Solbriller i mørke tunneller.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
GSXR

Solbriller i mørke tunneller.

Legg inn av GSXR »

Når man er ute å kjører her til lands er det nesten ikke til å unngå at man kjører inn i en forholdsvis mørk tunnell, og når det da er skyfri himmel,
sol og godt sommervær kjører man som regel med solbriller på seg, om man ikke har sotet/farget visir selvfølgelig, men vi andre har sannsynligvis solbrillene godt festet bak ørene.
Hvem har vel ikke kjørt inn i en tunnell med solbrillene på for så å oppdage at det faktisk plutselig blir "natt",
man hiver opp visiret for så å røske ut solbrillene som sitter godt fastklistret til hodet, og når man så begynner å nærme seg utgangen er det lynkurs
i å få brillene på plass igjen før man blir blendet av solen.
Det er ikke enkelt å finne skikkelig gode solbriller som også gjengir brukbart syn inne i en tunnell, så alle forslag til ordentlig gode solbriller er kjærkomne.
Da mener jeg solbriller som faktisk hjelper mot solen og som kan brukes inne i en tunnell uten at man må ha nightvision på innsiden.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg har kjøpt en solbrille/skjerm på Cruiser Club. Det er en skjerm man stikker inn i mellom hjelmen og innerforet "SUNAX". Litt uvant i begynnelsen, men er kjempefornøyd nå. Her er det bare å senke eller løfte hodet alt etter tuneller eller når en kjører med solen i mot, og kjører inn i skygge.

Se her GSXR: https://www.cruiserclub.no/index.php?va ... 1&expand=1
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Legg inn av ejs »

Hei
'
Jeg bruker også Sunax.
I tillegg bruker jeg "Fog City" inner visir.
(den dyre versjonen som er hyper optisk.((blir mørk i lyset,og lys i mørket))
er kjempe fornøyd.)
Dette er 3. sesongen med dette...


Suzuki GS1000GLx (1100 osv.osv.osv.osv.) :lol: :lol: :wink:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

ejs skrev:Hei
'
Jeg bruker også Sunax.
I tillegg bruker jeg "Fog City" inner visir.
(den dyre versjonen som er hyper optisk.((blir mørk i lyset,og lys i mørket))
er kjempe fornøyd.)
Hvor raskt reagerer dette, er det så kjapt i skifte av styrke at det fungerer med tanke på tunneller. Her Vest er det jo nok av disse mørke hullene.
Når denne teknoligien kom fikk en kamerat briller med denne funksjonen, han slet med mye hodepine en lengre tid før han ble vant med dette.

Har selv vurdert å kjøpe "SUNAX" da mine erfaringer er som GSXR.
Har av og til prøvd med å lukke det ene øyet før en tunell og åpne det når en er kommet inn i mørket, fungerer ofte ok, men gørra i skallen blir av og till litt forvirra og vet ikke helt hva den ser... :roll:

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Legg inn av ejs »

:lol: Hei

Jeg syntes at Fog Sity funker bra..
Reaksjonstiden er vel som på briller med samme belegg.
Er det full krise er det jo bare å vippe opp visiret i et par sekunder...
Har måttet gjøre det et par ganger ..
Da har jeg vel kjørt litt for fort etter forholdene.
Det eneste negative med nevnte Fog Sity ,er at den var drit dyr.
Kr:550.- fra Greybikes i Mandal.

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Innebygget solbrille

Legg inn av kyrregutt »

Hepp

Jeg kjøpte en Caberg åpningshjelm i fjor sommer. Det var ikke det at man kan åpne den som var avgjørende (for det er litt gubbete), men den har innebygget solbrille. En liten spak på venstre side av hjelmen senker/hever solbrillen.

For meg var det viktig i og med at jeg skulle på langtur til Frankrike og Italia. Det er mange tunneler på en slik tur, og å rive av/sette på solbriller i 120+ km/t er ikke noe alternativ.

Hjelmen kjøpte jeg fra Cruiser Club:
http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Alternativt kan ni ju testa mörkt visir, med klara brillor under.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Innebygget solbrille

Legg inn av rogg »

kyrregutt skrev:Hepp

Jeg kjøpte en Caberg åpningshjelm i fjor sommer. Det var ikke det at man kan åpne den som var avgjørende (for det er litt gubbete), men den har innebygget solbrille. En liten spak på venstre side av hjelmen senker/hever solbrillen.

For meg var det viktig i og med at jeg skulle på langtur til Frankrike og Italia. Det er mange tunneler på en slik tur, og å rive av/sette på solbriller i 120+ km/t er ikke noe alternativ.

Hjelmen kjøpte jeg fra Cruiser Club:
http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105
Håy..
Har lenge tengt på en slik hjelm. Har ikke sett andre som har brukt disse. Hvordan er den i bruk. Er det mye vindstøy? Sitter den godt på hodet? og hvordan er det å skifte visir og brille...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Innebygget solbrille

Legg inn av kyrregutt »

rogg skrev:
kyrregutt skrev:Hepp

Jeg kjøpte en Caberg åpningshjelm i fjor sommer. Det var ikke det at man kan åpne den som var avgjørende (for det er litt gubbete), men den har innebygget solbrille. En liten spak på venstre side av hjelmen senker/hever solbrillen.

For meg var det viktig i og med at jeg skulle på langtur til Frankrike og Italia. Det er mange tunneler på en slik tur, og å rive av/sette på solbriller i 120+ km/t er ikke noe alternativ.

Hjelmen kjøpte jeg fra Cruiser Club:
http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105
Håy..
Har lenge tengt på en slik hjelm. Har ikke sett andre som har brukt disse. Hvordan er den i bruk. Er det mye vindstøy? Sitter den godt på hodet? og hvordan er det å skifte visir og brille...
Jeg liker den veldig godt. Den sitter bra, og den er komfortabel å ta av og på, litt som en halvhjelm siden fronten kan heves.

Det er lett å skifte brille/visir, og det er enkelt å demontere innmaten for å vaske - eller hvis man skal installere intercom. Den har to luftekanaler, og de fungerer faktisk veldig bra når det virkelig er varmt. Man kjenner at det kjøler når man kommer litt opp i hastighet, spesielt hvis man for eksempel har stått i kø i solsteika og det koker under hjelmen.

Jeg har to hjelmer, en vanlig helhjelm og åpningshjelmen. De støyer like mye i mine ører. Jeg kjører som regel med ørepropper, så for meg er ikke vindsus noe problem uansett.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har kjøpt meg en "CC Windlock" fra Comfort Cruiser. Denne tar en god del støy, og er kjempefornøyd med den. Ser at det kan bli et problem å bruke den på en åpningshjelm.
CC Windlock sitter fast i nedkant av hjelmen med borelås. På varme dager bretter jeg den opp på nedkant av hjelmen. Den varmer godt nedbrettet, og det kommer ikke vann inn når det regner.

https://www.cruiserclub.no/index.php?va ... 1&expand=1
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Har ofte hatt litt problemer med det der ja, så bestillte nettopp SunaX fra Cruiserclub, håper det hjelper.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

D_Demon skrev:Har ofte hatt litt problemer med det der ja, så bestillte nettopp SunaX fra Cruiserclub, håper det hjelper.
Håy..
Jeg har etter en mnd. bruk bare gode ord om Sunax. Så nå må jeg snart bestille en til...fruen vil ha...ska ha...ska ha
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Jeg har kjøpt en solbrille/skjerm på Cruiser Club. Det er en skjerm man stikker inn i mellom hjelmen og innerforet "SUNAX". Litt uvant i begynnelsen, men er kjempefornøyd nå. Her er det bare å senke eller løfte hodet alt etter tuneller eller når en kjører med solen i mot, og kjører inn i skygge.

Se her GSXR: https://www.cruiserclub.no/index.php?va ... 1&expand=1
Joda, patenten virker kjempebra den, har vært inne på Cruiser å sett på dette produktet tidligere, men er nok noe skeptisk.
For gammeldags sikkert :wink: .
Hjelmen som Kyrre referer til virker forøvrig temmelig heftig, dette er helt klart en patent etter min smak.
Veldig mye bra forslag som har kommet inn her, må vel se til å slutte med dette tullet som å ta solbrillene av og på,
alt for mye gode patenter til det, jaggu føler man seg gammeldags til tider du 8) .
Må for all del ikke stoppe nå, om dere har noen egenkomponerte ideer å komme med ville det vært artig å høre,
som f.eks ei lite lomme festet til kåpen for å putte solbrillene i. Ikke noe som er dumt, tøft å være kreativ :wink:.

Svar