Nordkapp om vinteren.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 14 nov 2022, 19:42 :D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
Det blir anekdotisk dette selvfølgelig siden jeg utelukkende legger egen erfaring og opplevelse til grunn.
Varmeholker funker forholdsvis bra en stund i forhold til håndflaten, men gir for egen del ingen særlig effekt på håndbaken, som fortsatt forbli kald når temperaturen er lav.

Blir litt på samme måten som at man satser på at varmetråder i ryggfôret på kjørejakka varmer hele overkroppen, når den kalde fartsvinden først og fremst treffer deg i brystet hvor det ikke er noen varmetråder...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 14 nov 2022, 19:42 :D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
Som nevnt tidligere så er nok ikke jeg den som har mest erfaring med kjøring i kuldegrader. Men jeg har hatt en del kjølige etapper i ned mot 0 grader i den norske fjellheimen.

Varmeholker er så absolutt en fin ting å ha, men er ikke avgjørende med tanke på og holde varmen. Altså, det er ikke den viktigste tingen å ha er min erfaring med tanke på å unngå og fryse på kroppen.

Varmeholker veier ikke opp for annen bekledning, men er der som en slags luksus for å ikke fryse på hendene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Olav K »

Varmeholker er greit det, men de når ikke et par med elektrisk oppvarmede hansker opp til anklene engang.
Da har du varme ut i alle fingertuppene og på overside av fingre og håndbakken i tillegg. jeg har to par nå, og et fra 2014 som er litt stort og klumpete, og et jeg kjøpte i år, som er mye mer bevegelige, nesten som litt solide sommerhansker., :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av raster »

hva slags piggdekk bruker dere?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 14 nov 2022, 22:12
Jompa skrev: 14 nov 2022, 19:42 :D
Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 14:27
AJ skrev: 14 nov 2022, 14:22 Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest behov for varme, nemlig håndbaken.
Holder med deg der. :thumleft
Har dere prøvd mange mil i kuldegrader ?
Kan love at varme håndtak kombinert med handguards er gull verdt i kulda.
Selv har jeg kjørt noen mil på snøscooter i 20 - 30 kuldegrader. Fått noen forfrysninger i fjeset, men det er stort sett ufarlig.
Det blir anekdotisk dette selvfølgelig siden jeg utelukkende legger egen erfaring og opplevelse til grunn.
Varmeholker funker forholdsvis bra en stund i forhold til håndflaten, men gir for egen del ingen særlig effekt på håndbaken, som fortsatt forbli kald når temperaturen er lav.

Blir litt på samme måten som at man satser på at varmetråder i ryggfôret på kjørejakka varmer hele overkroppen, når den kalde fartsvinden først og fremst treffer deg i brystet hvor det ikke er noen varmetråder...


Og det gir selvfølgelig ingen effekt på håndbaken, men de hjelper med å holde hendene varme nok til at du holder blodomløpet i gang slik at fingrene ikke stivner til. Slik at du beholder følelsen og bevegeligheten i fingrene.

Prøv en god tur hvor du kobler ut et av varmehåndtakene dine. :) Eventuelt så kan du prøve deg på en tur med og uten vinterstid, se hvor langt du kan kjøre før fingrene stivner. Så ser du effekten.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

raster skrev: 15 nov 2022, 15:38 hva slags piggdekk bruker dere?
Jeg er usikker på om noen her kjører med piggdekk. Har ikke sett noen som har nevnt noe enda. Og forøvrig så finnes det knapt piggdekk tilgjengelig for MC, eneste godkjente piggdekket jeg vet om er Anlas Winter Grip or Winter Grip 2 men det finnes ikke i mange størrelser.

Det vanligste er å sette pigger i adventure/crossdekk eller kun å kjøre når veien er bar, eventuelt kun kjøre når det er mer enn -5c. Da har snøen god friksjon igjen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av rolf-arne »

Varmeholker er da syverene til sitt bruk , snescooter og MC har en likhet i styret og dermed også i hanskenes manglende evne til å beholde varmen i deler av hånd.

Anleggsflaten mot styret , der klemmes det som skal isolere mot kulde flatt og mister sin isolerende effekt, i tillegg er jo et styre av metall kaldt .

Om man tar dette over til bygg - 10 cm glava isolerer ganske bra - men om du klemmer den flat er den bare litt bedre enn papir - det er luftrommene i glavaen som binder varmen/ isolerer. Hanskene der de er i kontakt med styret blir også flatklemt og mister sine gode egenskaper, da kompenserer varmeholker.

Men ellers må man jo bare kle seg - med mange lag - så man lett kan justere mengden - om man velger å benytte nymotens varmebekledning - så håper jeg man gjør beviste valg - så man ikke får det alt for kaldt om strømmen skulle svikte.

Varme holker er også fine til å få tørket handsker.

Det er ei stund siden jeg satt på en snescooter - men jeg husker enda følelsen av velvære når vi fikk varmeholker montert - var rett å slett vidunderlig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Vedr isolasjon så er det jo luft som isolerer, ikke når det er sammenklemt. Du er inne på noe der rolf-arne, hvis strømmen blir borte … Da er det kanskje bedre å bruke gode lag med klær og selvfølgelig ull med vindtett ytterst og ikke være avhengig av strøm i klærne.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Domino »

Men de fleste klemmer jo ikke superhardt om styret på sykkelen. Jeg har mer tro på at det er det kalde styret som leder varmen bort fra hendene og at varmeholdene motvirker denne effekten.

Men jeg kan ta feil, det blir hevdet at det har skjedd før.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 16 nov 2022, 08:43 Men de fleste klemmer jo ikke superhardt om styret på sykkelen. Jeg har mer tro på at det er det kalde styret som leder varmen bort fra hendene og at varmeholdene motvirker denne effekten.

Men jeg kan ta feil, det blir hevdet at det har skjedd før.
Når det er skikkelig kaldt og du kjører med varmeholker så vil du helt naturlig kjøre med "varmeholk grep" hvor alle fingrene har så mye kontakt med styret som mulig. Det er bare en helt naturlig konsekvens av at du forsøker å beholde så mye varme som mulig.


Og på maks setting så varmer de såpass at det begynner å gjøre vondt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Olav K skrev: 15 nov 2022, 10:53 Varmeholker er greit det, men de når ikke et par med elektrisk oppvarmede hansker opp til anklene engang.
Da har du varme ut i alle fingertuppene og på overside av fingre og håndbakken i tillegg. jeg har to par nå, og et fra 2014 som er litt stort og klumpete, og et jeg kjøpte i år, som er mye mer bevegelige, nesten som litt solide sommerhansker., :thumleft
Det er ingen tvil om at oppvarmede hansker er bedre, men de hjelper lite hvis batteriet er tomt. Varmeholkene fungerer derimot godt så lenge sykkelen er i drift.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

raster skrev: 15 nov 2022, 15:38 hva slags piggdekk bruker dere?
Heidenau K60 Snowtex fungerte suverent for min del. Continental TKC80 kan du få billig av meg.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Olav K »

SilverSmurfer skrev: 16 nov 2022, 11:30
Olav K skrev: 15 nov 2022, 10:53 Varmeholker er greit det, men de når ikke et par med elektrisk oppvarmede hansker opp til anklene engang.
Da har du varme ut i alle fingertuppene og på overside av fingre og håndbakken i tillegg. jeg har to par nå, og et fra 2014 som er litt stort og klumpete, og et jeg kjøpte i år, som er mye mer bevegelige, nesten som litt solide sommerhansker., :thumleft
Det er ingen tvil om at oppvarmede hansker er bedre, men de hjelper lite hvis batteriet er tomt. Varmeholkene fungerer derimot godt så lenge sykkelen er i drift.
Tomt batteri? Gerbing 12V varmebekledning er koblet i sykkelen. Går aldri tomt sålenge dynamoen på sykkelen virker.
Er ørlite tilvenning med å rigge ledninger mellom jakke og hansker, men har du prøvd varmehansker, er varmeholker kun å regne som en nødløsning :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Olav K skrev: 16 nov 2022, 19:04
SilverSmurfer skrev: 16 nov 2022, 11:30
Olav K skrev: 15 nov 2022, 10:53 Varmeholker er greit det, men de når ikke et par med elektrisk oppvarmede hansker opp til anklene engang.
Da har du varme ut i alle fingertuppene og på overside av fingre og håndbakken i tillegg. jeg har to par nå, og et fra 2014 som er litt stort og klumpete, og et jeg kjøpte i år, som er mye mer bevegelige, nesten som litt solide sommerhansker., :thumleft
Det er ingen tvil om at oppvarmede hansker er bedre, men de hjelper lite hvis batteriet er tomt. Varmeholkene fungerer derimot godt så lenge sykkelen er i drift.
Tomt batteri? Gerbing 12V varmebekledning er koblet i sykkelen. Går aldri tomt sålenge dynamoen på sykkelen virker.
Er ørlite tilvenning med å rigge ledninger mellom jakke og hansker, men har du prøvd varmehansker, er varmeholker kun å regne som en nødløsning :prf
Jeg lurte på om det kanskje var en slik løsning du mente, og da slipper man jo det nevnte problemet. Men det blir jo litt styr å koble av og på hele tiden.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Olav K »

SilverSmurfer skrev: 16 nov 2022, 21:30
Jeg lurte på om det kanskje var en slik løsning du mente, og da slipper man jo det nevnte problemet. Men det blir jo litt styr å koble av og på hele tiden.
Det er en tilvenningssak, må gjøres på rette måten. Jeg "fomlet" litt med det i starten, nå tenker jeg ikke noe på det, er gjort på få sekunder. :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar