Elg påkjørsel!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gjest

Elg påkjørsel!

Legg inn av Gjest »

Har tenkt noen ganger på dette. Scenario:

Du sitter på sykkelen din, cruiser bortover veien. Plutselig ser du en elg løpe over et jorde, like ved veien. Den stopper midt i veien foran deg. :shock: Du har akkurat 2-3 skjebnesvangre sekunder til å gjøre noe, men du vet at du ikke rekker å svinge unna.

Hva gjør du?

- Klemmer du inn forbremsa så hardt og fort du kan og satser på at du i det minste "bare" treffer beina på elgen i det du sklir henover veien?

- Bøyer du deg ned så godt du kan og satser på at styret/vindskjermen tar av for det værste smellet?

- Tar du sats og hopper til rett før du treffer elgen i håp om at du kan klare å komme deg unna? (kanskje litt drøy den der, men...)


Jeg har lurt mange ganger på hva som vil være det beste i en sånn situsajon. Tror kanskje jeg hadde gått for å "legge ned" sykkelen og håpe på å bare treffe beina, men det er kanskje lettere sagt enn gjort?


Noen som har hørt om eller opplevd noe sånt?

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Tja... Jeg ville gi full gass, for da hadde elgen blitt så redd lyden fra mine rakarør... hehe....

Neida.. Det er ikke godt å si hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Jeg har hørt noen si at man bestandig skal prøve å kjøre bak elgen, for den snur aldri på veien.. Vell.. Jeg har da sett elg som snur på veien, men det er sikkert ikke så dumt alike vel. :roll:
Bilde

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Sist lørdag ca 0530 var jeg på vei til Kjärringtreff ved Kjärringfossen, ikke langt fra Malung i Sverige. Ca en kilometer fra treffplassen hadde jeg en fart på ca 130 km/timen da jeg så en elg som stakk hodet frem bak noen trær og tok noen skritt frem og stoppet og så på meg mens jeg passert.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Regner med at pulsen var høy da, og etter..
Bilde

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Det var ingen mangel på adrenalin like etter, men jeg styrt unna da jeg så han. Verre var det å få stoppet en svenske på sykkel som kom mot meg i stor fart rundt en sving.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Hehe... Ja det vil jeg tro.. :lol:
Bilde

Gjest

Legg inn av Gjest »

Indian skrev:Det var ingen mangel på adrenalin like etter, men jeg styrt unna da jeg så han. Verre var det å få stoppet en svenske på sykkel som kom mot meg i stor fart rundt en sving.
PHEW! Hørtes litt "hårete" ut. Har ikke opplevd det til nå...

GSXR

Legg inn av GSXR »

Var oppe i en liknende situasjon for fire år siden. Kjørte langs en rett strekning i Trøndelag med forholdsvis mye trær langs begge sider av veien. I en lysning på strekket, dukket det opp en elg i veibanen :o , var ikke mye tenketid her gitt. Var nødt til til å legge meg rundt den på høyre siden. kjørte ut i veiskulderen og ungikk elgen bare såååååååååååååå vidt.

Gjest

Svinge unna

Legg inn av Gjest »

Ser ut til at dere begge to svingte unna. Hmmm, når jeg tenker meg om er det kanskje det mest "naturlig" å gjøre der og da ?!?

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

hehe... Ja det er vel ikke så "naturlig" å sikte på elgen nei.. :lol:
Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

:D Det har du jaggu rett i NoName. Elgen er jo også veldig stor i omfang(tung i kroppen), så jeg tror nok elgen heller "går" fremover enn snur seg og går tilbake om den bli skremt. Teorien Fungerte ihvertfall for meg :D .

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Overhørte en samtale i går (Jeg vet det ikke er pent å lytte, men jeg kunne ikke la være. :oops: ) der konklusjonen ble at man hopper av sykkelen sånn at en selv deiser i asfalten og så får sykkelen får ta støyten med elgen...

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Delayla skrev:Overhørte en samtale i går (Jeg vet det ikke er pent å lytte, men jeg kunne ikke la være. :oops: ) der konklusjonen ble at man hopper av sykkelen sånn at en selv deiser i asfalten og så får sykkelen får ta støyten med elgen...
Hehe... ja det er lett å si det, men jeg tror det er værre å gjøre det i virkeligheten. :roll:
Bilde

GSXR

Legg inn av GSXR »

Delayla skrev:Overhørte en samtale i går (Jeg vet det ikke er pent å lytte, men jeg kunne ikke la være. :oops: ) der konklusjonen ble at man hopper av sykkelen sånn at en selv deiser i asfalten og så får sykkelen får ta støyten med elgen...
Hvem i all verden er det som vil gjøre det da :?: :shock: ikke en sjanse i havet om jeg ville ofret sykkelen min så enkelt.
Drive safe :wink:

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

[ironimodus] Kjører ikke du japse da? Hadde offra en japse lett jeg.. :wink: [/ironimdus]
Bilde

Svar