Prosjekt Honda VT500C

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

bm skrev:Metzeler Perfect M77 er nå montert. Er nu spent på egenskapene. Forløpigt føles det som om dekket gir litt etter i svingene, men regner med at det er bare i begynnelsen .....
Håy..
Hvis dekket gir etter i svingene kan det være at du har for lite luft i dekkene. Jeg vet at enkelte dekkprodusenter sier at man skal øke lufttrykket litt mer en det som er oppgitt i håndboken til sykklene.
Jeg kjører med dekkrtykk som om den skulle være lastet.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Har vurdert dette også, men trykket er i overkant av normal. Snakket med selger og han sa at dekket har ett belegg som må slites vekk. Nytt dekk er ekstremy sleipt på våt vei. Har rullen noen km. nå og det ser ut til at det hjelper, tåler mye mere i svingene nå....

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

bm skrev:Har vurdert dette også, men trykket er i overkant av normal. Snakket med selger og han sa at dekket har ett belegg som må slites vekk. Nytt dekk er ekstremy sleipt på våt vei. Har rullen noen km. nå og det ser ut til at det hjelper, tåler mye mere i svingene nå....
Kan bare bekrefte det med belegget på nye dekk. Spør noen som driver på med roadracing, de har sannsynligvis nøyaktig det samme og si (og antakelig tryna på nye dekk oxo, he he).

GOD HELG FOLKENS!!!! :D
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Riktig det at det er et belegg på nye dekk. Det er silikon fra støpingen av dekkene. Dette er for at dekket skal slippe formene lettere.
Dette må slites bort, og det er ikke mange milene som skal til. Ta noen rolige svinger og øk nedleggingen etter hvert.

Skal grave opp rundt hust i helgen for å ordne med dreneringen. Får vann i kjelleren når det regner....ja ja god helg....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Etter noen mil sitter nå dekket meget godt, er en fryd å kjøre på...

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Hei og hå.
Sjekk svingarmsforingene dine hvis sykkelen er kjørt noen tusen eller hvis den har stått en stund. Kan være meget ubehagelig å finne ut at de ikke er bra i en sving :shock:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joppe skrev:Hei og hå.
Sjekk svingarmsforingene dine hvis sykkelen er kjørt noen tusen eller hvis den har stått en stund. Kan være meget ubehagelig å finne ut at de ikke er bra i en sving :shock:
Skal sjekke disse, sykkelen er gått 60' på 19 år. Selv kjører jeg ofte 100 mil i uken. Det hat vert en del løse bolter som jeg har strammet og etter dette har følt at sykkelen er blitt litt "stivere" Har ennå ikke sjekke svingarmen grundigt, kun sjekket etter slark ved å ta spenntak og røske i tingene....

PondusVF1100C
Innlegg: 6
Registrert: 03 jun 2005, 21:32
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Toten

svar og spørsmål

Legg inn av PondusVF1100C »

Har selv en 1985 VF 1100 C, den satte jeg Pirelli touring dekk på, fungerer fint som f...
Ellers lurte jeg på, 2 plugger pr sylinder... har alle VT 500 C det? Jobber sammen med en som har kjøpt VT 500 C og han hadde byttet 2 plugger, ved egen-service.. Må han da se bedre etter??

Og det med at blinklyset ditt virker når det føler for det. Slik er /var min også. Ser ut som om det er strøm-feil. Når jeg har kjørt litt og fått på igjen strøm, så virker de hver gang, men når jeg tar/tok sykkelen før så virket de ikke ved oppstart f.eks. Tok da ut batteriet og ladet det skikkelig over natta, og sørget for å at pluss og minus pol ble dratt skikkelig til. WOILLLA nå virker de ALLTID. Lykke til. Og en VAKKER DAG kommer sola til østlandet også..... :D
You meet the nicest people on a HONDA.
øhhhh Suzuki mener jeg nå om dagen....

1986 Suzuki GSX 1100 EF, hvit/rød
1987 Suzuki GSX 1100 EF, sort/rød

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: svar og spørsmål

Legg inn av bm »

[quote="PondusVF1100C"]Har selv en 1985 VF 1100 C, den satte jeg Pirelli touring dekk på, fungerer fint som f...
Ellers lurte jeg på, 2 plugger pr sylinder... har alle VT 500 C det? Jobber sammen med en som har kjøpt VT 500 C og han hadde byttet 2 plugger, ved egen-service.. Må han da se bedre etter??

Følg pluggledningene, der er to pr. syl. To sitter åpen og synlige mens de to andre sitter nede i et hull i toppdekslet. V. side fremme og h. side bak.

bm

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Såvar det tid for bytte av registerkjeder. For å slippe å ta ut hele motoren ble sykkelen ribbet ovenfra.
Bilde

I tilegg til verktøy stod en six-pack klar i kroken....

Valgte å kutte kjedene slik at jeg bare kunne skjøte gammel/ny kjede og trekke disse rundt.
Bilde
Teoretisk skulle da timing av systemet være inntakt.....
Men slik gikk det ikke... :shock:

Først trinn var å dekke til slik at smådeler ikke skulle falle ned i motoren.
Her er første kjede snart splittet.
Bilde

Og her er delingen fullendt.
Bilde

Men den ibodde fanskap går ikke alt etter planen.
Her falt kjeden til bunns...
Bilde
Siden man er bare utstyrt med to hender ble det noe grubling på hvordan tre kjeden inn samtidig som man må trekke den gamle ut mens man også skal dreier motoren rundt. Løsningen ble elastiske lastestopper som kjeden ble holdt stram med.

Etter noen kalde og litt grubling for å få timingen på plass igjen kom den nye kjeden på tilslutt.
Bilde

På bakre sylinder falt selvfølgelig en av delene til sjøteleddet ned i motoren, ikke store delen. Men ut måtte den, trengte den for å gjøre jobben ferdig.
Først tappet jeg ut oljen for å se om den kom ut -nope...
Skyllet med bensin -- nope....
Måtte bite i det sure eplet og demontere sidedekslet på motoren.
Der lå den fint i bunnen og ventet bare på å bli hentet ut..
Bilde

Den gamle kjeden var strukket så mye at den var blitt minst ett "ledd" lengre.


Det første bildet er før bytte, her ligger strammeren helt i bunn.
På det siste bildet er kjeden byttet og strammeren er på topp.
Bilde
Bilde

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

UTROLIG STILIG!

Fortsett med dette "bm" :D
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Dette var kult, nesten som å sitte ved siden av....kunne nesten kjenne oljelukta. Bra, fortsett slik "bm"
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Skikkelig rått, sånt kan jeg like :wink:.
Thumbs Up bm.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

hehe, likte det der. kos å sitte her og se på at du mekker :wink:

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Er det kjedelås på begge kjedene, eller måtte du "mekke" til noe selv?

Svar