Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

Er kanskje tilsatt nok additiver men endringer i motor må til.

Using alcohol fuels like ethanol, however, requires certain adjustments in car engines to be fully operational. Engine modification is not advisable for cars that use ethanol fuels in low concentration of up to 20%. But for E85, which is the declared concentration as alternative fuel, and Ee95, which is designed for high compression engines, modification is needed. When gasoline-only powered vehicles are loaded up with ethanol fuel, its computer systems, designed to read limited amounts of oxygen (ethanol contains greater amounts of oxygen), can be destroyed, thus creating engine problems. So motorists must first acquire a fuel flexible vehicle (FFV) by buying a new one or modifying the old, before deciding to switch to the cleaner fuel alternative that is ethanol.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Ja det må endringer til, men ikke på motoren, men på komponenter til motoren. Topp, blokk, stempler, veiv, ventiler osv osv er akkurat det samme.
Samme som når du bygger om en bensinbil til propan, samme motor men noen forandringer må til.
Men motor tar ikke skade av etanol.
Fordelen med etanol er at du kan ha mye høyere kompresjon, høyere turbotrykk osv.
Det er en grunn til at dette er mye brukt i div racing.
Det hadde neppe skjedd hvis motor tok skade av etanol. Og det er snakk om 85-95 prosent etanol, ikke noen få prosent som i pumpebensin.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Akkurat, innsprøytningssytem, og det er ikke motor, men komponet på en motor. :thumleft
Motor tar ikke skade.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

Hehe ikke helt enig enda. Hva med filter som tettes og skaper havari?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

fantastisk...
etanol inneholder visst mer energi enn bensin er det også noen som påstår..jadda..... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 17 mai 2019, 18:02 fantastisk...
etanol inneholder visst mer energi enn bensin er det også noen som påstår..jadda..... :knegg
Etanol inneholder ikke mer energi, men egenskapene i etanol gjør at du får utnytten mer av energien før du får tenningsbank kontra bensin på en stempelmotor.
Så du henter mer effekt av en motor på etanol i forhold til med bensin.
En grunn til at Top Alcohol i drag race er en egen klasse, nettopp fordi de har mye mer effekt enn de som går på bensin.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 17 mai 2019, 18:02 fantastisk...
etanol inneholder visst mer energi enn bensin er det også noen som påstår..jadda..... :knegg
Hvem påstår det?
Etanol inneholder MINDRE energi per liter enn normal bensin.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: 17 mai 2019, 18:26
mekkern skrev: 17 mai 2019, 18:02 fantastisk...
etanol inneholder visst mer energi enn bensin er det også noen som påstår..jadda..... :knegg
Etanol inneholder ikke mer energi, men egenskapene i etanol gjør at du får utnytten mer av energien før du får tenningsbank kontra bensin på en stempelmotor.
Så du henter mer effekt av en motor på etanol i forhold til med bensin.
En grunn til at Top Alcohol i drag race er en egen klasse, nettopp fordi de har mye mer effekt enn de som går på bensin.
<denne uttalelsen skal jeg delvis støtte.
men energi pr liter er mye mindre så du må benytte mye mer etanol-i kombinasjon med overladning for å oppnå ytelsesøkning
-Metanol derimot vil kunne gi litt bedre effekt -også bare med korrekt mengde (eller en mix med bensin) og litt høyere kompresjon uten å ha behov for overlading. Svenskene drev å rotet noe med M-15 (15% metanol i bensin) på slutten av 70tallet/begynnelsen av 80..
men det ble ingen suksess.
https://www.ok.se/historia/miljofokus/f ... -drivmedel
Vi prøvde med ombygging på en singel 500... ..gikk litt bedre og kaldere men..nææii..:lol


Men gjeldende Top Alcohol bilene er Metanol mest vanlig-ofte i kombinasjon med en viss andel Nitrometanol -hvis de ikke har kompressor.
Men her er det mange varianter innad i klassen som avgjør hva som er lov/og brukanes.
(Top Fuel er kompressor OG nitromethan(store mengder))


Hvis en skal ha mulighet til å hente ut effektpotensialet av alkohol kontra bensin i en forbrenningsmotor slik at forbruket ikke blir lidende eksempelvis E85. så bør en prinsipielt benytte en dieselmotor som grunnlag og ikke bensinmotor siden en må foreta endrede parametre i syklusen for å oppnå dette.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Bjerknez »

Alt høres så riktig ut når mekkern sier det :twothumbs: :vs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Overladning og etanol er gode greier såfremt man husker og ha store nok dyser :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 17 mai 2019, 15:51 Hvilke påstander tenker du på?
Du kan forsøke å lese meldingen der spørsmålet mitt kom, så finner du kanskje ut av det etter en stund. Lykke til med letingen. ;-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Det er nettopp derfor jeg lurer.
Etanol er mye brukt som drivstoff og det kan jo klare å google på egenhånd.
Litt unøyaktig påstand om at etanol har mer krutt men du kan utnytte mer av energien i det kontra bensin på grunn av selvantenning av bensin

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 18 mai 2019, 06:52 Det er nettopp derfor jeg lurer.
Etanol er mye brukt som drivstoff og det kan jo klare å google på egenhånd.
Litt unøyaktig påstand om at etanol har mer krutt men du kan utnytte mer av energien i det kontra bensin på grunn av selvantenning av bensin
Du klarte det ikke, og opptrer uryddig. (Det er forsåvidt ikke uventet.)

Du skrev:

"Det er neppe skadelig for motoren med etanol. Motorer som går på E95 går jo på 95% etanol.
Men det er mer krutt i etanolen."

Jeg er forøvrig godt kjent med at etanol kan benyttes som drivstoff, så det trenger jeg ikke google.

Det er nevnt skadelige virkninger av etanol i drivstoff mange ganger i denne tråden, men det virker ikke
som du har fått med deg nevneverdig av det.
Jeg gjentar noen få poeng:

"ETHANOL IN GASOLINE: THE PROBLEMS
**** Because ethanol contains one-third less energy per gallon than gasoline, adding ethanol to gasoline leans out the fuel-air mixture, possibly enough to cause damage. Several manufacturers of small engines have said they will not honor warranties if fuels containing more than 10 percent ethanol are used.

Recent-model automobiles have digital fuel injection capable of automatically compensating for this leaning effect of E15 fuel. “Yellow-cap” or “Flex-Fuel” vehicles, which make up about four percent of the U.S. auto/light-truck fleet, are able to compensate for fuels containing up to 85 percent alcohol (E85).

**** Metal fuel-system parts can corrode as a result of exposure to alcohol. Fuel additives are sold to inhibit this. Solvency of alcohol in certain fuel-system plastics, rubber and seal materials used in older vehicles can lead to softening and swelling. Fuel additives cannot prevent this.

**** Alcohol absorbs water from any source (even from the atmosphere). Once alcohol that is dissolved in gasoline has absorbed sufficient water, it can separate from the gasoline and settle to the bottom of the tank. If this separated water-alcohol mixture is drawn into the engine’s fuel-system, the engine will run lean and may misfire or stop running. ..." https://www.cycleworld.com/2013/07/05/e ... motorcycle

I et relativt ferskt eksemplar av Classic Bike (?) var det en artikkel om et firma som bygde om topper på eldre Kawasaki-sykler, slik
at disse skulle håndtere etanol bedre.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?

Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
En annen BMW-eier som fikk problemer ( https://www.cycleworld.com/real-world-l ... ank#page-2 ) :

"Until my BMW wouldn’t fire, ethanol was a word I ignored at the gas pump. After spending a few hours with Hughes, ethanol is a dirty a word that is costing riders a lot of money and long-term usage will only make things worse."

I samme artikkel sier en som driver verksted følgende:

“Twenty percent of my repair business, maybe more, is due to ethanol,” Hughes claims. “I’m either replacing parts that ethanol has eaten, cleaning residue out of places like fuel injectors and fuel pumps, or fixing all the issues that water in fuel causes.”

A KTM team Hughes tunes for has lost two races due to failed fuel injectors directly related to ethanol. He has personally replaced dozens of Ducati fuel tanks due to ethanol’s damage. “Ducati flew a 55 gallon drum of America’s ethanol to Italy to study because they were having so many fuel-related issues in this country,” Mike tells us. ..."
mvh

-gsx750_80

Svar