Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Crinos skrev:Det "beste" med dette er jo at det er vi som uskyldige forbrukere som må ta regningen for rast motor, og det er INGEN ting vi kan gjøre for å forhindre det, annet enn å la kjøretøyet stå....
Eller finnes det type oljetilsetning som hjelper og forebykker mot havari?

Bare for å skyte inn, så driver dem å tuller med dieselen også, regner ikke med at det er så alt for mange diesel mc'er her inne, men "ødelagt" drivstof er jo like viktig å være klar over uansett hvor mange hjul kjøretøyet har.
Interessant artikkel om etanol i drivstoff, fra BusinessWeek;
http://www.businessweek.com/lifestyle/c ... 058678.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som vet om Statoil og Shell fortsatt tilbyr etanolfri 98-oktan?
I Tyskland så jeg nylig bensinpumper der evt etanolinnhold var angitt på pumpa. Det samme er visst påbudt i mange amerikanske
stater.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Barbarozza »

Du har jaggu dratt fram en gammel tråd

Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????

Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.

De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange

Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Memento mori

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Anaxim »

Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Du har jaggu dratt fram en gammel tråd

Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????

Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.

De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange

Artikkelen du linker til er fra 2009 til info


Jeg har dratt fram en gammel tråd, og det er helt ok, uansett hva du måtte tenke og mene om det.

Jeg forsøker selv å unngå etanolholdig bensin når jeg kan, og unngår problemer heftet til dette, selv.

Dersom du ikke er interessert i å sette deg inn i saken, er det naturligvis helt opp til deg.

Er eventuelt dårlig ettersyn og dårlig service en grunn til å skaffe seg enda flere problemer, feks ved å bruke drivstoff med etanol?
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:47, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Anaxim skrev:Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
Bekymringen gikk ikke på oktantall, men innblanding av etanol i drivstoff. Etter å ha lest en del om problematikken, i feks engelske mc-tidsskrift, forsøker
jeg for egen del å unngå drivstoff med etanol (når jeg kan).
En interessant artikkel om temaet finnes feks i artikkelen "Ethanol free petrol" i Classic Motrorcycle Mechanics, fra Juli i i år.
I mange stater i USA må bensinpumper merkes med aktult etanolinnhold. Jeg har sett det samme i Tyskland, der det sto feks 5 % etanol på enkelte
bensinpumper. Skadene fra bruk av etanol i drivstoff er mange. Regningen for reparasjoner får forbrukerne.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av PCP »

Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Anaxim »

Nei, poenget med 102-oktan bensin var bare at det da er lite sannsynlig at det er alkohol i bensinen...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mortenolb »

Såååå, ifølge den lista tåler ingen suzuki-sykler verken E5 eller E10.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Aldeles utmerket! Dette var meget informativt! Det framkommer feks at ingen Honda, Suzuki eller Yamaha motorsykler er egnet for etanolholdig
drivstoff. Noen Kawasaki er egnet for drivstoff med etanol.
Det gjelder for så "lite" som 5 % etanol. Såvidt jeg vet er det allerede 5-7 % etanol i mye av bensin og diesel i Norge.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:

"

REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES

Introduction

The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.

Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.

Carburettor Equipped Engines

Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.

The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.

Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.

As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.

Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.

Fuel Injected Engines

In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.

Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.

Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.

Exhaust And Evaporative Emission Levels

Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.

Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:43, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:

"

REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES

Introduction

The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.

Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.

Carburettor Equipped Engines

Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.

The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.

Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.

As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.

Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.

Fuel Injected Engines

In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.

Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.

Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.

Exhaust And Evaporative Emission Levels

Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.

Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.


.
mvh

-gsx750_80

Toven

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Toven »

Fyller bare metanol :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Nå er det slutt på 98-oktan (etanolfri) på den lokale Statoil-stasjonen. Shell har fortsatt sin 98-oktan, og jeg kjører på den.
Jeg er redd det blir etanol i alt drivstoff etterhvert.
Statoil kjøper billig "maisetanol" fra USA og Brasil, i følge en artikkel ( http://www.aftenposten.no/okonomi/--Det ... g=w180c169" onclick="window.open(this.href);return false; ) og blander det i drivstoffet.

Tror nok ganske bestemt at det er skadelig med etanol i bensin og diesel, ja.
Likevel hevder drivstoffprodusenter at det ikke er det, mens andre hevder det motsatte. Uten sammenlikning forøvrig, kan det minne
om tidlige tiders diskusjoner omkring hvorvidt røyking er skadelig.
http://www.nbcnews.com/id/25936782/ns/b ... B1C2k0cSM8" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg er redd man etterhvert kun vil få kjøpt etanolholdig drivstoff. Det er mange som tjener på det, både produsenter av etanol og drivstoff,
og ikke minst verksteder.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Barbarozza »

Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.

Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.

Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.

Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.

Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
Det står deg og andre fritt til å tro hva dere vil, naturligvis. At en tråd er gammel gjør den ikke nødvendigvis mindre aktuell. Det kan også være hensiktsmessig og ryddig
å holde seg til få tråder, i stedet for å starte nye om samme tema, i mange tilfeller. ( Når det er sagt, tar du feil med hensyn på alderen på tråden, uten
at det er noe viktig poeng).
Hittil har man hatt et valg, ved å kunne kjøpe etanolfritt drivstoff. Det kan bli stadig vanskeligere.

Classic Motorcycle Mechanics hadde i Juli-nummeret en artikkel om temaet over 5 sider. Hvis noen vil ha en kopi, så si fra, så kan jeg skaffe...

Du kan gjerne senke skuldrene, som du sier, men det er nok en del som har et mer bevisst forhold til hva de putter på tanken enn det det ser ut som du har.

Svar