Prosjekt Honda VT500C

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Krangnes.no...har handlet her flere ganger og servicen er upåklagelig. Delene jeg har fått er 100%. Virker som en av de mest seriøse i bransjen.
Et moment å tenke på ang. E-bay er at frakten ofte blir meget dyr.finner du en som går for 300$ kommer det nok like mye i frakt. Jeg betaler ca 100$ for en tenorsax og den veier en brøkdel av en motor. I tillegg skal staten ha momsen...slik at det spørs om det lønner seg....?
rogg skrev:
bm skrev:
Thor Arne skrev:Bra du ikke gjorde en handel med Japan motor, det er en gambling du ikke kommer vinnende ut av, makan til kjeltringer skal du lete lenge etter.
Det er i hvertfall min mening im det firmaet.
Takker for tipset..

Er det noen du vil anbefale..

Det er nu bare noen få timer igjen før budet mitt går ut på Ebay, er komt opp i 132,5 usd :)
Håy..
Fant noe i Sverige. har ikke kjennskap til disse, men det går jo å sende dem en forespørsel
http://www.biketrollhattan.se/demontering/

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joda, frakten fra statene kan bli dyrere enn objektet, men er ok så lenge du kan skaffe delene og totalsummen blir en brøkdel av det her hjemme, har handlet litt på Ebay og har kun hatt gevinst (stor gevinst)

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

http://bmhome.net/Hjemmeside/MC/KAM/lyd.wmv

Har lagt ut en lyd/video, pinglete kvalitet på bilde/lyd da jeg har brukt fotoaparatet til dette, ulydene kommer sikkert ikke godt nok frem her. Har selv ikke fått sett/hørt dette på pc'en, kun på kameraet :cry: :cry: .
Pc'en har kresjet Windows Media Player, mens Nero fremdeles er ok, så filmen på sistnevnte, men ble ikke serlig imponert over lyden..


Har sjekket lyden på videoen på en annen maskin, dette var dårligt. Får ta dv- kamaret og filme spetakkelet og legge det ut...

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Kvaliteten på lyden var bra til å være tatt med kamera, men ulydene var nok litt vanskelig å bestemme likevel.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

I går demonterte jeg vippetøyet på bakre sylinder, dette så ikke serlig ut. Slipte ned og polerte opp vippearmer og kamaksling, det ble nå mulig å få justert bort lydene fra vippetøyet. Motoren gikk mye bedre på tomgang. Tomgangen økte med ca 200 o.m. Draget i motoren ble bedre. Mindre forskjell mellom sylindre når jeg tok av en plugghette. Tidliger stoppet nesten motoren når hetten på bakre sylinder ble tatt av. Her har nok en ventil vært for stram slik at det har vært dårlig komp.

Selv om motoren går finere er den h... klakkelyden der ennu. :x :x :x


Bilder kommer..........

Såkommer bildene...


Her ser vi kamakslingen med sine groper og sår. Høyre del er slipt littegranne..
Bilde

Her den nesten ferdig, slipt og polert..
Bilde

Her er vippetøyet i det's sørgelige tilstand..
Bilde

Her er det nesten klart for montering igjen..
Bilde

Her ser vi min primetive slipemetode. Smergelpapir i varierende finhetsgrader, begynte med 400 og endte opp med 1000, olje påført og så er det bare å dra frem og tilbake, hele veien rundt...
Bilde

Så er det verktøyet som sette prikken over i'en. Ost og filtpute, med dette kan du polere så blankt at et nytt speil blir simpelt..
Bilde :?: :cry:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

I dag hentet jeg 1. pakke på posten, sent fra USA ca 30.09.05.
En brukt komplett topp til fremre syl. Ventiler, vippetøy, cam.
Kvaliteten er nesten som ny. Prisen for delene ble 263,- nok. + frakt som utgjorde det dobble, ble sendt via. www.magnum.no
Selv med "dyr frakt" er dette et kupp. Ny topp uten noe montert ville komme på over 7 store fra utlandet. Tør ikke tenke hva den lokale merkepusheren skullel hatt.

Ble litt overrasket over hvor fort varene kom, dette da jeg trodde vekta ville bli så stor eller mye embalasje at jeg bestilte det som sjøfrakt som ville ta noen uker. Men Magnum ser ut til å ha flyttet den over til flyfrakt :D :D

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Bilder........
Bildene retferdigjør ikke status, da et digitalkamera ofte fremhever det som "avviker" i bildet....

I mine øyne ser dette meget bra ut, er nå meget spent på neste postpakke..


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

fine bilder, men å slipe kammer og løftere/vippearmer på frihånd er det nok ingen som anbefaler hvis man har planer om å bruke motoren etterpå. :shock:

Mellom kamloben og løfteren er det en oljefilm som er veldig hardt belastet. For at det skal være en oljefilm der må disse to flatene være parallelle, ellers får vi metallisk kontakt i ett punkt. Det er nesten umulig å få disse flatene parallelle ved sliping på frihånd.

Jeg skrur mye motor selv, men slike ting som dette må jeg sette bort til profesjonelle verksteder med verktøy og kompetanse.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

pelsen skrev:fine bilder, men å slipe kammer og løftere/vippearmer på frihånd er det nok ingen som anbefaler hvis man har planer om å bruke motoren etterpå. :shock:

Mellom kamloben og løfteren er det en oljefilm som er veldig hardt belastet. For at det skal være en oljefilm der må disse to flatene være parallelle, ellers får vi metallisk kontakt i ett punkt. Det er nesten umulig å få disse flatene parallelle ved sliping på frihånd.

Jeg skrur mye motor selv, men slike ting som dette må jeg sette bort til profesjonelle verksteder med verktøy og kompetanse.
Klar over dette, men her var det så gale at det ikke kunne bli verre. Hadde intet å tape..

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Så har galskapen trådt til igjen. Hadde planer om båt tur i helgen men dette ble skrinlagt. Har blitt lei av å justere slitt vippetøy flere ganger i uken. I kvlel d ble jobben startet med å bytte toppene med komplette kammer og vippetøy. Innkjøpt fra USA til en meget hyggelig pris. Problemet er at manualen viser til at hele motoren må ut av rammen. Som den stae idioten jeg er godtar jeg ikke dette. I kveld har jeg fått av den bakre toppen som er den vanskeligste. Måtte løsne boltene med tang mellom topp og sylinder for å få de ut slik at toppen kune fjernes. Toppen så grei ut
, men vippetøy var slitt, ventilene har groper slik at justering er en kinkig sak. Kan ikke gjøres med føleblad, må gå på "feeling". Har noe erfaring med denne metoden men når det må gjøres så ofte er det på tide å gjøre noe.
Nå er det pause og en kald en, bilder er tatt og vil bli supplert...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

bm skrev:Har noe erfaring med denne metoden men når det må gjøres så ofte er det på tide å gjøre noe.
Nå er det pause og en kald en, bilder er tatt og vil bli supplert...

Har igen erfaringer, men synes det er dritgøy å se og lese om arbeidene dine. Keep it up ;)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Ronny skrev:
bm skrev:Har noe erfaring med denne metoden men når det må gjøres så ofte er det på tide å gjøre noe.
Nå er det pause og en kald en, bilder er tatt og vil bli supplert...

Har igen erfaringer, men synes det er dritgøy å se og lese om arbeidene dine. Keep it up ;)
Har flere bilder på lur, skal legge de ut snart.

Denne gang ble det bytte av begge toppene...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Som tidligere nevt har jeg kjøpt to komplette topper på Ebay. Disse var i meget god stand og hadde lav km.

Ettervert har det blitt verre å verre med justering av vippetøy. Klapret bare mere og mere, justeringene holdt kun noen dager. Groper i ventiler og slitasje på lagre for kam og vippearmer.
Ville forsøke å bytte toppen uten å ta ut motoren. Hadde målt ut at fremre topp ville gå greit, mens bakre topp var det ikke nok plass for å løfte denne av strekkboltene. Men med en six-pack +++ innen rekkevidde og pågangsmot ble det bare kosestund dette.

På de første bilden vises problemet.
Bleløst ved å bruke tang for å løsne boltene slik at de kunne skrues ut.
Etter at boltene var løsnet ble toppen senket og boltene tatt ut fra oven.
Bilde
Bilde
Bilde


For ålette jobben ble en låsemutter bnyttet slik at skralle/fastnøkkel kunne benyttes.
Bilde

De neste bildene viser når toppen er borte, honingen vises ennu.
Kjenner ingen slitekanter i overkant av sylidrveggene.
Bilde
Bilde

De neste bildene viser fremre topp, her var jobben mye lettere og gikk mye raskere enn bakre jeg slapp å fjerne strekkboltene.
Bilde
Bilde
Bilde


Smtidig ble forgasseren demontert og renset for grums, glemte desverre å ta bilder her.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Interessant å se! Likte løsningen med å skru ut pinneboltene, for så å skli ut den bakre toppen. :lol:

Men hva er grunnen til at vippearmer/kamlobe og kamlagringer var slitt slik som det var? Har motoren din gått veldig langt, eller er det et problem med smøringen oppe i toppen på disse motorene?
GSX-R 750

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Tror ikke smørningen er problemet, jernet nermer seg kun 80' km. Tror årsaken ligger i tidligere manglende vedlikehold. Spesielt justering av vippetøy. Har ennu litt ulyder, mistenker strammerne til reg.kjedene. Men er ikke sikker :cry:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar