Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
hammern
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2015, 16:18
Motorsykkelen din: BMW F650 1994
Sted: Tromsø

Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av hammern »

Er en relativt fersk sjåfør og ny på forumet og lurer på deres erfaring med køkjøring og forbikjøring.
Så at det var lenge siden noen hadde postet noe om dette på forumet og vil bare få et par ting klart
Er det lov til kjøre forbi trafikken i egen fil når det kommer motgående trafikk? :scratch Er man påkrevd å holde fartsgrensen i en slik situasjon? Lurer egentlig på om det er lov å kjøre som han her: [video]https://www.youtube.com/watch?v=Y7CGj-RDGC0[/video]
i Norge.

På forhånd takk for svar :thumleft

Forumtråd:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 4&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011

Bilde

If you ride like there's no tomorrow, there won't be

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av RuneMC »

Lane splitting er lov - så lenge man er forsiktig. I praksis velger folk litt forskjellig risikonivå (dvs fart). Mindre sjanse for å bli påkjørt bakfra og generelt er det vel få ulykker grunnet dette. Sikrest er det når øvrig trafikk går sakte/står stille. Bilistene gir ofte plass, så det er mye som kan gå bra på tross av førerfeil. Motsatt skal det bare ett brått feltskifte til fra en bilist som ikke ser seg for eller blinker før det kan gå galt.

Ved trafikk imot så er det forbikjøring - med reglene det medfører. På MC er man litt i gråsonen i og med at det kan være like god plass som ved lanesplitting selv om det er trafikk imot. Men klart det skjer raskere endringer pga trafikken imot og de vanlige reglene ved forbikjøring forsvinner ikke... hvis f.eks. politiet ønsker å slå ned på deg... Da blir det essensielt med hvilke marginer og hvor hensynsfullt du har kjørt. Ved forbikjøring så kan det jo tenkes at det er en ditto MC/moped/sykkel imot som også bruker "midtpassasjen".

Og for ordens skyld... Sånn bred dobbeltstripe som finnes på enkelte veier hvor de ikke har fått opp midtdeler ennå er ikke et eget MC-felt, selv om det av og til er fristende. :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av cevillan »

Lanesplitter skamløst i stille- og saktegående kø. Men da skal det være veldig saktegående kø. Uansett kjører jeg maksimalt 10-15 km/t raskere enn øvrig trafikk ved lanesplitting. Kjører også gjerne forbi ved heltrukken midtstripe hvis bilisten spiller på lag og legger seg ut mot hvitstripa slik at jeg kan passere i samme kjørefelt.

I forhold til lovligheten av dette, finnes det ingen spesielle retningslinjer utover at det skal skje aktsomt. Dessverre er det opp til politi å avgjøre hvor aktsom du til en hver tid er.

Edit: akkurat som i videoen du postet... KTM-minds think alike.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev: Edit: akkurat som i videoen du postet... KTM-minds think alike.

Ride it like you stole it!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

hammern
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2015, 16:18
Motorsykkelen din: BMW F650 1994
Sted: Tromsø

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av hammern »

Tusen takk for svar! Fant fram den gamle læreboka og står det samme som dere har skrevet, at man skal kjøre aktpågivende og forsikre seg om at forbikjøringen kan skje på trygg måte :roll
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011

Bilde

If you ride like there's no tomorrow, there won't be

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av KåreDump »

Største problemet jeg har opplevdmed linesplitting er bilister som aktivt blokkerer deg. Har tuppa kneet i speilet på en Audi som vrengte ut rett foran meg i et forsøk på å hindre meg i å passere mellom to filer (trafikken gikk i litt over gangfart i begge filene).
Tar selv ikke sjangsen på å linesplitte i høyere hastighet av nettop denne grunnen. Greit at det er lovlig, og at retten er på min side, men mot en Audi A6 blir selv en Harley puslete...

Vet ikke hva det er som gjør at enkelte bilister tar det som et personlig nederlag å bli forbikjørt, eller hva som får de til å tro at de har myndighet til å håndheve (det de selv tror er) trafikreglene på den måten.
Kan det være utilstrekkelighet på andre områder i livet? :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av ATWindsor »

Det skumleste er når det er endel ledig plass på motgående felt, og mye kø i ditt felt, en eller annen gjøk kan finne på å ta en usving plutselig, med bra tettpakket trafikk er det sjeldent noen gjør noe brått.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Tobben84 »

KåreDump skrev:Største problemet jeg har opplevdmed linesplitting er bilister som aktivt blokkerer deg. Har tuppa kneet i speilet på en Audi som vrengte ut rett foran meg i et forsøk på å hindre meg i å passere mellom to filer (trafikken gikk i litt over gangfart i begge filene).
Tar selv ikke sjangsen på å linesplitte i høyere hastighet av nettop denne grunnen. Greit at det er lovlig, og at retten er på min side, men mot en Audi A6 blir selv en Harley puslete...

Vet ikke hva det er som gjør at enkelte bilister tar det som et personlig nederlag å bli forbikjørt, eller hva som får de til å tro at de har myndighet til å håndheve (det de selv tror er) trafikreglene på den måten.
Kan det være utilstrekkelighet på andre områder i livet? :lol
Dette har jeg heldigvis aldri opplevd. Har opplevd mange ganger hodeløse feltskifter og sms-konger som skjener overalt i kjørebanen, men aldri noen som bevisst prøver å hindre meg. Jeg lanesplitter alltid, men forsøker å vise hensyn til bilistene, så ikke nestemann(kanskje en 16 åring på scooter) blir straffet for at jeg kjører som en k_k og provoserer bilister med manglende impulskontroll....
Sist redigert av Tobben84 den 12 mar 2015, 18:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Tobben84 »

Tobben84 skrev:
KåreDump skrev:Største problemet jeg har opplevdmed linesplitting er bilister som aktivt blokkerer deg. Har tuppa kneet i speilet på en Audi som vrengte ut rett foran meg i et forsøk på å hindre meg i å passere mellom to filer (trafikken gikk i litt over gangfart i begge filene).
Tar selv ikke sjangsen på å linesplitte i høyere hastighet av nettop denne grunnen. Greit at det er lovlig, og at retten er på min side, men mot en Audi A6 blir selv en Harley puslete...

Vet ikke hva det er som gjør at enkelte bilister tar det som et personlig nederlag å bli forbikjørt, eller hva som får de til å tro at de har myndighet til å håndheve (det de selv tror er) trafikreglene på den måten.
Kan det være utilstrekkelighet på andre områder i livet? :lol
Dette har jeg heldigvis aldri opplevd. Har opplevd mange ganger hodeløse feltskifter og sms-konger som skjener overalt i kjørebanen, men aldri noen som bevisst prøver å hindre meg. Jeg lanesplitter alltid, men forsøker å vise hensyn til bilistene, så ikke nestemann(kanskje en 16 åring på scooter) blir straffet for at jeg kjører som en k_k og provoserer bilister med manglende impulskontroll....

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av KåreDump »

Tobben84 skrev: Dette har jeg heldigvis aldri opplevd...
Dette skjedde i Bodø, der har bilistene lært seg en trafikkregel (høyreregelen), og tilsynelatende syns de det er nok.
Resten finner de gjerne på "as they go".

Og det å bli forbikjørt ses som regel på som et personlig nederlag...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har til dags dato (siden i fjord sommer da jeg fikk lappen) til gode og oppleve fysisk blokkering av bilister. Altså at dem svinger ut for å blokkere meg. Dog opplever jeg vanskelige bilister som ikke vil vike til siden. Men som sagt fysisk blokkering hvor bilist svinger ut og blokkerer meg KUN fordi han ikke vil slippe meg forbi har jeg aldri opplevd.

Opplever at 80% av bilistene kjører vanlig, mens kanskje 20% faktisk svinger til siden eller gir meg signaler på at dem har sett meg og slipper meg forbi.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av TBI81 »

Har opplevd det noen ganger. Løser det som oftes med å kjøre forbi på høyre side. Problem solved.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av DelRey83 »

Men det er vel ikke lovlig å kjøre forbi på høyre side..? I tilfelle det skulle være en sivil man tilfeldigvis kjører forbi.. :-) :[-X

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av TBI81 »

Ikke lov å sperre heller ..

Toven

Re: Forbikjøring og kjøring mellom kø(lane splitting)

Legg inn av Toven »

DelRey83 skrev:Men det er vel ikke lovlig å kjøre forbi på høyre side..? I tilfelle det skulle være en sivil man tilfeldigvis kjører forbi.. :-) :[-X
En her på forumet som fikk 5200 (tror jeg) i smekk for forbikjøring på høyre, så jeg dropper den :P :p

Svar