Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev:Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

Min forståelse utfra en del innlegg i denne tråden er at kjøretøyer som lagres deler av året (som våre MC'er) tar mer skade av etanolen enn de kjøretøyer som brukes året rundt.

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?
Etanol i drivstoff tiltrekker seg vann, i langt større grad enn for drivstoff uten. Jo mer etanol i drivstoffet, jo verre.
Vannet fører til korrosjon i forgassere med deler av zink og aluminium. Som et biprodukt av slikt korrosjon
produseres "guffe" (som noen ganger kan se ut som gråhvitt pulver), som kan tette små kanaler i forgasser(e) og føre
til at disse fungerer suboptimalt. Motoren vil kunne gå dårligere. At vann blandes i bensinen kan forårsake problemer
både i forgassermotorer, men også i innsprøytningssystemer. (Hvordan dette påvirker FI-systemer er jeg ikke sikker på.)

Etanol i drivstoff vil kunne føre til at motoren går med høyere driftstemperatur enn ellers, med bla økt slitasje som resultat.

Vann tiltrukket av etanolholdig drivstoff kan under lengre tids lagring i noen tilfeller blande seg med motoroljen, slik at de
smørende egenskapene hos oljen reduseres. --> Økt slitasje.

For 2-taks motorer vil etanol i bensinen også kunne redusere smøreevne hos oljen som blandes med bensinen. --> Økt slitasje.

Etanolholdig bensin som har tiltrukket seg vann vil kunne forårsake startproblemer, dårligere motorgange og redusert effekt,
i alle fall inntil drivstoffet er forbrukt og uttynnet med nyere bensin.

Problemer som følge av at etanolholdig drivstoff tiltrekker seg vann kan reduseres ved hyppig bruk. Dermed kan kjøretøy
som benyttes jevnlig, året rundt, bli mindre skadelidende enn de som benyttes mer sjeldent, dvs de med et bruksmønster
som mange har for små motorer i gressklippere, motorsager og påhengsmotorer feks.

Her er et ferskt tillegg, der det bla sies noe om problemer som følge av etanol i drivstoff knyttet til innsprøytningssystem, blant annet:
http://www.cycleworld.com/real-world-lo ... -your-tank
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har vel sagt det før I denne eller en annen tråd, men jeg har en vedmaskin med bensinmotor. Her har jeg hatt mye problemer med at forgasseren er full av ei seig rustfarget, gele aktig guffe, hvis den har stått med bensin I tanken. Vedmaskinen er skjeldent I bruk mer enn 2-3 måneder I året. Håper jeg husket å tappe den sist gang.
På veteranbilen min fra 1942 har jeg ingen slike problemer enda jeg bruker same bensinen. Tydelig så er det et eller annet I vedmaskinen som ikke tåler etanolen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Gsx750_80:

Jeg har kritisert dokumentasjonen du la frem i tidligere innlegg.
Da er det bare rett og rimelig å applaudere det siste du kom med, fra Cycle World.

Så et spørsmål.
Kondensfjerner inneholder isopropanol som gjør at vann løses opp og binder seg til bensin,
hvordan virker kondensfjerner sammen med etanol?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 24 jan 2017, 08:19 Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

...

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?
Det er flere årsaker til dette, og flere er berørt i denne tråden tidligere.
Siden jeg sitter med April-nummeret av Classic Motorcycle Mechanics" foran meg, henviser jeg til en artikkel der;
"Phut-phut bang! Old Forsooth is fettling his firing on his 888 and getting frustrated".

Det skrives om langvarige forsøk på å starte en Ducati med fuel injection, som antakelig har stått en god stund.
Av ulike årsaker går ikke dette, og artikkelforfatteren refererer til en konsultasjon med sykkelen hos Mick Bosman,
som er ekspert på fuel injection, og driver firmaet "Bike Sport Developments" ( http://www.bikesportdevelopments.co.uk/ ).
Sykkelen hadde fått skader på drivstoffsystemet, og etanol får skylda.

Artikkelen ender med "...The moral of this story is that not using your fuel injected bike frequently is very, very bad for it's health -
possibly terminal. I was lucky but having listened to Mr Injector's horrifying tales of modern ethanol rich petrol's effect on old
injectors, my 888 will be treated to nothing but the finest, lead-rich Avgas from here in. Thankfully my local airfield willingly sells me it.
You have been warned."

Mark Forsyth, som skriver for "CMM", er så heldig at han får tak i etanolfritt drivstoff på den lokale flyplassen.
De fleste av oss er antakelig ikke i en slik situasjon.

Etanol-relaterte problemer for en relativt ny BMW, her, fra en annen artikkel; http://www.cycleworld.com/real-world-lo ... -your-tank .

Andre land har hatt etanol i større mengder enn her på berget, over lengre tid, og der er folk antakelig mer kjente med problemene.
Jeg har lest omtrent samtlige utgaver av Cycle World, Motorcyclist, Classic Motorcycle Mechanics og Classic Bike de siste årene.
Problemer knyttet til etanol i drivstoff dukker opp hele tiden i disse magasinene. Pussig nok bagatelliseres problemene her på berget
ofte, og enkelte politikere ønsker sogar etanolinnhold langt over det bil- og mc-fabrikanter tolererer for opprettholdelse av garantier feks.
Olje- og gass-relatert virksomhet samt produksjon av etanol er viktige næringer her til lands, så det er kanskje noe av grunnen til
at det ikke er særlig kritikk i toneangivende media.
(Minner litt om den søplete, miljøskadelige og forurensende oppdrettsnæringen vi har her til lands, men det er forsåvidt en helt annen diskusjon. Jeg kan heldigvis velge å la være å spise oppdrettslaks, men kanskje ikke velge bort etanolholdig drivstoff for kjøretøyene..)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 27 feb 2011, 00:34 Ja, i følge http://www.fuel-testers.com/list_e10_engine_damage.html" onclick="window.open(this.href);return false; er det svært mange uheldige følger av etanol
i drivstoff. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
- dårligere drivstofføkonomi pga levere energimengde per vekt (eller volum) i etanol kontra tradisjonelt drivstoff uten etanol.
- kortere holdbarhet hos drivstoff med etanol, som gjør at kvaliteten forringes signifikant ved lagring (eks vinterlagring av MC).
- lettere å få kondens i drivstofftank.
- mindre effekt / trekkraft hos motor.
- redusert startvillighet hos motor.
- redusert akselerasjon.
- redusert levetid hos en lang rekke motordeler.
- tetting av dyser og kanaler tilknyttet drivstoffsystemet.
- skader på metall-, gummi-, og plastdeler i tilknytning til drivstoffsystem.
- skader på stempler og stempelringer.
Listen det refereres til over nevner i tillegg mange andre problemer.
Det sies på samme side at flymotorer ikke får benytte drivstoff med etanol,
og at mange eldre motorer, utenbordsmotorer, motorer i gressklippere etc ikke bør
ha drivstoff med etanol. Enkelte "precautions" her:
http://www.fuel-testers.com/ethanol_eng ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
relativt fersk artikkel om motorskader som følge av etanol i bensin, denne gang med fokus på båtmotorer; Ny bensin kan skape trøbbel for båteierne: http://www.aftenposten.no/norge/Ny-bens ... 8162b.html

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Thunderace »

Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Thunderace skrev: 09 mai 2017, 19:57 Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch
Usikkert 98 oktan vil være etanolfri, dessverre: "Men i motsetning til land som Finland, har ikke norske myndigheter så langt presentert noen planer for såkalt «sikringsstandard» ved siden av den nye etanolbensinen. " sies det i http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 533482.ece fra 31. mars 2017.
Håper politikerne (majoriteten av de) blir presset til å opprettholde E0, dvs etanolfritt tilbud.
mvh

-gsx750_80

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Thunderace »

Ja, vi får bare krysse fingrene

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 09 mai 2017, 21:22
Thunderace skrev: 09 mai 2017, 19:57 Vil 98 oktan være tilgjenelig i fremtiden? Hva vist ikke? Bare å bestille seg El-sykkel da? :scratch
Usikkert 98 oktan vil være etanolfri, dessverre: "Men i motsetning til land som Finland, har ikke norske myndigheter så langt presentert noen planer for såkalt «sikringsstandard» ved siden av den nye etanolbensinen. " sies det i http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 533482.ece fra 31. mars 2017.
Håper politikerne (majoriteten av de) blir presset til å opprettholde E0, dvs etanolfritt tilbud.

Noe relatert til AMA's stadig pågående kamp for etanolfri bensin i USA:


Federal agency seeks comments on ethanol-blended fuel
Submit today!
Take Action by Aug. 31


The Renewable Fuel Standard proposal announced July 5 by the U.S. Environmental Protection Agency shows a slight reduction from the 2017 obligations but does not reflect the agency's promise to listen to motorcyclists, who have registered a low demand for higher ethanol blends.

The EPA should lower the 2018 volumes even further than proposed when the final rule is issued this year. The current proposed volumes, even though they are 1 percent lower than the 2017 volumes, would still greatly increase the risk of inadvertent misfueling for motorcyclists and all-terrain vehicle owners by continuing the increased availability of higher-ethanol fuel blends that are unsafe for these vehicles, such as E15 (15 percent ethanol by volume).

Act now by submitting comments to voice your concern. The deadline is Aug. 31.

The EPA's proposed Renewable Volume Obligations call for 19.24 billion gallons of biofuel for 2018, down from 19.28 billion gallons this year.

Of the 19.24 billion gallons of biofuels proposed for 2018, 15 billion gallons would be conventional renewables, primarily corn ethanol, with lesser amounts of conventional biodiesel and renewable diesel.

What is jeopardized by the proposed rule is consumer choice at the fuel pump. Pressure from the ethanol industry to distribute more high-ethanol fuels, like E15, endangers the ready availability of E10 and threatens to eliminate E0 altogether, the only fuel recommended for older and vintage motorcycles.

Per the proposed rule, "When estimating per gallon costs, we consider the costs of ethanol on an energy equivalent basis to gasoline (i.e., per energy equivalent gallon), since more ethanol gallons must be consumed to go the same distance as gasoline due to the ethanol's lower energy content."

Many consumers want E0 for their motorcycles, ATVs, boats, lawn mowers and other equipment, because it does not pose the risk of alcohol-related engine and fuel system damage. The proposed rule does not mention these types of vehicles or small engines whatsoever. It mentions only marine recreationists as users of E0. Yet, the renewable fuels requirements have marginalized E0 in favor of E10 or higher blends.

Moreover, the EPA acknowledges the amount of E0 sales originally was estimated to be about 200 million gallons. The revised numbers place the figure at about 500 million gallons.

Also important, the proposed rule mentions the likelihood of misfueling with higher ethanol blends only once. In the 2017 rule, it was never mentioned. This is the same misfueling mitigation plan that initially mandated an ill-conceived four-gallon minimum fuel purchase to address the concerns raised by the AMA. It is still easily misunderstood, misapplied or ignored by state governments and retail operators.

Fuels with higher ethanol content must adhere to federal labeling rules. Pump labeling is confusing at best, yet extremely important to protect against inadvertent misfueling. Some retailers conflate the EPA-approved E15 label with the Federal Trade Commission-approved label. (There is only one approved label for E15.) One unapproved label being used incorrectly refers to E15 as a "Flex Fuel." This label circumvents the Reid Vapor Pressure restrictions that prohibit the sale of E15 fuel in certain parts of the country during the summer months.

The draft proposal fails to mention the Misfueling Mitigation Plan or problems with blender pump labeling.

The EPA opened a comment period to allow the public to voice its opinion on the proposed rule. And the AMA has the tools to make it easy for you to submit comments.

There is nothing more powerful than tens of thousands of riders joining together to express their concern with unsafe fuel for their machines.

Now more than ever, it is crucial that you and your riding friends become members of the AMA to help protect our riding freedoms. More members mean more clout against the opponents of motorcycling. That support will help fight for your rights - on the road, trail, racetrack, and in the halls of government. If you are a motorcycle rider, join the AMA at www.americanmotorcyclist.com/membership/join.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Legger merke til at bilen har fått noe tenningsbank ved bruk av 95oktan....greit at den har bankesensor men den greier ikke kompensere nok...selv om bilen er oppgitt til å kunne bruke 95oktan-dette var ikke problem før i våres.

Så bensina er "dårligere" enn den var.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Informasjonsmøte om drivstoff 2018 - Aurskog-Høland Gammelteknisk Forening



Informasjonsmøte om drivstoff 2018 - Aurskog-Høland Gammelteknisk Forening


10. april 2018 @ 19:00 until 21:00




Møtet dreier seg om utfordringene vi ofte opplever med moderne drivstoff, som har mer organiske tilsetninger enn tidligere. Åpent for alle, medlem eller ikke.

Punkter/temaer: *Hvorfor er drivstoff i dag så mye mindre egnet for lagring enn tidligere? (Miljøkrav, aromater etc.) * Hvorfor leveres ikke 98-oktan lenger? *Sommer-, høst-, og vinterdiesel, hva er forskjellen?

Anders Kleve Kleve Svela (Senior Fuel Product Manager) og Sergio Casadiego fra Circle K Norge AS vil holde hovedinnlegg og svare på spørsmål.

Siden plassen kan være begrenset, vil vi at dere melder dere på til dette møtet. Påmelding til epost april@gammelteknisk.no eller med SMS/tlf. 98 01 55 60. Påmeldingsfrist: lørdag 7/4-2018.

https://www.motorhobby.no/no/events-tmp ... k-forening

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Tiderace »

1997 Triumph Thunderbird 900, Mikuni forgassere.

Tbird’en gikk perfekt på 95 oktan Statoil-bensin gjennom hele 2017-sesongen etter forgasser-rens i mai.
Sykkelen ble satt i vinteropplag med full tank i slutten av oktober (uisolert kaldgarasje med kraftig avfukter).
Den ble tatt fram i midten av april (5,5 mnd. lagring uten start). Da gikk den ureint på lave turtall, i form av rykking/jaging/pottesmell. Lei tendens til motorstopp på tomgang, måtte kjøres på choke i bytrafikk. Normal gange på høyere turtall.
Merkeverksted brukte en og en halv time til å lete etter feil i forgassere og øvrig bensinsystem, uten å finne noe åpenbart.
Tømte deretter tanken for 95-oktanbensinen som ble fylt på i oktober, helte på en skvett Star Tron Enzyme Fuel Treatment og fylte opp med 98 oktan (Shell V-Power).

Resultat: Etter ti kilometer kjøring var sykkelen frisk.
Fra nå av holder jeg meg til 98 oktan, også gjennom sesongen, men vil sjekke jevnlig at den er E0. Blir også 98 oktan tilsatt etanol, blir det å tømme tanken og forgasserne fullstendig før vinteropplag.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Her fra instruksjonsboka på min 2017/18 modell bil:
Bilde

dette bør stadfeste at det ikke er like bra bensin som før...Eller diesel...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag :mc1 .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av SverreOlsen »

AJ skrev: 27 apr 2018, 08:29 Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag :mc1 .
Må desverre kjøre 5 mil hver vei for å komme til nærmeste stasjon med 98 :evil

Svar