Dyr i veien, mulig å unngå ulykker?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Dyr i veien, mulig å unngå ulykker?

Legg inn av fireman »

Bente har på MCsiden tatt opp dette emnet og minner oss alle om å ta dette med dyr i veien på alvor. Det er et meget aktuelt tema, som bør tas dødelig alvorlig av oss som ferdes rundt på 2 hjul.

Jeg har mange ganger hatt en ekkel følelse når jeg i morgentimene eller i skumringen har sust avsted i hastigheter i overkant av hva jeg burde langs veier med skog inntil veien. Nå snakker jeg ikke om ulovlige hastigheter, men om at man etter forholdene helt sikkert burde kjørt saktere og vært mer oppmerksom enn man er til vanlig.

Langs norges veier må det vel stå tusenvis av elgskilt, sakker DU av fordi du passerer et slikt? Jeg må innrømme at jeg nok alt for ofte neglisjerer skiltene, det er jo ikke SÅ ofte at man faktisk ser vilt langs veiene.

Ville jeg i det hele tatt rekke å reagere dersom en elg eller et rådyr plutselig dukket opp? Hva ville jeg eventuelt gjøre? Jeg har utallige ganger sett for meg elgen som plutselig står stille midt i veibanen med bredsiden og stirrer meg inn i hvitøyet. Rekker jeg å legge ned sykkelen? Hva med ABS bremser, klarer jeg i det hele tatt å velte sykkelen for å unngå å møte elgkroppen og heller treffe dens ben? Ville jeg klare å styre unna eller ville jeg rett og slett bare stivne fullstendig?

Jeg vet ikke hvordan det ville gått, og har heldigvis ikke vært oppe i situasjonen, bank i bordet! Har jo en del ganger kommet temmelig bardus på sauer som hviler/vandrer langs veien, men har heldigvis rukket å kjøre unna til nå.

Det selges jo en del remedier som påstås å ha en virkning som skal skremme unna dyr, såkalte viltfløyter som skal avgi lyder i diverse frekvensområder, både hørbare og ultrasoniske. Det påstås selvsagt av produsentene å ha en virkning, mens andre påstår det motsatte. Det finnes også elektroniske duppeditter med samme formål, men finnes det noen dokumentasjon på virkning?

Er det andre ting å gjøre enn rett og slett være mer forsiktig, finnes det "vidundermidler" der ute som faktisk virker, eller er de alle bare et typisk eksempel på "Keiserens Nye Klær"?

http://www.deerwhistle.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Påstår å være 90% effektiv???
http://cru.cahe.wsu.edu/CEPublications/" onclick="window.open(this.href);return false; ... b1677.html Sier at dette ikke virker!
http://www.911phone.net/Alert.htm" onclick="window.open(this.href);return false; En liten elektronisk sak.

Rart man blir forvirret?

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

I sommer snakket jeg med 5 engelskmenn på vestlandet. 6 av dem startet fra Irland og nå var de bare 5.
I Finland i strålende sol og på en strekning det ikke var merket med skilt skjedde det. En hjort løp ut og ved siden av sykkelen i samme retning. Hornet kom inn i forhjulet og dyret døde momentant. Føreren ble stygg skadet og måtte fløyes tilbake til Storbritannia. Han hadde ben stumper stikkende ut her og der.
Mange som tror at elg og annen dyr ikke kommer over veien i dagslys men de tar feil.
Jeg holdte på å treff en elg på E6 ca kl 1400 om sommeren.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Sitat bruttern: "Jeg trenger ikke være med på elgsafari jeg, hjemme trenger jeg bare stikke hue ut av døra for å se en."
Som dere sikkert skjønner, bor jeg MIDT i skogen, og er vant til å måtte stoppe for elg, uansett hva jeg kjører, både på dagen og kvelden.
Jeg har også utviklet en tendens til å drite i elgskilta, for hvem har sagt at elg/hjort bare kan komme ut når det er skilt der? Så fort jeg ser skog, blir jeg mye mer oppmerksom på veikanten og skogskanten, men jeg bremser ikke ned. Min erfaring sier derimot at jeg burde bremse ned, siden det har vært nære på flere ganger.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Litt på siden..

For en god del år siden var vi å hentet kyrne inn fra beite, skulle melkes. Som sikkert noen kjenner til er kjyr med fulle jur ikke alltid i like godt humør.

Mens vi gikk langs landeveien og lokket dyra til fjøset kom det en Tysk turist i MB. Han ble noe utolmodig og begynte å tute. Dette likte ikke bjellekua, hadde store og kraftige horn. Resultatet ble at Mercen måtte på verksted og bytte en god del blikk, så ut som en tesil..............

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Åh, GENIALT! :lol: You made my day!

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

LinnSurion skrev:Åh, GENIALT! :lol: You made my day!
Enten liker du ikke MB eller Tyskere :P :P :P

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Hehe, det var bare det at det var så innmari morsomt, ser det for meg... :lol:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

LinnSurion skrev:Hehe, det var bare det at det var så innmari morsomt, ser det for meg... :lol:
Joda tyskeren ble rimlig forbanna og lirte av seg en hel masse fint på tysk. Først en masse ikke skrevne gloser av den lite fine sorten, deretter en masse svada om erstatning. Det han ikke hadde regnet med var at gubben (eier av dyra) snakket flytende det samme språket og svarte herren i den tidligere så fine bilen, skjønte ikke så mye, men tyskeren ble sputrød i trynet og satta seg i bilen igjen. :wink:

Bulldog
Innlegg: 4
Registrert: 11 aug 2005, 14:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Eidsvoll

Legg inn av Bulldog »

Angående elg og andre store dyr, så har jeg litt erfaring med det fra min forrige jobb som yrkessjåfør.
Elgen spesielt har to fæle uvaner; enten så kommer den løpendes i full gallopp ut av skogen, og da ser du den ikke før den befinner seg rett foran kjøretøyet. Spesielt ved større veier med viltgjerde pleier den å komme løpendes.
Den andre uvanen er at den står ofte rett ved veien og beiter, spesielt om vinteren, og elgen er ikke redd for kjøretøyene, så pluttselig kan den komme ruslendes mellom raden av biler, ofte to om gangen. Å ligge i "kolonne" er således heller ingen garanti for at man ikke treffer elgen.

Jeg bremser alltid ned foran elgoverganger når det er skumring og mørkt, gjerne ned i 60-70 km. Har fått både elg, hjort og rev foran kjøretøyet i denne farten, og da har det alltid gått bra med en skikkelig nød-brems, men er rimelig sikker på at jeg hadde kræsjet hvis farten hadde vært 80-100 km/t.

Når det gjelder elg-skilt tar jeg ikke dem så seriøst. Det er litt for mange av dem, så man kan heller ha i bakhodet at elgen kan dukke opp hvor som helst. Til og med i et bolig område hvis det er frukt-trær i hagen(e).

Når det gjelder vilt-varsler, så er lyden fra en motorsykkel mye mer effektivt enn en liten fløyte som skal sitte foran på bilen.


Bodde før på Jæren, men har bodd en del år på Østlandet nå, og jeg må innrømme at jeg ikke er like glad i å kjøre ute om kvelden/natten her som på Jæren. Litt for mye dyr her ( for ikke å snakke om visiret som må tørkes med fem minutters mellomrom pga alle innsektene :x ,slik var det ikke på Vestlandet ).

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Vi menneskers største evne er å glemme...(tror jeg)... Derfor er det bra at det finnes elgskilt som kan minne oss på om at vi har ville dyr rund oss.

Jeg har vel aldri regnet med at jeg ville se elg ved slike skilt, men ser på de som en tankevekker på at vi har mye vilt rundt oss, og at det i enkelte områder er mere av det.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar