Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av jhn »

:-k Da får du ta innkjøringa i en Dynobenk, eller foreta ei kraftig omdreving

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Ellers får man bare forklare onkel blå at man driver med innkjøring av sykkelen. Da respekterer dem helt sikkert at du veksler mellom hastigheter mellom 100-200km/t.. Trur ikke det er noe problem :lol haha.. Eller det er kanskje ikke så lett, men nesten :scratch haha.... Jeg har ihvertfall trua :knegg

Fant ut istad når jeg parkerte sykkelen for kvelden at jeg kjører på STD modus på sykkelen... Jeg kan kanskje stille den over på A modus nå ettersom jeg snart har kjørt 200km på STD modus... STD modus halverer effekten på sykkelen, mens A modus er full effekt.. Hva mener folket her? Bør jeg forsette innkjøring på STD modus? Selv mener jeg det kanskje er lurt å bytte over til A modus nå, 200km med halv motor effekt har jeg jo snart kjørt nå. Så da er det vel på tide å forsette på A modus?
Virker faktisk som motoren koser seg mest på rundt 5000omd etter det jeg har kjørt idag. Har som sagt ligget mest på 4-5000omd ved kjøring på landevei. Pluss at jeg har dratt den et par ganger opp på rundt 8000omd.. Eller bør jeg kanskje være litt skeptisk så jeg ikke kjører motoren for hardt??? I mine øyne er ikke 5000omd så mye egentlig, er jo ikke over halvparten engang av turtalls kurva på sykkelen, den er jo fra 1000-13000.. Rødstreken begynner på rundt 14000.. Så å ligge på rundt 5000omd bør vel ikke skade motoren selv om jeg kun har kjørt 180km nå.. Kanskje jeg tilogmed bør begynne å gire ned litt, og få kjørt litt på rundt 6-6.500omd å?

Som sikkert alle her forstår, så er jeg redd for å gjøre noe galt, eller drepe motoren eller lignende.. hehe.. Hva mener dere om innkjøringa mi så langt?? :scratch

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AndreasB »

Etter det som har kommet frem burde sykkelen kjøres hardt inn. Altså ikke slik fabrikant mener, men HARDT.
Som var det denne tråden handlet om. Full pupp, eller ikke.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Tysnes »

lasse_hansen skrev:Ellers får man bare forklare onkel blå at man driver med innkjøring av sykkelen. Da respekterer dem helt sikkert at du veksler mellom hastigheter mellom 100-200km/t.. Trur ikke det er noe problem :lol haha.. Eller det er kanskje ikke så lett, men nesten :scratch haha.... Jeg har ihvertfall trua :knegg

Fant ut istad når jeg parkerte sykkelen for kvelden at jeg kjører på STD modus på sykkelen... Jeg kan kanskje stille den over på A modus nå ettersom jeg snart har kjørt 200km på STD modus... STD modus halverer effekten på sykkelen, mens A modus er full effekt.. Hva mener folket her? Bør jeg forsette innkjøring på STD modus? Selv mener jeg det kanskje er lurt å bytte over til A modus nå, 200km med halv motor effekt har jeg jo snart kjørt nå. Så da er det vel på tide å forsette på A modus?
Virker faktisk som motoren koser seg mest på rundt 5000omd etter det jeg har kjørt idag. Har som sagt ligget mest på 4-5000omd ved kjøring på landevei. Pluss at jeg har dratt den et par ganger opp på rundt 8000omd.. Eller bør jeg kanskje være litt skeptisk så jeg ikke kjører motoren for hardt??? I mine øyne er ikke 5000omd så mye egentlig, er jo ikke over halvparten engang av turtalls kurva på sykkelen, den er jo fra 1000-13000.. Rødstreken begynner på rundt 14000.. Så å ligge på rundt 5000omd bør vel ikke skade motoren selv om jeg kun har kjørt 180km nå.. Kanskje jeg tilogmed bør begynne å gire ned litt, og få kjørt litt på rundt 6-6.500omd å?

Som sikkert alle her forstår, så er jeg redd for å gjøre noe galt, eller drepe motoren eller lignende.. hehe.. Hva mener dere om innkjøringa mi så langt?? :scratch
Hei, tenker den motoren får ett langt liv. du skal gjøre mye galt for å drepe den motoren( viss du i hele tatt klarer det),kjør som før med variert turtall. Tåler fiint å bli kjørt på 6-6500. som andre har sagt, kjør lett og variert. Ta deg en skikkeleg tur å bli ferdig med innkjøringen :knegg

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Sprint »

Langturer er fin løsning,motorer som blir brukt til mye småkjøring trenger å bli fræsja opp med en langtur av ogtil.
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Har vurdert en lang tur, men været har ikke tillatt det enda. Hehe :P :p
Da forsetter jeg innkjøringa med å kjøre som jeg har gjort hitill, med litt høyt og varierende turtall :thumleft forresten, hva regnes som høyt turtall på en slik sykkel?

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av norseXL »

AndreasB skrev:Må bare si at "offtopic"-delen av svar i denne tråden har overtatt hele tråden.
Har gått fra et konkret spørsmål til "Hvordan kjøre inn min sykkel".
Skal man være forsiktig med een ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?

Ikke noe Ja eller Nei spørsmål dette, dessuten må det vel være opp til OP å bestemme hva som er relevante svar?

Uansett, start med ett søk på "micro welding piston rings" Full-gass-innkjøring de første mila virker nok ikke så lurt ettet det.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Vil ikke si jeg går under full gass kategorien, hehe. Overskrider ikke turtallet som er omgitt i brukerhåndboken. Men kjører veldig variert innenfor angitte område. Altså mellom 0-6900omd. Har vært over det angitte området et par ganger bare.. Og ligger mest på mellom 4-5-6000omd, og det er vel ikke å kjøre motoren hardt? Eller? Hva mener dere?

Hvordan er det med motorbrems forresten? Bør bruke motorbremsen flittig under innkjøring vel? Eller bør det unngås?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg vil si du kan øke turtallet må når du har kjørt 20 mil... Opp mot 8000 skal gå helt fint på en slik sykkel :-)

Når det gjelder motorbrems er det absolutt anbefalt å gjøre mye av. Gjerne fra like høyt turtall som du akselererer i!
Dette er også beskrevet i artikkelen på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som er henvist til i første post i denne tråden.
Motorbrems fører bl.a. til at olje blir sugd ut fra sylinderen, sammen med metallspon (som skader stempelringene).

Har du vurdert å snart foreta et oljebytte?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Tenkte å ta første olje skift ved 1000km jeg. Ettersom forhandler også anbefalte oljeskift ved 1000km. Det var mest normalt sa dem.. :scratch

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av norseXL »

TheHaughom skrev:Jeg vil si du kan øke turtallet må når du har kjørt 20 mil... Opp mot 8000 skal gå helt fint på en slik sykkel :-)

Når det gjelder motorbrems er det absolutt anbefalt å gjøre mye av. Gjerne fra like høyt turtall som du akselererer i!
Dette er også beskrevet i artikkelen på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som er henvist til i første post i denne tråden.
Motorbrems fører bl.a. til at olje blir sugd ut fra sylinderen, sammen med metallspon (som skader stempelringene).

Har du vurdert å snart foreta et oljebytte?
Motorbrems fører IKKE til at olje blir sugd UT fra sylinderen.
Under motorbremsing er trykket i veivhuset høyere enn i sylinderen, dette presser olje forbi ringene og INN i sylinderen. Dette er særdeles gunstig, spesiellt gjelder dette den oljen som presses inn mellom ringene og stempelet, altså inn i ringsporet. Det er akkurat der en vil ha god smørning og som nevnt, fjærning av metallspon.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Aha, så det er slikt det fungerer :thumleft

Men ifølge håndboken, og forhandler så bør jeg ikke ha oljeskift før ved 1000km.. Hmm :scratch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av jhn »

lasse_hansen skrev:

Men ifølge håndboken, og forhandler så bør jeg ikke ha oljeskift før ved 1000km.. Hmm :scratch
Tror ikke det e akkurat det de mener, men at du bør ikke vente lengere enn til 1000km

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Ok, jeg bytter ikke olje og slikt selv. Så tenkte å vente til litt føre 1000km jeg, og så få forhandler til å bytte da ;)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Gjør som fabrikant og forhandler sier.
Da kommer jo sykkel til å fungere.

hardkjør metoden er vel for å finne de siste hestekreftene.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar