Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av spidair »

ZZR-Erling skrev:
HeHy skrev:
Skjønte heller ikke den her: "(Og siden temperaturen er konstant på 24 grader i leiligheten tror jeeg ikke det blir noe problem heller"
Siden temperaturen er konstant så utvider, eller krymper, ikke tanken og "puster" derfor ikke... og dampen forblir i tanken...(drenerings slangen er så lang at det ikke kommer noe lukt ut der heller..) Hvis temperaturen hadde gått opp og ned ville plasten i tanken utvidet seg/krympet (ikke mye selvsagt om temperaturen ikke var ekstrem fra peak to peak... ) og sluppet ut bensin damp... eller trykket inn luft... Jobber som test ingeniør og tester en del på tanker faktisk og jeg vet derfor at selv plasttanker trekker seg sammen eller utvider seg i forskjellig temperatur... Temmelig mye også om temperaturene er høye/lave... Og at luften/drivstoffet inni tanken selvsagt vil "puste" inn eller ut av tanken... Det var det jeg mente med å holde en konstant temperatur... Da forblir plasten i tanken konstant og ingen "pusting" foregår :)

Men nei, det lukter ikke bensin, ikke engang rett over påfyllingen. Prøvde i går etter å ha vært ute og skiftet dekk på bilen, men "ren" nese liksom. Ingen lukt i gangen, ingen lukt på stua og ingen lukt rett over sykkelen... Har vært litt redd for det, men det har gått bra. Tror ikke tanken slipper ut noe eller trekker inn noe før man er over et visst trykk i tanken... Vet at disse syklene hadde en "issue" med lekk tank når man dro en wheelie, men dette er rettet på 2013 modell og senere modeller.. Har ihvertfall ikke sett at sykkelen har lekket bensin, men så har jeg ikke kjørt mye på bakhjulet heller, kun ved uhell faktisk...

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Gordon »

simpson skrev:Ser at når noen skal ha ny sykkel, kommer det masse edder og galle om merker som de ikke kjører sjøl.
Noen mener tydeligvis å ha fasit på hva som er den beste sykkelen og ofte er det den de har selv.
På hvilket grunnlag kan "alle" ha fasiten på dette?
Noen mener til og med at gamle sykler uten ny teknologi er mye bedre siden at det er mindre som kan gå galt.
Hva med gamle engelske sykler? De manglet alt av teknologi, men var notorisk ustabile med tanke på driftsikkerhet, og bremser :-)å ?
Fyr løs, det er vinter og lenge igjen før ny sesong :knegg

Det beste MC er ofte.................... den du velge, har råd til, og er komfortabel med. Jeg har eide gammel engelsk MCer, sjarmerende!! særlig når 'Prince of Darkness' spille deg en uventet puss, og oljelekkasje på gulve må ryddes. Jeg har eide moderne MCer som har ikke trengte noen annet en olje skift og en service i ny og ne. Jeg har blitt litt bortskjemt med min siste MC, en Guzzi Stelvio NTX, men at det er den beste, ikke nødvendigvis, men det passer i alle fall for meg.
Gordon

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av spidair »

Kanskje vi burde tenke litt mer på å bruke "JEG syns...", "JEG råder deg til....", "Best for MEG..." også videre og ikke dem, de, vi og oss...?

Uansett hvordan man snur og vender på det så kan man kun snakke for seg selv og ikke andre, men alt for ofte blir det "vi" istedenfor "meg"... Og kanskje la det skinne litt klarere i mellom at det kun er et forslag, ingen opplest og vedtatt sannhet når man fremmer sykkelen sin? Til og med holde for seg selv hva man syntes om andre sykler, eventuelt starte en egen tråd om det....

Jeg syntes det er flott at ikke alle har samme sykkel som meg jeg, selv om jeg liker min sykkel kjempegodt. Ville vært kjempetrist og ikke minst mega kjedelig om alle kjørte samme sykkel... Syntes JEG

:)

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Daniel_hoy »

spidair skrev:Har ihvertfall ikke sett at sykkelen har lekket bensin, men så har jeg ikke kjørt mye på bakhjulet heller, kun ved uhell faktisk...
Her må du ta deg sammen og bruke sykkelen slik den skal brukes :P :p
:mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ærlig talt...jeg kjøper ikke den pusteteorien.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av HeHy »

spidair skrev:
ZZR-Erling skrev:
HeHy skrev:
Skjønte heller ikke den her: "(Og siden temperaturen er konstant på 24 grader i leiligheten tror jeeg ikke det blir noe problem heller"
Siden temperaturen er konstant så utvider, eller krymper, ikke tanken og "puster" derfor ikke... og dampen forblir i tanken...(drenerings slangen er så lang at det ikke kommer noe lukt ut der heller..) Hvis temperaturen hadde gått opp og ned ville plasten i tanken utvidet seg/krympet (ikke mye selvsagt om temperaturen ikke var ekstrem fra peak to peak... ) og sluppet ut bensin damp... eller trykket inn luft...
Vel uansett hva man sier om det, så har du en beholder med bensin i stua, en brannbombe om du vil. Hjelper ikke akkurat med tanke på at den også har en blanding av luft og bensin. Er kanskje ikke en helserisiko akkurat nå, men i tilfelle varmeutvikling tro?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...jeg kjøper ikke den pusteteorien.
En tank som ikke puster?
På tankskip med tomme tanker er man livredd de ikke skal ha lufting da tempratursvingninger kan skape vakum og det kan få skipet til å kolapse.
Tipper en bensintank virker på samme måten. Selvsagt vil en tank som er utsatt for tempratursvingninger slippe ut gass ved overtrykk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Ærlig talt...jeg kjøper ikke den pusteteorien.
En tank som ikke puster?
På tankskip med tomme tanker er man livredd de ikke skal ha lufting da tempratursvingninger kan skape vakum og det kan få skipet til å kolapse.
Tipper en bensintank virker på samme måten. Selvsagt vil en tank som er utsatt for tempratursvingninger slippe ut gass ved overtrykk.
Selvfølgelig, men den MÅ vel ikke puste for å få dampen rundt i rommet den står i? Det var det jeg mente.
På forum er vist alt så vanskelig for noen ;-)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av spidair »

