Ny artikkel:Om dødsangst, ''tidshull'' og stivning i svinger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Ny artikkel:Om dødsangst, ''tidshull'' og stivning i svinger

Legg inn av Ronny »

Jeg har lagt ut en ny artikkel på http://www.MCsiden.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Sjekk ut artikkelen med bilder og det hele her: http://www.mcsiden.com/index.php?show=1" onclick="window.open(this.href);return false; ... 410&back=2

--------------------------------------

Situasjonen rundt det hele

Meg og en kompis er ute på min første langtur. Jeg har hatt MC-lappen i 1 dag, han har hatt den lenge. Jeg byttelåner MC med ham.

Han har en VFR 750. Det "heftigste" og forøvrig eneste jeg har kjørt, er kjøreskolelærerens Virago 500 (som jeg forøvrig fikk æren av å leie av ham denne langhelgen).

Jeg setter meg på sykkelen hans, og famler dritnervøs etter pedalene. Etter litt om og men, finner jeg dem, ca 30 cm bak der jeg er vant til å ha dem. Jeg føler at jeg ligger veldig framoverbøyd på denne sykkelen, og kjørestillingen kjennes unaturlig.

Jeg starter opp sykkelen, som har en herlig lyd. Inni meg vet jeg at "nå skal det testes". Jeg slipper ut clutchen og "beistet", jeg ikke på noen som helst måte har forutsetning for å takle, ruller fremover.

Vi starter relativt rolig. Kompisen min ligger bak og slapper av. Jeg ligger drit nervøs foran. Jeg tar det pent i svingene. Sakte men sikkert blir det litt "aksing" på slettene.
WOW! Dette er bare UTROLIG heftig, det heftigste noensinne for min del.

Inni meg er målet å passere 200 km/t, og på noen sletter nærmer jeg meg.

"Helvetes øyeblikket" jeg aldri glemmer

Så kommer de endeløse slettene før Lillesand. Kompisen min blåser forbi på min kjørelærers "dødspreke" 500 Virago, i sikkert minst 110 km/t. Jeg girer ned, girer ned, girer ned og gir flatt jern. Nå skal han parkeres!

Det føles som om kompisen min står stille, i det jeg passerer ham. Gasshåndtaket er vridd helt rundt, og det akselerer fremdeles voldsomt. Jeg er egetlig ikke fører av sykkelen, faktisk mye mere en passasjer. Jeg gløtter ned på speedometeret: 180km/t !!!

Jeg løfter blikket igjen, og der kommer den: SVINGEN JEG IKKE ER FORBEREDT PÅ !!!

Kroppen stivner totalt. Jeg legger sykkelen ned mot venstre (de fleste sving ulykker skjer i venster svinger, og jeg er selvsagt ikke noe unntak), så mye jeg bare tør og klarer å få til. Og det er jammen ikke mye jeg legger den ned.

Dette føler jeg selvsagt også, men jeg tør ikke å bremse midt i svingen.

PÅ dette tidspunktet er jeg 100%, fullstendig, absolutt, totalt sikker på at jeg kommer til å dø.

Jeg har blikket stivt festet på veiskuldra til venstre, rett foran sykkelen som jeg kommer nærmere og nærmere.

Hvert sekund føles som et minutt, tiden står nesten helt stille. Inni hjelmen er det en gutt med øynene sperret vidt opp, fullstendig paralysert av dødsangst. Alle har en såkalt "indre dialog", en stemme som snakker inni hodet. Dette sier stemmen min, i det jeg fyker gjennom svingen:

" - Herregud, herregud, herregud! Jeg kommer til å dø, jeg kommer til å dø, jeg kommer til å dø, JEG KOMMER TIL Å DØ!!! Tør ikke bremse. Elsker deg mamma og pappa, Carina og alle andre jeg er glad i. Jeg kommer til å dø. Herregud, jeg kommer til å dø. NEEEEEI !"

Jeg merker på et vis bare at sykkelen havner på grusen utenfor veibanen, jeg er fullstendig hypnotisert av adrenalin, skrekk og stemmen inni hodet mitt som skriker ut i dødsangst.

