MCnyheter vi har ventet på...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Vi som er godt oppe i årene husker godt tsjekkiske Jawa.
Nå ser det ut til at dette klassiske MCmerket får en renessanse takket være indiske Mahindra:

https://www.indiatoday.in/auto/auto-new ... 2018-10-11

Bilde

Enig med artikkelforfatteren at dette er en nydelig motor rent utseendemessige :yeyeye !

Så gjenstår det å se hvordan resten av sykkelen blir seende ut. Det vil antakelig bli flere modeller, kanskje også en hendig off-road adventurer?
I så fall kan man fort bli interessert i en slik.
Men det er vel pr. i dag tvilsomt om nye Jawa blir å få kjøpt ny her i landet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Grendel »

Jeg husker også Jawa.
Det var litt stilig at det var et uvanlig merke. Jeg kan tenke meg at de vil hive seg på retrobølgen. I alle fall i første rekke. De hadde mange stilige sykler , så det er jo ikke så galt.

8
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 07 okt 2018, 10:26 Interessante saker fra franske Peugeot:

https://www.motorcyclenews.com/news/new ... ugeot-p2x/

https://www.mcavisa.no/single-post/2018 ... Motor-Show

Peugeot MC.PNG

Peugeot MC2.PNG

Kanskje ikke veldig overraskende siden Peugeot var tidlig ute med å lage motorsykler:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_Motocycles
Den Peugeoten minner svært mye om nye Honda CB 1000 R, etter min mening. Alt for korte i ræva, begge to. Som hunder med kupert hale.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Nå har Yamaha lyttet til Bjerknez, og erstattet fargevarianten med neongule felger med denne fra 2019. Den kommer som ett av minst 3 fargealternativ til alle modellene i MT-familien.
mt-series_tcm114-748320.jpg
Her er MT-09
2019_yam_mt09_eu_%20mlnm4_act_006-62071.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg ser dem endrer fargene fortløpende og grunnen til dette ser jeg for meg må være at de andre fargevalgene ikke falt helt i smak hos majoriteten av kjøperne. Jeg synes det blir litt too much fortsatt. Litt "fjortis"... på en måte.

Tanken og de ellers grå detaljene er for lyse i forhold til den skarpe rødfargen. Det står liksom ikke i stil overhodet. I mitt hode en skikkelig design flopp (fargemessig). Isolert sett liker jeg rød bedre enn gult, men sammensetningen her blir bare too much.

Bruker man fargene riktig kan det se bra ut:
Bilde

På MT09'en ser det ut til at dem bestemte seg i siste liten for å dyppe felgene i rødfarge og slenge på et klistremerke på kåpen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Haha, jeg ser dem endrer fargene fortløpende og grunnen til dette ser jeg for meg må være at de andre fargevalgene ikke falt helt i smak hos majoriteten av kjøperne. Jeg synes det blir litt too much fortsatt. Litt "fjortis"... på en måte.

Tanken og de ellers grå detaljene er for lyse i forhold til den skarpe rødfargen. Det står liksom ikke i stil overhodet. I mitt hode en skikkelig design flopp (fargemessig). Isolert sett liker jeg rød bedre enn gult, men sammensetningen her blir bare too much.

Bruker man fargene riktig kan det se bra ut:
Bilde

På MT09'en ser det ut til at dem bestemte seg i siste liten for å dyppe felgene i rødfarge og slenge på et klistremerke på kåpen.
MT-serien kommer i tre fargevarianter. Det store volumet over hele verden er den sorte varianten som har vært nærmest uforandret fra år til år. Likeså den blå. Den tredje fargevarianten selges i et mindre volum, men det er mange som kjøper denne også. Denne har hatt neongule felger og dekaler siden 2016, men er foran 2019 endret til denne. Jeg er litt spent på fargen på tanken, det er foreløpig ikke vist bilder der dette kommer tydelig fram. Det det ikke ut som den samme Silver metallic som på SP utgavene, antakelig mere mot hvit. Det blir spennende å se den i virkeligheten.
Men jeg tror ikke den gule er tatt ut fordi ingen liker den, for det er ikke tilfelle. Fargen har solgt bra, og mange liker den. Også fra de første årene som hadde betonggrå blank lakk.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Olav K »

Men du Kjellemann.. som har tilgang til direkte info fra Yamaha.
Tenere 700 er en nyhet som JEG venter på.
Finnes det noe info på når denne blir leveringsklar? Nå har Yamaha holdt oss på pinebenken i 3 år, og jeg med flere har en relativt elevert grad av interesse for denne
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev:Men du Kjellemann.. som har tilgang til direkte info fra Yamaha.
Tenere 700 er en nyhet som JEG venter på.
Finnes det noe info på når denne blir leveringsklar? Nå har Yamaha holdt oss på pinebenken i 3 år, og jeg med flere har en relativt elevert grad av interesse for denne
Dessverre, fortsatt ingen info om når denne kommer. Opplysningene vi fikk på Eicma i fjor var at den skulle grundig testes over hele verden ennå et år før det ble tatt bestemmelse om den skulle settes i produksjon. Men nå har jo det året snart gått..

Det er litt spesielt det som blir gjort med T7. Normalt blir nye modeller hemmeligholdt helt fram til lansering, men med denne er det lekket opplysninger og fremvist prototyper gjennom flere år. Dette bygger selvfølgelig opp forventninger, og jeg vil tro det er mange over hele verden som har utsatt sykkelkjøp i påvente av at denne skal slippes på markedet.

En meget spennende sykkel er det i hvertfall, og det er mange med deg som er spent på denne.
Men det som også er litt spesielt nå er at det plutselig er blitt veldig stille om den.. Det ble sluppet en film om testing i Argentina for noen uker siden, men det mener jeg er gammelt nytt. Adrien Van Beveren har jo allerede testet den der i fjor vinter mener jeg.. kan dette bety at den plutselig slippes på markedet?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Juicebox »

Jeg har aldri skjønt meg på primergråe fargen til yamaha til et sluttprodukt. Ser så uferdig ut i mine øyne. Førstegen mt09 har dypere og kulere gråfarge syns jeg. Rødfargen som de har brukt nå ser også litt tam ut, ingen dybde. Som Bjerknes posta, mv agusta sine farger ser mye mer levende ut

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av barske »

:twothumbs: En MV Agusta slår aldri feil!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 14 okt 2018, 11:35 Haha, jeg ser dem endrer fargene fortløpende og grunnen til dette ser jeg for meg må være at de andre fargevalgene ikke falt helt i smak hos majoriteten av kjøperne. Jeg synes det blir litt too much fortsatt. Litt "fjortis"... på en måte.

Tanken og de ellers grå detaljene er for lyse i forhold til den skarpe rødfargen. Det står liksom ikke i stil overhodet. I mitt hode en skikkelig design flopp (fargemessig). Isolert sett liker jeg rød bedre enn gult, men sammensetningen her blir bare too much.

Bruker man fargene riktig kan det se bra ut:
Bilde

På MT09'en ser det ut til at dem bestemte seg i siste liten for å dyppe felgene i rødfarge og slenge på et klistremerke på kåpen.

Rart at valget for 2019 er rød, når alle snakker om den grønne bølgen. Det mest politisk korrekte burde vel blitt grønt, neongrønt.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

Det med farger og sammensettingen av disse er ikke så lett som mange kanskje tror. Det går også litt på smak. Eldre og mer sofistikerte mennesker med sans for detaljer er ofte mer kritiske til fargevalg, mens yngre tror jeg er mer "gult er kult". Altså så tror jeg unge mennesker blir dratt mer mot sterke farger.

Her har jeg etter beste evne prøvd og finne fargekoden ut fra bildene over og plassert disse side om side. Ikke noen fasit så klart, men man ser (vertfall i mine øyne) hvilke farger som passer best sammen.
Agusta.jpg
Yamaha.jpg
En litt forenklet forsøk på og forklare hva jeg mener, men alt starter jo med og finne en eller flere farger som matcher, for så og ta det videre til design prosessen. Det øverste bildet er fargekoder hentet fra Agusta bildet og den nederste er hentet fra Yamahaen.

Ut i fra et slik eksempel så skal man altså implementere disse fargene strategisk på sykkelen. Yamaha har valgt å lakkere felgene samt et klistremerke i rødt, mens Agusta har valgt å dysse ned fargene samt lakkere flere steder på sykkelen.

Kostnaden rundt dette er nok høyere på Agustaen, noe også prisen gjenspeiler, men det som irriterer meg litt er at Yamaha allikevel ønsker og klinke til med sterke farger.

Får man ikke til å designe sykkelen på samme måte som andre til budsjettet som er satt så gjør det heller enkelt og gå for "trygge" farger. Sort og hvitt eller en kombinasjon av dette fungerer stort sett veldig bra. Som kjellv selv nevner. Den sorte er en bestselger, og jeg ser jo helt klart hvorfor.

Ikke få MT09 til å se "billigere" ut enn det den egentlig er mener jeg. Det er jo i utgangspunktet en meget potent sykkel til en meget hyggelig pris. Ikke ødelegg sykkelen med å dyppe den i neonfarger. Den blir ikke noe kulere av det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Burgunderrød eller kirsebærfarget rødfarge som italienerne er gode på er å fortrekke framfor de sterke "enklere" rødfargene, er min mening. MV Agusta og tidligere Benellimodeller kan stå som gode eksempler på dette.

Jeg har sans for Yamaha, som lager mye bra, men noe av fargevalget deres på MT-serien kan jeg styre min begeistring for...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 14 okt 2018, 22:57 Burgunderrød eller kirsebærfarget rødfarge som italienerne er gode på er å fortrekke framfor de sterke "enklere" rødfargene, er min mening. MV Agusta og tidligere Benellimodeller kan stå som gode eksempler på dette.

Jeg har sans for Yamaha, som lager mye bra, men noe av fargevalget deres på MT-serien kan jeg styre min begeistring for...
Jeg ble nesten litt bekymret over at det bare var jeg som mente dette :roll

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 14 okt 2018, 22:57 Jeg har sans for Yamaha, som lager mye bra, men noe av fargevalget deres på MT-serien kan jeg styre min begeistring for...
For så vidt enig... og den blå, som tydelig selger bra, synes jeg ikke ser bra ut i det hele tatt. Men folk liker forskjellige ting...

Jeg synes den "gamle" varianten med gule felger er stilig, jeg. Ikke sikker på om jeg er "kul" nok til å kjøre rundt på den selv, men drar alltid på smilebåndet når jeg så den rulle rundt i trafikken.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar