Uheldige følger av etanol i drivstoff

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 402
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av niko » 09 okt 2019, 18:00

Hvordan merker jeg at motoren er nedsota? Og kan det ha noe med høyt oljeforbruk å gjøre?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 312
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av dypen » 09 okt 2019, 18:08

Har du en motor som har gått veldig langt ville jeg være betenkt med en behandling som fjerner all sot. Overraskelsen kan bli oljeforbruk utover normalen om du ikke har hatt det tidligere. Jeg har testet :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2065
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 » 09 okt 2019, 18:42

Generelt skeptisk til alt av lurium og triks.
Har dog brukt Diesel Purge fra Liqui Moly på gamle Benzen. Konsentrert! Da ble det andre boller. Returen gikk gjennom tre filtre før luriumet gikk inn i dieselpumpa igjen. Motoren hadde forøvrig rundet en halv mill. Km.

Sålenge kompen er bra og det er lite blow-by, la motoren være!

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling » 09 okt 2019, 19:11

AJ skrev:
09 okt 2019, 16:51
mekkern skrev:
09 okt 2019, 16:43
Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Interessant!
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?

Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
Litt om vanninjeksjon/WI satt i system:

[youtube]https://youtu.be/PhShcJZ3JAk[/youtube]

Fodeler som han sier i videoen:
1. får ned tamperaturen på A/F miks, det medfører mindre sjangs for "knocking"/tenningsbank/totalhavari/smeltede stempler
2. pga 1 kjører man opp ladetrykket i turboen, på den her maskinen som fra før har 444hk, velger de å ta ut 493hk pga WI
3. man kan kjøre annen tenningstidspunkter, det betyr vel at tenningstidspunktet kan settes nærmere optimalt med tanke på effektuttak
4. mindre stress på stempler, ventiler, turboer og katalysatorer
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2065
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 » 09 okt 2019, 19:54

Turbo kan kjøpes som komplett kit til K1200RS ink. Vanninsprøytning for drøye 300hk :)

Bilde
Bilde

mekkern
Innlegg: 5526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern » 09 okt 2019, 21:07

Og da er vi tilbake på et sted vi kan utnytte mulighetene med E85....
Med sin høyere oktan( antiknock) kan vi ha høyere ladetrykk og mengden av fuel (30%+i forhold til ren bensin) vil da også kjøle forbrenningskammeret og gi muligheten av ennå høyere forbrenningstrykk og effekt. ( og forbruk)

Men dette forutsetter også at alle deler er kompatible med drivstoffet- egentlig bygget som en alkoholmotor med en dæsj bensin for lettere tennvillighet i kulde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 599
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe » 09 okt 2019, 21:29

Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 5526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern » 09 okt 2019, 21:37

Geiroe skrev:
09 okt 2019, 21:29
Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 599
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe » 09 okt 2019, 21:53

mekkern skrev:
09 okt 2019, 21:37
Geiroe skrev:
09 okt 2019, 21:29
Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
Ja det er vel der begrensningen ligger. :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling » 10 okt 2019, 19:45

Kjører ett par mil med fuel stabilizer før dvala...null problem da.

Har brukt denne ett par overvintringer:
Bilde

Mekkern: (siden jeg vet hvor du bor), du får den hos Bakken Motor i Kobbervikdalen. 355ml flaske holder til 227l.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

mekkern
Innlegg: 5526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern » 10 okt 2019, 21:09

Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling » 10 okt 2019, 22:45

mekkern skrev:
10 okt 2019, 21:09
Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

mekkern
Innlegg: 5526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern » 11 okt 2019, 09:31

ZZR-Erling skrev:
10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev:
10 okt 2019, 21:09
Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling » 11 okt 2019, 10:09

mekkern skrev:
11 okt 2019, 09:31
ZZR-Erling skrev:
10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev:
10 okt 2019, 21:09
Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
Du må si fra dersom du deltar i Rally Knuten.

:twothumbs:
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester