Bike to bike intercom
Bike to bike intercom
Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?
Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ?
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?
Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ?
Tut og kjør !!
Ta det pent..
Ta det pent..
- kyrregutt
- Innlegg: 73
- Registrert: 21 jun 2004, 12:48
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Bike to bike intercom
Yo!zzr600 skrev:Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?
Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ?
Hva er grunnen til at du vil vite om andre produsenter enn Autocom?
Ja, det er litt dyrt. Nei, det kan ikke sammenlignes med andre produkter på markedet. Skal du ha et system som støtter både intercom, mobiltelefon, MP3-spiller/diskman og lyden fra GPS-navigasjon - i høye hastigheter - da er det Autocom som gjelder.
Jeg kjøpte meg Autocom i sommer, og brukte det på min sommertur til Nice. Jeg fikk kun testet MP3 og mobiltelefon, for GPS-systemet jeg hadde med tok kvelden ganske tidlig - på grunn av software som ikke ville la seg låse opp på den lille håndholdte PCn jeg hadde med. Ingen av de andre jeg kjørte med hadde intercom, så jeg satt der i aleneheten og nynnet
Jeg kunne fint ligge i 160-170 km/t og samtidig snakke med folk på mobil - eller høre på musikk (lavt, så jeg ikke gikk glipp av ting som skjedde rundt meg). Jeg har en Caberg Justissimo åpningshjelm, og det var ganske enkelt å montere Autocom-komponentene i den. Hele hjelmen kan demonteres innvendig, og det var bare å legge ledninger på innsiden, og pakke det sammen igjen. Veldig fiffig.
Det begynner å dukke opp hjelmer med innebygget trådløs teknologi, men det er stort sett kun for bruk med mobiltelefon - pluss at det kun er noen få merker som har dette. Jeg gleder meg til hjelmprodusentene kaster seg rundt og lager løsninger som gjør det enkelt å bruke slikt utstyr på ulike hjemler/motorsykler. Kravet til at sykler mer og mer tilrettelegges navigasjonsutstyr og mobiltelefoner øker, og det er nok bare et tidsspørsmål før noe revolusjonerende skjer på dette markedet.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net
www.kyrre.net
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Vi i CruiserClub har testet ut et bike-2-bike anlegg som med mindre modifikasjoner kan bli et meget bra anlegg til en hyggelig pris. Vi har testet det ut i hastigheter langt over det som "onkel" liker i Norge, med meget bra resultat. Systemet har bra rekkevidde, samt meget klar lyd grunnet mikrofoner og høyttalersystem av veldig høy kvalitet. Vi forventer at det kommer for salg i nettbutikken til våren dersom produsenten klarer å tilpasse det våre ønsker.
Ellers er det etter min mening noen få merker som peker seg ut som bra bike-2-bike intercom; Baehr www.baehr.net , Peltor www.peltor.se , og Autocom www.autocom.co.uk
Baehr er nok det aller beste, med bl.a automatisk justering av lydnivå ettersom omgivende støy øker, men koster også deretter. Peltor har levert intercom til rallysporten i mange år, og har nå laget eget system for mc. Autocom er vel mest kjent, og er jo bra beskrevet av Kyrregutt.
Hvem sa at valget er enkelt?? :)
Ellers er det etter min mening noen få merker som peker seg ut som bra bike-2-bike intercom; Baehr www.baehr.net , Peltor www.peltor.se , og Autocom www.autocom.co.uk
Baehr er nok det aller beste, med bl.a automatisk justering av lydnivå ettersom omgivende støy øker, men koster også deretter. Peltor har levert intercom til rallysporten i mange år, og har nå laget eget system for mc. Autocom er vel mest kjent, og er jo bra beskrevet av Kyrregutt.
Hvem sa at valget er enkelt?? :)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
Peltor
Hei,
Jeg er helt ny på siden her :oops: , men det gjør ikke noe! Jeg og min mann bruker Peltor, innebygget i Yes-hjelm, med radio i lommen. Dette har fungert perfekt for oss i flere år, vil nå bytte det ut, fordi det begynner å bli slitent, men det blir nok Peltor igjen.... : Vi kjører både gamle og nye sykler, og ingen av stedene er det det nevneverdig plagsomt med støy. Men jeg vil også sjekke ut den andre som ble nevnt, BAHRS eller noe... Har vært på demo med Autocom, det jeg synes var slitsomt, var at du måtte ha mikrofonen inn under fortenna, for at støyen ikke skulle komme inn, altså veldig avhengig av riktig vinkel på mikrofonen. I Yes-hjelmen er mikken montert inn i kjevedelen på hjelmen, og ikke plaget av spesiell vinkel mot munnen for å hindre støy.. Dette ble mye rart ser jeg, men det er nå min opplevelse av dette...
Ha en god vinter!!! Hilsen Vibeke
Jeg er helt ny på siden her :oops: , men det gjør ikke noe! Jeg og min mann bruker Peltor, innebygget i Yes-hjelm, med radio i lommen. Dette har fungert perfekt for oss i flere år, vil nå bytte det ut, fordi det begynner å bli slitent, men det blir nok Peltor igjen.... : Vi kjører både gamle og nye sykler, og ingen av stedene er det det nevneverdig plagsomt med støy. Men jeg vil også sjekke ut den andre som ble nevnt, BAHRS eller noe... Har vært på demo med Autocom, det jeg synes var slitsomt, var at du måtte ha mikrofonen inn under fortenna, for at støyen ikke skulle komme inn, altså veldig avhengig av riktig vinkel på mikrofonen. I Yes-hjelmen er mikken montert inn i kjevedelen på hjelmen, og ikke plaget av spesiell vinkel mot munnen for å hindre støy.. Dette ble mye rart ser jeg, men det er nå min opplevelse av dette...
Ha en god vinter!!! Hilsen Vibeke
Re: Bike to bike intercom
Jeg kan ikke komme med så mye, men når jeg tok lappen brukte jeg intercom med kjørelæreren og det fungerte utmerket.zzr600 skrev:Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?
Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ?
Kjørelæreren brukte også halv hjelm og lite støy fordet.
Men merke kan jeg dessverre ikke komme med, bare litt erfaring
Ser det til stadighet er snakk om diverse intercomutstyr, selv har jeg Backchat Clipper som jeg kjøpte ved Cruiser Club.
Jeg kjører R-sykkel og må ærlig innrømme at dette utstyret er godt utprøvd i høy hastighet. Må innrømme at jeg i begynnelsen var ganske skeptisk da jeg først leste om dette produktet her på Cruiser Club.
Men til min store forundelse syntes dette å fungere veldig godt.
Les mere om dette produktet:
http://www.cruiserclub.no/index.php?var ... 0&expand=1
Jeg kjører R-sykkel og må ærlig innrømme at dette utstyret er godt utprøvd i høy hastighet. Må innrømme at jeg i begynnelsen var ganske skeptisk da jeg først leste om dette produktet her på Cruiser Club.
Men til min store forundelse syntes dette å fungere veldig godt.
Les mere om dette produktet:
http://www.cruiserclub.no/index.php?var ... 0&expand=1
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Fikk demostrert dette på Norgestreffet i Kristiansand, og det funket veldig bra. Er selv litt skeptisk til hvordan det funker på sykkelen i fart.
Godt å høre at det funket i fart også GSXR , for det er et rimelig alternativ.
Er dette noe du vil fortsette å bruke, eller går du over til disse elektroniske der du kan ha kontakt bike too bike?... og ikke minst MOBILEN........
Fikk demostrert dette på Norgestreffet i Kristiansand, og det funket veldig bra. Er selv litt skeptisk til hvordan det funker på sykkelen i fart.
Godt å høre at det funket i fart også GSXR , for det er et rimelig alternativ.
Er dette noe du vil fortsette å bruke, eller går du over til disse elektroniske der du kan ha kontakt bike too bike?... og ikke minst MOBILEN........
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..GSXR skrev:
Hva når du ikke kjører alene, men har en passasjer bakpå, kunne det ikke da vært fint å slå av en prat :
Det er det jeg og tenker på. Har hatt med den minste på noen turer, og da hadde vært greit å ha kontakt med dem. Unger har lett for å sovne, i alle fall mine og da hadde det vært greit å holde kontakt med dem.