MCnyheter vi har ventet på...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av overlay »

hakhap skrev: 06 nov 2018, 19:58 Aprilia RS660 Super Sport

Bilde

Bilde
APRILIA PULLED a bit of a surprise at the EICMA Milan show, unveiling this piece of sexy nonsense. Essentially, they've whipped a pair of cylinders off the tasty RSV4/Tuono 1100 V4 engine, and made a neat parallel twin out of it.

Capacity is 660cc, it should be able to make around 100bhp easily enough, and it's bolted into a properly slick light supersport chassis.
Here's the PR text in full:

CONCEPT RS 660 IS THE FIRST EVOLUTIONARY STEP IN A REVAMPING AIMED AT EXPANDING THE APRILIA RANGE UNDER THE SIGN OF SPORTINESS AND PERFORMANCE FOR FUN

CUTTING-EDGE AERODYNAMICS RESEARCH, PREMIUM TECHNICAL CONTENT, ADVANCED ELECTRONICS AND A NEW TWIN-CYLINDER ENGINE: RS 660 REDEFINES APRILIA VALUES FOR A NEW GENERATION OF RIDERS


With the Concept RS 660, Aprilia researches a new concept of sportiness, defined by the ratio between exuberant but easy-to-manage engine performance, a frame and suspension par excellence and the light weight of the vehicle.

The Concept RS 660 is a possible response to the demand of new generations for fun bikes that are capable of thrilling on the road as well as on the occasional track day.

The Concept RS 660 interprets the concept of sportiness in accordance with extremely modern canons, the consequence of in depth technological research and the extremes of aerodynamic solutions that are unrestricted by any regulations.

The result is a product that is unique in its kind: a medium engine capacity twin-cylinder, attractive and accessible, that provides extremely high technological content, even higher than bikes in superior categories.

Therefore, RS 660 is a possible option for young riders coming up from smaller engine sizes, looking for a high level sport bike that can provide thrills and fun on a day to day basis on the road and ready to support the rider on the track too.

The design: cutting-edge aerodynamics

Aprilia Concept RS 660 stands out above all for its style, innovative and sophisticated, that stems from a series of aerodynamic studies. With a tendency born in the highest levels of racing, aerodynamics is currently under intense development in the motorcycle sector, so the Concept RS 660 is able to explore concepts such as aerodynamic load control.

Out of the work done in the wind tunnel and from the resulting solutions, the shape of a bike was born where the lines are an absolute and direct consequence of the functions. The variable front section, the air flow direction and the variable downforce values transformed into opportunities for the Style Centre which created ultra modern dynamic shapes.

The concept offers a comfortable riding position, thanks to the large saddle located on the sleek tail fairing, footpegs that are not too high and a pair of semi-handlebars mounted on top of the upper steering yoke. The result is a saddle-handlebar-footpeg triangulation that is sporty yet comfortable, to the advantage of riding pleasure and comfort.

Aprilia chassis architecture, quality bar-setter

Aprilia's know-how in packaging super fine chassis architectures is recognised the world over. In observance of this tradition, the Concept RS 660 Concept provides a magnificent structure made up of an aluminium frame and swingarm.

In the concept, the frame exploits the engine as a stressed element, contributing to form a compact and stiff structure. The right arm of the swingarm has a curved shape in order to all the exhaust terminal to pass. The particular mounting of the shock absorber allows outstanding progression to be obtained without using linkage, thereby cutting down on weight and making it a cleaner package overall.

The new parallel twin-cylinder for a new generation of bikes

RS 660 was born around the concept of a new engine that Aprilia engineers are already working on, a 660 cc parallel twin-cylinder, a very compact new generation unit derived from the 1100 cc V4 that powers the Tuono V4 and RSV4 1100 Factory. This configuration was chosen for its compact nature and efficiency, the extremely low level of heat transmitted to the rider and for the freedom that it leaves the designers to create a sleek and lightweight frame and suspension.

The RS 660 project is the development base for a wider range that intends to make Aprilia a key player in an extremely strategic market segment in Europe, but also in Asia and the American market.


Ohlala, snasen som fy :D

Edit: ser at ingen her har nevnt V4R enda :roll

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av hakhap »


208BHP, 184Kg, 115Nn Naked Bike
:twisted:

[url=http://www.mcnews.com.au/mv-agusta-brut ... rie-oro/MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro[/url]

Bilde

Bilde

Bilde
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

Meget flott sykkel denne Brutalen!

Men når 800RR koster nærmere 300 laken, så blir vel denne håpløst dyr. Men designet kan man ikke ta den for :)

KawaKjetil

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av KawaKjetil »

Snakket med Yamaha forhandler igår. Mulig denne sykkelen blir priset på MT-07 nivå. Da er det et greit alternativ for de som måtte ønske et leketøy fra juni/juli neste år :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Hadde vært artig om noen her i landet tok sjansen på å importere Royal Enfield.
Den nye 650'en skulle jeg gjerne lagt lankene på... :yeyeye :

http://www.mcnews.com.au/royal-enfield- ... terceptor/

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

Skogstrollet skrev: 06 nov 2018, 17:10 3 cm kan gjøre overraskende mye, faktisk, når det gjelder å nå ner til bakken, og dekkene kan man jo bytte ut uansett. Tviler ikke på at standard 790 Adv er flere hakk bedre enn XSR'en min, men er ikke helt sikker på at den er akkurat hva jeg ser etter :-k
Her sies det at standard utgaven har justerbart sete fra 83-85 cm. Han sier også at du kan bytte sete mellom modellene. Dersom jeg tolker det rett betyr det at du kan sette standard setet på R versjonen og dermed senke den fra 88 til 85 cm (?)

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

Jeg synes Husqvarna sine Svart- og Vitpilen er fine sykler å se på. Jeg stusset riktignok på at kun Vitpilen var tilgjengelig med 701 motoren. Nå har de visstnok lagt til Svartpilen 701 i modellutvalget. Tror jeg må prøve denne til våren...

Jeg er riktignok usikker på forskjellen på Svart- og Vitpilen 701 må jeg innrømme... :crazy:

EDIT: Lest meg opp litt og det kan virke som om Vitpilen sakl være en slags café racer, mens Svartpilen er litt mer over i scrambler segmentet.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet »

Sakkle skrev: 07 nov 2018, 11:45
Skogstrollet skrev: 06 nov 2018, 17:10 3 cm kan gjøre overraskende mye, faktisk, når det gjelder å nå ner til bakken, og dekkene kan man jo bytte ut uansett. Tviler ikke på at standard 790 Adv er flere hakk bedre enn XSR'en min, men er ikke helt sikker på at den er akkurat hva jeg ser etter :-k
Her sies det at standard utgaven har justerbart sete fra 83-85 cm. Han sier også at du kan bytte sete mellom modellene. Dersom jeg tolker det rett betyr det at du kan sette standard setet på R versjonen og dermed senke den fra 88 til 85 cm (?)

Det beror vel på hvis mekanikken for på justere høydener på selve setet, eller i festene på sykkelen, men hvis det er på setet så begynner det å nærme seg noe :-k
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 09:15 Det beror vel på hvis mekanikken for på justere høydener på selve setet, eller i festene på sykkelen, men hvis det er på setet så begynner det å nærme seg noe :-k
Må innrømme at jeg ikke forstår forskjellen...

Er det ikke samme hvor man justerer så lenge setehøyden fra bakken er lav nok? Har ikke hatt justerbart sete så har ikke peiling...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet »

Sakkle skrev: 08 nov 2018, 10:04
Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 09:15 Det beror vel på hvis mekanikken for på justere høydener på selve setet, eller i festene på sykkelen, men hvis det er på setet så begynner det å nærme seg noe :-k
Må innrømme at jeg ikke forstår forskjellen...

Er det ikke samme hvor man justerer så lenge setehøyden fra bakken er lav nok? Har ikke hatt justerbart sete så har ikke peiling...
Som jeg skjønte det av videoen, var det kun nevnt justerbart sete for S, ikke for R. Poenget mitt er at hvis man kan bytte sete mellom syklene, og Adv S versjonen har justerbart sete, vil det kun være mulig å justere høyden også på Adv R versjonen hvis mekanismen sitter i selve setet. Hvis mekanismen sitter på sykkelen, vil ikke høyden bli justerbar på R versjonen ved å bruke setet til S.
Hvis også R versjonen vil være justerbar er det noe annet :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 10:52
S Hvis mekanismen sitter på sykkelen, vil ikke høyden bli justerbar på R versjonen ved å bruke setet til S.
Hvis også R versjonen vil være justerbar er det noe annet :)
Begge seteløsningene er justerbare, noe disse bildeutsnittene viser:
790R.PNG
790S.PNG
Glippen i tanken viser justeringsrommet på setene.
Ved å bytge R-setet mot den todelte S-løsningen vil sittehøyden på R bli noe lavere, men antakelig likevel ikke like lavt som på S i laveste posisjon.
Dette pga. av annen hjulkonfigurasjon. R-modellen har vel 21 og 19 tommers hjul, mot S-modellens 19/17, om jeg ikke tar helt feil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Canutus »

Kansje ikke en nyhet jeg har ventet på, men tror heller jeg venter litt til.
En liten milion for en mc, var litt i overkant av mitt budsjett (selv om det var inkl kjøreutstyr :-?)
http://bil24.no/jaguar-inn-i-unik-el-motorsykkel/

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 08 nov 2018, 11:08
Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 10:52
S Hvis mekanismen sitter på sykkelen, vil ikke høyden bli justerbar på R versjonen ved å bruke setet til S.
Hvis også R versjonen vil være justerbar er det noe annet :)
Begge seteløsningene er justerbare, noe disse bildeutsnittene viser:

790R.PNG

790S.PNG

Glippen i tanken viser justeringsrommet på setene.
Ved å bytge R-setet mot den todelte S-løsningen vil sittehøyden på R bli noe lavere, men antakelig likevel ikke like lavt som på S i laveste posisjon.
Dette pga. av annen hjulkonfigurasjon. R-modellen har vel 21 og 19 tommers hjul, mot S-modellens 19/17, om jeg ikke tar helt feil.

Det var nevnt at det er lagt til rette for høyere sete, i hvert fall på R versjonen, så ikke umulig at det er tilretteleggelsen man ser. Det er vel også mye samme deler som er brukt på begge syklene, så at den delen der er lik uansett er ikke umulig, og da er det jo logisk hvis begge versjonene også har mulighet for justering av setehøyde.

Både S og R modellen har 21" frem og 18" bak, men R modellen har lengre fjæring.

Blir uansett spennende til neste år, når man får se og prøvesitte syklene. Det er tross alt da man får et bedre bilde av hva som passer og hva som ikke passer :thumleft
Sist redigert av Skogstrollet den 08 nov 2018, 13:01, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 12:16 Blir uansett spennende til neste år, når man får sett og suttet på syklene. Det er tross alt da man får et bedre bilde av hva som passer og hva som ikke passer :thumleft
Sutte på sykkelen tror jeg at jeg står over... :lol

Men, den skal definitivt testes i alle fall.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Skogstrollet »

Sakkle skrev: 08 nov 2018, 12:32
Skogstrollet skrev: 08 nov 2018, 12:16 Blir uansett spennende til neste år, når man får sett og suttet på syklene. Det er tross alt da man får et bedre bilde av hva som passer og hva som ikke passer :thumleft
Sutte på sykkelen tror jeg at jeg står over... :lol

Men, den skal definitivt testes i alle fall.
Jeg er svensk, det er lov å bli litt språkforvirret :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar