Forbikjøringer!!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg har møtt en elg i Sverige. I Tyskland i sommer med en fart på ca 150 km/timen fikk jeg plutselig en camping bil i midtfeltet like foran meg. Oppskriften var gass og kontrastyring og jeg klarte meg i begge tilfeller.
Så kan vi leser on ulykkene der folk som er ut for å presse sykkelen maksimalt......
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
k2fire
Innlegg: 62
Registrert: 20 jun 2004, 19:18
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Enebakk
Kontakt:

Legg inn av k2fire »

Alle kan kjøre fort.. men det å kontrollere det, er noe annet...
Hadde en opplevelse etter å ha vært en tur i Hammerfest, sommeren som var.. Var på tur fra byen, inn mot Repparfjord, det var mye rein på veien så jeg var veldig oppmerksom og farten var moderat. Plutselig kommer det en hjulaster på 15-20 tonn ut fra noe buskas og inn på veien, den hadde pallegaffler montert. Han så ikke meg og kom helt ut i min kjørebane. Høyden på gafflene var ca. i min hjelmhøyde.. Da var det kun kontrastyring som gjorde at jeg ikke måtte til innkjøp av ny hjelm...eller noe... :? Skikkelig ekkelt... heldigvis ikke motgående trafikk der og da.
:shock:
XX*SuperBlackbird*XX
http://www.grjotangr.net/

GSXR

Re: Your honor: I object!

Legg inn av GSXR »

Ronny skrev:Tja Indian.

Må få si meg totalt, 100 prosent, fullstendig uenig med deg.

Du kan godt være en passe god fører og klare deg med i alle år, ikke noe å si på det. MEN, hvis man virkelig skal bli god sjåfør må man faktisk teste ut sine egne og sykkelens grenser. Det er et ubestridelig faktum. Og da mener jeg "kjøreteknisk", ikke lesing av traffikk bildet osv.

Å komme å si at man er kjempegod sjåfør, uten å ha vært i nærheten av sine egne og sykkelens grenser, faller på sin egen urimelighet.


F.eks i en nødsituasjon:

Du traver avgårde på "jernhesten" din i sånn passer fart 80-90 km/t. PLUTSELIG står det en elg midt i veien etter en sving, og hvis ikke du legger sykkelen MAKS ned litt faderlig fort, så er du midt i en elg-kropp fortere enn du kan si "OH SHIT!!".

Person 1: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Men personen (sitat): " - Jeg kjører ikke sakte men presser aldri sykkelen min og tar aldri sjanser. "

Person 2: Har lang tur erfaring, er god til å lese traffikk bildet og vet at man skal helst passere bak elgen. Denne personen har presset sykkelen sin og kjent på sine egne og sykkelens grenser. Han har flere ganger vært på fører utviklingskurs (der tøyer man grensene, i kontrollerte former) og vet nøyaktig hvor hans egen og sykkelens grenser er.

Hvem gir DU best odds til å klare seg?

Dette er selvsagt å sette tingene på spissen, men det handler mye av MC-kjøringa om. La meg forklare:

En av bilens hovedoppgaver er å være tilgivende overfor fører feil, den gir deg ekstra sikkerhets marginer. Jeg har ABS (for å hjelp å bremse ordentlig), ESP (for å rette opp bilen ved sladd), antispinn (bakkestart på glatt føre), og sist men ikke minst 4 brede gode stabile dekk, ett i hvert hjørne. Bilen er bygd for å være mest mulig tilgivende og hjelpende ved ekstreme situasjoner. Og den er (hjvis man ser bort fra trafikken rundt oss) utrolig enkel å kjøre. Sett deg inn i bilen, start motoren, sett automaten i "Drive" og styr.

Motorsykkelen er det motsatte. Den er relativt vanskelig å kjøre, og den er faktisk utrolig nådeløs mot førerfeil. Hvis ikke du behersker sykkelen er du ganske raskt "passasjer" på egen sykkel, og de fleste husker den følelsen fra kjøreskolen. Det er derfor vi elsker den. Den er vanskelig å kontrollere, men når man gjør det er det verdens herligste følelse.

Men "jernhesten" stiller store krav til oss som førere, derfor må vi være forberedt på relativt ekstreme situasjoner (i allefall i forhold til bil), fordi vi har ingen sikkerhetsmarginer å gå på. Vi må utnytte og oss selv og sykkelen maksimalt, for å gi oss selv mest mulig marginer å gå på.

Det er i allefall min ærlige mening :D
Dette er virkelig et innlegg det oser kvalitet av :wink: .
Egentlig litt for stort å sitere, men dette er så bra at det fortjener å komme opp en gang til.
Skikkelig rått Ronny !!!

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Tja, driver og selger MC-utstyr og snakkert med mange MC-mennesker der ute.

Prøver bare å dele noen tanker :oops:

:lol:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Vet ikke om jeg er helt enig i at man må presse seg selv og sykkelen maks for å utvikle seg til en bedre fører. Jeg tror at det er denne trangen til hele tiden å presse seg selv og sykkel som er årsaken til mange ulykker, at mange førerne på av disse syklene er bedre motorsyklister enn jeg, se det tror jeg nok, men de har kjørt over evne. Jeg har all tro på førerutviklingskurs, der man riktig nok presser grenser, men under kontrollerte former.
Det viktigste tror jeg er at man hele tiden kjører med god sikkerhetsmargin på egne ferdigheter. Hvis det tilsier at jeg, i følge andre, må krypkjøre i svingene og rulle forsiktig frem til rødt lys, får det heller stå sin prøve.
Jeg tror at min mulighet for å overleve når jeg treffer et stort oljefelt i svingen er større enn en som er ute å presser grensene sine.
Men for all del, vi har alle forskjellig ståsted og meninger, heldigvis.
Gleder meg til våren selv om det går i moderat hastighet :)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Presse grenser på kontrolerte forhold: helt greit
Presse grenser på offentlig vei: ikke greit

Det er det jeg mener...

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Re: Your honor: I object!

Legg inn av D_Demon »

Ronny skrev:Motorsykkelen er faktisk utrolig nådeløs mot førerfeil. Hvis ikke du behersker sykkelen er du ganske raskt "passasjer" på egen sykkel, og de fleste husker den følelsen fra kjøreskolen.

Men "jernhesten" stiller store krav til oss som førere, derfor må vi være forberedt på relativt ekstreme situasjoner (i allefall i forhold til bil), fordi vi har ingen sikkerhetsmarginer å gå på. Vi må utnytte og oss selv og sykkelen maksimalt, for å gi oss selv mest mulig marginer å gå på.
Helt enig med deg der Ronny. Det er kun føreren som kan skape sikkerhetsmarginer på en motorsykkel. Bilførere har kollisjonsputer, vegger, tak, seler, you name it. Vi har oss selv. Altså stilles det mye høyere krav til en tohjulingfører enn til en med 4 hjul. Noen ganger må vi til og med bryte noen trafikkregler for å kjøre sikkert, som å bruke langlyset mot kryss hvor du egentlig har "forkjørsrett". For meg er det å bli sett, 1. prioritet når jeg kjører motorsykkel.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

LinnSurion skrev:Presse grenser på kontrolerte forhold: helt greit
Presse grenser på offentlig vei: ikke greit

Det er det jeg mener...
Det er et meget fornuftig svar, Linn.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner.... :mrgreen:
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Indian skrev:Noen som er tilhenger av å presse sykkelen for å lære kjøreteknikk.....det er ikke så mange som er interesert i å lære på dagene der det regner.... :mrgreen:
Jeg tror det er heller et påskudd for å grisekjøre på veiene. Hvor mange av oss som har tro på å presse sykkelen møter opp på Rudskogen for å presse sykkelen i kontrollerte former? Hvor mange har tatt kurs i førerutvikling?
Svar:

JEG gjorde det i regnvær (på Rudskogen).
JEG har presset sykkelen min i kontrollerte former på Rudskogen.
JEG har tatt kurs i førerutvikling, på Rudskogen.

Ikke dra alle over en i kam da :D

JEG er også 100% fullstendig overbevist om at det har reddet livet mitt/helsa mi, ved minst en anledning. Og det holder for meg.

Det selvsagt lov å sette ting på spissen, det gjorde jeg også. Men jeg er selvsagt også enig i at å presse grensene på landeveien med ulovlig og/eller farlig kjøring gjerne fører til ulykker, før eller siden.

Men dere som sier at dette har misforstått hele innlegget mitt. La meg gjøre dette helt klart og tydelig en gang for alle: Jeg tror at å presse seg selv og sykkelen sin opp mot grensene, I KONTROLLERTE FORMER, gjør deg til en bedre motorsyklist enn hvis du aldri gjør det.

Thor Arne: Det hjelper ikke alltid å "krypkjøre" over alt, dessuten så er det helt bortkastet å tro at men kan gjøre det hele tiden. Det er det dessuten ingen som gjennomfører, det vet du også :wink:

Jeg foreslår at dere som ikke har tro på det spør en person som VIRKELIG kan føreropplæring osv om dette. Nei enda bedre. Jeg skal invitere et par kjørelærere jeg kjenner til å skrive litt om å presse litt ekstra på "I KONTROLLERTE FORMER", he he (her jeg gjort det tydelig nok nå?).

Sies det noe annet så bøyer jeg meg selvasgt i støvet for folk med lang erfaring og kunnskap, jeg er selv ikke noe orakel, og i stand til å ta til meg andres råd og erfarne tips.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Se det ja, dette var noe som engasjerte mange. Neida Ronny, jeg vet at jeg ikke kan krypkjøre hele tiden, og håper at jeg ikke gjør det. Selv om jeg føler at jeg kjører fort nok på min virago, syntes nok noen av førerne av plastrakettene at jeg krypkjører likevel :) men det driter jeg i, bare jeg har det fint 8)

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

GSXR skrev:
Thor Arne skrev:
GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.
Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:
GSXR skrev:
Thor Arne skrev:
GSXR skrev: Mener og tror at motorsyklister generelt sett er flinkere til å lese og forutsi trafikkbildet enn øvrige grupper.
Det er jo å håpe, men vi har nok endel svin på skogen selv, når det kommer til trafikk forståelse og utførelse.
Svin på skogen, ja for all del, hvem har ikke det. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg presser sykkelen for det den er god for, men det tilsier ikke dårlig lesing av trafikkbildet, heller tvertimot. Jo mer man presser seg selv og sykkelen, dessto mere observant må man være.
Som motorsyklist er man nødt til å tøye grensene for å bli en bedre fører. Det holder ikke å ta ut sykkelen kun i finvær, ligge å dulte akkurat på fartsgrensen, krypekjøre gjennom svinger og trille sykkelen over lyskrysset. Nei, en god fører kjenner sykkelen sin, og skal man lære sykkelen skikkelig å kjenne må den presses.
Jeg limer et innlegg fra GSXR i annet post om hastighet.....
"Tok ut sykkelen en tur i dag å, kosa mæ som ...........,ja som bare juling.
E itj akkurat rekord da, men va nå opp i ca. 260 km/t Wink .
Berre lækkert. Stor fart gir alltid et Kick. Enig/uenig, let us hear.........."
For å bli en bedre fører? Not.
Å for en tur det var.......

Hør nå her, jeg liker alt som er relatert til fart og spenning, og jeg må ærlig
innrømme at jeg får et kick av å tøye grensene mine.
Dette gjør jeg ikke for å bevisst gå inn for å bli en bedre fører, men fordi jeg liker adrenalinkicket.
Spiller ingen rolle om det er strikkhopp, kampsport, hastighet, etc, etc så lenge det er en eksremsport.
Men dette er som sagt et annet emne.
Husk nå på at det er en grunn til at emnene er adskilt, da innlegg fra andre emner er
skrevet i en annen sammenheng, gir det fort et feilaktig inntrykk å blande dem.
Det innlegget du har innlemmet her, er fra min side så slettes ingen reklame for å bli en bedre fører.
Om du leser igjennom denne tråden her en gang til, så ser du hvor jeg står mht det å bli en bedre fører.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Er litt enig at det kan gi litt feil vinkling når man blander innleggene. Men når det kommer til pressing av grenser er jeg nok enig med Ronny, at det bør gjøres på sikre områder, og ikke i trafikken. Det er en kjennsgjerning at man snevrer inn synsfeltet jo fortere man kjører. Da vil det, uansett hvor konsentrert man er, være vanskeligere å oppdage små, men viktige detaljer i trafikkbildet. Slik som sand, olje og eller møtende/kryssende trafikk.
Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Thor Arne skrev:Liker heller ikke tanken på å få en som presser grensene sine over i mitt kjørefelt i sving når jeg kommer kjørende på søndagstur med barn bakpå.
Ja det der hadde vært et mareritt, men sannsynligvis hadde det gått greit med oss som satt i bilen og ikke fullt så greit med sykkelen.

Jeg mener virkelig dette med å presse grensene, men jeg skulle bare så inderlig ønske at det fantes en bane å gjøre det på her på sørlandet.

Å reise til Rudskogen tar minimum 2 dager (6-7 timers kjøring EN vei + all tiden det tar å kjøre +++). Det sier seg selv at det bare ikke går å kjøre dit hver helg.

Jeg tror tiden er overmoden for en bane her på sørlandet, og det faktumet at vi ikke har noe reelt alternativ, må faktisk etter min mening ta litt av skylden for at mange tøyer grensene på landeveien. Det er jo ikke noe alternativ...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Svar