Bike to bike intercom

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
zzr600
Innlegg: 6
Registrert: 14 jul 2004, 12:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Frogner

Bike to bike intercom

Legg inn av zzr600 »

Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?

Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ? :P
Tut og kjør !!
Ta det pent..

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg har ingen erfaring med slikt utstyr, og har selv på en annen side prøvd å få noen til å skryte noe så hemningsløst over deres utstyr.

Det må jo være noen som har prøvd slikt og har erfaring fra intercom.
Det er også sikkert noen som ikke vet hva vi snakker om her... :wink:
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bike to bike intercom

Legg inn av kyrregutt »

zzr600 skrev:Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?

Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ? :P
Yo!

Hva er grunnen til at du vil vite om andre produsenter enn Autocom?

Ja, det er litt dyrt. Nei, det kan ikke sammenlignes med andre produkter på markedet. Skal du ha et system som støtter både intercom, mobiltelefon, MP3-spiller/diskman og lyden fra GPS-navigasjon - i høye hastigheter - da er det Autocom som gjelder.

Jeg kjøpte meg Autocom i sommer, og brukte det på min sommertur til Nice. Jeg fikk kun testet MP3 og mobiltelefon, for GPS-systemet jeg hadde med tok kvelden ganske tidlig - på grunn av software som ikke ville la seg låse opp på den lille håndholdte PCn jeg hadde med. Ingen av de andre jeg kjørte med hadde intercom, så jeg satt der i aleneheten og nynnet :wink:

Jeg kunne fint ligge i 160-170 km/t og samtidig snakke med folk på mobil - eller høre på musikk (lavt, så jeg ikke gikk glipp av ting som skjedde rundt meg). Jeg har en Caberg Justissimo åpningshjelm, og det var ganske enkelt å montere Autocom-komponentene i den. Hele hjelmen kan demonteres innvendig, og det var bare å legge ledninger på innsiden, og pakke det sammen igjen. Veldig fiffig.

Det begynner å dukke opp hjelmer med innebygget trådløs teknologi, men det er stort sett kun for bruk med mobiltelefon - pluss at det kun er noen få merker som har dette. Jeg gleder meg til hjelmprodusentene kaster seg rundt og lager løsninger som gjør det enkelt å bruke slikt utstyr på ulike hjemler/motorsykler. Kravet til at sykler mer og mer tilrettelegges navigasjonsutstyr og mobiltelefoner øker, og det er nok bare et tidsspørsmål før noe revolusjonerende skjer på dette markedet.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

zzr600
Innlegg: 6
Registrert: 14 jul 2004, 12:12
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Frogner

Legg inn av zzr600 »

takk for svaret Kyrregutt.. :D
Grunnen til at jeg lurer på om det finnes kun ett brukbart system på markedet... derfor det.. :wink:

Så et system i sommer på Topptreff, Skagen. Men kan ikke komme på hva det heter.. :) Det var vel det jeg var ute etter om noen kjente til.
Tut og kjør !!
Ta det pent..

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Vi i CruiserClub har testet ut et bike-2-bike anlegg som med mindre modifikasjoner kan bli et meget bra anlegg til en hyggelig pris. Vi har testet det ut i hastigheter langt over det som "onkel" liker i Norge, med meget bra resultat. Systemet har bra rekkevidde, samt meget klar lyd grunnet mikrofoner og høyttalersystem av veldig høy kvalitet. Vi forventer at det kommer for salg i nettbutikken til våren dersom produsenten klarer å tilpasse det våre ønsker.

Ellers er det etter min mening noen få merker som peker seg ut som bra bike-2-bike intercom; Baehr www.baehr.net , Peltor www.peltor.se , og Autocom www.autocom.co.uk

Baehr er nok det aller beste, med bl.a automatisk justering av lydnivå ettersom omgivende støy øker, men koster også deretter. Peltor har levert intercom til rallysporten i mange år, og har nå laget eget system for mc. Autocom er vel mest kjent, og er jo bra beskrevet av Kyrregutt.

Hvem sa at valget er enkelt?? :)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

varadero
Innlegg: 2
Registrert: 17 okt 2004, 22:07
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: OSLO

Peltor

Legg inn av varadero »

Hei,
Jeg er helt ny på siden her :oops: , men det gjør ikke noe! Jeg og min mann bruker Peltor, innebygget i Yes-hjelm, med radio i lommen. Dette har fungert perfekt for oss i flere år, vil nå bytte det ut, fordi det begynner å bli slitent, men det blir nok Peltor igjen.... :lol: Vi kjører både gamle og nye sykler, og ingen av stedene er det det nevneverdig plagsomt med støy. Men jeg vil også sjekke ut den andre som ble nevnt, BAHRS eller noe... Har vært på demo med Autocom, det jeg synes var slitsomt, var at du måtte ha mikrofonen inn under fortenna, for at støyen ikke skulle komme inn, altså veldig avhengig av riktig vinkel på mikrofonen. I Yes-hjelmen er mikken montert inn i kjevedelen på hjelmen, og ikke plaget av spesiell vinkel mot munnen for å hindre støy.. Dette ble mye rart ser jeg, men det er nå min opplevelse av dette...
Ha en god vinter!!! Hilsen Vibeke

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Hva blir prisen for Peltor sin sett?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

varadero
Innlegg: 2
Registrert: 17 okt 2004, 22:07
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: OSLO

Varadero|

Legg inn av varadero »

Hei igjen, jeg er ikke helt sikker, :roll: , jeg mener vi betalte ca 6000.- inkludert hjelm, og alt montert, pr stk. Men det er bare å ringe dit? De holder til i Solheimsveien på Karihaugen,

Chriz
Innlegg: 10
Registrert: 25 okt 2004, 01:40

Re: Bike to bike intercom

Legg inn av Chriz »

zzr600 skrev:Hei sann..
Er det noen som har erfaring med slikt utstyr?

Fins det noen utenom Autocom som har talestyrt ? :P
Jeg kan ikke komme med så mye, men når jeg tok lappen brukte jeg intercom med kjørelæreren og det fungerte utmerket.
Kjørelæreren brukte også halv hjelm og lite støy fordet.

Men merke kan jeg dessverre ikke komme med, bare litt erfaring :wink:

GSXR

Legg inn av GSXR »

Ser det til stadighet er snakk om diverse intercomutstyr, selv har jeg Backchat Clipper som jeg kjøpte ved Cruiser Club.
Jeg kjører R-sykkel og må ærlig innrømme at dette utstyret er godt utprøvd i høy hastighet. Må innrømme at jeg i begynnelsen var ganske skeptisk da jeg først leste om dette produktet her på Cruiser Club.
Men til min store forundelse syntes dette å fungere veldig godt.

Les mere om dette produktet:

http://www.cruiserclub.no/index.php?var ... 0&expand=1

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Fikk demostrert dette på Norgestreffet i Kristiansand, og det funket veldig bra. Er selv litt skeptisk til hvordan det funker på sykkelen i fart.
Godt å høre at det funket i fart også GSXR , for det er et rimelig alternativ.
Er dette noe du vil fortsette å bruke, eller går du over til disse elektroniske der du kan ha kontakt bike too bike?... og ikke minst MOBILEN........
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Er dette noe du vil fortsette å bruke, eller går du over til disse elektroniske der du kan ha kontakt bike too bike?... og ikke minst MOBILEN........
Dette produktet fungerer kjempefint for meg og mitt behov, så jeg har tenkt å fortsette å bruke det :wink: .

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Jeg kommer trolig aldri til å kjøpe meg noe sånnt noe.
Eneste jeg trenger å høre, er den rolige, jevne lyden fra motorsykkelen min mens jeg cruiser rundt på en øde landevei hvor det kun er meg, sykkelen, veien og elgen.

GSXR

Legg inn av GSXR »

D_Demon skrev:.......hvor det kun er meg, sykkelen, veien og elgen.
Høres avslappende ut dette :wink:.
Hva når du ikke kjører alene, men har en passasjer bakpå, kunne det ikke da vært fint å slå av en prat :?:

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

GSXR skrev:

Hva når du ikke kjører alene, men har en passasjer bakpå, kunne det ikke da vært fint å slå av en prat :?:
Håy..
Det er det jeg og tenker på. Har hatt med den minste på noen turer, og da hadde vært greit å ha kontakt med dem. Unger har lett for å sovne, i alle fall mine og da hadde det vært greit å holde kontakt med dem.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar