Forbikjøringer!!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Evje Raceway har det varit tyst om en stund, men nu verkar det ju som att det kanske är något på gång i Sokndal, ca 2 timmar (?) från Kristiansand. "West Rock Motorcenter". Låter ju lovande.. men det gjorde Evje Raceway också.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Skal kun motorsyklister presse sykkelen for å lære kjøreteknikk? Hva med biler, busser, lastebiler.....er de alle dårlig førere hvis de ikke presse kjøretøyene sine?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Ronny skrev:
Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.
quote]

Burde være baner de fleste steder, så man hadde en maks 2 timer for å komme dit, hadde blitt dyrt, men hadde redda mange liv, tror jeg. Har selv en bane 30 minutter fra meg (våler), som jeg skal på kurs på i sommer.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Jeg sendte en mail til Bike Events, som driver med førerutviklingskurs. Limer inn svaret i sin helhet:

Hei!

Beklager seint svar.

Vi Bike Events anser førerutviklingskurs for å være en god arena for å utvikle egne tekniske ferdigheter og eventuelt teste egne grenser. Når vi snakker om å teste egne grenser betyr ikke det at en må kjøre det så langt at en mislykkes og "ligger med nasa i grusen" tilslutt. Vi presser ingen til å gjøre noe de ikke vil eller ikke mestrer, for en skal fortsatt bevare, og kanskje øke kjøregleden.

Vårt syn er at en god del motorsyklister ikke mestrer mc'en godt nok teknisk, og de fleste som deltar på kurs har merker selv stor fremgang på det punktet etter endt kurs.

Mange av de som deltar på slike kurs kommer igjen år etter år, noe som og skulle tilsi at de syns dette er god og nødvenig trening. I tillegg møtes mange med samme interesse på slike kurs og det foregår mange diskusjoner/dialoger som også kan føre til økt kunnskap.

Vi ser med andre ord positivt på det, og har iallefall fått mye positiv tilbakemelding på de kursene vi har hatt. Innhold og gjennomføring av slike kurs kan jo være veldig forskjellig, så vi anbefaler folk å prøve ulike kursarrangører hvis en har hatt negative opplevelser med noen. Det bør være mulig å få opplysninger om hva som foregår/blir gjennomgått på slike kurs før en evt. melder seg på.

Om dette er en kvalifisert kommentar får andre avgjør, men det er iallefall vårt syn og vår erfaring på det.

Håper det kunne hjelpe dere litt.

mvh

Ellen Våge
Bike Events


> Ronny Aas
> Skibåsen 32
>
> Telefon: 380 99 600 / 40 40 50 60
> Telefaks: 380 99 601
> E-post: ronny@cruiser.no
>
> Hei der!
>
> Vi har hatt en lengre diskusjon på forumet vårt om å teste ut grense i
> kontrollerte former (f.eks. på fører utviklingskurs). Det viser seg at
> alle ikke er enige i at dette er bra. Det hadde vært fint å fått en
> kvalifisert kommentar fra en av dere på dette.
>
> Her er det en link til forumet:
> http://www.mcsiden.no/forum/viewtopic.p ... ostorder=a
> sc&start=0
>
> På forhånd takk.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Også kan vi diskutere om man for å lære noe nytt, må prøve noe nytt (teste og utvide grensene sine).

Om man for å lære litt "mer" , må prøve litt "mer" (teste og utvide grensene sine).

Snakket også netopp med kjørelærer på Golins kjøreskole i Flekkefjord, og han mente også at dersom man hadde et par fører utviklingskurs under beltet, var man mye bedre rustet.

JA til førerutviklings kurs ;)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Nå trur jeg ikke at det var så mange som ikke synes pressing av grenser på bane var noe fy-fy. Men jeg tror de tenkte mer sånn på den åpne landevei. Altså offentlig vei.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

da jeg snakket om å presse grenser, forsto jeg det sånn at det som ble tatt opp her, var å presse de på offentlig vei. Noe som ikke er greit. det å presse de på bane er bare bra, det å offre litt penger for å bli en bedre sjafør er noe jeg selv skal gjøre.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses. GSXR

Hele diskusjon om å presse grenser startet med dette innlegget av GSXR. Så ble det snakket om lukkede baner og der er ingen av oss uenig..... Brevet til Bike Events burde ha hatt denne med at uenigheten gjelder å presse grenser på offentlig vei. :mrgreen:
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Bra konklusjon Indian!

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Da er vi jo i teorien helt enige da :lol:

Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant :roll: :lol:
Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Ronny skrev:Da er vi jo i teorien helt enige da :lol:

Ville uansett bare sitere deg litt tidligere i debatten her Indian, din forbaska kverulant :roll: :lol:
Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner....
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
Helt enig med Indian jeg, sånn som jeg forstår den der mener han at han vil vi skal presse grensene våre på Rudskogen, og ikke på veien opp dit.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Her har vi en til. Bomstasjonen på Hommelvik har en farts grense på 50 km/timen. Vanskelig å tro at mannen mister kontrollen når han prøver å bytte felt med så lav hastighet. :shock:
Enda et tilfelle av å presse grensen?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 494115.ece
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Finnes d nå likar einn å gir ne, hiv opp sykkel'n og brøøøl forbi køa samtidig som main ule mot månen
og kjenne maggan vrenge sæ av lykke? :icon_wink:

Ka syns dåkker :whistle: ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

GSXR skrev:Finnes d nå likar einn å gir ne, hiv opp sykkel'n og brøøøl forbi køa samtidig som main ule mot månen
og kjenne maggan vrenge sæ av lykke? :icon_wink:

Ka syns dåkker :whistle: ?
Fantastisk følelse :laughing7: Rett og slett en herlig følelse!! \:D/
Jeg savner vår og sommer... :icon_frown:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Yupp, men jeg overlater wheeliene til andre :icon_cool:

Svar