ZZR-Erling skrev: Selvfølgelig, men den MÅ vel ikke puste for å få dampen rundt i rommet den står i? Det var det jeg mente.
På forum er vist alt så vanskelig for noen ;-)
På SMCr'n gjøres "pustingen" mellom en lang og tynn gummislange, som virker som en slags strupeventil grunnet sin lengde (Eller buffer om du vil, da det vil ta litt tid for damp å bli "dyttet" gjennom den ledningen.... ). Og hvis temperaturen er konstant vil ikke tanken "puste" (altså trekke seg sammen når kaldt, utvide seg når varmt) og luften i dette "puste" røret vil derfor stå stille og ingen bensindamp lekkasje å snakke om (Altså samme trykk på hver side av slangen...). Så lenge alt annet er tett.. Make more sence now? :)

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

spidair skrev:
ZZR-Erling skrev: Selvfølgelig, men den MÅ vel ikke puste for å få dampen rundt i rommet den står i? Det var det jeg mente.
På forum er vist alt så vanskelig for noen ;-)
På SMCr'n gjøres "pustingen" mellom en lang og tynn gummislange, som virker som en slags strupeventil grunnet sin lengde (Eller buffer om du vil, da det vil ta litt tid for damp å bli "dyttet" gjennom den ledningen.... ). Og hvis temperaturen er konstant vil ikke tanken "puste" (altså trekke seg sammen når kaldt, utvide seg når varmt) og luften i dette "puste" røret vil derfor stå stille og ingen bensindamp lekkasje å snakke om (Altså samme trykk på hver side av slangen...). Så lenge alt annet er tett.. Make more sence now? :)
Hva med nøkkelhullet i lokket?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev:
spidair skrev:
ZZR-Erling skrev: Selvfølgelig, men den MÅ vel ikke puste for å få dampen rundt i rommet den står i? Det var det jeg mente.
På forum er vist alt så vanskelig for noen ;-)
På SMCr'n gjøres "pustingen" mellom en lang og tynn gummislange, som virker som en slags strupeventil grunnet sin lengde (Eller buffer om du vil, da det vil ta litt tid for damp å bli "dyttet" gjennom den ledningen.... ). Og hvis temperaturen er konstant vil ikke tanken "puste" (altså trekke seg sammen når kaldt, utvide seg når varmt) og luften i dette "puste" røret vil derfor stå stille og ingen bensindamp lekkasje å snakke om (Altså samme trykk på hver side av slangen...). Så lenge alt annet er tett.. Make more sence now? :)
Hva med nøkkelhullet i lokket?
Om noen er i humør for mental selvskading kan det regnes ut hvor mye bensindamp som vil unnslippe ventilslangen i konstant temperatur med å kombinere: https://en.wikipedia.org/wiki/Antoine_equation og Bernuilles lov (jeg melder meg ikke frivillig!)

Jo høyere temperatur jo mer avdamping og damptrykk vil det være + bensinen+gasser utvider seg når det blir varmere. På minus siden kommer det at også tanken utvider seg når det bilr varmere, men ikke like mye.

Jerrykannen i garasjen står og buler ut på varme dager. I konstant temp med ventilering er det nok ikke mye som slipper ut (men det er mer enn null).

og dessuten: den beste sykkelen er BMW R1200GS.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
og dessuten: den beste sykkelen er BMW R1200GS.
Næhænei :blae
KTM 1290 Super Adventure er den beste sykkelen :prf .


:knegg
:jada: :b_c:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av spidair »

ZZR-Erling skrev: Hva med nøkkelhullet i lokket?
Hva med det? Går ikke i mellom loket det, er tett der. Som sagt, KTM har gjort noen forbedringer der, så der er det tett.. :) Og som sagt, det lukter ikke bnsin i det hele tatt, var litt redd for det så jeg er speielt var på det... Men så langt, ingenting :-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av dypen »

JohnnyTh skrev: 11 des 2013, 18:17
ZZR-Erling skrev: Litt svak ergonomisk synes jeg da, men absolutt ikke noe man ikke kan leve med!
Dette er fikset. Heter GTR :lol
Sikkert en bra sykkel som idag er ikke minst prisgunstig kanskje …
Sist redigert av dypen den 10 jul 2022, 20:23, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

:knegg
Artig at en slik tråd trekkes opp til overflaten igjen...
Mange meninger uttrykt allerede, men det må gjerne komme flere :) .

Selv har jeg nå kjørt tett innpå 124000 km. fordelt på to KTM 1290 SA siden april 2015.
Den beste sykkelen der ute?
Det skal ikke jeg ha noen sterke og bastante meninger om.
Det jeg kan si er at jeg aldri tidligere har hatt en sykkel fra den var ny til nå å se at den når 70K der framme i løpet av denne sesongen.
Jeg kunne lett ha byttet til noe annet, men det har altså ikke skjedd.
Og det har altså ikke skjedd siden jeg fortsatt er strålende fornøyd med sykkelen jeg nå har og har hatt siden april 2018 :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar