Advarsel tunneller

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

Advarsel tunneller

Legg inn av zak1963 »

For de av oss som fremdeles kjører så vil jeg bare komme med en liten advarsel.
Jeg kjørte mc på tirsdag og kom inn i tunnellen på frogn sida rett før oslofjordforbindelsen (drøbaktunnellen)
det lå da en lomme med varm fuktig luft når du kom inn i tunnelen, ca 20m inn.
dette resulterte i at visir og briller på brøkdelen av et sekund var komplett umulig å se gjennom, jeg hadde en bil bak og sto på bremsene det jeg turte, mens jeg fryktet at bilen bak skulle kjøre på meg. når jeg stoppa og satte bena ned landet høyre ben på kanten inn mot tunnellveggen. jeg hadde ikke snøring på hvor jeg var i veibanen. det samme gjentok seg i en tunnell på hurumsida også, men da var jeg litt mere forberedt.

ettersom det er meldt MYE nedbør i perioden fremover nå så er det greit å være oppmerksom på dette, overgangen fra kald luft ute til en varm fuktig luft inni en tunnell kan være ganske skummel.

For min del er nok sesongen snart over uansett, men hadde det vært tørt hadde jeg nok kjørt litt til.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Jøss....... det der var skummelt ...

Opp med visir og av med briller før tunnel... er det løsningen?
"Do the right thing"

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Nå bruker jeg bare briller da, men problemet kan oppstå der også. men da går det å se over brillene. 8)
Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Dogging i tuneller er et problem flere steder. I Drammen er det dogg problemer i to tuneller.
En Tysk mc-turist omkom i en av tunellene i Drammen, for et par år siden, der visiret dogget igjen.
Så oppfordringen er å ta det rolig inn i tuneller.

Et annet problem med norges mange tuneller er lys... Mange tuneller er dålig belyste, så når en kommer fra sol og fint vær...og kjører inn i en mørk tunell, tar det lang tid før øynene venner seg til mørket.
Her er det også viktig å senke farten noen kilometer.
På mange steder i Norge der det går sauer, er mange ganger tunellåpningene fulle av sau...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Problemet er ikke ukjent, mellom Bergen og Voss, en strekning på ca 10 mil er det 50 +/- tuneller. Har mange ganger forsøkt å telle, men kommer ut av tellingen når 30 er passert.
Jeg bruker ikke briller, men hjelm med innebygget solskjerm, hjelmen har god lufting, for god. Dette er løst med å ha laget en ekstra tetting i front av hjelmens underside. Laget av nylonstoff som legges under haken før stroppen festes.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg åpner visiren såvidt hver gang jeg kjører inn i en tunnel og plages ikke av dugg.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ikke bare duggproblemer i tuneller. Steiner som faller ned og ligger i veien. Eller som på E18 i Vestfold...der hele taket raset ned.
Nei, inn i tunell, der det er dålig opplyst bør en senke farten
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar