Vindstøy

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Vindstøy

Legg inn av bm »

Ser det er en del som bruker ørepropper el. l. for å dempe vindstøy. Syntes selv at dette er en uting da det demper alle lyder.
Hvilke hjelmer har dere erfaring med som gir et godt "støyresultat" og ikke koster allværden. Ønsker å høre hva som skjer rundt meg....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg bruker en Uvex hjelm, og synes den støyer i høy fart men ikke plagsomt, Har ikke noe erfaring på andre hjelmer, da Uvex'n har vært min eneste.
Jeg kjøpte meg et halstrekk og satte på hjelmen i nerkant, og det var med på og ta bort en del støy.
Bilde

Den heter Comfort Cruiser og du finner den på MC-siden her. Jeg er i alle fall fornøyd. Den tetter om halsen både for vind og regn. Når det er varmt, bretter jeg den opp i nedkant av hjelmen. Den fjerner 3 til 4 desibel støy
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

jeg bruker propper, og syntes det fungerer greit. Det er litt uvant til å begynne med, men har man brukt det en stund, er det omtrent som å kjøre uten.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

rogg skrev:Håy..
Jeg bruker en Uvex hjelm, og synes den støyer i høy fart men ikke plagsomt, Har ikke noe erfaring på andre hjelmer, da Uvex'n har vært min eneste.
Jeg kjøpte meg et halstrekk og satte på hjelmen i nerkant, og det var med på og ta bort en del støy.
Bilde

Den heter Comfort Cruiser og du finner den på MC-siden her. Jeg er i alle fall fornøyd. Den tetter om halsen både for vind og regn. Når det er varmt, bretter jeg den opp i nedkant av hjelmen. Den fjerner 3 til 4 desibel støy
Den heter Comfort Cruiser "WINDLOCK" og er egentlig ikke den som tar bort mest støy, det er faktisk Comfort Cruiser "COLLAR" som tar bort mest støy. Bruker du disse to sammen, så skal effekten være meget merkbar. Dessuten så er "WINDLOCK" -delen vind/vanntett, så det er en ekstra gode du får med på kjøpet. Anbefales.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Thor Arne skrev:jeg bruker propper, og syntes det fungerer greit. Det er litt uvant til å begynne med, men har man brukt det en stund, er det omtrent som å kjøre uten.
Hmm, dette ble litt feil, det jeg mente var: etter man blir vant til å kjøre med propper, føler man at man hører det vesentlige av lyder, men stenger ute vindstøy.

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Jeg må kjøre med propper. Etter ti minutter i motorveihastighet har jeg ørersus hvis jeg ikke bruker det.

Jeg har propper som demper på en slik måte at vindsus blir en lav og dyp rumling, mens lyder fra trafikken rundt meg kommer gjennom. Det er utrolig behagelig.

Jeg har forsøkt flere typer hjelmer, og jeg synes det bråker like mye i alle sammen.

Vi er alt for dårlige til å beskytte hørselen vår. På konsert blir opplevelsen BEDRE med ørepropper. Det spilles alt for høyt, ørene våre er ikke konstruert på en slik måte at vi da får noe glede av musikken. Demper vi de høyeste tonene får vi et bedre bilde av lyden. Prøv, så skal du se :D

Jeg våger å påstå at det samme gjelder på motorsykkel. Når jeg kjører uten ørepropper hører jeg BARE sus. Det er øredøvende å kjøre i høye hastigheter selv på min SV med halvkåpe. Med ørepropper kan jeg skille mellom tinnitus og sirener.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

kyrregutt skrev:Jeg må kjøre med propper. Etter ti minutter i motorveihastighet har jeg ørersus hvis jeg ikke bruker det.

Jeg har propper som demper på en slik måte at vindsus blir en lav og dyp rumling, mens lyder fra trafikken rundt meg kommer gjennom. Det er utrolig behagelig.

Jeg våger å påstå at det samme gjelder på motorsykkel. Når jeg kjører uten ørepropper hører jeg BARE sus. Det er øredøvende å kjøre i høye hastigheter selv på min SV med halvkåpe. Med ørepropper kan jeg skille mellom tinnitus og sirener.
Godt skrevet. Jeg opplever det på akkurat samme måten

Men vi er jo alle forskjellige, og hvis man ikke liker propper, så er det greit å ha noen andre alternativer å ty til.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Ronny skrev: Godt skrevet. Jeg opplever det på akkurat samme måten
Jag också. I väldigt låga hastigheter, som i stadstrafik, låter det bättre utan proppar, men så fort det börjar röra på sig så låter det betydligt bättre MED proppar, tycker jag.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

rerell skrev:
Ronny skrev: Godt skrevet. Jeg opplever det på akkurat samme måten
Jag också. I väldigt låga hastigheter, som i stadstrafik, låter det bättre utan proppar, men så fort det börjar röra på sig så låter det betydligt bättre MED proppar, tycker jag.
håy..
Får prøve dette i helgen......Har aldri kjørt med noe i ørene.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Får vel prøve de "gule" jeg også, eller er det bestemte typer som anbefales :?:

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Jag kör med "Bilsom 303" (large). De passar mig bra. Jag köpte en box med 100 par (kostade kanske 180,-), så tar jag nya vid varje tur (nästan).

Bilde

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

bm skrev:Får vel prøve de "gule" jeg også, eller er det bestemte typer som anbefales :?:
Jeg vil anbefale deg å prøve noen forskjellige typer. Det viktigste er at de virkelig passer til dine øreganger. Det å rulle dem sammen og stikke dem inn før de utvider seg, er en egen teknikk som du lærer fort. Hvis de ikke sitter skikkelig i øregangene, er det et håpløst prosjekt.

Det finnes noen ganske dyre "super-propper", men jeg har ikke prøvd dem. De som har prøvd dem skryter veldig, sier at de er bedre i forhold til vanlige engangs øre propper. Noen som har erfaringer?!?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Husk å ha noe mellom ørene også da :D

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Legg inn av Thruxton »

Min erfaring er at bak de fleste vindskjermer får du en turbulens som resulterer i en slags "slamring" i hjelmen. Stikker du hjelmen et stykke over vindskjermen, får du kun vindsus. Siste alternativ er desidert best med tanke på støy.
Jeg bruker "Aero E.A.R. Classic" ørepropper. De er kjøpt inn for bruk i verksted på vdg. skole. Jeg har prøvd "Max", men de var ikke lett å tilpasse. Førstnevnte er jeg meget fornøyd med. De demper meget godt.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Svar