ha i kjøregården på oppkjøringen.

Tidligere var det slik at en skulle snu i krypfart etter å ha kjørt igjennom kjeglene, og så kjøre gjennom kjeglene tilbake.

Nå skal en stoppe "inne i boksen" etter kjeglene, starte igjen, og ha en 180 grader sving i krypfart, og så snegle seg tilbake i gangfart, utenfor kjeglene.

I følge min kjørelærer er dette noe enklere enn tidligere.

Hos Vegvesenet ser det ut til at det fremdeles er den gamle øvelsen som ligger ute: http://www.vegvesen.no/en/Driving+licen ... nd-balance
Bilde
Sist redigert av Longines den 19 apr 2016, 21:16, redigert 1 gang totalt.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av CB9 »

dem finner jammen på mye dustegreier de folka der. stoppe og starte etter kjeglene. lurer på hvem geni som fant på det ..

skal du ta lappen, styr unna svein svendsen.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Canutus »

Kom over ett dokument om nye forskrifter i føreropplæring gjeldende fra jan.-17. Tenkte kansje noen her kunne ha interresse av det.
Har bare sett litt fort igjennom, men først litt generelt, også spesifikt om A1, A2, og A fra side 42 i PDF'en.

http://www.vegvesen.no/forerkort/ta-for ... plaeringen

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Fsva »

Dette er gode nyheter :)

"Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A1 til A2 kan
velge mellom to alternative løsninger:
A. Gjennomføre obligatoriske kurs for slik utvidelse og
opparbeide to års førerrett i klasse A1. Dette gir førerrett
klasse A2 uten å avlegge førerprøve
, jf. § 9-21 tredje ledd.
B. Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i
trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve, jf. § 9-18.
Det er da ikke krav om to års førerrett i klasse A1."

Phil
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2012, 18:43
Motorsykkelen din: 1997 Kawasaki ZZR600

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Phil »

Jeg starta med kjøretimer og fikk gjort alt av det obligatoriske ifjor, men besto ikke oppkjøring pga manglende erfaring på vått føre(sklei ut i en rundkjøring :( ) Hvor lang tid kan jeg vente med og ta oppkjøring på nytt? Har mest sannsynlig ikke råd i år og til neste år kan jeg ta tung istedetfor mellom tung. Og blir opplæringa jeg har gjort tatt over til tung eller må jeg isåfall ta alt på nytt?

Svar