Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.

Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

gsx750_80 skrev:
Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.
Det stemmer nok.
Tenkte på at E10 har vært en stund, og det er på en måte 'godtatt' av produsenter som en grense for etanoinnblandet-drivstoff.
Litt dumt at hvis det nå blir E20 som standard...

Er det sånn at 98 oktan har E0? Eller er den på E5?

Har fylt 95 oktan siden jeg kjøpte min sykkel. Ikke merket noen problemer, men hvordan er det "in the long run"?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Toven skrev:
gsx750_80 skrev:
Toven skrev:E10 og E5 har vært en stund, men det er vel E15 og E20 blandingene som byr på problemer..
Problemer oppstår lenge før du når et innhold på feks 15 % eller 20 %, både for veterankjøretøy og nyere.
Det stemmer nok.
Tenkte på at E10 har vært en stund, og det er på en måte 'godtatt' av produsenter som en grense for etanoinnblandet-drivstoff.
Litt dumt at hvis det nå blir E20 som standard...

Er det sånn at 98 oktan har E0? Eller er den på E5?

Har fylt 95 oktan siden jeg kjøpte min sykkel. Ikke merket noen problemer, men hvordan er det "in the long run"?

Flere leverandører tilbyr fortsatt etanolfri 98 oktan. Mer om akkurat det i en tidligere posting av i dag.
Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før etanolen gjør seg merkbart negativt gjeldende, og har valgt kun å benytte 98 oktan på mc, for egen del.
(Har også en Mitsubishi med GDI motor der jeg benytter 98 når jeg kan, siden disse sies å være relativt lite kompatible med etanolholdig drivstoff).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Det har antakelig ikke vært etanol i drivstoff særlig lenge, såpass langt nord. Den klitoriserte gressmopperen din vil muligens få problemer etter vedvarende, langvarig, misbruk av etanol.
mvh

-gsx750_80

Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

Ah... øynene bommet den setningen der :)
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring da jeg handlet importveteranbil fra Sverige, det tok fire år fra slangene var nye til de sprakk i motorrommet og sprutet vilt rundt seg. Flaks jeg sto stille og tok det hele med stor fatning. Veteranbil i brann er ikke uvanlig i disse tider. Selv må jeg skifte bensinslanger på sykkern, de er helt oppsprukket innvendlig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

gsx750_80 skrev:
Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
Den første videoen viser vanndråper i tanken eller under påfyllingslokket (?)
Videre, etter 1 min 51 sek korrosjon på utsida av veivhuset samtidig som han prater om forgassere.
Hvorfor viser han ikke en korrodert forgasser da ?
Noe til dokumentajon. :-k

Den andre videoen handler for det meste om bensinslanger, og han viser frem flere.
For alt vi vet kan de være 30 år gamle, det ser i alle fall ut som han hadde flere tiår med deler liggende.

En gang jobbet jeg litt med småmotorer, steinharde bensinslanger og deformerte forgassermembraner var de vanligste feilene på
motorsager og gressklippere med startproblem, i tillegg til feiljusterte forgassere.
Dette var for vel 20 år siden, og da var det vel ikke etanol i bensina her i landet ?
Vi solgte også strømagregater fra Gebe, de kom med ferdig morknede slanger, uten at det hadde vært en dråpe bensin på tanken.

Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:
gsx750_80 skrev:
Jompa skrev:Hvor får man kjøpt bensin som ikke tåler vinterlagring?
Jeg bruker gressklipperen tre mnd i året og lar den stå i en utebod over vinteren. Det har jeg gjort i omtrent 20 år, og tanken er av og til halv, av og til full eller tom.
Det kommer an på hvor mye det var på tanken da klipperen ble parkert.
Lagringstemperaturen ligger fra pluss 15 til minus 25 med variasjoner mellom mildvær og frost gjennom vintern.
Allikevel starter den på tredje trekk hver gang jeg tar den i bruk uti juni.
Et par videoer om etanol i drivstoff, og følger av det, her:
https://www.youtube.com/watch?v=B-3Tnx1HSRQ
https://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0
Det ble nevnt at etanol ble innblandet i drivstoff i USA, uten at dette var tydlig nok kommunisert til forbrukerne. Det minner om
situasjone her på berget.
Den første videoen viser vanndråper i tanken eller under påfyllingslokket (?)
Videre, etter 1 min 51 sek korrosjon på utsida av veivhuset samtidig som han prater om forgassere.
Hvorfor viser han ikke en korrodert forgasser da ?
Noe til dokumentajon. :-k

Den andre videoen handler for det meste om bensinslanger, og han viser frem flere.
For alt vi vet kan de være 30 år gamle, det ser i alle fall ut som han hadde flere tiår med deler liggende.

En gang jobbet jeg litt med småmotorer, steinharde bensinslanger og deformerte forgassermembraner var de vanligste feilene på
motorsager og gressklippere med startproblem, i tillegg til feiljusterte forgassere.
Dette var for vel 20 år siden, og da var det vel ikke etanol i bensina her i landet ?
Vi solgte også strømagregater fra Gebe, de kom med ferdig morknede slanger, uten at det hadde vært en dråpe bensin på tanken.

Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.

Dette var bare to videoer jeg fant i farten. Greit dersom du velger å tro at etanol ikke er noe problem. Du er i selskap med mange, om det er en trøst. Artig at du etterlyser bedre dokumentasjon, men selv bare har noen usammenhengende historier å komme med.

Du har utvilsomt rett på ett punkt. Det var dårlig med etanol i bensin for 20 år siden, i alle fall her til lands.

Dersom du ikke gidder å sette deg inn i saken, eller tror at det er uproblematisk er det greit for meg. Pælm så mye etanol i motorene dine
som du bare orker for min del..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

les gjerne hele innlegget før du svarer, f eks dette:

sitat
Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
sitat slutt

Mulig at jeg skriver litt usammenhengende, men det fantes altså elendige bensinslanger lenge før etanol i bensinen,
og forgassere som var grodd igjen av "sukker".
Har ikke skrevet et eneste ord om at jeg tror etanol er uproblematisk, og når jeg kritiserer "dokumentasjonen" din er det for at jeg
ER interessert i å sette meg inn i sakene.
Kunne sikkert finne en video fra ett eller annet jallaverksted med en som anbefaler ren etanol, hvis jeg var ute etter å finne bevis for at det var uproblematisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:les gjerne hele innlegget før du svarer, f eks dette:

sitat
Tviler ikke på at Etanol påvirker både gummislanger og membraner, men skal noen overbevise meg med dokumentasjon, må de komme med noe bedre enn de to videosnuttene du gravde frem.
sitat slutt

Mulig at jeg skriver litt usammenhengende, men det fantes altså elendige bensinslanger lenge før etanol i bensinen,
og forgassere som var grodd igjen av "sukker".
Har ikke skrevet et eneste ord om at jeg tror etanol er uproblematisk, og når jeg kritiserer "dokumentasjonen" din er det for at jeg
ER interessert i å sette meg inn i sakene.
Kunne sikkert finne en video fra ett eller annet jallaverksted med en som anbefaler ren etanol, hvis jeg var ute etter å finne bevis for at det var uproblematisk.
Det finnes massevis av dokumentasjon i denne tråden, og andre steder.

At det har eksistert dårlige bensinslanger før etanol ble innblandet i drivstoff sier absolutt null og niks om etanolens virkninger.

Dersom du er interessert i å sette deg inn i problematikken synes jeg du kan gjøre det innen du kommer med slik støy, ved å lese innlegget slik fanden leser bibelen, nær sagt.

Lykke til med voksenopplæringen. ;-)
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av cannon »

Jeg har ingen formening om etanolens skader på våre kjøretøy, men jeg ha et spørsmål:

Min forståelse utfra en del innlegg i denne tråden er at kjøretøyer som lagres deler av året (som våre MC'er) tar mer skade av etanolen enn de kjøretøyer som brukes året rundt.

Hvis den forståelsen er riktig, hvorfor er etanol mer skadelig for en lagret motor enn den er for en motor i bruk?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Zettexx »

....mer skadelig på lagret MC fordi det bygges opp mer kondens.


Rent teoretisk kan dette påvirkes av å sørge for helt tørre lokaler som til enhver tid er godt under duggpunktet.

Spritens etsing på pakninger og gummi, vil ikke endre seg.

Lagt tilbake i hjernebarken husker jeg noen artikler om bruk av silikonsslanger og teflon....

Silikon er vel dårlig ide. men PTFE og teflon tror jeg var beste løsning.

Sikkert noen andre som husker hvordan det ble.

Svar