Plutselig kommer sykkelen opp på veien igjen, og "tidshullet" bare forsvinner.

Jeg fortsetter litt til, men stopper etterhvert sammen med kameraten min. Han sier " - Herregud da mann, den svingen der kunne jeg enkelt klart i 260 km/t. Du stivna jo totalt! Jeg så bare støvskyen etter deg i det du kjørte utfor veibanen. Du får kjøre litt til, så du ikke blir redd..."

Jeg kjører fremdeles sykkel, men har heldigvis aldri stivnet sånn igjen. Jeg fokuserer mye på å gjøre de riktige tingene for å unngå den situasjonen igjen. Det er 5 år, 3 måneder og 10 dager siden den dagen jeg ALDRI noensinne kommer til å glemme.

Hvordan kan du unngå dette?

Her er noen tips til deg som vil unngå dette:
  • - Se alltid langt i svingene, ikke fokuser like foran sykkelen.
    - Der du har blikket, der vil du også ubevisst styre sykkelen. Ser du ut over siden av veien, sånn som jeg gjorde, havner du der mest sannsynligvis også. Løft blikket og fokuser inn i svingen (uansett hvor redd du er), så går det som regel greit!
    - Husk alltid på at det UTEN UNNTAK kommer en sving etter en rettstrekning. Husk ihvertfall på det i det du kjører forbi noen.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

GSXR

Legg inn av GSXR »

Virkelig en god situasjonsbeskrivelse Ronny.
Thumbs UP :wink:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Av en eller annen grunn skjer det i venstre svingene....Jeg leste et sted at ca 70% av utforkjøringer med sykkel skjer i venstre svingene.
For å føle meg tryggere øver jeg med contrastyring hver gang jeg kjører sykkel....og klarer alltid svingene. Jeg føler at jeg har bedre kontroll av sykkelen og best av alt har jeg øket hastigheten rundt svingene.
Sist redigert av Indian den 23 okt 2004, 00:53, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Svinger

Legg inn av rogg »

Håy..
Har ikke lang erfaring på sykkel, og har derfor ikke enda fått den deilige følelsen mange snakker om i sving. Der føler jeg meg veldig usikker, alltid redd for noe hinder skal dukke opp.
Hadde en tur rundt i Vestfolds mange flotte veier. Fruen satt bak og alt var fryd og gammen. I en venstresving over en bakkekul lå det grus i kjørebanen fra en utkjørsel. Fikk slipp på forhjul, og det merkes....JA jeg STIVNET og SÅ der jeg kunne ha havnet....i grøfta...Denne gangen gikk det bra, vi holt oss på veien
Ikke lett, her var ikke farten stor heller.......

Svingteknikk og hvor man fester blikket er en ting man aldri blir flink nok til å bruke.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Svingteknikk ja,... det er vel noe av det viktigste å beherske som motorsyklist, sammen med evnen til å forutse situasjoner før de oppstår. For begge disse gjelder det å trene trene og trene.

Alle som har kjørt MC en stund har nok opplevd noe av det Ronny nevner, nemlig å stivne i sving. For å bli bedre er det bare en eneste ting å gjøre: fokusere på det du skal, nemlig riktig sporvalg, se langt gjennom svingen, samt å trene på nødbrems i sving, så ofte du bare kan. Det er ufattelig hvor mye nedlegg en sykkel tåler! (hrmm,... unntatt et par Harley'er jeg har testet da..)

Jeg og Ronny har hatt noen flotte turer sammen, og jeg vil påstå at vi begge har fått såpass erfaring at vi kan kjøre "rimelig friskt". Vi kjenner hverandres kjøremønster ganske godt etter hvert, og jeg tror ikke vi er noen typiske kø-skapere akkurat. Husker du turen fra Skien til Notodden Ronny?? hehe,...
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

fireman skrev:Jeg og Ronny har hatt noen flotte turer sammen, og jeg vil påstå at vi begge har fått såpass erfaring at vi kan kjøre "rimelig friskt". Vi kjenner hverandres kjøremønster ganske godt etter hvert, og jeg tror ikke vi er noen typiske kø-skapere akkurat. Husker du turen fra Skien til Notodden Ronny?? hehe,...
OM jeg husker? He he. Tenker det var noen R-mennesker vi kjørte fra, som fikk alvorlige problemer med selvtilliten.

Såvidt jeg husker passerte vi MANGE sykler, men ble vel aldri passert av andre :lol:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Fant fra vegvesenet side en Dybdeanalyse for ulykker i trafikken. Har skummet litt i gjennom dette dokumentet. Fant denne listen over ulykker av mc i 2005.

MC/ moped
Det skjedde 34 dødsulykker med motorsykkel eller moped i Norge i 2005. Av disse skjedde
11 i Region øst, 11 i Region sør, 8 i Region vest og 4 i Region midt. I Region nord skjedde
ingen slike dødsulykker.
Tabell 6: Antall dødsulykker med MC/ moped per region, 2005
Øst Sør Vest Midt Nord Sum
11 11 8 4 0 34
• 9 av disse skjedde i kryss (se punkt under 5.4.)
• 14 er utforkjøringsulykker
• 6 er møteulykker
• 4 av ulykkene var påkjøring bakfra
• 1 ulykke var påkjøring av fotgjenger
• 19 ulykker skjedde under for høy fart etter forholdene
• 6 av de omkomne i motorsykkelulykkene brukte ikke verneutstyr (i tillegg ble 1
person uten verneutstyr hardt skadd)
Side 22 av 51

Det er urovekkende at det er flest ulykker der stor fart etter forholdene.
Vi skryter av at vi er flinke, tar kurser og flinke med å bruke værneutstyr.

Videre er det å lese:
Faktorer som kan ha medvirket til at ulykken skjedde:
Trafikant:
• I 99 (49 %) av dødsulykkene var farten høyere enn forholdene skulle tilsi og/ eller
fartsgrensen.
• Manglende førerdyktighet (som resultat av liten erfaring og kunnskap) kan ha
medvirket til ulykken eller skadeomfanget i 59 (29 %) av dødsulykkene. Dette fordeler
seg med 18 ulykker i Region øst, 4 i sør, 17 i vest, 15 i midt og 5 i nord.
• I 50 (25 %) av ulykkene kan rus ha vært en medvirkende årsak til at ulykken skjedde.
Halvparten av disse skjedde i Region sør.
• Trøtthet kan ha vært en medvirkende faktor i 23 (11 %) av ulykkene. Region nord har
hatt relativt mange av disse ulykkene (7 stykker).
• Sykdom hos trafikanten kan ha vært medvirkende årsak til 15 (7 %) av dødsulykkene i 2005

Hele rapporten er å lese HER

Rapporten tar for seg all trafikk...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Tretthet på sykkel kan diskuteres. For meg.
Etter noen lange dager med lite søvn kjørte jeg lastebil en fredag og det var jævlig. Jeg så elg og elefanter spretter ut overalt.
Kl 1700 var jeg ferdig på jobb og satt på sykkelen og kjørte til Åndalsnes 570 km unna. Jeg var våken hele veien....
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Legg inn av Relax »

Indian skrev:Av en eller annen grunn skjer det i venstre svingene....Jeg leste et sted at ca 70% av utforkjøringer med sykkel skjer i venstre svingene.
For å føle meg tryggere øver jeg med contrastyring hver gang jeg kjører sykkel....og klarer alltid svingene. Jeg føler at jeg har bedre kontroll av sykkelen og best av alt har jeg øket hastigheten rundt svingene.

Er det ikke kortere vei til grøfta i venstresvinger da?
(Forutsatt at man bruker sin egen kjørebane.)

Så er vel venstresvingene også større og vi tør ofte kjøre de raskre, kanskje?




Noe av den tankegangen som kommer opp i tråden her er grunnene til at jeg lovet meg selv for 4 år siden ( da jeg tok opp igjen mc kjøring) at jeg aldri skulle ha R sykkel osv.
Jeg vet hvis jeg har sport sykkel/ R sykkel så vil jeg kjøre raskere og oftere for fort.
Jeg kjenner meg selv såpass:)
Sjansen for ulykke og styggere ulykke ville vært langt større.

Å kjøre radig er kult det ,men det jeg er mer opptatt av er å finne "flyten".
Plassering i kjørebanen føre svingen, avpasse farten ( IKKE FOR HØY -DET ER BARE DUMT OG ØDELEGGER HELE FLYTEN) ,se langt inn i svingen, finne tangeringpunk, pushstyre, sykkelen faller ned skjærer inn i svingen og når jeg ser utgangen og fri bane, så vrir jeg på gass og akslerer raskt ut av svingen.


Når jeg kjører single øver jeg på svinger og flyt hver gang jeg har sjansen ( avhenger av trafikk, vei osv ) Jeg synes flyt, teknikk, og akselrering er mer kult enn høye hastigheter.
Sykkelen min gjør antagelig 200-210, vet ikke. Har aldri prøvd.

Jeg kjører mye 2 opp. Med hun bakpå kjører jeg mer forsiktig, legger inn mer slingringsmonn, selv om hun liker fart og akselrasjon ennå mer enn meg.
Det kuleste hun vet er om vi har ligget etter noen biler en stund og daffet litt , så girere jeg et hakk ned , vipper sykkelen ut med pushstyring og ruller på gass, skyter fart fra lle bilne og forsvinner.... DA liker hun seg :))

Jeg er litt mer forsiktig i svingene med hun på. I stedet for å finne tangeringspunkt og knekke sykkelen mye med, så finner jeg heller et spor som gjør svingen stor og kjørere det sporet litt radigere.
Det krever samme fokusering, fartbedømmelse i inngangen og vurdering av svingen og utgangen som min single kjøring, men teknikken er litt annerledes.

Hvorfor skriver jeg alt dette?

Vel, for å fortelle at vi har det kuuuuuuuuuuuuuuuuult på 2 hjul uten de store hastightene. Hver eneste tur er en øvelse i å gjøre det riktige, finne en flyt i kjøringen ,være smidig og sikker i trafikken og gjøre det komfortabelt og morsomt for hun bak.
"Do the right thing"

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Jeg stiller meg bak din historie her...Relax. Kunne godt vært meg som skrev den. Da er vi to, som tenker slik....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

Har vært litt nervøs i sving et par ganger, men har alltid husket å gjenta for meg selv to ting som kjørelæreren min sa:

-Se dit du skal
-Sykkelen tåler mer enn du tør å kjøre

Ellers har jeg kanskje et litt usunt forhold til dette med å se for meg ting som kan være farlig, men når man kommer oppi slike situasjoner, er det til en viss grad en fordel å ikke se hvor farlig det egentlig kan være.
GSX-R 750

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Indian skrev:Tretthet på sykkel kan diskuteres. For meg.
Etter noen lange dager med lite søvn kjørte jeg lastebil en fredag og det var jævlig. Jeg så elg og elefanter spretter ut overalt.
Kl 1700 var jeg ferdig på jobb og satt på sykkelen og kjørte til Åndalsnes 570 km unna. Jeg var våken hele veien....
Sier meg enig her, ser ikke helt for meg at noen klarer å duppe av på sykkelen, noe annet er at man kan "miste fokus" og sitte å tenke på helt andre ting mens man kjører, og dermed øker reaksjonstiden betraktelig.

Og jeg kjenner meg også igjen i det relax skriver, fruen liker fart og er flink til å følge sykkelen, så når vi tar oss en tur på 2 hjul, er det vår "pause fra hverdagen" :)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Jeg har duppa av på sykkel, og det vet jeg om flere andre som har også.

Det var forøvrig etter en veeeldig lang dag på sykkelen og en bedre middag med fet mat på en tysk kafè.

Tyske motorveier er dritkjedelige, he he :lol:

PS: Ja, det var jeg som kjørte, og det var SKUMMELT!
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Samme her. Og det var bare et tur fra Hamburg og oppover til Århus. Den monotone kjøringen kan ta knekken på en ...


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Da har jeg bare ett råd mot slikt: Kjør som ville hælvBildexxx!! Da er man iallefall konsentrert...Bilde

Har selv sovnet bak rattet og kondemnert bilen, so i know the feeling Bilde

Men at dere dupper av på mc hadde jeg ikke trudd. Eller så har dere bedre sykkler enn meg... :roll:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Svar