Tyverisikring, MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Tyverisikring, MC

Legg inn av B. Sveigdalen »

I vinter har sykkelen stått trygt parkert i kombinert garasje/verksted hjemme hos moren min, men etter at det ble sykkelføre og vær, har jeg tatt med sykkelen nedover dit jeg bor. Og der har jeg kun en åpen garasjeløsning. Når jeg er hjemme, er sykkelen effektivt innesperret mellom bilen og den indre veggen i garasjen. Men når bilen er borte, er sykkelen godt synlig, og mer utsatt. Nå tror jeg ikke at langfingrede folk er noe problem der hvor jeg bor, men man vet jo aldri.

Så jeg lurer på om noen av dere har anbefalinger til enkle tyverisikringer. Jeg ser at enkelte låser fast en slags lås på bremseskiva foran, og dette er jo en grei sikring? Kravet mitt til en sikring er ihvertfall at den må være rask å montere, og såpass liten at jeg kan ta den med på sykkelen dersom jeg skal dra et sted hvor jeg må sette igjen sykkelen.

Takker!
GSX-R 750

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Billigst blir et balltre. Koster nesten ingenting hjemmelaget. Garantert evig resultat for kjeltringen som lovlydig borger. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

En annen vinterlagrings tips.
Jeg har saget og fjernet midt delen av en gammel foraksling og begge tappene settes inn fra hver side av gaffelen. Den ser veldig bra ut men kun ca 10mm som går inn i hjulet på begge sider.
Så er det bare å håpe at tyven elsker å gi gass med en stjålet sykkel..... :shock:
Sist redigert av Indian den 22 mai 2006, 20:13, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

løsningene til Indian er morsomme med artig resultat, men blir kansje skader på jernet. Godkjent hengelås på skive el. l. er nok det beste. Dette for at forsikringen skal gi fult utbytte ved ev. tyveri. Det er nok slik at går noen inn for å stjele noe er det nok intet som stopper tyvene.
Ser man på Østauropeere som har befengt seg med tyveri av stor påhengsmotorer som ofte veier 100 - 200 kg. og er sikret på alle tenkelige måter, de tar det de vill uannsett........................

Så sikring mot tyveri er effektivt mot "pøbler" men betyr intet mot proffer....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Jeg for min del synes lås i bremseskiven er helt ypperlig. Den er ikke stor (noen har den på styret mens de kjører) og er lett og fort å låse.

ABUS har noen gode låser.

Cruiser har en lås med innebygd alarm... høres spennende ut :D , tror jeg skal ta en titt .... hvis butikken har åpen for en gangs skyld :wink:

Dortmunder
Sist redigert av Dortmunder den 23 mai 2006, 14:15, redigert 1 gang totalt.
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg så et merke på en Harley i forrige uke.
'Protected by Mr Smith and Mr Wesson'......kanskje eneste som sender klar beskjed til sykkeltyvene.
Jeg har ingen sympati for disse som blir banket opp eller verre for sykkeltyveri.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Indian skrev:Jeg så et merke på en Harley i forrige uke.
'Protected by Mr Smith and Mr Wesson'......kanskje eneste som sender klar beskjed til sykkeltyvene.
Jeg har ingen sympati for disse som blir banket opp eller verre for sykkeltyveri.
Hmm, men selvjustiz er vel heller ingen tilstand...

Hørte du forresten om han som prøvde å stjele en bil men ble stoppet av eieren. Da eieren krevde nøkkelen tilbake og at tyven skulle komme ut av bilen nektet tyven ... og fikk seg en på trynet så det smalt.
Nå er eieren anmeldt for vold og tyven krever 1,8 mill for tappt arbeidsinntekt (klarer han å stjele så mange biler??)...

Dette var i Norge altså !!! ikke USA ... nesten ikke til å tro.

Dortmunder
(som også ville ta av seg silkehandsker når tyven prøver seg ...)
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Det var en sak i Trondheim for ca 20 år siden. Husker ikke detaljene men tror det var tyveri av trådsykkel.
Tyven ble tatt på fersken og irettesatt av eieren. Noe senere kom tyven kom tilbake med en kamerat og drapstruet eieren. Resultatet ble en 2X4 tommer i bakhodet på tyven.
Eieren ble tiltalt men frikjent av retten.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Jeg har faktisk balltre, men problemet er at når jeg er hjemme, er ikke sykkelen stjelbar uten at de først stjeler eller tauer bort bilen min. Litt mer strev enn generell pøbel gidder å ofre for en kjøretur med en gammel gsx-r, altså. :)

Jeg skal se om jeg finner en skivelås et sted. Ut fra det lille jeg har sett av ekstralåser til mc, virker ihvertfall dette som den mest hensiktsmessige løsningen for mitt behov.
GSX-R 750

GSXR

Legg inn av GSXR »

Hva med en skivelås med alarm som utløses ved berøring?
Har ikke prøvd den selv men virker som en grei liten sak :wink: .

Les

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Så ut til å være en flott sak det dære. Så blir man selv advart hvis man skulle starte opp og kjøre uten å ha tatt av låsen..Noen som har opplevd det?
Når det gjelder prisen vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg har lyst på en slik MC-klokke og den koster nesten kr.600.- ......og det synes jeg er dyrt.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Dortmunder skrev:Cruiser har en lås med innebygd alarm... høres spennende ut :D , tror jeg skal ta en titt .... hvis butikken har åpen for en gangs skyld :wink:
Det er enkelt å finne ut av åpningstidene på butikken, så slipper du å komme når vi har stengt. SE HER

Cruiser er primært en nettbutikk, og vi prioriterer de kundene som har forhåndsbetalt varene sine på nettet. Så da vet du hvorfor vi ikke har åpen hver dag også ;)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Hehe, det er jo moro bare å gå og ta en titt på de nyeste tingene :D og da var jeg så uheldig å komme til de tidene hvor dere hadde stengt :( (og det tre ganger ... hmmm)

Men jeg prøver igjen ... :D

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Håy...
Så ut til å være en flott sak det dære. Så blir man selv advart hvis man skulle starte opp og kjøre uten å ha tatt av låsen..Noen som har opplevd det?
Bare det er i grunn nok til å vurdere denne. Det er noe man kan le av, og si at skivelåsen husker jeg IHVERTFALL å ta av, men det er sikkert lett å glemme.
GSX-R 750

GSXR

Legg inn av GSXR »

Bare det er i grunn nok til å vurdere denne. Det er noe man kan le av, og si at skivelåsen husker jeg IHVERTFALL å ta av, men det er sikkert lett å glemme.
Så sant som det er sagt, og de pengene man bruker der og da kan fort bli penger spart.

Better safe than sorry :wink: .

Svar