Recalls/tilbakekallinger - nye og gamle MC-modeller...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Recalls/tilbakekallinger - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

Tilbakekallinger (recalls) er et ikke helt ukjent fenomen i bilindustrien. Om det dreier seg om feil på bremser eller gasspedaler som lever sitt eget liv, så er dette et fenomen mange bilfabrikker sliter med fra tid til annen.
Det verste eksemplet i bilindustriens historie er Ford Pinto saken fra USA for mange år siden. Men den skandalesaken skal vi la ligge i denne omgang.

Problemet oppstår også i MC-industrien, men antakelig i langt mindre grad enn hos de som lager biler.
TDM'en jeg hadde var en modell som ble tilbakekalt grunnet svakhet ved TPS'en, dvs. denne lille throttle position sencor greis, som gjorde at noen TDM'er bråstoppet uten noen god begripelig grunn eller - enda verre - gassen hang seg opp slik at fører og sykkel havnet i situasjoner som ikke uten videre var særlig trygge og håndtérbare...

Nå er det et av Hondas nye flaggskip som tilbakekalles pga. en materialsvakhet med motoren. I verste fall må motoren byttes...
Så kan man stille spørsmålet; hvor grundig er kvalitetskontrollen?
En MC-modell bør vel trippelsjekkes før den slippes på markedet siden risikoen er meget stor for fatale følger om noe teknisk på sykker'n svikter.

Om det er flere modeller der ute - nye eller gamle - som det bør advares mot, vet jeg ikke. Men hvis noen kjenner til dette er det, etter mitt mening, all grunn til å legge ut info om det her i denne tråden.

Her er i hvert fall info'en om Hondas nye VFR 1200...:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... EPI-124511" onclick="window.open(this.href);return false;
VFR1200.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

Her en nyttig oversikt over recalls.
Kanskje står din MC på lista?
Verd å sjekke nærmere...:

http://motorcycleviews.com/recalls/moto ... ecalls.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av ArcticTiger »

Hmm, interessant :-k Jeg sjekket for 2009 som er året for ny-Tigern min, men fant bare BMW, Harley og Kawasaki i noe antall i lista.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Hmm, interessant :-k Jeg sjekket for 2009 som er året for ny-Tigern min, men fant bare BMW, Harley og Kawasaki i noe antall i lista.....
Eneste recall'en på Tiger av tidligere årsmodeller - 2007 og 2008, tror jeg det er? skal være noen skiver eller no' til dette løstsittende bagasjebrettet.
Stusset fælt på dette da GMS-folka sa at sånn skar'e vara, nemlig at brettet føles som å sitte løst, kan skyves fra side til side fordi skruene ikke er skrudd til slik at brettet sitter børr fast.
Det skal visst være bevegelig... Av sikkerhetshensyn under kjøring :eh
Og jeg som trudde at brettet var i ferd med å løsne... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av ArcticTiger »

AJ skrev:Eneste recall'en på Tiger av tidligere årsmodeller - 2007 og 2008, tror jeg det er? skal være noen skiver eller no' til dette løstsittende bagasjebrettet.
Stusset fælt på dette da GMS-folka sa at sånn skar'e vara, nemlig at brettet føles som å sitte løst, kan skyves fra side til side fordi skruene ikke er skrudd til slik at brettet sitter børr fast.
Det skal visst være bevegelig... Av sikkerhetshensyn under kjøring :eh
Og jeg som trudde at brettet var i ferd med å løsne... :redface

Det kommer av at du har så innmari høy bagasje AJ!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:
AJ skrev:Eneste recall'en på Tiger av tidligere årsmodeller - 2007 og 2008, tror jeg det er? skal være noen skiver eller no' til dette løstsittende bagasjebrettet.
Stusset fælt på dette da GMS-folka sa at sånn skar'e vara, nemlig at brettet føles som å sitte løst, kan skyves fra side til side fordi skruene ikke er skrudd til slik at brettet sitter børr fast.
Det skal visst være bevegelig... Av sikkerhetshensyn under kjøring :eh
Og jeg som trudde at brettet var i ferd med å løsne... :redface

Det kommer av at du har så innmari høy bagasje AJ!
:knegg Ja, disse bildene av bagasjeløsningene er ikke helt gode, gitt...
Men blir bedre med RevPack'en :janikk
Og kanskje også denne Dowco-saken jeg nettopp kjøpte.
Men så oppdaget jeg at den helst skal ("recommended", står det... :8-[ ) brukes i kombo med brett og sissybar/back rest, dvs. at noen festegreier med borrelås på ryggen på softbag'en skal tres nedpå et ryggstø for å stabilisere Dowco'en i tillegg til reimfester rundt og under brettet. Og no' ryggstøgreier på setet har jo ikke jeg på Tiger'n...
Så denne Dowco softbag'en må prøves noen ganger før jeg finner den beste løsningen, tror jeg... :-k
Og da blir det så klart nye bilder :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av GTline »

Det var ikke mye som stod om min BMW K1200GT 2006 modell der.
Men i virkeligheten er det ganske mye recall på den....... men her i norge fungerer ikke dette ihvertfall ikke fra noen av leverandørene.

Jeg kan jo legge ut problemene jeg har hatt med min her til opplysning for andre.

Det begynte med at jeg hentet sykkelen og dro rett på langtur ned til Spania....oppdaget da en forunderlig lyd fra clutchen.....(hørtes så ille ut som når man bom geara på gamle biler) men jeg tenkte at det holder vel hjem for det er jo garanti. I tillegg fungerte ikke kjørecomputeren riktig på bensin forbruket.
Jeg kjørte 10000 km på turen så det var rett inn på service med sykkelen her hjemme hvor jeg på peker disse feil.
Når sykkelen hentes etter vinterlagring hos BMW leverandøren i Oslo fikk jeg beskjed om at det ikke var noe feil. Jeg kranglet litt på det da jeg hadde lest på et amerikansk forum at det var recall på cluthen. Svaret var at jeg ikke skulle tro på alt jeg leste på nettet!!!!
Så da var det tut å kjør neste sesong og da bestemte jeg meg for å ta servicen i Tyskland. Der opplevde jeg å få huden full av kjeft om hvorfor jeg ikke hadde byttet clutchen før. Måtte si at verkstedet i Oslo sa den var bra og nektet å bytte den. Det var opprinnelig pinnen som holder lammelene som var dårlig...sporet var ikke dypt nok til å kaste olja godt nok rundt sa lammelene hadde brent seg. De hadde ikke clutch inne i tyskland der jeg var men de byttet pinnen i håp om at den skulle bli litt bedre. Dessuten sa tyskeren at det var recall på olje korka...den nye skulle ha en ventil. Den kunne de ikke bytte for meg da det var lagt inn i systemet fra norge at den var byttet (med andre ord løgn)
Jeg dro tilbake til verkstedet i norge og konfronterte dem med dette, men det måtte jo være en "glipp" var svaret. Det tok to måneder til med krangling ang. clutchen og det endte med at jeg kjørte 23000 med dårlig cluth. Kjøre computeren fikset de i Tyskland det var software oppgradering som fikset det. Men her i Oslo vardet ikke noe feil på den heller selv om den ikke gikk å null stille selv om den viste et forbruk på nesten en liter på mila. De sa det skyltes at det var plast tank og kunne påvirkes av temperaturen (trodde de tanken var en ballong eller?)

Neste ting som skjedde var at den skeinet ivei på tomgang....skvatt første gangen på vei inn i en rundkjøring og turtallet han på 4000....flaks jeg ikke fløy ut når jeg slapp clutchen.
Dro inn å klaget på dette da det skjedde jevnlig...sykkelen ble jo ikke til å stole på, men samme svar igjen...er ikke recall på noe sånt. Jeg hadde også da lest på nettet at det var recall i europa og usa på luftinntaksboksen. Men nei, de ville justere på noen "pott meter". Da sa jeg stopp og nektet dem og skru på fin justeringer på kretskortet på sykkelen når de ikke visste hva de drev med.
Derimot var det recall på setene så jeg fikk nye seter....sikkert greit det, men jeg hadde jo litt viktigere problem
Vinteren kom og jeg tenkte på å selge den....men ble tipset om å ringe Mc-huset Nydal.
Det visste de om recallen på inntaksboksen, de var til og med så hyggelige at de kom å hentet sykkelen i Oslo...fikset den og leverte den på døra (det kaller jeg god service)
Så røyk ABScomputeren, var ikke noe problem å få byttet den på Hamar heller.

Når jeg nå var innom Tyskland på vei hjem fra tur tok jeg service der nede og overraskelsen var stor da de ringer med og sier at de har byttet clutchen igjen (gratis) . Den var jo byttet men fungerte ikke helt bra....men brydde meg ikke om det. Da viste det seg at firmaet i Oslo som byttet clutchen hadde satt inn en ny med gammelt serie nummer og den var jo også utdømt. Men jeg fikk jo ny nå men må si jeg ble veldig betenkt og hva som ble gjort sist. Alt blir jo rapportert inn til Bayern så de har oversikt. Tyskeren kunne ikke begripe hvorfor det var satt inn en ny "gammel" cluth.

Ikke vet jeg men jeg lar ikke det verkstedet røre min sykkel de har null kontroll på recaller og det hjelper ikke engang hvis du står med kopi av den amerikanske bullentinen i hånda heller. Mulig recall jobber er dårlig betalt i norge???

Nå går sykkeln som en drøm, men det tok mye tid å krefter for å få gehør her hjemme i Oslo. Budre være unødvendig hvis de fulgte med i timen.

Phhhuuu...denne ble lang men måtte bare få det ut :doh

Godtvoksen

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av Godtvoksen »

Det var ikke noe særlig god attest for BMW.... :-J

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

Husker at det var en recall sak på TMD 900 på årsmodellene 2002 til og med 2005 hvor TPS'sen (Throttle Response Sencor) måtte byttes.
Og dette tror jeg ble utført kjapt og smertefritt på de syklene det gjaldt.
Sykkelprodusentene og alle serviceledd fram til eier bør ta slike ting på alvor siden flere av disse recall'ene innbefatter ting som har med kjøresikkerheten å gjøre.
I tillfelle med TDM'en var det en liten jobb å bytte TPS'en, men om den ikke ble gjort kunne eieren (føreren) oppleve ubehagelig situasjoner med en uregjerlig og uforutsigbar gassrespons.
Ikke like ille som situasjonen GTline beskriver, men likevel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av Geir »

Godtvoksen skrev:Det var ikke noe særlig god attest for BMW.... :-J
Tja, det var vel snarere en dårlig attest for forhandleren enn for BMW som merke. Jobbene ble jo gjort smertefritt når det først kom kompetente forhandlere inn i bildet slik jeg forstår det... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av Onsløv »

Var inn og så på listen... på 2005 og eldre, da det er mest interessant for meg.
Mistenkelig mange BMW-recalls og en eller to Yamaha.

Men det kan jo leses på to måter....
Enten at BMW tar ting alvorlig og følger opp, mens Yamaha ikke gjør det,
eller at BMW faktisk har mange problemer, mens Yamaha ikke har det.

I don't really care.... :moi:

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av GTline »

Recalls er bra hvis det fungerer.
Det viser at produsenten er villig til å gjøre noe med svakhetene.
De vil ikke være ved at det er dårlig kvalitet på syklene.
Svakheter finnes jo på mange sykler....det at de sender ut recaller vitner jo om ansvar fra produsent.
Så ikke noe negativt å si om BMW.....men det sviktet totalt i neste ledd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

GTline skrev:Recalls er bra hvis det fungerer.
Det viser at produsenten er villig til å gjøre noe med svakhetene.
De vil ikke være ved at det er dårlig kvalitet på syklene.
Svakheter finnes jo på mange sykler....det at de sender ut recaller vitner jo om ansvar fra produsent.
Så ikke noe negativt å si om BMW.....men det sviktet totalt i neste ledd.
Men det burde vel strengt tatt være slik at MC-kjøpere (bilkjøpere også, for den del...) burde forvente at produktet de kjøper er såpass gjennomtenkt og gjennomtestet hva kvalitet og robusthet angår at mange av de feilene som oppstår burde vært luket vekk før produktet slippes på markedet... :-k
Og det ser unektelig ut til at enkelte MC-merker peker seg negativt ut i så måte.

Å være 'beta'-tester er noe vi kjenner igjen fra blant annet lanseringer av OS fra Microsoft + andre dataprogrammer. Oppstår sjelden noen farer med dette annet enn at OS'et og øvrige programmer med feil, kræsjer.

Verre er det når det oppstår en kritisk feil på et kjøretøy, som i verste fall kan føre til fatale ulykker i gitt situasjoner.
Derfor; nei til å være 'beta'-tester for MC-fabrikkene! (om man ser den litt søkte sammenligningen med dataprogrammer... ;-);) )
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av Bringisen »

Ja dette har jeg også lurt på. Alt skal jo være kostnadsbespaernde i dagens produksjon , man leter febrilsk etter innsparinger for å ha mest profitt.
Da kan man spørre seg om dette er lurt på lang sikt.
At noen merker har flere tilbakekallinger enn andre kan faktisk være at noen nettopp tar sjansen på at ting går greit og spare penger på dette.
Noen kan kanskje tenke at man faktisk på sikt tjener mest på å krype til korset og kalle inn til utbedring av mulige problemer.
Når det gjelder noen merker som selger i bøtter og spann så er det også naturlig at de får flere omtaler i media og på diverse forum.
Selvfølgelig er det kjedelig og måtte sette gullet på verksted , men jeg mener at det er greit så lenge forhandler ordner smertefritt og raskt opp i problemene.
Selv er jeg litt i stuss om jeg skal skrive kontrakt på ny BMW F800GS grunnet all omtalen om kjeder som ryker og oljelekkasjer på venstre side. Kjedet er enkelt og erstatte med et annet kvalitetskjede men tilgrising av flott sykkel på grunn av oljesvetting er verre.
Jeg mener jeg kan stole på min lokale BMW forhandler som tidligere har utvist stor velvilje , men er likevel i stuss over ting jeg har lest om disse problemene som jeg refererer til.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Recalls - nye og gamle MC-modeller...

Legg inn av AJ »

Alltid spennende med nye modeller når det gjelder recalls.
Og for egen del følger jeg spent med på en av årets mest interessante nyheter, Triumph Tiger 800...

Når får vi høre om den første recall'en av denne modellen, tro?
Det virker som det har gått rimelig kjapt fra idé til ferdig produkt i dette tilfellet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar