Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
KawaKjetil

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av KawaKjetil »

Grendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..

8-D
Haha :D Jeg har en sånn miljøvennlig Golf med EGR ventil. Den liker ikke nymotens miljødiesel og så ut som den var spylt med tjukkolje etter ca 45 tusen km. Så når reperasjonen kostet kr 16k på mitt lokale verksted (møller tar 22k for samme) fant jeg ut at jeg skulle fylle v-power som har bedre forbrenning og lavere tenntemperatur. Håper regnestykket mitt går i pluss :D

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Nomade »

KawaKjetil skrev: 11 jun 2019, 10:16
Grendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..

8-D
Haha :D Jeg har en sånn miljøvennlig Golf med EGR ventil. Den liker ikke nymotens miljødiesel og så ut som den var spylt med tjukkolje etter ca 45 tusen km. Så når reperasjonen kostet kr 16k på mitt lokale verksted (møller tar 22k for samme) fant jeg ut at jeg skulle fylle v-power som har bedre forbrenning og lavere tenntemperatur. Håper regnestykket mitt går i pluss :D
Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere det ;)

KawaKjetil

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av KawaKjetil »

Nomade skrev: 11 jun 2019, 16:07 Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere det ;)
Ja, det er planen å få utført på neste service - om mulig. Var noen som skrev her en gang at det skulle gå an :thumleft

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

Endel info her, kanskje ikke helt upartisk, men
http://injectorrepair.com/ethanol-problem/

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.

Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.
Jeg fikk følgende fra Esso i dag, etter å ha spurt:

"Takk for at du kontaktet Esso Norge kundeservice.

Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan inneholder 5% etanol, derimot Blyfri 98 får ikke innblanding av etanol.

Esso stasjonen i Stjørdal tilbyr Blyfri 98."

Jeg spurte konkret om stasjonen på Stjørdal.

KawaKjetil

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av KawaKjetil »

gsx750_80 skrev: 12 jun 2019, 10:09
KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.

Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.
Jeg fikk følgende fra Esso i dag, etter å ha spurt:

"Takk for at du kontaktet Esso Norge kundeservice.

Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan inneholder 5% etanol, derimot Blyfri 98 får ikke innblanding av etanol.

Esso stasjonen i Stjørdal tilbyr Blyfri 98."

Jeg spurte konkret om stasjonen på Stjørdal.
Høres bra ut :thumleft Da er nok det standarden på Esso 98okt får en håpe.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

Noen som har sjekket ut hvor mye det er i diesel på de forskjellige stasjonene?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800
"I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes...."

Det har lenge vært sagt at etanol har vært fraværende i 98-oktan fra enkelte leverandører. Man kan lure på om det fortsatt er tilfellet.
Noen merking som indikerer innhold av etanol har jeg til gode å se her til lands.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 07 okt 2019, 15:52
mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800
"I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes...."

Det har lenge vært sagt at etanol har vært fraværende i 98-oktan fra enkelte leverandører. Man kan lure på om det fortsatt er tilfellet.
Noen merking som indikerer innhold av etanol har jeg til gode å se her til lands.
Jeg var tidligere medlem av AMA (American Motorcyclist Association), men får fortsatt epost derfra. Denne kom 23. september.
Her ønsker de å stoppe drivstoff med mer enn 10 % etanol, mens vi her i Norge skal ha hele 20 %.
Ikke bare eldre kjøretøy som vil lide under dette.


"Bill would cap ethanol in nation's fuel supply

Tell your representative to support H.R. 2540 today


H.R. 2540, the bipartisan Food and Fuel Consumer Protection Act of 2019, introduced by U.S. Reps. Bill Flores (R-TX) and Peter Welch (D-VT), would cap the volume of ethanol blended into the nation's fuel supply at 9.7 percent of the total volume of gasoline. The American Motorcyclist Association supports this bill and other efforts to reform the Renewable Fuel Standard.

This bill would stop the federal government from forcing E15 fuel (15 percent ethanol by volume) into the market. Capping the ethanol mandate helps ensure the availability of safe fuels, such as E10, and a continuing place in the market for ethanol-free gasoline (E0) for older motorcycles.

The AMA, along with other partners on Capitol Hill dedicated to protecting consumers adversely affected by E15, is working to generate more support for this bill and others at a time when E15 is set to become more available throughout the country, thanks to rule changes by the Environmental Protection Agency that allow its sale year round.

None of the estimated 22 million motorcycles and all-terrain vehicles in use in the United States is certified by the EPA to operate on fuel containing more than 10 percent ethanol. Inadvertent use of E15 in vehicles not designed for its use can damage fuel system and engine components and void manufacturer's warranties.

Tell your representative to support H.R. 2540 by sending a prewritten message by clicking the "Take Action" button. ..."

R100PK
Innlegg: 3
Registrert: 21 feb 2018, 20:11
Motorsykkelen din: BNW R1200GS

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av R100PK »

Hm. Jeg fylte svensk E85 på min 2008 BMW R1200GS da jeg vet at den skal tåle 15 % etanol. Det ble feil, for det var jo med 85 % etanol!
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

R100PK skrev: 09 okt 2019, 12:43 Hm. Jeg fylte svensk E85 på min 2008 BMW R1200GS da jeg vet at den skal tåle 15 % etanol. Det ble feil, for det var jo med 85 % etanol!
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.
Dette er jo litt diffust...
Tanken inneholdt "normalbensin" før fylling og ble utblandet med ukjent mengde E85..
At motoren ikke fungerte riktig er ikke rart da E85 inneholder 30% mindre energi og styresystemet/dyser greier ikke kompensere for dette.
men at "motoren oppførte seg normalt" med innblanding av "guffe" vil ikke si at motoren ytet normalt eller ikke vil ta skade av slik bruk.

Dette blir som da bensinstasjonen jeg fylte på hadde feilfylt diesel i bensintanken i bakken og bensin/dieselblandingen sykkelen fikk laget tenningsbank-gikk normalt men ville totalhavarert etter en stund hvis det ikke ble tatt grep.
Selv om man umiddelbart ikke merker feil er driftforholdene inni motoren ukjente.

"lurium" er lurium. og etanol i bensin er dritt.

Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Interessant!
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?

Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 09 okt 2019, 16:51
mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Interessant!
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?

Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
Ved gjennomvarm motor tilføres innsuget vann i form av dusjesprøyte eller lignende slik at motoren suger til seg vann-når disse dråpene treffer de varme flatene inne i motoren vil disse gå over til steam og fjerne sot når dråpene treffer den varme sota.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av dypen »

Uten at det har noe med saken så er vanninnsprøytning brukt i forbindelse med trimming av bensinmotorer med turbo for å øke fyllingsgraden. Har testkjørt en Golf GTI for en del år tilbake som hadde nybygget turbo vanninnsprut og ja det funka ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 09 okt 2019, 17:36 Uten at det har noe med saken så er vanninnsprøytning brukt i forbindelse med trimming av bensinmotorer med turbo for å øke fyllingsgraden. Har testkjørt en Golf GTI for en del år tilbake som hadde nybygget turbo vanninnsprut og ja det funka ...
For å senke temp og kunne kjøre med høyere ladetrykk er vanninsprøytning fint-men må tilsette mer vann enn bensinmengden ellers øker temp inne i motor-hvorfor fant jeg aldri ut... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar