Styredemper

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Det var enkelte sykler som virkelig trengte styredemper. Suzuki TL 1000 var en av dem. Problemet var at ved kraftig akselerasjon ble forhjulet svært lett (naturlig nok), og pga. styregeometri sto hjulet ofte ikke helt rett når det landet igjen. Da kunne man få kraftige slag. En god del ulykker med akkurat den sykkelen førte til at den året etter fikk styredemper, og problemet var løst.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

B. Sveigdalen skrev:Styredemperens oppgave er enkelt og greit å dempe styrets bevegelser. Dette er for å unngå såkalt wobbling, og generelle vibrasjoner i styret. Treffer du ting med forhjulet, kan demperen også forhindre at styret blir slått ut av hendene dine. Men sistnevnte er kanskje mest aktuelt på offroaderer.

Som 916 sier, så er spesielt de verste R-syklene kontruert med såpass følsomme og skarpe hjulvinkler for å få god styrerespons, at sykkelen kan bli litt ustabil ved kjøring rett fram på grunn av det. Spørsmålet er jo om dette skjer i norske hastigheter, eller om styredemperen bare blir en "mod" som ser tøff ut, men som ikke tjener noen oppgave som står i stil med kostnaden. Jeg kunne som sagt tenkt meg en, men vil ikke betale flere tusen for dette.

Dette er ihvertfall mine oppfatninger av dette, rett eller galt...
http://www.bellacorse.com/racing.htm
Mye billigere her.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Svar