Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av lars_helgek »

Vet ikke om det går an å lage en "poll", men vært litt spennende å lage en statistikk over medlemmene her, hvor mange som har vært i uhell/ulykker.

Høres selvsagt "trist ut" å sette fokus på noe slikt, men vært litt interessant i et statistisk perspektiv. (vi har vel alle venner og familie som mer eller mindre så oss som ille ute når vi satte oss på sykkel. I troen på at vi ikke er 100% gale som gjør dette, kan det være interessant å se.

Så; Hvor mange år har du kjørt? Ulykker/velt? Antall?

Kan prøve på¨en liste om folket er med. (bare sitere dette innlegget, og legge inn de som vil/orker)

Lars 29år, andre sesong, 0 uhell.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Kawagutten »

Jeg har hatt 3
2ganger fordi en bil ikke overholdt vikeplikt regelen.En med nesten døden til følge da en bil vrengte over i mitt felt og hogg inn bremsene rett foran meg,hadde ca 80km/t da jeg traff bilen(11år siden).
En fordi mc sklei på is under beina mine i 10 km.Vinterkjøring.
Har kjørt i ca 40 år medregnet mop og lett tiden.
Sist redigert av Kawagutten den 20 jun 2014, 11:16, redigert 6 ganger totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av kjellv »

Ikke direkte ulykke dette, men et uhell og en påminnelse om at man kjører ikke mc uten godt sikkerhetsutstyr.
I fjor sommer, en fin og varm sommerdag. Jeg var på jobb, hadde kjørt mc kun i vanlig arbeidstøy, joggesko, skinnjakke, hjelm og hansker. Bilen hadde stått på verksted noen dager og ventet på deler. Det var fredag, og jeg fikk telefon fra verkstedet at bilen var ferdig. Jeg bestemte meg for å kjøre dit før de stengte og løse den ut samt hente nøklene slik at jeg fikk henta den på kvelden.
Da alt var ordnet og jeg skulle hjem igjen var det midt i verste rushtrafikken, og stillestående foran et lyskryss. Jeg hadde et 90 graders høyrekryss og skulle til høyre også i neste. Køen sto stille foran lyskrysset med de som skulle til venstre, og litt trangt i krysset. Midt i svingen stubba høyrefoten (joggeskotåa) i fortauskanten og sugde seg fast som joggeskosålen skal. Brakk den under fotpinnen før den slapp taket igjen og jeg fikk den løs. Fortsatte som om ingenting hadde hendt.
Det ble en vond kveld, foten ble blåsvart og hoven. Brudd i lilletåa.
Dette hadde nok ikke hendt om jeg hadde kjørt med MC-støvlene. Sålen på disse er stiv og hard, ville nok ha sklidd på fortauskanten i stedet for å suge seg fast som joggeskoen gjorde.
Slikt lærer man av... 3 uker gikk det før jeg fikk på MC støvlene igjen!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av JohnnyTh »

En gang for lenge siden var jeg ny og fersk motorykklist. Var på tur med en kompis. Vi kjørte fra Kristiansand mot Evje. Et stykke nord for vennesla var jeg litt uopmerksom og lå alt for nærme sykkelen forran meg. Han bremset plutslig i en sving for å kjøre inn på en busslomme. Jeg så ikke dette med en gang på grunn av uoppmerksomhet. Jeg hogg i bremsene og fikk skrens på grunn av grus i veien.
Merket egentlig ikke at jeg fikk skrns og veltet for det gikk så fort. Farten var ca 90km/t. Sykkelen skled ca 40-50 meter bortover og ut på busslomma. Den traff ingentig og fikk stort sett kosmetiske skader bortsett fra at dekselet over ladespolen ble slitt ned og oljen rant ut. Dermed ikke kjørbar.
Selv så roterte jeg rundt min egen akse og spratt flere flere ganger opp fra asfalten. Kompisen som så dette i speilet sitt påsto en meter opp i luften. Kneputen på venstre kneet på skinnbuksa ble slitt av da sykkelen lå på benet de første meterne. Det resulterte i et skrubbsår. Ellers ingen skader, untatt litt forslått i skuldrene. Ikke en eneste gang var jeg nedi med hjelmen og den fikk ikke en eneste ripe. Ca 30 meter skled jeg bortover asfalten men med fullt kjøreutstyr så gikk det bra.

Selve hendelsen satt lenge i meg og jeg slet lenge med å kjøre sviner, noen vil sikkert si enda.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av jongsanim »

Kjørt 13 sesonger, 0 ulykker, 1 velt ved parkering.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Bjerknez »

Er ganske fersk ennå, men har kjørt 4500km. til sammen og så langt har jeg ikke vert utfor noen ulykker eller velt av noe slag.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Flanker »

Mitt 4. år på MC. Ingen ulykker eller velt så langt! Hadde noen gufne opplevelser første året, med et par biler som brøt vikeplikten og forhjulsslipp i inngangen til en sving (førerfeil). Har vel blitt bedre på både å lukte hjernedøde bilister på lang avstand og å kjøre svinger etter det, så har ikke hatt liknende situasjoner siden der jeg ikke har hatt kontroll.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Snikendeugle »

Snart 20 000km på klokka, 0 velt, 0 ulykker. Lappen fikk jeg i fjor.
Men likevel fant jeg et par skrammer litt her og der på sykkelen i går når jeg vasket den litt nøye... Ikke skrammer av velt, men mulig uforsiktige servicearbeidere. :[-X

Jeg gikk ganske hardt i bakken på moped en gang... :)
Sist redigert av Snikendeugle den 20 jun 2014, 08:12, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Zadnez »

kjørt i 20 år, hatt en del velter på gruskjøring, men det er jo som det skal være :[-( Ellers ingen ulykker.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Erman »

Null hull foreløpig siden jeg fikk lappen for 4 år siden :prf
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av lamoi »

Kjørt et år, 16000 km. En liten velt, vinterkjøring. En større krasj for tre uker siden, påkjørt bakfra i 80 km/h. Sykkelen (KTM Duke 690 R, 2013 mod) ble kondemnert, jeg fikk et skrubbsår. Bruk kjøreutstyr! Blir en KTM 690 Enduro R som erstatter for Duke når oppgjøret med forsikringsselskapet er ferdig :-)

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Snikendeugle »

lamoi skrev:Kjørt et år, 16000 km. En liten velt, vinterkjøring. En større krasj for tre uker siden, påkjørt bakfra i 80 km/h. Sykkelen (KTM Duke 690 R, 2013 mod) ble kondemnert, jeg fikk et skrubbsår. Bruk kjøreutstyr! Blir en KTM 690 Enduro R som erstatter for Duke når oppgjøret med forsikringsselskapet er ferdig :-)

Sent from my D6503 using Tapatalk
Ahh crap, det er kjipt...!!! Bra det gikk bra med fører!

Har du fortsatt den seat cowlen for Duke'n som du kanskje vil bli kvitt? :P hehe
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av MLeikarnes »

Har kjørt i 5 år (2009) noe rundt 100.000km vil jeg tro.
Har kolvet og kjørt i koll mange ganger (kun på vinter, 4 vintersesonger...) renger ikke å kjøre i koll som noen ulykke... :O Ett par tre ganger i grøfta på grunn av skjulte lastebil spor under nysnø i ca 80kmt men ingen skade da det va snø i grøfta...
Men ble påkjørt i februar 2010 av en caravelle og vraket sykkelen, en tur med ambulanse for å konstantere kun skrubbsår og at jeg var litt forslått. Bygde opp igjen sykkelen og fortsatte på samme måte, men med thermodress i ambulansefarger... haha!
Gikk også i asfalten (med snø på) oppe på Lesjaskog i vinter, ingen skade skjedde der heller.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Anaxim »

Har kjørt sykkel i 51 år (!), og har kjørt ca. 500k' km. Har veltet stillestående 2 ggr., 1 gang pga. skivelås, og blitt påkjørt av bil som ikke overholdt vikeplikt 1 gang. Skade på sykkel, men bare et skrubbsår på meg.Det må sies at jeg regner meg som forsiktig.

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av lamoi »

Snikendeugle skrev:
lamoi skrev:Kjørt et år, 16000 km. En liten velt, vinterkjøring. En større krasj for tre uker siden, påkjørt bakfra i 80 km/h. Sykkelen (KTM Duke 690 R, 2013 mod) ble kondemnert, jeg fikk et skrubbsår. Bruk kjøreutstyr! Blir en KTM 690 Enduro R som erstatter for Duke når oppgjøret med forsikringsselskapet er ferdig :-)

Sent from my D6503 using Tapatalk
Ahh crap, det er kjipt...!!! Bra det gikk bra med fører!

Har du fortsatt den seat cowlen for Duke'n som du kanskje vil bli kvitt? :P hehe
Den har jeg, hvor mye tilbyr du? :)

Svar