Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev: 27 apr 2018, 09:12
AJ skrev: 27 apr 2018, 08:29 Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag :mc1 .
Må desverre kjøre 5 mil hver vei for å komme til nærmeste stasjon med 98 :evil
Tips, som jeg regner med du allerede har tenkt på, mens noen kanskje ikke har gjort det...?
Fyll 98 hver gang du fyller i løpet av de siste kjøreturene i sesongen og sørg for å ha med en femliters kanne og fyll opp denne på den aller siste turen.
Så etterfyller du fra denne når du parkerer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av kgjersda »

Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98 :D
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

kgjersda skrev: 27 apr 2018, 09:41 Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98 :D
Jeg benytter en Kawasaki 250R til ca 80 km pendling, daglig. Jeg fyller alltid 98 oktan V-power fra Shell, her til lands.
Til tross for dette gikk sykkelen dårligere enn vanlig på den fulle tanken, som hadde vært lagret siden november.
Særlig merkbart var det at akselerasjonen var dårligere på høye gear (ligger stort sett i 6. gear), og den var lite villig til å
passere et relativt høyt turtall, vesentlig lavere enn rødt felt på turteller (13 000 omdr./min).

Sykkelen ble tatt ut 24. mars, og benyttet sporadisk. På den vinterlagrede tanken målte jeg et forbruk på 0.46 liter / mil,
noe som lå markant over det høyeste jeg har registrert noensinne tidligere, som var 0.44 liter / mil.

I juli i fjor, like etter en service der plugger, luftfilter, olje, filter, kjede og drev ble skiftet, lå forbruket på i underkant av 0.38 liter/mil.
Bruksmønsteret mitt er relativt konstant, i og med sat mesteparten av kjøringen er pendling til og fra jobb.

Jeg antar en del av forklaringen på at motoren gikk dårlig på den første tanken eller så, skyldes at bensinen er forringet under
lagring, inkludert kondens i tanken. Så dersom 98 V-power fortsatt er etanolfri, så er det andre forhold som spiller en vesentlig rolle
når bensin forringes også. Burde spørre shell om de har begynt å blande etanol også i 98-oktan..

(Hadde liknende problemer på vårparten i fjor, og brukte litt Tunap servicekonsentrat, noe kondensfjerner, og stadig nyere 98 oktan..
Sykkelen ble også den gang "seg selv" etter noen få uker / 10-talls liter forbruk).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av kgjersda »

Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:

https://www.shell.no/business-customers ... lader.html

For V-Power Nitro+ 98:

Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %

Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:

https://www.shell.no/business-customers ... lader.html

For V-Power Nitro+ 98:

Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %

Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

kgjersda skrev: 27 apr 2018, 09:41 Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98 :D
250en min startet veldig lett. Selv uten noen lading av batteriet på rundt 4 mnd var det som den hadde vært startet under ett døgn tidligere.
Den fyrte opp momentant. Men, den gikk dårligere den første tida.
På sykler med vesentlig kraftigere motor enn 250en kan jeg se for meg at man ikke merker evt effekttap som følge av forringet bensin, siden
man gjerne ikke er i nærheten av å ta ut motorens potensial / krefter i det daglige.
På "baby-Ninjaen" (som de kalles noen ganger) merkes dårlig drivstoff godt, feks i en forbikjøring oppoverbakke, i 6. gear..
Det tok en tid før sykkelen kom seg etter lagring på en låve, fra juli 2015 til ut juni 2016 og..
Tror nok bestemt det hadde med gammel bensin å gjøre, selv om det var Shell V-power 98 det var snakk om også da..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av kgjersda »

Sendte epost til BunkerOil og ble akkurat oppringt av en hyggelig ansatt der.

Han fortalte at nå på vårparten i 2018 ble all bensin og diesel oppjustert til 7% biodrivstoff, ikke 5% før årsskiftet. Dette innebærer 7% etanol for all bensin.

Når det gjelder 98-oktan så er det *IKKE* tilsatt noen etanol. Dette fordi 98 er regnet som et drivstoff som blir brukt i mange applikasjoner som ikke tåler tilsetninger.

Han fortalte også videre at spesielt på eldre biler (30-40-tallet) så kunne man bruke 98-oktan for å bli kvitt etanolen, deretter tilsette noe parafin for å senke oktanen igjen :prf

Her er en artikkel fra NAF datert 10. mars angående 7% bio. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... og-diesel/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Det er et "kjent syndrom" at den overvintrede bensinen gir mindre "futt" enn ferskt nyfylt bensin.
Akkurat hva det er vet jeg ikke siden motorene starter lett og går stort sett som vanlig-men mangler noe krefter ved belastning.(og muligens noe høyere forbruk) :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Fra AMCAR sine nettsider, 21. januar i år ( https://www.amcar.no/aktuelt/flere+posi ... amcar.html ):
"...Regjeringen gikk inn for 98E0 som sikringskvalitet (Prop. 1 S 2017–2018) - når man skulle fase inn E10. Den proposisjonen er behandlet av stortinget, som ordlyden refererer til. Og slik AMCAR oppfatter det er det en bekreftelse på at 98 okt E0 etableres som sikringskvalitet. I diskusjoner om hvordan dette skal gjennomføres er det kommet opp et forslag om at det skal ses på en regionsvis fordeling når det gjelder dekningsgrad for stasjoner som skal føre 98 E0. Det betyr at bruk av kjøretøy, som ikke kan bruke 95 okt E10 og kjøretøyhobbyen, sikres ved at det ved lov skal forefinnes sikringskvalitet 98 E0 drivstoffkvalitet på stasjonsnettet når man faser inn E10. ..."

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Nå har det vel vist seg at også noen nyere BMW sykler har fått problemer med Etanolen på tankmåleren,det har visst tatt knekken på en "målestrips" eller lignende..? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

For å opplyse noen, og irritere en del andre: ;-)
https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+e ... indre.html :
"...Allerede med 10 % innblanding dukker det opp problemer med bensinslanger, bensinpumper, korrosjon og senere lekkasje i drivstoffsystemet. Slike problemer har igjen ført til driftsstans og bilbrann.
Etanol egner seg best for bruk i nyere kjøretøy som brukes daglig. Med etanolholdig drivstoff vil det, i et kjøretøy som står, allerede etter tre uker begynne å skje en prosess med drivstoffet som eldre kjøretøy takler dårlig, eller ikke takler i det hele tatt. Det er et faktum at ingen kjøretøy før 1987 er beregnet for å kjøres på etanolholdig drivstoff. Derfor har det vært viktig for AMCAR å være offensive i spørsmålet om innblanding av bio-etanol helt siden problematikken ble kjent for oss i 2013. ..."

Vi har minst 5 % etanol i det meste av drivstoff som selges her til lands. Og så er det ikke slik at det er først ved 10 % etanolinnblanding
at etanol kan forårsake problemer for motorer, gamle og nye.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Vet at det har begynt å bli problemer med tankmåleren på en del nyere BMW sykler, er visst et "målestripe" inne i tanken som ikke liker høyere andel med Etanol. Ducatis plasttanker er jo et velkjent problem at sveller slik at monteringsskruene ikke passer når en har hatt av tanken for service. , eksempelvis Hypermotard.

Når det gjelde forbruk kontra ytelse så detter forbruket på bilen med en halv desiliter i snitt.. med 98oktan så går Fiestaen m 140hk motoren på under 0.5liter på mila ved langkjøring-turkjøring i telemark med kjøring over imingfjell og småveier der det ikke blir helt ideel flyt havner på 0.5. med 95 oktan/etanol så snitter den nærmere 0.6.. dette er vertifisert med kjørekomputer og fylling på samme pumper/bensinstasjon og speedo sjekket med gps, så det bør være reelle tall.Bilde

Forøvrig:
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Togmannen »

gsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09
kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:

https://www.shell.no/business-customers ... lader.html

For V-Power Nitro+ 98:

Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %

Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.
https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.html
- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.

- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Bjerknez »

Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?

Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Togmannen skrev: 10 mai 2019, 15:21
gsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09
kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:

https://www.shell.no/business-customers ... lader.html

For V-Power Nitro+ 98:

Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %

Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.
https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.html
- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.

- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.
Hvis dette stemmer er det mye mer etanol i drivstoff her til lands enn det jeg var klar over.
Vi får regninga, i form av skader på kjøretøy, og ulykker. Båt- og bilbranner, og etterhvert dødsfall?
Branner i tunneller har vi og sett en del av..
:-k

Svar