Din mening om Norges fartsgrenser!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
GSXR

Din mening om Norges fartsgrenser!

Legg inn av GSXR »

Det er ikke å legge skjul på at fartsgrensene her til lands er et mye diskutert tema, å det vil nok heller ikke forsvinne med det første.
Mangt og meget kan sies om Norges lover, og når det kommer til Norge og dets fartsgrenser har nok de fleste gjort seg opp en mening.
Hva er din oppriktige mening om dagens hastigheter i Norge?

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Fartsgrensene sånn som de er nå, er helt greie, problemet er veinettet vårt etter min mening. vi bruker ca. 10% av det som kommer inn i bommene i norge, til å utbygge veinettet vårt, og det går for det meste på E6/E18. Veiene som virkelig trenger utbygging er riksveiene litt i utkanten og andre sideveier. Du trenger bare ta en titt over grensa, mye bedre veinett, høyere fartsgrenser, lavere ulykkesstatistikk.
Med bredere/finere veier, hadde ulykkesstatistikken gått ned kraftig, til tross for høyere fartsgrenser. Tror hvertfall jeg.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Satt å leste i avisen i dag om trygghet i trafikken. Trafikken er blitt tryggere i hele Europa, Norge er nesten best. Tross at vi i Norge har skrøpelig veinett og gammel bilpark, er vi i verdenstoppen i trafikksikkerhet.
Det er omkommet 77 personer i trafikken de 5 første mnd i år, og vi må tilbake til 1950-årene for å finne like lave tall.
Tall fra Eurostat viser at dødsrisikoen ligger 40 prosent lavere i Norge enn gjennomsnittet i EUs 25 medlemsland.

Vegdirektoratet har regnet ut at om farten øker med fem prosent vil personskader øke med ti prosent og antall dødsulykker med 20 prosent. Reduseres farten senkes konsikvensene tilsvarende.

Ganske interresant lesing dette, det viser jo at det har hjulpet med de tiltakene som er gjort. Eller er vi blitt flinkere bilister. Trafikken har tredoblet seg på 35 år.
raporten viser og at det er dødsulykker som er gått ned, tallet på politiraporterte trafikkulykker og antall skadede holder seg forholdsvis konstant.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Her er antagelig det Drammens tidene refererte til med tanke på ulykkestatestikk osv...

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/index.stm
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Det er vel ikke noen problem å se at lavere fart fører til mindre skader når man først er uheldige og kolliderer.Å senke farten fra 80 til 70 har defor noe effekt, men at farten ikke blir satt opp når det i ettertid blir montert midtdeler er for meg en gåte. Det virker videre som det har gått sport i å sette ned fartsgrensene, også på strekninger med lite ulykker, med det resultat at man sitter og ergrer seg over tiltakene. Da blir man en god bilist eller motorsyklist, med oppmerksomheten på veien og våre medtrafikanter :roll:
Store ulykker vil det alltid være på veien så lenge det er fare for å møte motgående trafikk, rusede medtrafikanter og idioter uten noen som helst respekt for fartsgrenser eget liv eller mitt liv som medtrafikant! :twisted:
Sist redigert av Thor Arne den 05 jul 2005, 15:08, redigert 1 gang totalt.

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Det skjer noe hos naboen vår, Vegvesenet lurer på det samme her på berget....

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 00418.html
Et interessant konsept dette, skal bli artig å se hvilke verdier de forskjellige variabler vil få i Norge.
Da tenker jeg fart Vs regn, fart Vs sol etc.
Stod ihvertfall at øverste variable fartsgrense skulle være 100 km/t, men regner med at det er høye verdier for å nå 100-tallet på skiltet.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja det skal bli spennende å se hvor og når det skjer. Men ville tro at der det er 90-sone på motorveiene våre vil vi oppleve dette. At det kommer andre steder er vel lite trolig.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Fartsgrenser er mitt minste problem, prøver bevist å holde disse, selv om det kan være vanskeligt/fristende å dra på litt mere..
Mitt største problem er nøyaktigheten på speedometeret...
Monterte for en tid siden en GPS på sykkelen for å sjekke farten, men her Vest er det så mange tuneller at dette ble et utopia å få et godt resultat..

Har sett sykler med måler fra Biltema, non med erfaring med dette her.......

Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Vil tro at der det er 90-sone på motorveiene våre vil vi oppleve dette. At det kommer andre steder er vel lite trolig.
Hvorfor ikke?
Er ikke usannsynlig at lavere soner vil kunne innføres i dette konseptet.
Det er opp til vegvesenet å sette den øvre og nedre grensen for den spesifikke strekning. Det står forøvrig i artikkelen at det allerede har vært utprøvd med variable fartsgrenser i nærheten av skoler og at dette ga god effekt. Hmmm... i nærheten av skoler, ikke 90-sone der :wink: .

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har kjørt gjennom slike skolesoner. Det er skiltet med nedsatt hastighet på tidspungt Eks. 60km mellom 0800-1500, ellers er det 80-sone.
Har en slik sone i Sande, og etter hva foreldrene hevder funker dette dårlig. Sonen blir for kort. Sonen starter 200m før og slutter 200m etter skolen.
Jeg så for meg lengre strekninger der hastigheten blei justert opp/ned.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Det skal ihvertfall bli spennende å følge den videre utviklingen.
Hvem vet, kanskje kokkene klarer å koke sammen noe som faktisk fungerer etterhvert :wink: .

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja får håpe det. Rart med fartsgrenser egentlig. Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette :lol:
Ta veien mellom Sande og Holmestrand, gamle E18. Det var det 80km/t, nå er det 60km/t. Den hvite stripa på begge sider er flyttet inn med nesten en meter. Altså det er en lavere standar på veien, med det resultatet at vi ikke kan kjøre i mere en 60. Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

rogg skrev:Håy..
Veivesenet setter ned hastigheter over alt nå, og de som ønsker det er de som bor langs veien og bruker de mest. Og det er de som klager over lave fartsgrenser også??????? Skjønner mindre og mindre av dette :lol:
Ja ja, tar en tur til Torpet i Sverige nå....God ferie
Ikke godt å si hvor logikken i det hele er, men man får vel ta ting for det det er og slutte og tenke på hvorfor, Man blir jo tullete av mindre :D .
Du får ha en riktig god tur til Sverige da rogg.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy.. Tilbake etter to uker i Sverige...

Spidometret mitt har sluttet å funke, men det var fult mulig å kjøre. Det som slo meg etter hver kjøretur var at jeg ikke satt med en dårlig følelse eller samvittighet. Prøvde å vurdere farten etter dette-er-riktig-fart-metoden og jeg tror det funket.
Hadde spidometret funket har jeg sett hvor mye fortere jeg kjørte en lovelig hastighet, og mest sannsynlig hatt litt dårlig samvittighet...

Sjekk opp dette med fartegrenser i England.....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar