Bremseteknikk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bremseteknikk

Legg inn av SuperMorten »

Bruker kun bakbremsen hvis jeg f.eks står i et lyskryss i en bakke og må klø meg på nesa, og ikke gidder å sette sykkelen i fri, for å slippe clutchen. Da er det enklere med bakbrems, og en ledig høyre hånd :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bremseteknikk

Legg inn av mekkern »

bruker bakbrems mye-for å forsterke motorbrems-hastighetssenkning-grus og bakke/bakkestart.

Ved BREMSING-jo hardere jo mer forbrems-inntill bakhjulet er i luften....hvis jeg ikke kjører custom/sofa...der må en bremse mer bak..

Tenker :-k egentlig ikke over hverken bremsing styring gearing eller annet teknisk når jeg kjører..går av seg selv.
konser derimot mer på opplevelsen (og sløve medtrafikkanter).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Bremseteknikk

Legg inn av GSF »

I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems :redface .
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Carpa »

GSF skrev:I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems :redface .
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.
Hmm. Er dette spesielt for GSF eller generelt for ABS?

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Bremseteknikk

Legg inn av GSF »

Carpa skrev:
GSF skrev:I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems :redface .
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.
Hmm. Er dette spesielt for GSF eller generelt for ABS?

Carpas Tap a talk
Om det er spesielt for Banditten vet jeg ikke. Men det høres logisk ut for meg når jeg tenker etter. Når bakbremsen ikke kan blokkeres er det ikke fare for skrens. Så når man da bremser med begge bremsene vil man jo få en mer effektiv og raskere nedbremsing.
:prop:

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Bremseteknikk

Legg inn av SheDevil »

Har ikke hatt sykkel med ABS i mitt eie, så jeg kan ikke svare på den delen sånn sett...

Bruker motorbremsen ganske mye..

Alltid forbrems om jeg trenger det i tillegg...

Og bakbremsen blir også benyttet i kraftig oppbremsning, krypkjøring (som jeg suger i) og bykjøring..

Kort oppsummert hvertfall....

Har egentlig ikke tenkt over så mye hva jeg gjør, jeg "gjør" det bare....

Må vel begynne å tenke mer over det kanskje :-k
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Lamberghini »

Hvis det kan kalles bremsing bruker jeg bare motoren til ørsmå fartsjusteringer - helst bruker jeg bakbremsen til dette. Ellers bruker jeg de ordentlige bremsene mest mulig, det er jo de man har best kontroll over. Under virkelig nedbremsing er det av gassen og inn med clutchen med en gang. Tenker det er greit at det man gjør under nødbrems bare er en mer ekstrem versjon av det man alltid gjør. Så slipper man å tenke seg om. I all hovedsak forbrems, supplerer med bakbremsen. I bratte nedoverbakker mer bakbrems, så slipper jeg å belaste fremgaffelen så mye. Krypkjøring: bare bakbrems. Min første sesong på to hjul nærmer seg slutten, men jeg har enda ikke vært oppe i noen situasjoner hvor jeg har måttet klemme til. Tenker at jeg kunne hatt godt av litt mer trening.

Brukeravatar
Furugraneiner
Innlegg: 8
Registrert: 19 jun 2012, 14:47
Motorsykkelen din: Yamaha XJ900 1986
Sted: Trondheim

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Furugraneiner »

Lærte at bakbremsen skal alltid brukes som retningstabilisator og at om man ikke gjorde dette på oppkjøring var det grunnlag for stryk.

MAO jeg er innlært med lett bakbrems ved all bremsing og det fungerer fint, ihvertfall med Xjd'n.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bremseteknikk

Legg inn av MaxTron »

Ved vanlig landeveiskjøring går det stort sett bare i å regulere farten med gassen m.a.o. motorbrems.

V-motrorer har vel mere motorbrems enn rekke4-ere som æ har forstått.

Vist kjøringa blir litt mere "inspirert", eller svingen er skarpere enn antatt er det bare forbremsen som blir brukt.

Ved kjøring på grusvei er æ mere bevisst på at bakbremsen skal være hovedbrems, syns det er mere kontrollerbart... Ikke sikkert det har SÅ mye å si med NyMax'n siden den har ABS..?

De gangene æ har nødbremsa har æ etterpå lagt merke til at, jøss no brukt æ visst bakbremsa og(!!)
Trur nok bakbremsa har en effekt på så lange og tunge sykkler som Maxene.

Nymaxen har faktisk slipperclutch og, kan ikke påstå at æ har kjørt sånn at æ definitivt kan si at æ har merka at den har "sluppet"
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

JonK
Innlegg: 11
Registrert: 30 des 2011, 18:21
Motorsykkelen din: BMW850RT

Re: Bremseteknikk

Legg inn av JonK »

Interessant tråd om bremsing. Faktisk prøver jeg å unngå å bremse, det er ressurssløsende å omdanne bevegelsesenergien til varme. Er det ikke varmt nok :lol ?
Hvis jeg ved vanlig landeveiskjøring må bremse utover motorbremsen, har jeg ikke regulert gasspådraget/avstand til forankjørende godt nok. Men det kan selvfølgelig oppstå uforutsette situasjoner, og da bruker jeg begge bremsene, mest kraft på forbremsen.

Og på denne tida er jeg ekstra nøye med å ligge unna løvblad i svinger.....

JonK
Innlegg: 11
Registrert: 30 des 2011, 18:21
Motorsykkelen din: BMW850RT

Re: Bremseteknikk

Legg inn av JonK »

Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bremseteknikk

Legg inn av SuperMorten »

JonK skrev:
Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...
Jeg ser for meg at i en bremsesituasjon så vil vekten av fører presse kroppstyngden forover, som presser på høyre hånd og på et øyeblikk har man passert gulstripa og er langt over i motgående kjørefelt (eller går man ut til høyre og i grøfta, ref kontrastyring :prop: )
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bremseteknikk

Legg inn av JohnnyTh »

JonK skrev:
Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...
Poenget er at man ikke skal legge vekt på styret. Da får man lettere bakhjulsløft. God øvelse for å klare det
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bremseteknikk

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
JonK skrev:
Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...
Poenget er at man ikke skal legge vekt på styret. Da får man lettere bakhjulsløft. God øvelse for å klare det
Ja det er rett det.
Du skal knipe og bruke bein/kne til klemme deg fast med.
Derfor du får kjøpt "Stump grip" til tanken.

Svar