Å ligge i telt

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Å ligge i telt

Legg inn av Indian »

Jeg vurderer å kjøpe meg en luft madras. Den tar mindre plass enn ligge underlag.
Jeg har hørt enkelte si at det er kaldt å ligge på en, selv om sommeren.
Noen her som kan belyse saken nærmere?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Kjøpte meg en luftmadrass i sommer. En stor en 1,50x2 meter, og 10-15 cm tykk.
Virkelig behagelig å ligge på, men det blei kalt. Med så mye luft undre seg, var det vanskelig å varme den opp. Jeg brukte den på sensommeren da temeraturen var nede mot 0gr om natten.
Hvordan den funker midt på sommeren når tempen er høyere vet jeg ikke.
For å få det litt varmere hadde jeg med et stretsjlaken som jeg la på.
Så la jeg flispleddet på der igjen (har alltid med et flispledd på tur).
Dette hjalp godt.

Men det er å annbefale, man ligger virkelig godt.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Et alternativ til madrass er en feltseng.

Lå på en slik under en reppøvelse et år. Det var veldig bra.
Man kommer litt opp fra bakken, og samtidig mykt.

Sammenpakket er den ikke stor heller. Kan tenke meg at den sammenlagt er i størels 8x5x65 cm.
Oppslått måler den 197x64 cm og veier 5kg.

Feltseng
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Apropå tält... jag behöver ett till sommaren. Det ska väl i princip bara användas i några få nätter, men det bör kunna tåla regn. Klarar man sig med "vad som helst"? Hittade ett på Clas Ohlsson för 249 kr.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

rerell skrev:Apropå tält... jag behöver ett till sommaren. Det ska väl i princip bara användas i några få nätter, men det bör kunna tåla regn. Klarar man sig med "vad som helst"? Hittade ett på Clas Ohlsson för 249 kr.
Håy..
Det kommer an på hvor kravstor du er, og hvor heldig du er med været.
De fleste telt tåler en liten regnskur, men skulle det virkelig hølje ned bør det være et telt som tåler regn. De er i en annen prisklasse en det du har funnet hos Hr. ohlsson.
Jeg bruker å kjøpe med en slik billig presenning. Kjekt og ha når det er usikkert med været. Disse finner man over alt. Bensinstasjoner, jærnvarer og byggevarekjeder.
De er å få i forskjellige størrelser. Billig telt og billig presenning...ikke så farlig om det skulle skje noe med det.

Hr. ohlson har det også Hr. Ohlson presenning
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg kjøpte meg en 4-manns Lavu. I fjor brukte jeg en Heat Pal for varme og matlaging. I år blir det en Optimus Hiker 111 Multifuel både for varme og matlaging.
Heat Pal'n ga bra varme og fikk opp, i regnvær temperaturen i teltet til over 40 grader på noen få minuter.
Optimusen vil virke mye fortere men kan være brannfarlig for bruk inne i teltet.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Lavu...? Er det Lavo?

Hvis det, er du fornøyd med den. Jeg har et ganske lavt slik tunell-lignende telt. Her må man ligge og kle på og av seg.

Er det ståhøyde i teltet ditt. Ja jeg mener kan man stå oppreist...på beina.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Ja, jeg kan stå oppreist i teltet. Som samlings plass kan 8 personer sitte på stoler i teltet og drikke øl. 8)
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Jan Tore
Innlegg: 19
Registrert: 02 nov 2005, 22:39
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Alta

Telt

Legg inn av Jan Tore »

Hei. Jeg har i alle år brukt et gammelt 4-mannstelt fra 70 åran. Funket jo greit nok det, men måtte ha presenning over for å være sikker på å holde alt tørt. Sist sommer kjøpte jeg et slikt: http://www.holmeslet.no/backwood/backwood.htm 2 mannstelt kalles det... Å du verden for et hotell! Full ståhøyde, skikkelig lufting, god plass, fortelt, VANNTETT og kan brukes hele året. Har testet det i skikkelig pissregn og tåke i ei hel uke i uten problemer. Dyrt er det, men regner med å ha det minst like lenge som jeg brukte det gamle jeg arvet fra tidligere svigerfar. Verdt hver krone!
Jan Tore

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Tack för svaren!
Det Blackwood-tältet såg väldigt bra ut, men det blir overkill för mig. Jag tältar extremt sällan (sist var väl i militären för 10-11 år sen). I sommar ska jag ligga några nätter på en camping i Assen så jag behöver ingen 100%-lösning, men jag vill ju gärna vara torr. Förslaget med en pressenning över tältet (om det regnar) låter intressant.

Måste väl köpa mig en liten sovsäck också. :)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Indian skrev:Ja, jeg kan stå oppreist i teltet. Som samlings plass kan 8 personer sitte på stoler i teltet og drikke øl. 8)
Håy..
Ser helt klart fordelen med å kunne få stå i teltet, og ikke snakke om å kunne sitte på en fluktstol innomhus og ta en øl eller flere.
Særlig ut over kveldene og natten når tempen senker seg og det blir så rått at det renner av teltet.
Men det er jo et hensyn og ta og det er vekten. Nå er de nye lavoene laget ganske lette i forhold til det en gang var.
Blir vel en tur rund og se i forskjellige forretninger etter det opptimale teltet.
Lavoen tar stor plass der det skal slåes opp i forhold til mange andre, har jeg inntrykk av.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

rerell skrev:Tack för svaren!
Det Blackwood-tältet såg väldigt bra ut, men det blir overkill för mig. Jag tältar extremt sällan (sist var väl i militären för 10-11 år sen). I sommar ska jag ligga några nätter på en camping i Assen så jag behöver ingen 100%-lösning, men jag vill ju gärna vara torr. Förslaget med en pressenning över tältet (om det regnar) låter intressant.

Måste väl köpa mig en liten sovsäck också. :)
Håy..
Ja for bare å bruke det et par netter holder det men noe enkle billige saker. Det er små lette soveposer og å få tak i. Skulle ikke forundre meg om Hr.Ohlson har det og.
Presenning er også greit å bruke når det blir kveld og det begynner og bli rått ute.
Den kan spenes opp som en kapahuk, lages et bål i forkant og vips så har man en lun liten hule...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Indian skrev:Ja, jeg kan stå oppreist i teltet. Som samlings plass kan 8 personer sitte på stoler i teltet og drikke øl. 8)
Synes spesielt det siste er en egenskap som burde gjøre dette til et bra telt. 8) He, he.

Jeg er slettes ikke noen ivrig teltbruker selv heller (ca. 1 natt pr. år) men på motorsykkeltur er det liksom en del av sjarmen.
GSX-R 750

Brukeravatar
bonden
Innlegg: 48
Registrert: 24 nov 2004, 12:00
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Fåvang
Kontakt:

Legg inn av bonden »

Vi er en gjent på 5 stk som har en telt tur i året. Første årene hadde vi småtelt 2 - 3 i hvert telt. Så prøvde vi militærets knappeduk - dette syntes vi var en genial ide, alle tok med seg en del av teltet og vips så hadde vi et stort telt (og masse hodebry med enkelt knepp, storm knepp og masse annet knepp som måtte prøves). Så begynnte det å regne og vips så hadde vi noe kilo ekstra i bagasjen.

Vi endte tilslutt på 8 manns Lavvo på ca 5 kg - tror jeg det er. Denne har fungert perfekt - god plass til ØL x 48, soveposer og fluktstoler m/fotskammel. Disse må dog slåes sammen for å få plass til å sove.

I tillegg har vi med oss et lagertelt som huser utstyr.

Som sovepose har jeg med meg en kombi løsning som passer til Øldrikking - soving - regnfrakk og sitte underlag. https://jerven.secure.flexiweb.no/productview/117298/ - anbefales på det sterkeste
Let the summer last 4ever

96 Electra Classic

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja her er det bare pengboken og fantasien som setter en stopper på hvordan man skal bo på MC-tur.
Jeg er nå i ferd med å kontrolere telt og madrass til årets treff. Det første med overnatting i telt blir nok NorgesTreffet.
Men det er et ønske og få seg telt man kan stå i. Kan ikke si en er blitt mykere med årene.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar