Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AJ »

Jeg husker at at jeg kom over denne siden etter at jeg hadde kjørt inn den splitter nye TDM'en jeg kjøpte i sept .2006.

Fant den igjen idag og har ikke lest gjennom den på nytt, men innholdet er vel rimelig uforandret, sku' jeg mene...
Det de som har laget denne siden gjør seg til talsmenn for, er å behandle nye sykler med 'fullt øs' fra første km. Ingen grunn til å følge fabrikantens anbefalinger om pyntelig og pen innkjøring under et visst turtall osv. de første sånn ca. 1600 km.

Vet ikke hvor aktuelt dette er for folk her på Forumet; gjelder vel mest de som har tenkt å skaffe seg nye sykler til våren, antar jeg...?

Men vi andre har sikkert meninger om meningene til de som står bak utsagn som dette: "There are a lot of myths about engines... easy break-in is one of the biggest".

Noen med erfaringer?

Skal man være forsiktig med een ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av mekkern »

De fleste motorene er kjørt på bånn gass på fabrikken..så det kritiske er allerede gjort.
siden motorene våre holder et par 100tusen km ved å følge normale prosedyrer tror jeg nok det funker...en motor består av mere enn stempelringer som omhandles her. men så sant en ikke leker ghostrider er det bare å kjøre som en pleier mener jeg..værre å kjøre motoren som en traktor/presse motoren på lavt turtall.
men det han har et poeng i er mineralolje som innkjøringsolje.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av FJZZR »

HAr også hørt mekanikere si at en absolutt IKKE SKAL skifte olja sykkelen er levert med for tidlig!

Høres veldig fornuftig ut også.
Ellers tror jeg fabrikanten vet best hvordan sykkelen skal kjøres inn :)

Et annet eksempel:
Noen lar sykkelen løpe varm på tomgang før de kjører.
Da går motoren uforholdsmessig lenge kald.
Kjør avgårde med en gang, men vær litt forsiktig i begynnelsen, sier vel de fleste som lager sykler.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Nordlendingen »

Bare gass på, MEN la motoren jobbe uanstrengt - ikke tyn den på høye gear! Dette gjelder ALLE motorer, fra den minste motorsaga til den største diesel'en.

Alle motorer har det best når de får jobbe uanstrengt inntil arbeidstemp. er oppnådd, uansett hvor langt eller hvor mange timer de har gått. Har jeg alltid hørt av kyndige motorfolk...

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

Ble nysgjerrig,så jeg fant frem instruksjonsboka til kawaen,
Der står det,,,
Under innkjøring så skal motoren gå på tomgang i 2-3 min.før kjøring,selv om motoren allerede er varm.
Må ikke ruse motoren når den er i fri. 0 til 800km max 4000rpm ,,800 til 1600 km max 6000rpm.

Tror nok jeg syndet litt i forfjor da jeg kjørte den inn etter boring av sylindere.. :-J :-J
Kjøpte instruksjonsboka på Ebay i fjor.. :knegg :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AJ »

ejs skrev:Ble nysgjerrig,så jeg fant frem instruksjonsboka til kawaen,
Der står det,,,
Under innkjøring så skal motoren gå på tomgang i 2-3 min.før kjøring,selv om motoren allerede er varm.
Må ikke ruse motoren når den er i fri. 0 til 800km max 4000rpm ,,800 til 1600 km max 6000rpm.

Tror nok jeg syndet litt i forfjor da jeg kjørte den inn etter boring av sylindere.. :-J :-J
Kjøpte instruksjonsboka på Ebay i fjor.. :knegg :knegg
Men sykker'n går som bare det fortsatt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Bimma »

På min sykkel anbefalte fabrikanten å kjøre med vekslende belastning på svingete og småkuperte veier og unngå motorvei hvis mulig (første 100mil). Og max 5000rpm.

Og siden jeg er så pliktoppfyllende :8-[ fulgte jeg selvfølgelig disse rådene..! :knegg
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av FJZZR »

Helt sikkert lurt av deg :thumleft

Ser også at BMW ville du skulle holde deg unna monoton kjøring på motorveier i begynnelsen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Relax »

Nabogutten kjøpte ny mop for noen år siden....and skulle holde turtall tilsvarende 30 km/t på høygir de første 50 mil!!!
Jeg sykla jo fra gutten :knegg :knegg

Jeg har lest diskusjoner om ikke bruk av syntetisk olje første 50-100 mil, ikke over sånn og sånn turtall osv osv,,,, Mye tror jeg er gamle ting fra da både motorer og særlig olje var annerledes,,,
Noen mil med forsiktig kjøring på ny motor synes jeg bare høres fornuftig ut! Slik at ting & tang får "gått seg til"....
Ville hvertfall jeg ha gjort... det kan jo ikke skade? ;e
Men jeg går jo aldri inn på det røde på turtelleren selv med innkjørt sykkel/ bil heller,,så jeg er kanskje unødvendig forsiktig :eh
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av mekkern »

dette med mineralolje/innkjøringsolje har vært et hett tema i USA på fks Yamaha 4t outbordere...
ved innkjøring med syntetolje har ikke ringene fått satt seg og det har vært så ille at olja har blitt utspedd av bensin(flere liter) på kort tid.. men utenbordsmotorer holder jo ikke mer en 55-60 grader så der er problemet mest synlig..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av pelsen »

FJZZR skrev:Helt sikkert lurt av deg :thumleft

Ser også at BMW ville du skulle holde deg unna monoton kjøring på motorveier i begynnelsen.
Har vondt for å tro at BMW har hatt norske motorveier i tankene når de skrev den manualen...
Våre motorveier havner vel i kategorien småkupert og svingete med fartsgrense på høyt tomgangsturtall. ](*,)

Jeg har en KTM 400EXC som jeg ikke gjorde noe ekstra med under innkjøring, dvs mine ferdigheter på endurosykkel i skog og mark gjør at jeg aldri har utnyttet den mer enn det fabrikken kaller innkjøring.

Har brukt Motoman-metoden for innkjøring av stempelfjærer på et par nybygde triumphmotorer, de har gått bra uten noe spesielt oljeforbruk senere. Så det er ikke skadelig etter en stempeljobb.

Men en fabrikksny maskin kjører jeg inn ihht manualen.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av FJZZR »

Norske motorveier eller ikke... :-)
BMW vil ha innkjøring med varierende belastning, og ikke over 5000 rpm.
Nå vet jeg ikke hvor fort F800ST går på 5000 rpm, men tror ikke det er sånn forferdelig fort, men det kan kanskje Bimma si no' om.

Min BMW (3- serie fra -99) sier noenlunde det samme m.h.t. innkjøring, men det slapp jeg å tenke på.

Yamaha 4-takt påhengsmotorer F80/100/ er visstnok basert på samme 1.6 liters motorblokk som sitter i Ford Focus!
Saltvanns kjølte motorer må gå så kaldt som 55 - 60 grader for å unngå avleiring av salt i kjølekanalene.
Går den varmere over lengre tid, er det snart tett.
En tidligere kollega hadde en Yamaha 60 hk totakt som gikk varm. Etterpå var kjølekanalene rundt midre sylinder (rekke 3'er) tette.
De fikk det heldigvis opp igjen :-)

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av d.strand »

Jeg leste en liten artikkel i en avis her i Colchester i dag, og der står at motorsykkel produsentene kun tester sykkel opp til 100 km/t før salg, og at kjøper ikke bør overskride denne farten de første 100 mila. Husker ikke hva de sa om maks turtall (ettersom det kommer ann på hvordan sykkel det er), men variert kjøring, og rolig aks var det viktigste vist nok.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Delte meninger om dette med innkjøring skjønner jeg. Bør jeg kanskje innhente utenlands arbeidskraft for å få gjort unna innkjøringa? :scratch hehe.
Hva mener folket om kjøring med 2 stk mennesker på sykkelen i førsten da? Bør det unngås for å ikke la motoren jobbe for tungt?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ArcticTiger »

Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på :knegg ....

Svar