Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av oivindg »

Et annet spørsmål er om det er greit å gå inn med åpningshjelm hvis man har baugporten åpen og ikke noe hette eller lignende som dekker ansiktet?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 15:53 Enig med Sakkle her.

Angående denne kommentaren din:
Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken?
Hvilken "paragraf" spiller ingen rolle. Dem trenger ingen paragraf for dette. Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting. Han har fått beskjed om å avvise folk som har på seg hjelm av sjefen sin. Dette er evt. noe du må ta med sjefen hans og ikke i butikken.
Her har Bjernez et meget viktig poeng - jeg vil omskrive det til - husk at du er gjest hos butikken,bensinstasjonen, puben osv. På 80 tallet måtte vi ha en oppklaringsrunde med soldater fra våre tre grener som mente at de var noen ganger kastet ut uten grunn. Og da ble det ganske enkelt slått fast at , om dørvakta ikke liker tryne ditt så er det hans/hennes avgjørelse som står. I Stavanger var det på den tiden - 3 puber som ikke ville ha vernepliktige inn - og ja det var i deres rett . men om det på sikt var så lurt , nja det er en annen sak. Etter oppklaringen av denne feiloppfatningen , så ble det mye mindre jobb på oss som måtte rydde i situasjonene. Men ja vi må alle huske på at vi er gjester , hos vårt vertskap.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av rolf-arne »

Eirikvestfold skrev: 28 apr 2021, 14:00 Noen tar enhver korrigering uavhengig av formen det kommer i, som invitasjon til konflikt. Greit nok at betjeningen kanskje ikke var høflig. Men det trengs to for å lage konflikt. Man MÅ ikke vinne hver gang.

Når folk tar opp telefonen for å filme enhver urett som begås mot en selv, synes jeg blir stusselig. "Se på meg og hvor dårlig behandlet jeg blir" nærmest. Om det er noe alvorlig så for all del. Film. Men å filme at mannen er dum mot meg.. smh.

Jeg kjenner ei som jobbet nattevakt på en stasjon og ble ranet av en med hjelm. Hun fikk en fysisk reaksjon hver gang det kom folk inn med hjelm i etterkant. Ikke at hun kastet opp, men fikk et ubehag, litt som klaustrofobi i en heis. Eieren ble veldig bevisst på at hjelm skulle av uansett. Mistet noen kunder på det sikkert, for folk protesterte. Men han beholdt en god ansatt som gradvis kom over hendelsen.
Her er du ved et poeng som man bør tenke igjennom- få vet hva den som står bak disken har opplevd før. Og derfor vil det være betryggende og innbydende å komme andre i møte med et åpent ansikt og kanskje et smil - uten hjelm eller andre dekkende ting. Derfor har jeg litt problemer med ansiktsdekkende hodeplagg, men forstår at enkelte overbevisninger er vanskelige å omvende , så jeg aksepterer slikt på reliøs bakgrunn selv om det sitter langt inne.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av FredrikE24 »

Bruker da også hals og har musikk/radio i hjelmen, men tar da av hjelmen allikevel. Selv vinterstid. Hvis det er for tungvint får man finne andre løsninger tenker nå jeg, eller ta bilen.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

FreewheelBurning skrev: 06 mai 2021, 10:14 Virker som de fleste her kjører "naken" under hjelmen. Av og på går da veldig greit. Kjenner meg veldig igjen i hvor mye stress det er. Jeg bruker en slik "hals" også med ørepropper, og hadde like store problemer som deg med min forrige hjelm. Bruker du helhjelm? Jeg har åpningshjelm (fronten går helt rundt og bak hjelmen, uten såkalt "baugport"), og da er det såpass lett å få på at proppene detter så og si aldri av når hjelmen tas av/på. Ulempen er såklart at det er mer komplisert prosedyre, men det er varmt og komfortabelt, også får jeg aktiv støydemping og kan høre musikk, radio eller podcast uten problem. Også demper det mye motor- og vindstøy.

Skulle ønske jeg kunne gå både på butikken og bensinstasjon med hjelm på. Litt mer corona nå så er det kanskje innafor? Får jo da slik visir foran ansiktet som helsepersonell bruker :D
Ja, bruker alltid helhjelm. Er bare å gå inn på bensinstasjon med hjelm nå, for han eneste fyren i Oslo som nekter MC folk det nå har funnet seg annen jobb muligens (forhåpentligvis ikke på en stasjon) :twothumbs: :lol
Sist redigert av 127Tom den 07 mai 2021, 00:01, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

rolf-arne skrev: 06 mai 2021, 21:09
Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 15:53 Enig med Sakkle her.

Angående denne kommentaren din:
Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken?
Hvilken "paragraf" spiller ingen rolle. Dem trenger ingen paragraf for dette. Dem bestemmer selv over sin egen butikk. Som ansatt trenger han ikke å forklare deg noen ting. Han har fått beskjed om å avvise folk som har på seg hjelm av sjefen sin. Dette er evt. noe du må ta med sjefen hans og ikke i butikken.
Her har Bjernez et meget viktig poeng - jeg vil omskrive det til - husk at du er gjest hos butikken,bensinstasjonen, puben osv. På 80 tallet måtte vi ha en oppklaringsrunde med soldater fra våre tre grener som mente at de var noen ganger kastet ut uten grunn. Og da ble det ganske enkelt slått fast at , om dørvakta ikke liker tryne ditt så er det hans/hennes avgjørelse som står. I Stavanger var det på den tiden - 3 puber som ikke ville ha vernepliktige inn - og ja det var i deres rett . men om det på sikt var så lurt , nja det er en annen sak. Etter oppklaringen av denne feiloppfatningen , så ble det mye mindre jobb på oss som måtte rydde i situasjonene. Men ja vi må alle huske på at vi er gjester , hos vårt vertskap.
Med den snowflake mentaliteten der, så kan man jo ikke gå ut døra engang. Tenk på de som har traumer fra krig = null raketter på nyttårsaften?
Tenk på de som er redd for motorsyklister = slutt å kjør motorsykkel! Tenk på de som er redd for høy lyd = ikke gass hardt! uffameien.
Give me a break.
Har forresten jobba dørvakt i mange år, så det du sier der er helt feil. Det er ikke 80 tallet lenger = Det er ikke lov å nekte å sleppe inn folk om man ikke liker trynet dems.
De må være enten overstadig beruset eller ha truende atferd, eller mistanke til at de bærer våpen eller dealer dop / ser at de har tatt dop.

Fyren fikk sparken av en grunn. Han har fått så mange klager på seg at nå hadde de nok til å ta han. Case closed.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av xavi0n »

Jo det er helt innafor. Om han på bensinstasjonen/butikken/baren/(sett inn hva du vil) ikke liker trynet ditt kan han nekte deg å handle der. Du står fritt til å velge dine egne kunder så lenge det ikke går under diskrimintering. Hadde du vært farget kunne ingen nekte deg å handle en plass fordi du er farget, men de kan nekte deg å handle fordi de ikke liker deg personlig.
Jobber selv som dørvakt, og man kan med loven i hand nekte folk inngang man bare ikke vil ha der,om det gjelder seg bråk eller andre ting , samme regler gjelder for alle bedrifter.
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 07 mai 2021, 14:36 Jo det er helt innafor. Om han på bensinstasjonen/butikken/baren/(sett inn hva du vil) ikke liker trynet ditt kan han nekte deg å handle der. Du står fritt til å velge dine egne kunder så lenge det ikke går under diskrimintering. Hadde du vært farget kunne ingen nekte deg å handle en plass fordi du er farget, men de kan nekte deg å handle fordi de ikke liker deg personlig.
Jobber selv som dørvakt, og man kan med loven i hand nekte folk inngang man bare ikke vil ha der,om det gjelder seg bråk eller andre ting , samme regler gjelder for alle bedrifter.
Betyr det at dørvakta, eller "kassadama" kan nekte deg å komme inn, eller å handle, uten å angi grunn? Eller må en hvilken som helst grunn godtas, bare den ikke er diskriminerende?

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av mekkern »

https://www.altinn.no/starte-og-drive/ ... av-kunder/

Selv om denne saken gjelder hjelm så er loven klar. Du skal ha en saklig grunn for å nekte en kunde.
Hva som er lovmessig saklig grunn er jo en tolkningssak.
Men nei- du kan IKKE velge bort kunder som du lyster.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av kaiu »

Bjerknez skrev: 19 apr 2021, 18:11 Dette ble plutselig bare veldig kleint alt sammen synes jeg.
Dette kan vel ikke gjentas for ofte.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 07 mai 2021, 19:01 https://www.altinn.no/starte-og-drive/ ... av-kunder/

Selv om denne saken gjelder hjelm så er loven klar. Du skal ha en saklig grunn for å nekte en kunde.
Hva som er lovmessig saklig grunn er jo en tolkningssak.
Men nei- du kan IKKE velge bort kunder som du lyster.
Med mine briller leser jeg denne lenken som en bestemmelse som hindrer butikker, utesteder og ande å stenge ute grupper mennesker av ulik etnisitet, hudfarge eller funksjonshemminger. Diskuter gjerne om mine briller trenger en puss :-k

Jeg jobber selv i en butikk. Vi ønsker i utgangspunktet alle kunder velkomne hos oss, det er jo kundene vi lever av. Men det er likevel noen få personer som er utestengt hos oss på udiskutabelt permanent basis. Dette påberoper vi oss retten til. Men dette kommer inn under unntaket der vi har en saklig grunn, og gjelder enkeltpersoner og ikke grupper.
Jeg kan godt forstå at enkelte bensinstasjoner i distrikter eller bydeler der det er mye nasking eller flere ganger har opplevd ran vil sette krav om at kunder gir seg til kjenne når de kommer innenfor døra, at de skal være gjenkjennbare for eksempel på videopptak inne i lokalet. Men da må det stå oppslått en plakat om dette ved døra, for eksempel at det ikke er tillat å bruke hjelm inne. Å trekke inn sammenligning med munnbind i denne saken faller på sin egen urimelighet, dette kan samme bensinstasjon faktisk pålegge alle å benytte dersom de kommunale smittevernråd tilsier det. Verre er det kanskje å nekte damer i Nicab tilgang, det ville faktisk kunne være et brudd på forskriften i lenken som mekkeren lenket til. Noen ville ganske raskt dra rasismekortet.. Men et hjelmforbud kan være berettiget, og det mener jeg absolutt at butikkeier har full rett til å kreve av sine kunder. Vi som kunder entrer et privateid butikklokale når vi åpner døra, og eier eller ansatte har rett til å avvise oss dersom vi oppfører oss arrogant og ikke følger de retningslinjer som er satt.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av kaiu »

127Tom skrev: 06 mai 2021, 23:59 Har forresten jobba dørvakt i mange år
127Tom: "Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken?

Ja, for du oppfører deg jo ikke akkurat som de som kranger og kverulere i døra og spør om paragrafer :)

At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
XX kunder som deg hver dag*365 gjør ikke ting bedre. Du kan enkelt finne deg en annen bensinstasjon eller butikk.

Ellers så er vel https://genius.com/Denis-leary-asshole-lyrics passende :) (Hvis det er mye å lese er kan den høres på Spotify.)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av mekkern »

Gjeldende punkt er saklig grunn-her kommer tolkning av lovverket inn.

Arrogante kunder er ingen grunn-aggresive truende er en grunn.
Tyveri er en grunn, eksempelvis slik som større grupper skoleelever(max 3-4stk),selv om dette er en gråsone-her kommer dog et problem med å tilbakeholde fysisk en mistenkt som privatperson,også et juridisk mareritt.
I dagens samfunn med diverse hodeplagg og typer bekledning og religiøse retninger så er et krav om å vise ansiktet nok ikke en gyldig grunn lengre dessverre-unntaket er politiets/offentlige instutisjoners behov for identifisering..ingen ser nok mer enn 2 ganger på en med balaclava i dag.

Hvis man føler seg truet av en hjelm så kan en jo også føle seg truet av solbriller og caps, hvis en har en tidligere har dårlig episode med en bærer av dette..
De siste årenes ran av bensinstasjoner er stort sett yrkeskriminelle.disse driter jo også i hva den bak disken mener om hjelm uansett.
siste jeg leste i avisa var av et sannsynlig dophue -ukjent om han overhode var maskert engang siden de pågrep han etter kort tid. Tror ikke det hadde hjulpet å si at han ikke var ønsket heller...
https://www.tv2.no/a/13979238/
Heller ikke denne innvolverte noen hjelm..
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... 35-kroner/
eller:https://www.nrk.no/nyheter/bensinstasjo ... 1.15326525
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/d ... sinstasjon-1.15420304[/url]
https://www.varden.no/nyheter/na-bensinstasjon-ranet/
https://www.rb.no/ran-pa-bensinstasjon- ... 43-1392294
https://www.folkebladet.no/tv/article22760963.ece

Ingen av disse har benyttet hjelm etter hva jeg kan finne ut..
men derimot hetter eller lignende..så jeg ville nok vært mer skeptisk til en slik en enn en som akkurat har fyllt tanken sin..
men det er meg da..
Men en ikkesak for meg i grunn-men litt spennende juss og sammfunnsmessig. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av mekkern »

kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03 At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
Uten å referere til denne diskusjonen spesifikt:
det rasshølet som kræsjet inn i bilen vi satt i med lastebilen sin og bannet oss opp og ned fordi han hadde "så dårlig tid" at han bare gønnet på..
politiet beslagla førerkortet hans på stedet og han mistet det så lenge i rettsaken at jobben røyk-ja DET frydet meg. :thumleft
Han hadde ikke noe i trafikken å gjøre.

Selv om vi har endt opp i en jobb vi ikke har drømt om hele livet er ikke det en unnskyldning til å være kødd-og en må noen ganger i kontakt med kunder eller brukere svelge en kamel eller to selv om en ikke har lyst -for å beholde jobben.
Men min erfaring er at hvis en selv er hyggelig og litt imøtekommende så går det meste greit. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 07 mai 2021, 21:04 Gjeldende punkt er saklig grunn-her kommer tolkning av lovverket inn.

Arrogante kunder er ingen grunn-aggresive truende er en grunn.
Tyveri er en grunn, eksempelvis slik som større grupper skoleelever(max 3-4stk),selv om dette er en gråsone-her kommer dog et problem med å tilbakeholde fysisk en mistenkt som privatperson,også et juridisk mareritt.
I dagens samfunn med diverse hodeplagg og typer bekledning og religiøse retninger så er et krav om å vise ansiktet nok ikke en gyldig grunn lengre dessverre-unntaket er politiets/offentlige instutisjoners behov for identifisering..ingen ser nok mer enn 2 ganger på en med balaclava i dag.

Hvis man føler seg truet av en hjelm så kan en jo også føle seg truet av solbriller og caps, hvis en har en tidligere har dårlig episode med en bærer av dette..
De siste årenes ran av bensinstasjoner er stort sett yrkeskriminelle.disse driter jo også i hva den bak disken mener om hjelm uansett.
siste jeg leste i avisa var av et sannsynlig dophue -ukjent om han overhode var maskert engang siden de pågrep han etter kort tid. Tror ikke det hadde hjulpet å si at han ikke var ønsket heller...
https://www.tv2.no/a/13979238/
Heller ikke denne innvolverte noen hjelm..
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... 35-kroner/
eller:https://www.nrk.no/nyheter/bensinstasjo ... 1.15326525
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/d ... sinstasjon-1.15420304[/url]
https://www.varden.no/nyheter/na-bensinstasjon-ranet/
https://www.rb.no/ran-pa-bensinstasjon- ... 43-1392294
https://www.folkebladet.no/tv/article22760963.ece

Ingen av disse har benyttet hjelm etter hva jeg kan finne ut..
men derimot hetter eller lignende..så jeg ville nok vært mer skeptisk til en slik en enn en som akkurat har fyllt tanken sin..
men det er meg da..
Men en ikkesak for meg i grunn-men litt spennende juss og sammfunnsmessig. :-k
Disse linkene omhandler ran der mc ikke er brukt som rømningsmiddel. Hvis du googler "raner på motorsykkel" så kommer det opp flere saker med film og bilder av ranere....og gjett hva de har som hodeplagg?
En raner i bil eller til fots må jo være stupid hvis han ankommer bensinstasjon med hjelm. Da står det jo RANER i panna, før han nærmer seg døra.
På mc er en hjelm perfekt for ransformålet, og av med hjelmen signaliserer "jeg er snill gutt". Ganske enkelt.
I mine 5 år som helge-jobber på bensinstasjon var det 2 ran. Begge med mc som rømningsmiddel, tildekket skilt, og raner med hjelm. Der kom ingen inn med hjelm i ettertid....og ingen flere ran.
Gjett hvordan vi reagerte på kveldsvakt, hvis noen kom inn døra med hjelm.....

Svar